Inhoud blog
  • Nosferatu
  • Koningin Elisabethwedstrijd voor Piano 2021
  • Adagio liedcyclus
  • Meilied (muziekvideo)
  • Oh dichosa ventura (muziekvideo)
  • Nosferatu (video)
  • Wij waren (video)
  • Muziekvideo's J.B
  • muziekbestanden J.B.
  • Ave Maria
  • Pianoconcerto 14: Daer zat een sneeuwwit vogeltje
  • Te Deum laudamus10
  • Te Deum laudamus9
  • Te Deum laudamus8
  • Te Deum laudamus7
  • Te Deum laudamus6
  • Te Deum laudamus5
  • Te Deum laudamus4
  • Te Deum laudamus3
  • Te Deum laudamus2
  • Te Deum laudamus1
  • Harpsichord 2 verlengd met cello
  • Pianoconcerto 7 Apocalyptische Dans
  • De zee
  • De geschiedenis van de panfluit
  • Requiem - delen 4 tot 7
  • Requiem - deel 3
  • Requiem - deel 2
  • Requiem - deel 1
  • Keldertrappen - nr. 8/8
  • Keldertrappen - nr. 7/8
  • Keldertrappen - nr. 6/8
  • Keldertrappen - nr. 5/8
  • Keldertrappen - nr. 4/8
  • Keldertrappen - nr. 3/8
  • Keldertrappen - nr. 2/8
  • Keldertrappen - nr. 1/8
  • Harpsichord 13 verbeterd
  • Harpsichord 12
  • Harpsichord 11
  • Harpsichord 10
  • Harpsichord 9
  • Harpsichord 7
  • Harpsichord 6
  • Harpsichord 5
  • Harpsichord 3
  • Harpmuziekje
  • Trompetsonate
  • Nostalgia
  • K 2007
  • Goldbach Variaties
  • Pop 5
  • Pop 4
  • Pop 3
  • Pop 2
  • Pop1
  • Drie ontstemde klavieren
  • muziekvideo
  • portretten componisten
  • Pianoconcerto 14, Daer zat een sneeuwwit vogeltje, Jan Bauwens, Serskamp, 2004.
  • Klarinetconcerto 1 Jan Bauwens Serskamp 2004
  • Kort symfonisch gedicht
  • Door de neevlen van de avond (uit: Adagio van Felix Timmermans)
  • Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen
  • Gebed voor het Vaderland
  • Boskaboutersymfonie
  • Bomen
  • Victoria lucis
  • Gitaarconcerto 1 "Portulaan"
  • vioolconcerto 1: deel 5 van 6
  • Klarinetconcerto 3: deel 3 van 3
  • Klarinetconcerto 3: deel 2 van 3
  • Klarinetconcerto 3: deel 1 van 3
  • pianoconcerto nr 15
  • Pianoconcerto nr 5 deel 5 van 6
  • Pianoconcerto nr 5 deel 4 van 6
  • Dans
  • Titan
  • Tsunami symfonie
  • Sint-Franciscussymfonie: deel 6 van 6
  • Sint-Franciscussymfonie: deel 5 van 6
  • Sint-Franciscussymfonie: deel 4 van 6
  • Sint-Franciscussymfonie: deel 3 van 6
  • Sint-Franciscussymfonie: deel 2 van 6
  • Sint-Franciscussymfonie: deel 1 van 6
  • Harpmuziekje
  • minimal1
  • Ave Maria
  • Juan de la Cruz' Canciones 7 van 7
  • Juan de la Cruz' Canciones 6 van 7
  • Juan de la Cruz' Canciones 5 van 7
  • Juan de la Cruz' Canciones 4 van 7
  • Juan de la Cruz' Canciones 3 van 7
  • Juan de la Cruz' Canciones 2 van 7
  • Juan de la Cruz' Canciones 1 van 7
  • Tsunami symfonie (Jan Bauwens)
  • Junisymfonie (J. Bauwens)
  • O dichosa ventura
  • Goldbach Variationen voor Piano Solo (J. Bauwens)
  • Orgelconcerto 3 J Bauwens Serskamp 2008
  • Orgelconcerto 2 J Bauwens Serskamp 2004
  • orgelconcerto 1 J Bauwens Serskamp 2004
  • -
  • achtergrond


    p a s    v e r s c h e n e n:

    Van libricide

    naar genocide

    Over de uitbraak van W.O.III

    (Jan Bauwens, Serskamp, 2023)

    «Dies war ein Vorspiel nur, dort,

    wo man Bücher verbrennt,

    verbrennt man auch am Ende Menschen»

    Heinrich Heine (Almansor, 1820)

     

    Dit boek ligt in het verlengde van Panopticum Corona (2021) en Het grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de totalitaire wereld (2022) waar geschetst wordt hoe, onder het voorwendsel van een pandemie, de vrijheid van alle wereldburgers wordt beknot door een totalitair regime dat slechts één credo duldt.

