• Even voorstellen
  • onze eerste keer Thailand
  • thailand, voor de tweede maal

Reizen naar het Verre oosten
    asiafreak
    03-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even voorstellen
    Wij zijn Nathalie en Tinnik, uit België en Nederland.  In 2006 zijn we begonnen met op vakantie te gaan naar Azië. Dit is ons zo goed bevallen dat we dat elk jaar proberen te doen.  De eerste 2 jaar hebben we nog met een reisbureau alles geregeld, dan zijn we zelf beginnen zoeken op internet naar leuke hotelletjes om zo toch wat geld uit te sparen.  We zijn geen backpackers, maar luxe hoeft voor ons ook weer niet.  Als je naar zo'n land reist dan zit je niet in je hotelkamer.  Jammer genoeg hebben we noch de tijd noch het geld om meerdere keren per jaar op reis te gaan.  Tot nu toe moeten we tevreden zijn met een jaarlijkse reis maar de pret begint al in januari met de voorbereiding en de zoektocht naar hotels, vluchten, enz. Hopelijk genieten jullie een beetje van deze blog.

03-07-2012 om 08:10 geschreven door nathalie

02-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onze eerste keer Thailand
    Onze jaarlijkse reis plannen. De laatste 2 weken van oktober zijn traditioneel onze reisweken. Is dat een woord, reisweken? Na een paar jaar Turkije, Tunesië, Spanje enz. was de echtgenoot het beu om in de kou te zitten tijdens zijn jaarlijkse vakantie, hij werkt al in de kou, dus wou hij ergens naartoe waar het warm is. En dan vooral 's avonds. Tja, waar is het warm 's avonds?  Azië, dachten we. Oké, dan wordt het Azië en, hoe traditioneel, we zijn begonnen met Thailand.
    We proberen het liefst om de heel toeristische plaatsen te vermijden dus dachten we aan Oost Thailand met een weekje Hua Hin er aan geplakt.  Dat is ons schema, 1 week cultuur en 1 week strand.

Dan begin je te bladeren in reisbrochures. Heel veel Thailand reizen gevonden maar geen enkele die naar het Oosten van het land ging. Dan maar op internet zoeken.  Daar vonden we een reisbureau, gevestigd in Bangkok, gerund door een Nederlander en hoera, met een aanbod naar het Oosten of de Isaan.  Contact opgenomen, onze wensen doorgegeven en een leuke reis geregeld.  Vlucht vanuit Schiphol met EVA AIR en een privéchauffeur die ons de eerste week rondreed en naar Hua Hin bracht.

Aangekomen in de vroege uurtjes in Bangkok stond het busje van de reisagent te wachten om ons naar ons hotel te brengen. Het hotel kwam gratis met de vlucht, helaas lag het een beetje ver uit het centrum. Op onze enige dag in Bangkok hebben we het koninklijk paleis en Chinatown bezocht. En dan met veel moeite een taxi gevonden die ons naar ons hotel wou brengen omdat, zoals gezegd, het te ver van het centrum was.
    De volgende dag stond onze chauffeur aan het hotel om ons naar Khorat te brengen, een centraal gelegen stad in de Isaan streek om van daaruit verschillende tempels te gaan bezoeken.  De tempels in de Isaan zijn Khmer tempels. We hebben de tempels in Phimai en Phanom Rung bezocht. Op de weg er naar toe zijn we langs Saai Ngaam gereden, een gigantisch 350 jaar oude bayanboomcomplex. Wel eens leuk om te zien.  De beide bovengenoemde tempels zijn prachtig bewaard gebleven en een mooi voorbeeld van de Khmer cultuur.
    In het hotel hebben we ons een paar keer lekker laten masseren en na 4 dagen cultuur was het tijd om de lange rit naar Hua Hin aan te vangen.

We hadden een leuk klein hotel geboekt, dat bestond uit een hotel maar ook uit een paar alleenstaande huisjes.  Zo'n huisje hebben we gehuurd met ons eigen bad in de buitenlucht. Het lag ook wel ver uit het centrum, een wandeling van een uurtje, of een ritje van 150 bath met een tuk-tuk. Enige nadeel, als het vloed was kon je niet langs  het strand wandelen gewoonweg omdat er dan geen strand meer is.

Tijdens onze week aan het strand hebben we een gezellig strandtentje gevonden, ze verhuurden ligzetels en parasols en maakten ook heerlijk eten klaar.  Maar omdat 5 dagen aan het strand liggen ook vervelend is hebben we de drijvende markt in Damnoen Saduak, de River Kwai en de tijgertempel   bezocht.  Dat laatste was wel met een tegenstribbelende echtgenoot maar achteraf was hij toch blij dat hij was meegegaan.

Van het hotel heb ik dan voor mijn verjaardag een mooie bos bloemen en een lekkere taart gekregen.

Kortom, onze eerste, zelf georganiseerde reis naar Thailand was een succes en zo was de liefde voor het Verre Oosten geboren.

02-07-2012 om 19:46 geschreven door nathalie

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thailand, voor de tweede maal
    De reis naar Thailand was zo goed verlopen dat we dachten, kom, we gaan terug. Deze keer wilden we het Noorden bezoeken en terug een week naar Hua Hin. We lieten hetzelfde reisbureau de vlieg- en treintickets en de hotels regelen.

Na de aankomst 's morgens vroeg gingen we met een taxi rechtstreeks naar het treinstation om op onze nachttrein te wachten. We hebben er onze tijd doorgebracht met een massage, lekker eten, buiten rond te lopen, ons te vervelen en recht te staan op de tonen van het volkslied.  Eindelijk, eindelijk was het tijd om naar de trein te gaan.  Stinken dat het daar deed op het perron met al die diesellocomotieven die stonden te draaien.  De trein was amper vertrokken toen we al vroegen om ons bed op te maken en om 20.00 uur lagen we al te slapen. Tot de volgende morgen 07.00 uur, toen kregen we ons ontbijt(je).

Met een vertraging van 2 uur zijn we aangekomen in Chiang Mai.  Na 2 keer terug achteruit gereden te zijn en veel commotie in de trein, hadden we begrepen dat de locomotief niet zwaar genoeg was om de trein de bergen over te rijden. Dus moest er in het vorige station een locomotief aangekoppeld worden om te helpen duwen.  Gelukkig stond de taxi chauffeur nog te wachten.

Chiang Mai is een bergstad met een heel gezellige avondmarkt.  De eerste dag hebben we met een tuk-tuk chauffeur een deal gemaakt om ons een beetje rond te rijden. De tweede dag hebben we een dagtrip geboekt naar de Gouden Driehoek. Die trip bestond uit een boottocht op de Mekong met een halte in Laos, het bezoeken van het drielanden punt (Thailand, Birma en Laos) en het bezoeken van enkele bergstammen.

De  avond van de derde dag was het alweer tijd om de nachttrein te nemen naar Bangkok.  Daar stond dan weer de taxi om aan de 3 uur durende rit naar Hua Hin te beginnen.  Deze keer hadden we een ander hotel uitgezocht dat bestond uit 12 eigen huisjes rond het zwembad.  Het lag iets dichter bij het centrum.

Deze keer zijn we wel in de buurt gebleven. We hebben strandwandelingen gemaakt, hebben bij dezelfde strandtentjes als vorig jaar gegeten en ons laten masseren en nog eens masseren. Konden we er weer voor een jaar tegen.