Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
Nieuw met start in MerelbekeOmloop van Vlaanderen 2013
Op zaterdag 16 maart gaat de bpost bank cycling tour van start met de Omloop van Vlaanderen! Voor de vijfde editie van deze mooie tocht wordt er gestart aan de Gemeentelijke Hallen van Merelbeke.
Deelnemers hebben opnieuw de keuze tussen 3 afstanden: 79 km, 116 km of de lange tocht van 149 km. Het parcours is uitdagend en afwisselend, maar heeft geen loodzware opeenvolging van hellingen en is daardoor de ideale voorbereiding op het nieuwe klassieke voorjaar. Schrijf je dus snel online in en geniet van het voordelige voorinschrijvingstarief.
Omloop Het Nieuwsblad bijt de spits af eind februari
Niet enkel voor de profs één dag eerder, ook voor wielertoeristen is de Omloop Het Nieuwsblad op zondag 26 februari een eerste echte test. Na een vlakke aanloop richting Oudenaarde volgen de moeilijkheden elkaar in sneltempo op.
De korte tocht van 65km. loopt via de glooiende Zwalmstreek naar de Molenberg, de afgelopen twee jaar breekijzer in de Ronde van Vlaanderen. Ook de deelnemers aan de lange tocht van 95km. krijgen de Molenberg voorgeschoteld, weliswaar met de Eikenberg, Wolvenberg en de Leberg al in de benen. De resterende kilometers richting Gent schotelen de deelnemers een Oost-Vlaamse Parijs-Roubaix voor. De Paddestraat, Lippenhovestraat, Lange Munte en tenslotte de korte Steenakker leiden terug tot het mooie Sint-Pietersplein in hartje Gent, onder de boog waar wielerhelden één dag eerder geschiedenis schreven.
Bobbie Traksel twitterde de afgelopen dagen al geheimzinning over zijn geheime wapen. Nu heeft hij het onthuld. In de Omloop het Nieuwsblad wil hij zaterdag een apparaatje gebruiken dat de lucht verwarmt die hij inademt: de Lungplus.
Het ademhalingsapparaat komt uit Finland en wordt al gebruikt door langlaufers. Traksel denkt er voordeel van te hebben omdat het zaterdag opnieuw koud zal zijn. Het is een mondgedragen vochtigheids- en warmtewisselaar waarvan je de werking kan vergelijken met die van een radiator in een auto, zegt Traksel in het Nieuwsblad. Het vermindert ook de kans op een bronchitis.
Traksel sukkelde vorig jaar lang met zijn luchtwegen. Sindsdien gebruikt hij de Lungplus tijdens trainingen. Traksel won enkele jaren terug Kuurne Brussel Kuurne. Dat was in koude omstandigheden. De Longplus is ondermeer te verkrijgen via Wieleradvies
Het is geen fietsschoen. Wel een schoen voor de vrije tijd. Sidi heeft met de Frame een schoen uitgebracht die qua uiterlijk wel wat van een fietsschoen wegheeft.
Je hoeft geen fietser te zijn om ze te dragen, zegt Sidi over de schoen. De schoen is verkrijgbaar in drie kleursettingen: wit/zilver, zwart/fluoriserend geel en zwart/zilver. De schoen is verkrijgbaar van maat 37 tot en met 47.
Rutteman is sinds dit jaar verdeler van het merk Eclipse. Dit Zwitserse bedrijf zegt de lichtste binnenbanden ter wereld te maken.
Onze collegas van Future legden de bandjes op de weegschaal. Een standaard binnenbandje voor een racewiel (700×18-25c) komt op 36 gram. Dat is weliswaar 7 gram meer dan de fabrikant zelf beweert, het is nog altijd veruit de lichtste band die we kennen. Een bandje voor een MTB 29-er komt volgens ons op 62 gram .
De bandjes zijn gemaakt van materiaal dat lijkt op het materiaal waarvan opblaasbadjes voor kinderen zijn gemaakt. De bandjes zijn erg rekbaar. Volgens de fabrikant zorgen de bandjes tevens voor een langere rolweerstand.
Toch zijn er ook nadelen aan de bandjes. Ze zijn niet geschikt voor wielen met carbon velgen. De temperatuur van deze velgen kan te hoog oplopen, waardoor de bandjes kunnen knappen. De Eclipse binnenbandjes voor racewielen kosten iets minder dan 50 euro per stuk
In het mountainbiken is de 650 wielmaat sinds kort erg populair. Op de weg zie je de 650 bijna nergens meer. Toch presenteert Zipp een draadband versie van de 404 wielen: De 650c Zipp 404 Firecrest.