    In dit werk staat de bestraffing van de ongehoorzamen centraal: de boekverbranding met in haar zog de massamoord. Maar die wereldwijde praktijk ontgaat de massa daar die werd opgesloten in een kerker van virtualiteit.

    De vooralsnog onovertroffen voorloper van deze gruwel is de Congo-historie: de pronkzucht van een megalomane vorst en de slachting van miljoenen zwarten welke nog steeds wil blijven doorgaan voor bekerings- en beschavingswerk.

    Het slechte geweten van de demagogen creëert angst, angst roept om veiligheid en veiligheid eist controle. Meer bepaald controle op het onderhouden van de omerta. Wie het niet kunnen laten om de waarheid te spreken, hebben nu alleen nog uitzicht op het einde.

     

    OOK DIT BOEK IS

    ALTIJD TOEGANKELIJK:

    http://blogimages.bloggen.be/tisallemaiet/attach/93208122231.pdf






    MUSICA
    CONTEMPORARY CLASSICAL MUSIC (mp3 & music scores) PRESENTED BY CHARLES VON TEUGENBIRRE-DE WAELEKENSZOETE (Copyright: J. Bauwens - Alle rechten voorbehouden)
    Om te beluisteren: klik op de titels of op de prenten! --- Meer muziek: klik op de naar links wijzende pijltjes onderaan! --- Muziekpartituren: zie onderaan!
    27-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dans
    Dans

    Bijlagen:
    dans J Bauwens Serskamp 64 kbps.mp3 (3.6 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Titan
    Titan

    Bijlagen:
    titan J Bauwens Serskamp 64kbps.mp3 (3.2 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsunami symfonie
    Tsunami symfonie

    Bijlagen:
    tsunamisymfonie versie4 J Bauwens Serskamp 64kbps mp3.mp3 (3.6 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint-Franciscussymfonie: deel 6 van 6
    Sint-Franciscussymfonie: deel 6 van 6

    Bijlagen:
    sint-franciscussymfonie dl 6 J Bauwens Serskamp 64kbps.mp3 (1 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint-Franciscussymfonie: deel 5 van 6
    Sint-Franciscussymfonie: deel 5 van 6

    Bijlagen:
    sint-franciscussymfonie dl 5 J Bauwens Serskamp 64kbps.mp3 (2.3 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint-Franciscussymfonie: deel 4 van 6
    Sint-Franciscussymfonie: deel 4 van 6

    Bijlagen:
    stfranciscussymf dl 4 J Bauwens Serskamp 64kbps.mp3 (2.1 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint-Franciscussymfonie: deel 3 van 6
    Sint-Franciscussymfonie: deel 3 van 6

    Bijlagen:
    st franciscussymf dl 3 verbeterd J Bauwens Serskamp 64kbps.mp3 (1.6 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint-Franciscussymfonie: deel 2 van 6
    Sint-Franciscussymfonie: deel 2 van 6

    Bijlagen:
    st franciscussymf dl 2 J Bauwens Serskamp 64kbps.mp3 (2.4 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint-Franciscussymfonie: deel 1 van 6
    Sint-Franciscussymfonie: deel 1 van 6

    Bijlagen:
    sint-franciscussymfonie dl 1 J Bauwens Serskamp 64kbps.mp3 (1 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Harpmuziekje
    Harpmuziekje

    Bijlagen:
    harpmuziekje J Bauwens Serskamp 128kbps.mp3 (1.7 MB)   


    16-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minimal1
    minimal1

    Bijlagen:
    minimal1.mp3 (2.5 MB)   


    15-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ave Maria
    Ave Maria

    30-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juan de la Cruz' Canciones 7 van 7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Juan de la Cruz' Canciones 7 van 7

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juan de la Cruz' Canciones 6 van 7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Juan de la Cruz' Canciones 6 van 7

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juan de la Cruz' Canciones 5 van 7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Juan de la Cruz' Canciones 5 van 7

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juan de la Cruz' Canciones 4 van 7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Juan de la Cruz' Canciones 4 van 7

