Het is reeds heel lang geleden dat ik nog een bericht postte op deze blog. Dit had alles te maken met de voorbereidingen voor ons project Hemelsblauw.
Gezien we twee voorstellingen organiseerden in de sporthal, konden we vooraf niet verklappen wat er allemaal gebeurde als voorbereiding hee.
Het was een geslaagde voorstelling, met dans, muziek, theater, decors, verhaal... Foto's kan je vinden op de de website van De Vliegeraar.
Ondertussen gaan we reeds de laatste trimester van het schooljaar in. We zijn nu druk in de weer met moederdaggeschenken, vaderdaggeschenken en ook nog een project rond de cd De Groote Oorlog van de Kleine Belg (Folgazan) staat nog op stapel.
We doken met het tweede leerjaar de geschiedenis in naar de middeleeuwen. De narren werden in kunstwerken beschouwd. De zotskolf werd van dichterbij bekeken. We lieten onze creativiteit de vrije loop en maakten schitterende zotskolven !
We doken met het tweede leerjaar de geschiedenis in naar de middeleeuwen. De narren werden in kunstwerken beschouwd. De zotskolf werd van dichterbij bekeken. We lieten onze creativiteit de vrije loop en maakten schitterende zotskolven !
In het derde leerjaar gaan we op zoek naar structuren
Monumenten zijn soms om U tegen te zeggen. Mensen willen bepaalde belangrijke feiten een blijvende herinnering geven door symbolische bouwsels op te trekken.
We bekeken ook de Frottage-techniek die sommige kunstenaars hanteren.
Het derde leerjaar ging op zoek naar het verhaal dat mijnheer Vivaldi met de herfst uit zijn vier seizoenen wilde brengen. Het muziekstuk werd grondig verkend en aansluitend maakten we een tableau vivant van een jachttafereel.
Even nadenken over de compositie, de emoties en het verhaal. Dat leverde volgende "freeze"beelden op :
Geïnspireerd door de Australische kunstenaar Anthony Breslin ging het zesde leerjaar aan de slag in een groepswerk. Het ontwerp kreeg vorm met potlood, waarbij de geest werd geopend door alternatieve manieren van tekenen.
Daarna gingen ze met verf aan de slag. De kleuren spatten van het doek bij heel wat groepjes.
De toegevoegde waarde kwam er door het gebruik van 3D- materiaal waarbij de kunstenaars uit het zesde hun werk verrijkten met accenten.
Geniet van de foto's !
De werken vind je ook in de gang rechtvoor het zesde leerjaar. Kom dat zien !
Henri Rousseau was een kunstschilder die heel veel schilderijen borstelde met het bos als uitgangspunt. Zijn stijl is eerder naïef, dat trekt kleine kinderen wel aan.
We leerden de techniek van Wrijven of Frottage en konden zo ook een herfstbos kleuren met echte bladeren als model. Eerste leerjaar : jullie kunnen zeker bladeren tekenen !