Het derde leerjaar ging op zoek naar het verhaal dat mijnheer Vivaldi met de herfst uit zijn vier seizoenen wilde brengen. Het muziekstuk werd grondig verkend en aansluitend maakten we een tableau vivant van een jachttafereel.
Even nadenken over de compositie, de emoties en het verhaal. Dat leverde volgende "freeze"beelden op :
Geïnspireerd door de Australische kunstenaar Anthony Breslin ging het zesde leerjaar aan de slag in een groepswerk. Het ontwerp kreeg vorm met potlood, waarbij de geest werd geopend door alternatieve manieren van tekenen.
Daarna gingen ze met verf aan de slag. De kleuren spatten van het doek bij heel wat groepjes.
De toegevoegde waarde kwam er door het gebruik van 3D- materiaal waarbij de kunstenaars uit het zesde hun werk verrijkten met accenten.
Geniet van de foto's !
De werken vind je ook in de gang rechtvoor het zesde leerjaar. Kom dat zien !
Henri Rousseau was een kunstschilder die heel veel schilderijen borstelde met het bos als uitgangspunt. Zijn stijl is eerder naïef, dat trekt kleine kinderen wel aan.
We leerden de techniek van Wrijven of Frottage en konden zo ook een herfstbos kleuren met echte bladeren als model. Eerste leerjaar : jullie kunnen zeker bladeren tekenen !
De vierdeklassers leerden hoe je met bolsters van walnoten bister maakt en dan kan je dat gebruiken om te schilderen. Ecologischer kan niet ! We experimenteerden technieken om met penseel en bister allerlei effecten op papier te krijgen. Na dit experiment maakten we een schilderij. Bewonder hieronder de kunstwerken :
Zondag 13 november streek Supervlieg neer in O.C. Leieland. De kinderen konden hun hart ophalen aan alle leuke activiteiten die er te beleven waren : sommigen gingen met een kunstig kapsel naar huis, anderen poseerden als echte fotomodellen voor het oog van de camera, anderen probeerden muziek uit de instrumenten te krijgen, nog anderen konden..... Teveel om alles op te noemen.
Onze school was aanwezig met een SuperVlieg met groene vingers. Alle leerjaren maakten samen een leuke knutselbos met eigen ontwerpen van kabouters, takken die we omarmden, heel kleurrijke zentangles van fladderende en kruipende dieren, boompoëzie, spinnen in hun kunstig web...
Met het tweede leerjaar gingen we op zoek naar de schaduw en het licht. Het werd een bijzonder leerrijke namiddag. Niet in het minst door de waarneming. Het zien is belangrijker dan alleen maar kijken.
Mooie werkjes voor de eindopdracht !
Nog even vermelden dat het vijfde leerjaar ook helemaal mee is in de schaduw : slagschaduw en eigen schaduw kent voor hen geen geheimen meer dankzij een bijzonder geslaagde les van mr. Joost !
Supervlieg komt langs op 13 november in de namiddag in O.C. Leieland.
Thema dit jaar : groene vingers.
In het zesde leerjaar namen we die vingers letterlijk en omarmen de bomen. De vormgeving van handen liep niet altijd van een leien dakje, de resultaten mogen echter gezien worden.
Na de handen kwam het hoofd aan bod : we zochten passende gedichten en poëzie over bomen. Bezoek ons kunstwerk op 13 november bij Supervlieg !
Nu het vakantie is heb ik terug wat tijd om de blog te voorzien van nog meer foto's van de voorbije schoolweek.
We zaten niet stil, we gingen op stap naar een bijzondere plaats niet ver van onze school. Een plaats waar je elke maand je ogen de kost kan geven aan wat kunstenaars aan ons willen vertellen via hun werken. Het André Demedtshuis biedt naast het museum ook plaats aan wisselende tentoonstellingen.
Het vijfde -, het vierde - en het derde leerjaar ging er op bezoek. Gewapend met een kijkwijzer en een potlood konden zij van een werk dat hen raakte, bespreken. Ze leerden zo ook om de taal van techniek en waarneming van kunst te gebruiken.
Kunst beschouwen, je ziet zoveel meer als je goed kijkt !
De vijfdeklassers brachten een bezoek aan het André Demedtshuis. Daar zijn werken van vier kunstenaars uit SYL uit Wevelgem te bezichtigen.
Na het doorlopen van de tentoonstelling konden de kinderen aan de hand van een kijkwijzer met vragen het kunstwerk dat voor hen het meeste indruk maakte van naderbij verkennen en bekijken. Nadien werd aan de klasgroep verteld waarom ze het bijzonder vinden, wat de techniek en de materialen, kleurgebruik en texturen zijn. Bij het vertellen kwamen tot verrassende inzichten...
Muziek van Chopin, creatieve kinderen, een open sfeer om te durven, een eenvoudig aanknopingspunt om te starten... Meer is er niet nodig om te bewegen en een dansstukje te ontwerpen. We zagen mooie werkstukjes van reizende ballonnen !
Het eerste leerjaar ging op zoek naar landartkunstenaars die hele mooie vormen en composities maken. We bekeken de kunstwerken heel goed en vertelden elkaar welke vorm, materiaalkeuze enz...de kunstenaar gebruikte. Daarna gingen we zelf aan de slag in het bos. Er zitten pareltjes tussen de kunstwerkjes ! Kijk en geniet !
Het vierde leerjaar kon zijn tekentalenten bovenhalen. Ze oefenden de techniek in om met één kleur toch diepte in een tekening te kunnen hebben. Vanuit een foto konden ze hun dier tekenen en inkleuren volgens de geoefende techniek. En of het mooi is geworden...
Het zesde leerjaar ontwierp een dier dat rijden kan. Eens de schets bedacht gingen onze groten aan de slag om hun ontwerp ook uit te voeren in 3D. Geen gemakkelijke klus bleek dit. De resultaten van hun denkwerk zijn verbluffend !