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juan de la Cruz' Canciones 3 van 7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Juan de la Cruz' Canciones 3 van 7

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juan de la Cruz' Canciones 2 van 7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Juan de la Cruz' Canciones 2 van 7

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juan de la Cruz' Canciones 1 van 7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Juan de la Cruz' Canciones 1 van 7

    02-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsunami symfonie (Jan Bauwens)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tsunami symfonie (Jan Bauwens)
    BELUISTER: http://klassieke-muziek-jan.blogspot.com/2009/07/tsunami-symfonie-jan-bauwens.html 




    Foto

    Foto

    Musica
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Volg hier
    rechtstreeks
    de finale
    van de Koningin
    Elisabethwedstrijd
    voor Piano 2013

    Archief
  • Alle berichten

    Koningin Elisabethwedstrijd
     2013
    voor Piano:
    13-18 mei 2013:
    halve finales rechtstreeks:
    http://radio.klara.be/radio/10_kew_2013.php


    webstek Koningin Elisabethwedstrijd:
    http://www.cmireb.be/nl/ 


    Foto


    07 mei 2013:

    Yoo Hwanhee, KOREA
    : http://www.rtbf.be/radio/podcast/player?id=1821461&channel=musiq3 

    Huang Shih-Wei TAIPEI, CHINEEShttp://www.rtbf.be/radio/podcast/player?id=1821458&channel=musiq3

    Wu Di CHINA–VERENIGDE STATEN VAN AMERIKA : http://www.rtbf.be/radio/podcast/player?id=1821466&channel=musiq3

    Nima Sarkechik, FRANKRIJK – IRAN : http://www.rtbf.be/radio/podcast/player?id=1821538&channel=musiq3

    Anna Volovitch, RUSLAND : http://www.rtbf.be/radio/podcast/player?id=1821478&channel=musiq3

    Anton Smirnov, RUSLAND : http://www.rtbf.be/radio/podcast/player?id=1821488&channel=musiq3




     

    Koningin Elisabethwedstrijd
    voor Viool 2012
    op VIDEO


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Koningin
    Elisabethwedstrijd
    Zang 2011:

    http://video.cmireb.be/live
    #
    Koningin Elisabethwedstrijd voor Piano 2010: http://www.cmireb.be/nl/p/2/12/piano2010.html 
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Inhoud blog
  • Nosferatu
  • Koningin Elisabethwedstrijd voor Piano 2021
  • Adagio liedcyclus
  • Meilied (muziekvideo)
  • Oh dichosa ventura (muziekvideo)
  • Nosferatu (video)
  • Wij waren (video)
  • Muziekvideo's J.B
  • muziekbestanden J.B.
  • Ave Maria
  • Pianoconcerto 14: Daer zat een sneeuwwit vogeltje
  • Te Deum laudamus10
  • Te Deum laudamus9
  • Te Deum laudamus8
  • Te Deum laudamus7
  • Te Deum laudamus6
  • Te Deum laudamus5
  • Te Deum laudamus4
  • Te Deum laudamus3
  • Te Deum laudamus2
  • Te Deum laudamus1
  • Harpsichord 2 verlengd met cello
  • Pianoconcerto 7 Apocalyptische Dans
  • De zee
  • De geschiedenis van de panfluit
  • Requiem - delen 4 tot 7
  • Requiem - deel 3
  • Requiem - deel 2
  • Requiem - deel 1
  • Keldertrappen - nr. 8/8
  • Keldertrappen - nr. 7/8
  • Keldertrappen - nr. 6/8
  • Keldertrappen - nr. 5/8
  • Keldertrappen - nr. 4/8
  • Keldertrappen - nr. 3/8
  • Keldertrappen - nr. 2/8
  • Keldertrappen - nr. 1/8
  • Harpsichord 13 verbeterd
  • Harpsichord 12
  • Harpsichord 11
  • Harpsichord 10
  • Harpsichord 9
  • Harpsichord 7
  • Harpsichord 6
  • Harpsichord 5
  • Harpsichord 3
  • Harpmuziekje
  • Trompetsonate
  • Nostalgia
  • K 2007
  • Goldbach Variaties
  • Pop 5
  • Pop 4
  • Pop 3
  • Pop 2
  • Pop1
  • Drie ontstemde klavieren
  • muziekvideo
  • portretten componisten
  • Pianoconcerto 14, Daer zat een sneeuwwit vogeltje, Jan Bauwens, Serskamp, 2004.
  • Klarinetconcerto 1 Jan Bauwens Serskamp 2004
  • Kort symfonisch gedicht
  • Door de neevlen van de avond (uit: Adagio van Felix Timmermans)
  • Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen
  • Gebed voor het Vaderland
  • Boskaboutersymfonie
  • Bomen
  • Victoria lucis
  • Gitaarconcerto 1 "Portulaan"
  • vioolconcerto 1: deel 5 van 6
  • Klarinetconcerto 3: deel 3 van 3
  • Klarinetconcerto 3: deel 2 van 3
  • Klarinetconcerto 3: deel 1 van 3
  • pianoconcerto nr 15
  • Pianoconcerto nr 5 deel 5 van 6
  • Pianoconcerto nr 5 deel 4 van 6
  • Dans
  • Titan
  • Tsunami symfonie
  • Sint-Franciscussymfonie: deel 6 van 6
  • Sint-Franciscussymfonie: deel 5 van 6
  • Sint-Franciscussymfonie: deel 4 van 6
  • Sint-Franciscussymfonie: deel 3 van 6
  • Sint-Franciscussymfonie: deel 2 van 6
  • Sint-Franciscussymfonie: deel 1 van 6
  • Harpmuziekje
  • minimal1
  • Ave Maria
  • Juan de la Cruz' Canciones 7 van 7
  • Juan de la Cruz' Canciones 6 van 7
  • Juan de la Cruz' Canciones 5 van 7
  • Juan de la Cruz' Canciones 4 van 7
  • Juan de la Cruz' Canciones 3 van 7
  • Juan de la Cruz' Canciones 2 van 7
  • Juan de la Cruz' Canciones 1 van 7
  • Tsunami symfonie (Jan Bauwens)
  • Junisymfonie (J. Bauwens)
  • O dichosa ventura
  • Goldbach Variationen voor Piano Solo (J. Bauwens)
  • Orgelconcerto 3 J Bauwens Serskamp 2008
  • Orgelconcerto 2 J Bauwens Serskamp 2004
  • orgelconcerto 1 J Bauwens Serskamp 2004
  • -
  • achtergrond