Op de weg is 700 of 28 inch de standaardmaat voor wielen. Toch kan het rijden met 650 wielen voor kleine renners voordelig zijn. In de triathlon zijn er enkele athleten die dit doen. Nadeel is dat rijden met kleinere wielen ook betekent dat er een ander frame nodig is. En juist frames voor 650 wielen zijn er niet zo veel.
De Australische triathlete Mirinda Carfrae is 1 meter 60. Zij reed het WK Ironman vorig jaar met kleine wielen en een speciaal voor haar door Felt gemaakte fiets.
Een kleine maat frame moet de geometrie aanpassen aan 28 inch wielen, zegt David Ripley van Zipp. Nadeel is dat de fiets hierdoor wat zenuwachtiger stuurt. Ik denk dat kleine fietsers, kleinere frames nodig hebben met kleinere wielen.
De Zipp 650c 404 Firecrest Carbon wielen voor draadbanden hebben een 58mm hoge velg. Een wielset heeft een adviesprijs van 2525 euro.
BBB heeft een nieuwe fietsbril uitgebracht, de Impact. De bril is vooral geschikt voor mensen met een wat smaller gezicht. Kenmerkend aan de Impact is het geventileerde open ontwerp. Deze constructie biedt bescherming tegen regen en wind, en toch is er voldoende ventilatie die voorkomt dat de bril beslaat.
De brilpootrubbers zijn zo aangepast dat deze uitwisselbaar zijn met die van de Select. Er zijn zeven beschikbare lenzen. De Impact heeft een instelbaar rubberen neusstuk. Het frame is gemaakt van het zogeheten Grilamid kunsstof en daardoor praktisch onbreekbaar. De bril wordt geleverd inclusief opbergbox. Het basismodel heeft een adviesverkoopprijs van 89,95
Ridley heeft een speciale fiets ontwikkeld voor Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen. Het gaat om een speciale versie van de Fenix, de Fenix Classic. De fiets is volgens de fabrikant ontworpen om de schokken van het rijden op kasseien beter op te vangen.
De Ridley Fenix werd vorig jaar geïntroduceerd. De versie voor de profs heeft de titel Classic meegekregen. Jochen Bessemans van Ridley: Het is een fiets die zeer stijf, sterk en duurzaam is door de oversized diamantvormige buizen, maar tegelijk comfort biedt doordat de vorm van de staande achtervork trillingen absorbeert en stabiliteit brengt. De fiets wordt gebruik door de renners van Lotto-Belisol.
De Fenix is één van de vier fietsen waar Lotto-Belisol momenteel de beschikking heeft. De ploeg rijdt ook op de aero fiets Noah Fast, het klimmodel Helium SL en de Dean tijdritfiets.
De Fenix Classic is ook in de winkel verkrijgbaar. Het design is hetzelfde als van de fiets van de profs. De Classic is afgemonteerd met Campagnolo Chorus en een Rotor-cranck. Om het comfort te verhogen, krijgt de fiets het dikkere 4ZA comfort stuurlint en 25 mm Continental GrandPrix 4-Season banden. De versterkte flanken en de dubbele Vectran breakerlaag van deze band, geven volgens Ridley een hogere bescherming tegen lekrijden. Adviesprijs: 2.699 euro.
De wielerploeg Argos-Shimano reed afgelopen seizoen op de Felt F1. Hoewel deze fiets ook voor dit seizoen de officiele teamfiets is, hebben we sprinter John Degenkolb inmiddels op een nieuw model gespot. De Felt F serie FRD. Deze fiets zou stijver en lichter zijn dan het vorige model, door de toepassing van ander carbon. De FRD is gemaakt van zogeheten UHC Nano TeXtreme. Dit carbon bestaat dunne laagjes. Volgens Felt kunnen door deze techniek meer carbonvezels in de fiets worden verwerkt, terwijl er minder relatief zware hars nodig is om de carbonlaagjes te verbinden. Het gevolg is een stijver en lichter frame. Degenkolb rijdt op een 54 cm frame met een taps toelopende balhoofdbuis (1.125 tot 1,5″), interne routing specifiek voor Shimano Di2, koolstofvezel drop-outs en een schroefdraad trapashuis.
