• 25-26 juli
  • 17 juli 2014

Motorreis naar de Noordkaap 2014

27-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25-26 juli
    25-26 juli

De afgelopen dagen hebben we bergritten afgelegd  in de fjorden van +/- 250 km met regelmatig een overzetboot. Achter elke bocht kan je een foto maken voor een ansichtkaart.
    Een aantal hebben de Preekstoel beklommen in Jorpeland. Een lange, steile wandeling van ongeveer 4 uur. Slechts. 2 personen hebben de top bereikt. Een onweer tijdens de wandeling was een beetje een spelbreker. Anderen hebben dan weer gezwommen. Het was weer een vermoeiende maar zeker memorabele dag.

7-voudige groetjes uit Noorwegen

27-07-2014 om 09:08 geschreven door Patrick

25-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22-23 -24juli
    22-23-24 juli

We zijn de toeristische toer opgegaan. We zijn van Kristiansund naar Geiranger getrokken. Geiranger is het meest bezochte fjord van Noorwegen waar de cruiseschepen aankomen. Het stadje zelf is te vergelijken met Knokke in 't klein. Om daar te geraken hebben we de Trollenroute gevolgd. Dit is een toeristische bergroute met 11 haarspeldbochten. Weer een geweldige mooie natuur en weer anders!
    De weergoden blijven goed gezind. De temperaturen liggen nog steeds rond de 30 graden. Toch ook wel wat te warm voor de motorrijders.
    De dag daarop hebben we een rustdag ingelast. Een aantal hebben het Geiranger Fjord afgevaren met een motorbootje, de anderen hebben de toeristenboot met gids genomen. Een welkome afwisseling!
    De dag daarop zijn we naar Sogndal afgezakt. Een rit van een 250 km voornamlijk door de bergen. Onderweg hebben we een staafkerkje bezocht. We zijn tot +/- 1500 m hoogte gereden. Weer prachtig van natuur. Volgens sommigen mooier dan de Alpen of de Pyreneeën. We overnachten in een hostell (dit is een school die hun gebouwen in de vakantie ter beschikking stellen van toeristen). Het is weer snikheet. We smachten naar een beetje afkoeling.

7- voudige groetjes uit Noorwegen

25-07-2014 om 08:19 geschreven door Patrick

21-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19-20-21 juli
    19-20-21 juli

De afgelopen dagen konden we niet op het internet vandaar dat we niks van ons konden laten horen. Ondertussen zijn we 3 dagen verder en zijn van Salstraumen via Nesna en Nord-Trondelag in Kristiansund geraakt. We zitten nu ongeveer halverwege in Noorwegen.Het landschap is minder woest en onherbergzaam. Langzaamaan komen we terug in de bewoonde wereld. Het is hier niet warm, maar heet, soms twijfelen we er aan in welk land we terechtgekomen zijn. De normale temperatuur deze tijd van het jaar hier is +/- 15 graden. Nu hebben we het dubbele! Het gemiddeld aantal km afgelegd per dag bedraagt +/- 300 km. Wij hebben verschillende overzetboten moeten nemen om op onze plaats van bestemming te komen. Het doet ons denken aan het nemen van de bus. Door het goede weer en onze leuke slaapplaatsen hebben we 's avonds steeds een verkwikkende duik kunnen nemen in de Noorse meren. Zalig!!! We hebben op onze route al regelmatig rendieren gezien maar gisteren hebben we eindelijk ook kennis gemaakt met een eland. Deze was zo groot als een stier. Tijdens het avondeten vandaag, kwam er een vos uit het bos geslopen; een meter of 10 van ons vandaan. Elke dag brengt dus iets nieuws.

7- voudige groetjes uit Noorwegen

21-07-2014 om 20:37 geschreven door Patrick

18-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 juli 2014
    18 juli 2014
    Vandaag zijn we weer met mooi weer vertrokken. Een geweldig mooie rit langs de Lofoten, de eilandengroep bij Noorwegen. Met een boot hebben we de overtocht gemaakt van Moskenes naar Bodo; een vaart van 3 uur. We logeren nu op een Plus Camping in trekkershutten. Na het avondeten hebben we nog naar de Salstraumen gewandeld. Dit zijn zeestromen met draaikolken tussen twee fjorden. We eindigen de avond met een spelletje petanquen.