    Foto


    http://klassieke-muziek-jan.blogspot.com/ 
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Het gebruik (downloaden en printen) van alle hier gepubliceerde MP3's en partituren is toegelaten, maar dan enkel en alleen voor niet-commerciële doeleinden en mits de vermelding: © Jan Bauwens, Serskamp 2004-2007.
    Foto

    Foto




    Een gouden tip: beluister life-music van
    Zoltán BAKAJA. Klik hier.










    Nog meer klassieke muziek. Klik hier.







    Foto

    Foto

    Foto


    Foto


    Foto

    Een fragment uit de roman "De onderwereld" (over vulkanen, pianoconcours en nog andere zaken):

    Ik keek op, geheel ongelovig. Ik keek op langs de klavieren trappen naar de kelderdeur daarboven, die veranderd was in een helle, witte rechthoek, een portaal dat aan de zijkanten fel aangevreten was door het licht, als scheen daar een verblindende zon. Het beeld kwam tevoorschijn samen met een gekriep van scharnieren, dat zo verlossend klonk als een beker helder water bij grote dorst. Eerst geloofde ik mijn ogen niet. Zuchtend kwam ik de put weer uit, mijn blik aan het witte vlak geketend, alsof het had kunnen verdwijnen als ik het ook maar een ogenblik uit mijn vizier verloor. Ik duizelde, strompelde naar de eerste treden van de trap toe, beklom hem op handen en voeten, want ik geloofde dat ik nu heel voorzichtig diende te zijn, en de ogen niet mocht afwenden van het schitterende deurgat. Lotte en onze dochter? Zij waren beslist in leven! Ik moest hen halen, maar eerst die deur! Eerst zekerheid!
    Fa-kruis, sol-kruis, la-kruis, en dan een leemte. Hier moest ik een wat grotere stap nemen, maar ik deed het met plezier en belandde op do-kruis. De laagste octaven eerst. En ik dacht: straks komen de middelste octaven, dan de hoogste tonen, en als ik die hoor, ben ik al helemaal boven, en zijn wij eigenlijk gered. Van do-kruis kroop ik behoedzaam naar re-kruis. Dan was er weer een lacune. Ik keek niet, doch deed alles op den tast, omdat ik mijn blik niet afwenden wilde van de verlossende deur. Fa-kruis, ja, daar was ik nu, dan hoorde ik feilloos; dan sol-kruis, la-kruis en weer een lacune. En zo kroop ik, voorzichtig als een schuw insect, over de octaven van het machtige klavier van trappentreden. De onderste, zwaarste snaren trilden nog na — zij zouden blijven natrillen totdat ik helemaal boven was — en de klanken vermengden zich onderling tot een kakafonie die mij deed duizelen. Ik ben immers heel gevoelig voor klanken: niettemin de steenkappersdoofheid mij al enkele jaren in haar greep had gekregen, bleef ik een fijn gevoel bewaren voor harmonieën en voor disharmonieën, voor consonanten en voor dissonanten — zoals men ze noemt. Het steenkappen heeft mij echter geleerd dat die zaken heel relatief zijn en veel met gewenning te maken hebben. Wie niet in steen kapt, die weet ook niet dat elke tik een gloednieuw akkoord vormt dat boordevol is van zogenaamde consonanten en dissonanten. Musici hebben moeten vechten voor de erkenning van de terts als consonant. Toen het tijdperk van de dissonanten aanbrak, en alle taboes overwonnen leken, keerde men terug naar de eenvoudige kwart, naar het octaaf, en tenslotte naar het enkelvoudige geluid dat zijn begeleiding in de omgeving zoekt en ook vindt, en tot meetrillen dwingt. Elk geluid maakt bij zijn geboorte de ganse kosmos tot zijn eigen klankkast. Alles trilt altijd met alles mee, maar wij zijn daaraan