Specificaties: Frame: Felt F1 FRD, UHC Nano TeXtreme carbon fiber, 54cm Vork: Felt Road UHC Ultimate+Nano carbon fiber, taps toelopend 1 1/8tot-1 1/2″ Balhoofd: PRO RI-11 geintegreerd, 1 1/8-to-1 1/2″ taps toelopend. Stuurpen: PRO Vibe Team Issue, 130mm x -10° Stuur: PRO Vibe Team Issue Stuurlint: PRO Remmen: Shimano Dura-Ace BR-9000 Rem- en schakelgrepen: Shimano Dura-Ace Di2 STI Dual Control ST-9070 (met sprint shifters) Voorderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 FD-9070 Achterderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 RD-9070 Cassette: Shimano Dura-Ace CS-9000 Ketting: Shimano Dura-Ace CN-9000 Cranks: SRM Wireless PowerMeter DuraAce 175mm, 53/39T Bracket: BB30-met-24mm adapter Pedalen: Shimano Dura-Ace SPD-SL PD-9000 Voorwiel: Shimano Dura-Ace WH-9000-C50-TU Achterwiel: Shimano Dura-Ace WH-9000-C75-TU Banden: Vittoria Zadel: PRO Turnix Ti Zadelpen: PRO Vibe Bidonhouders: Elite Pase Custom Carbon (2) Computer: SRM PowerControl 7
Even een kort bericht vanaf Mallorca. We zijn hier voor de introductie van de nieuwe fietsen van Team Lampre-Merida.
En en passant konden we ook een rondje maken op de burger uitvoering van de SL, de Sultura 907. Zelfde frame als waar de profs mee koersen. HM carbon, BB 386 Evo, Dura-Ace 9000, Mavic carbon, FSA, Selle Italia. 6,60 kilo licht. Indrukwekkend fietsje! In FIETS 3 meer nieuws over de team fiets en een test van de Italiaans-Taiwanese samenwerking. We kennen geen Taiwanees of Italiaans dus dan maar gewoon op zn Ollands: mooi spul!
En dit is de Team Replica, de Scultura Comp 905. Ook groen en fuchsia, maar net iets minder schreeuwend. Met Ultegra Di2, FSA en Fulcrum 7,30 kilo.
Dit is mogelijk de fiets van de toekomst. De Dream Machine heeft de Design en Innovatie prijs gewonnen van de fietsbeurs in Taipei, de Taipei International Cycle Show. Deze beurs wordt volgende maand gehouden. De Dream Machine combineert conceptueel design met bestaande onderdelen van ondermeer Vision, FSA, Selle Italia, Vittoria en SRAM. De fiets is ontworpen door het Italiaanse ontwerpbureau Jonny Mole Design. Hoofddesigner is Jonny Moletta. Hij noemt zijn ontwerp futuristisch maar bruikbaar. Het frame bestaat uit een benedenbuis doorloopt van de stuurpen tot in de achtervork. Het doel is om de fiets zo stijver en aerodynamischer te maken. De benedenbuis heeft ook een ingebouwde bidon- en batterijhouder. In de stuurpen zit ruimte om een computer te plaatsen en deze zo uit de wind te houden. Hoewel SRAM niet als partner in het project genoemd wordt, zitten er wel onderdelen van het bedrijf op de fiets. We vermoeden zelfs dat er gebruik gemaakt wordt van de nieuwste discremmen van de Amerikaanse fabrikant.
Racing Ralph, Nobby Nic, Rocket Ron. MTB banden van Schwalbe zijn bekend om hun aparte namen. Voor de naam van een nieuwe Enduro band, heeft Schwalbe een wedstrijd uitgeschreven. Iedereen die een naam bedenkt, kan deze via Facebook inzenden. De wedstrijd loopt tot 25 februari. Een jury nomineert een aantal namen, de uiteindelijke winnaar wordt via Facebook gekozen. De winnaar wint een AMS 150 Cube Action Team fiets. Voor alle finalisten is er een band, gelabeld met de door hen bedachte naam.
Peter Sagan en zijn ploeggenoten van Cannondale, hebben dit seizoen de beschikking over speciaal door Sidi gemaakte fietschoenen: de Cannondale Pro Cycling Team Limited Edition. De schoen is gebaseerd op het topmodel van Sidi, de Wire.
Peter Sagan werd in de afgelopen Tour de France al met een prototype van de Wire gespot. De Team Limited Edition beschikt over een ventilerende carbonzool. Ook is de schoen uitgerust met het Tecno-3 System. Met dit sluitsysteem kan de pasvorm rondom de hele voet worden aangepast.De Limited Edition heeft een adviesprijs van 395 euro.