7- voudige groetjes vanuit Noorwegen

18-07-2014 om 22:10 geschreven door Patrick

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 juli 2014
    17 juli 2014
    Vandaag van Bogen naar Kabelvag gereden. De weergoden waron ons voor het eerst niet goedgezind. De hele voormiddag hebben we in de regen gereden. Gelukkig klaarde het in de namiddag op. We hebben een uitstap gemaakt naar het Viking museum; het Bokrijk van Noorwegen. Na het museumbezoek hebben we buiten aan boogschieten en bijlwerpen gedaan. Bovendien hebben we een boottocht gemaakt in een echte Vikingboot.
    We hebben voor het eerst overnacht in een hostel. Dit is een hogeschool die tijdens de vakantie haar accommodatie ter beschikking stelt van de toeristen. Het was absoluut een postieve ervaring. De kamers waren net, er waren zelfs lakenpakketten voorzien. Verder hadden we de beschikking over een gemeenschappelijke keuken waar we ons avondmaal hebben kunnen klaarmaken. Het weer was ondertussen weer beter zodat we nadien nog gezellig buiten hebben gezeten.
    By the way, Patje zijn gat is volledig in orde; dit in tegenstelling tot wat Cindy en Niels dachten.

7- voudige groetjes vanuit Noorwegen

18-07-2014 om 22:06 geschreven door Patrick

17-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 juli 2014
    16 juli 2014

Vandaag zijn we door de fjorden naar Bogen gereden. Een tripje van een 327 km. Het was een rustige, aangename rit. Het robuuste van de besneeuwde bergtoppen in de verte maakte indruk. We waren tijdig in ons hotel en besloten daar het avondeten te nemen. Voor het eerst op onze trip hebben we niet lekker gegeten. Het eten kwam in shiften, was koud en niet gaar. Er is beloofd dat het ontbijt beter zou zijn. We zijn benieuwd!

7-voudige groetjes uit Noorwegen

17-07-2014 om 07:42 geschreven door Patrick

15-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 juli 2014
    15 juli 2014

Vandaag zijn we aan de terugreis begonnen. Deze morgen was het vrij koud en mistig maar in de loop van de dag klaarde het op en werd het steeds warmer en warmer. We hebben weer ongeloofelijke vergezichten gezien en hele groepen rendieren tegengekomen. Nog steeds geen elanden ondanks de waarschuwingsborden langs de weg. Sommigen vinden dat de natuur steeds mooier en mooier wordt. Anderen vinden dan weer dat het gewoon anders wordt maar het blijft steeds verbazen.
    Bij deze wensen wij Ankie, de zus van Miranda, een heel gelukkige verjaardag toe!

7-voudige groetjes vanuit Noorwegen

15-07-2014 om 20:20 geschreven door Patrick

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 juli 2014
    14 juli 2014

We hadden vandaag een rustdag ingelast. Een extra dagje op de Noordkaap. Iedereen wilde het wat rustig aan doen. Geheel onverwachts hebben wij een prachtige boottocht gedaan en daarna krakend verse koningskrab gegeten. Een unieke ervaring.  ' s avonds hebben we nog een fikse wandeling gemaakt naar Kirchenporte om te genieten van de middernachtzon.
    Alweer een fijne dag.

7-voudige groetjes vanuit de  Noordkaap.

15-07-2014 om 00:13 geschreven door Patrick

14-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 juli 2014
    13 juli 2014

We hebben de Noordkaap bereikt! Na een prachtige rit door een woest en desolaat landschap zijn we op onze bestemming aangekomen. De euforie in de groep is groot.  Toch een hele prestatie niet? Het uitzicht op "de top van de wereld" is prachtig! Alhoewel dit wel wat verhinderd werd door de mist. Ondertussen is het ook een flink pak kouder geworden. Die 30 graden zijn we kwijt.

7-voudige groetjes vanuit de Noordkaap

14-07-2014 om 08:47 geschreven door Patrick

12-07-2014
    12 juli 2014
    Vandaag zijn we door Fins Lapland gereden tot net over de Noorse Grens. Een toer van 440 km. De rendieren waren weer talrijk aanwezig. Ze zijn niet echt wild, ze wandelen rustig over de weg en veroorzaken hierdoor "files". Het zijn ware hindernissen. De Noordkaap is nu nog +/- 300 km van ons verwijderd. Als alles goed gaat komen we daar morgen aan.
    Deze avond hebben we lekker gegeten in een traditioneel Sami restaurant. Het is hier heel leuk en we hebben hier veel fans nl "de muggen". Bij gebrek aan vliegenmeppers hebben wij dan maar badmintonraketten genomen en ook daadwerkelijk gebadmintond.