gewend geraakt, en daarom horen wij dat niet meer — tenzij we blind zijn. Nu ik verblind was door het schrille lichtvlak dat ik tot geen prijs uit het oog wilde verliezen, zag ik minder nog dan in de duisternis waarin ik tijdloze tijden lang had verkeerd, en ontdekte ik nieuwheden in de geluiden die mij naar boven loodsten, naar het licht toe, en naar de vrijheid der geluiden. Niet de duisternis maar de stilte is het ergste kwaad dat een mens kan overkomen. Een leven lang zoeken wij naar stilte en wij werken ons krom om heel even op een plaats te kunnen zijn waar bijna niets te horen is, behalve dan de zang van krekels, het roepen van een uil of het klateren van een waterbeekje. Wij weten niet hoe oorverdovend stilte wel kan zijn, en hoe ondraaglijk. Men zegt dat astronauten die door de ruimte zweven, alleen maar last hebben van de stilte. Hoezeer wij ook naar de stilte verlangen in ons leven: zij is doods en ketenend; alleen in de geluiden is er heil. Musici beweren soms dat zij de stilte boven elke vorm van muziek verkiezen, maar wat zij eigenlijk bedoelen is iets heel anders: zij willen rust, en de stilte is pas goed met mondjesmaat — zij is net zoals het vasten. Van een teveel aan stilte gaat men dood.
    Do-kruis: deze noot — of toon — was noch hoog noch laag, hij klonk warm en vriendelijk zoals alleen do-kruis kan klinken. Sommigen ontkennen dat een mens een absoluut gehoor heeft, maar ik weet dat elke toon uniek is en zijn eigen wereld heeft. Men gaat van bepaalde tonen houden, en van andere houdt men minder, ofwel helemaal niet, en elke mens heeft zo zijn voorkeuren — wellicht geldt dat ook, en misschien in een nog grotere mate, voor bepaalde dieren. Soms verandert die persoonlijke voorkeur in de loop van het leven, bijvoorbeeld omdat de gemoedsgesteltenis verandert, of ook nog omdat het gehoor aftakelt. In mijn kindertijd hield ik het meeste van de allerhoogste en de allerlaagste tonen: het piepen van vleermuizen kon mij bekoren, het getikkel van een triangel en het geluid van de kleine belletjes die aan de teugels van de paarden en aan de riemen van de koeien hingen, of die we als kinderen meedroegen in de jaarlijkse processie. De schreeuw van meeuwen: dat zijn schitterende akkoorden die met de intredende doofheid echter herleid worden tot bijna lompe kreten. Het geroffel van de donder in de verten, lang vooraleer een onweer opstak, en het bulderen van de donder onmiddellijk na een heel nabije blikseminslag die, zoals men weet, ook zelf een heel specifiek geluid voortbrengt: tjak! Of het slaan met een stok tegen een grote, metalen waskuip in de boomgaard, midden in de zomer, als de krekels fluiten en de zwaluwen piepen.
    Re-kruis, een lacune, fa-kruis, sol-kruis, la-kruis — niet te snel! Niet te snel! Do-kruis weer, en nu waren we al in de hogere octaven beland, en nog kon men het zinderen van de allerlaagste klanken horen, en de hogere snaren trilden al een tijdje mee met het geheel en zij leken wel te smeken om, op hun beurt en hoe eerder hoe liever, aangeslagen te worden. Re-kruis, een leemte, even rust: het vlak was zo verblindend dat het nu leek alsof het licht begon te zingen. Niet te snel! Niet te snel! En een herinnering van op de schoolbanken lang geleden, remde mij af en bracht me tot bedaren: Orpheus en Euridice!