Sven Nijs werd afgelopen weekend wereldkampioen veldrijden op een Colnago Prestige. Deze fiets is al enkele jaren op de markt. Ook voormalig wereldkampioen Niels Albert rijdt op deze Colnago.
Het frame bestaat uit een monocoque voorkant van beneden-, zit, en bovenbuis plus balhoofd. De achtervork is apart op het frame gezet, via zogeheten lugs. De dropouts zijn van aluminium. Opvallend is het extra bochtje tussen de bovenbuis en de zitbuis. Het idee erachter is dat het frame hierdoor beter schokken absorbeert en de renner meer comfort heeft. Het balhoofd is traditioneel recht: 1 1/8. Tegenwoordig zijn de meeste balhoofden taps toelopend. Volgens fietsbouwers geeft een taps toelopend balhoofd meer controle bij het sturen.
De consumentenversie van de Colnago Presige heeft standaard de mogelijkheid om er schijfremmen op te monteren. De fiets van Nijs heeft deze optie niet. De toppers in het veldrijden kiezen allemaal voor cantilevers, omdat deze lichter zijn dan schijfremmen.
Shimano 7970
Qua afmontage gebruikt Sven Nijs niet het nieuwste van het nieuwste. Zijn elektronische schakelgroep van Shimano is de 7970, de carbon tubewielen zijn Dura Ace WH 7900 C35. Ook de XTR pedalen zijn niet van de nieuwste versie: de M970. De meeste veldrijders vinden deze versie prettiger in dan de nieuwere variant, omdat deze beter zou presteren in de modder.
Dat de Colnago veel te lijden heeft in de cross, is goed te zien. De modder heeft op de cranks het bovenste laagje eraf gesleten. Ook zijn er op het frame diverse krassen te zien. Nijs maakt gebruik van verschillende soorten tubes. Op het WK van afgelopen zaterdag wisselden de meeste renners van de zogeheten Birds naar de Rhinos. De Rhino is de band die het best tot zijn recht komt in de modder. Op de foto staat de Dugast Typhoon. Het zadel op de Colnago is een Selle Italia SLR Team Edition. Nijs maakt geen gebruik van een wattagemeter. Zijn fiets weegt 7,68 kilo. Dat is licht, maar niet de lichtste fiets in het veld.
Specificaties
Frame: Colnago Prestige, 56cm Vork Colnago Cross Carbon, balhoofd 1 1/8″ Balhoofd: Colnago, 1 1/8″ Stuurpen: PRO PLT, 120mm x -6° Stuur: PRO Vibe Round, 44cm (c-c) Stuurlint: Colnago cork Remmen: Shimano CX70 cantilever met Shimano remblokjes voor carbon wielen. Rem- en schakelgrepen: Shimano Dura-Ace Di2 STI Dual Control ST-7970 Voorderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 FD-7970 Achterderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 RD-7970 Cassette: Shimano Dura-Ace CS-7900, 12-27T Ketting: Shimano Dura-Ace CN-7901 Cranks: Shimano Dura-Ace FC-7900, 172.5mm, 46/39T Bracket: Shimano Dura-Ace SM-BB7900 Pedalen: Shimano XTR PD-M970 Wielen: Shimano Dura-Ace WH-7900-C35-TU Banden: Dugast Typhoon tubes, 33mm Wielen: Selle Italia SLR Team Edition Zadelpen: PRO Vibe
Team Colombia rijdt dit seizoen op fietsen van Wilier. In tijdritten hebben de renners uit deze ploeg de beschikking over de Wilier Triestina Twinblade.
De Twinblade is ontworpen op zo min mogelijk luchtweerstand. De vork en de liggende achtervork zijn dik en lopen breed uit. Volgens Wilier is dit gedaan om deze delen ze ver mogelijk bij de turbulente lucht van de draaiende wielen weg te houden. De achterrem is achter het bracket geplaatst, in een omhulsel van carbon. De voorrem is achter de voorvork geplaatst. Het dropout systeem voor het achterwiel heeft vier bouten om het wiel precies uit te lijnen.
De Wilier Twinblad heeft een geïntegreerde zadelpen. De stelbout hiervoor is verwerkt in de bovenbuis. De Twinblad maakt waarschijnlijk zijn debuut op 7 februari in de ploegentijdrit van de Ronde van de Middellandse Zee. Team Columbia rijdt komend seizoen met SRAM. Op de foto zien we nog enkele onderdelen van Shimano.