    De geliefde van Orpheus, Euridice, werd gebeten door een adder en stierf. Zij verhuisde naar de onderwereld. Orpheus’ klaagzang wekte het medelijden van de goden en zij stonden hem toe om af te dalen naar de onderwereld en daar zijn geliefde Euridice terug te halen. Er was één voorwaarde verbonden aan deze uitzonderlijke toegeving: de hele weg terug mocht hij niet naar haar omkijken; hij moest gewis wachten totdat ze weer helemaal boven waren. Orpheus liep dus voorop, het was een lange, bange tocht, en achter hem volgde hem zijn Euridice. En toen ze bijna helemaal boven waren... wierp hij een snelle blik achter zich. O, noodlot! Daar verzwond zijn geliefde nu voor eeuwig in de diepten!
    Fa-kruis dus, bezonnen, en dan sol-kruis: dit waren al de hoge tonen van de korte, dunne snaren welke hard gespannen staan. Lange snaren kunnen nooit zo gespannen staan als korte: zij zouden het immers begeven. Lange kabels dienen los te hangen, en zij kunnen ook geen rechten vormen. Als zij krimpen door de vorst, dan breken zij, lang vooraleer zij rechte lijnen zijn. Met de korte snaartjes gaat het anders in zijn werk: zij gelijken wel op de staafjes van een xylofoon, die niet opgespannen hoeven te worden omdat ze hard zijn uit zichzelf. Of op de belletjes, op de triangel, gelijken ze. En hun muziek benadert al de muziek van het kappen, want het kappen gebeurt eigenlijk op het gehoor: het dient een lied te zijn, met de juiste noten en in de goede maat: als men daar een muzikale fout maakt, dan kapt men ook een stukje weg dat daar had moeten blijven, en dat is voorwaar een ramp.
    En plotseling dacht ik weer aan Lotte: zou ik er niet beter aan doen haar nu direct te halen? Waarom was er niet de minste drang in mij om terug te keren naar de put?! Zij kon niet dood zijn, dat wist ik nu heel zeker. En op dat moment realiseerde ik mij ineens dat Lotte met de kleine boven was!
    De steenkappersdoofheid speelde mij parten, maar nu kon ik haar duidelijk bezig horen aan de vleugel in de living: zij speelde Perfect Day! Ja, dat was Lotte met Perfect Day! En ik waagde een sprongetje terug naar de fa-kruis die ik net gepasseerd was teneinde haar met deze toon te begeleiden. Dit kelderse trappenklavier klonk immers zwaarder en zwoeler dan de zangerige, lichte vleugel, en hun klanken, zo merkte ik nu, consoneerden wonderwel! En van de fa-kruis sprong ik neerwaarts, over de lacune heen en ook over de re-kruis, terug naar de do-kruis, teneinde met deze noot het schone lied van een perfecte bas te voorzien. Ik moest nu het ritme volgen, concentreerde me op de maat, maakte me klaar om bij de eerste slag weer klaar te zijn, dan moest ik immers ergens op een sol-kruis zien te belanden, het had geen belang of ik die opwaarts vinden zou ofwel neerwaarts, maar deze neerwaarts leek mij het minste risicovol, ik hield me dus klaar en sprong, ondertussen bedenkend dat zij het wel zou horen nu, dat zij wel stilaan zou doorhebben dat ik het was, haar echtgenoot, die de trap naar boven kwam, en die van pure blijdschap draalde... Maar tijdens die sprong... realiseerde ik me dat het niet de sol-kruis was die ik hebben moest, doch de sol zelf en... die noot ontbrak op mijn klavier, mijn trappenklavier, mijn klavieren trappen, mijn treden die allemaal eender kruisen zijn, allemaal om te zwarter...

    Lees de volledige tekst van de roman "De onderwereld":

    http://www.bloggen.be/de_onderwereld__roman/  


    http://pmqp.blogspot.com/search/label/PACHELBEL%20Johann%20Christoph 


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs