Muhammad El Khalfi

06-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De onderdelen van de motor.
In dit hoofdstuk, de onderdelen van een motor, gaan we het hebben over de belangrijkste onderdelen van een motor.
Dit zijn:
. Het cilinder- of motorblok
. De cilinderkop
. De zuigers en zuigerveren
. Drijfstangen en zuigerpennen
. De krukas.

06-06-2010 om 16:55 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Cilinder of motorblok.
Het cilinder- of motorblok is het huis van de motor. Het motorblok wordt vaak gemaakt van gietijzer of lichtmetaal. In het motorblok zitten de cilinders, zuigers, drijfstangen, de krukas en soms ook nog de nokkenas en het kleppenmechanisme. Het motorblok wordt meestal met rubbersteunen aan het chassis bevestigd. Er zijn 2 verschillende soorten motoren; vloeistofgekoelde motoren en luchtgekoelde motoren. Bij vloeistof gekoelde motoren heeft het motorblok dubbele wanden. Tussen deze wanden zitten holle ruimtes waarin koelvloeistof kan rondstromen. Bij luchtgekoelde motoren zijn de cilinders niet in één blok ondergebracht. De cilinders staan hier los van elkaar op een carter. Op deze manier kan de lucht rondom langs de koelribben strijken.
Bij de vloeistofgekoelde motoren kent men 2 soorten cilindervoeringen:
Natte cilindervoeringen en droge cilindervoeringen. In het schema hieronder staan 5 kenmerken van natte en droge cilindervoeringen.

Natte cilindervoeringen.
1. Worden met de hand in het
motorblok gemonteerd.
2. Staan direct met koelvloeistof in
contact. 3. Gemakkelijk verwisselbaar. 4. Pakkingring als afdichting nodig
aan onderkant.
5. Dikke voerinQWanden.

06-06-2010 om 16:54 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zuigers
Een zuiger heeft 3 taken. Dit zijn:
1. Het overbrengen van de verbrandingskracht op de drijfstang. 2. Zorgen voor een goede afdichting van de verbrandingskamer. 3. Afvoeren van warmte naar de smeerolie en de cilinderwand.

Vroeger werden zuigers gemaakt van gietijzer dit is nu vervangen door lichtmetaal. Een nadeel is echter dat lichtmetaal meer uitzet dan gietijzer. En die uitzetting is belangrijk bij het warm worden van de zuiger. Als een zuiger teveel uitzet loopt hij vast. Dit vastlopen kun je voorkomen door het toepassen van ingegoten stalen strippen en/ of een ingegoten stalen ring.
Een andere manier om uitzetten te voorkomen is een spleetje in de zuiger maken. Bij
- - -_. - .. .. -.. .,.,

onbelaste zijde te liggen. Het gedeelte van de zuiger dat naar de cilinderkop is gericht is de zuigerbodem.

06-06-2010 om 16:51 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zuigerveren.
Er zijn 2 soorten veren: Compressieveren en olieschraapveren.
Compressieveren hebben als taak om de afdichting van de zuigermantel te verbeteren. Zij verminderen het lekken van gassen naar het carter. Op een zuiger worden minstens twee compressieveren aangebracht.

Olieschraapveren schrapen olie van de cilinderwand zodat de olie niet boven de zuiger kan komen en verbranden. Om de afgeschraapte olie af te voeren zijn gleuven aangebracht in de veer en in de zuiger. Uiteindelijk bereikt de olie de binnenzijde van de zuigermantel en vloeit terug naar het carter. Als de veren zijn gemonteerd zijn ze zuiver rond en sluiten verend aan tegen de cilinderwand.
Zuigerveren zijn gemaakt van gietijzer. De uiteinden van de zuigerveren hebben soms nog een speciale vorm (slot). Dit 'slot' zorgt voor een zo goed mogelijke afsluiting.

06-06-2010 om 16:50 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drijfstangen en zuigerpennen.
Een drijfstang vormt de verbinding tussen zuiger en krukas. De drijfstangkop is scharnierend verbonden met de zuiger door middel van een stalen pen. Deze pen
mag het uiteinde van de cilinderwand niet raken. Als een zuigerpen kan scharnieren in de zuiger en ook in de drijfstang, noemt men dit een zwevende zuigerpen. Aan de onderzijde word de drijfstang verbonden met een kruktap. De drijfstangvoet bestaat meestal uit twee delen om het gemakkelijk van de krukas los te kunnen maken. Alle
drijfstangen moeten de op- en neergaande beweging van de zuiger volgen. Deze beweging vormt grote krachten op de lager schalen. Om deze krachten zo klein mogelijk te houden worden de drijfstangen zo licht en sterk mogelijk gemaakt. Om hiervoor te zorgen hebben de drijfstangen meestal een H-vormige doorsnede.

06-06-2010 om 16:48 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de krukas.
De krukas levert eigenlijk de aandrijfkracht voor het voortbewegen van een voertuig. De krukas draait rond door de bewegingen van de zuigers en drijfstangen. Een krukas heeft verschillende ondersteuningen in het motorblok. Deze ondersteuningen heten hoofdlagers. Een ééncilindermotor heeft meestal twee hoofdlagers, aan elke zijde van de kruktap één. De krukas van een viercilindermotor kan uitgevoerd zijn met drie hoofdlagers maar nog duurder is de viercilinderkrukas met vijfhoofdlagers. Dri1fstangen en zuigers hebben samen een massa die krachten veroorzaken op de

op en daardoor ontstaan er trillingen in het motorblok. Om de krukas trillingvrij te laten draaien worden er extra massa/s aangebracht tegenover de plaats van de drijfstang. Deze massa' s heffen de trillingen op die door de zuiger en de drijfstang worden veroorzaakt.

06-06-2010 om 16:47 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De werking van de 4-takt diesel motor.
Inlaatslag: de inlaatklep is open en de uitlaatklep is gesloten de zuiger beweegt van het BDP naar het ODP. Omdat de zuiger naar beneden gaat wordt er door onderdruk lucht aangezogen. Er wordt geen lucht aangezogen zoals bij benzinemotoren, alleen lucht.

Compressieslag: de inlaat en de uitlaat klep zijn gesloten. De zuiger beweegt van het ODP naar het BDP, daardoor wordt de lucht in de cilinder samengeperst. Terwijl de lucht wordt samengeperst stijgt de temperatuur aanzienlelijk, en kan wel oplopen tot wel 700 ºC!
Maar dat is afhankelijk van de compressieverhouding. Bij een normale benzinemotor is de hoogst bereikte temperatuur ongeveer 400ºC.
Hier rechts-schuinboven de verbrandingskring van de 4-takt dieselmotor.

Arbeidsslag: de inlaat en de uitlaatklep zijn gesloten. De temperatuur is erg hoog in de cilinder en er wordt onder zeer hoge druk diesel in de cilinder gespoten en verneveld. Door de extreme hoge temperatuur komt de vernevelde brandstof tot zelfontsteking tot ontbranding. Omdat warme lucht uitzet ontstaat er een drukstijging en wordt de zuiger van het BDP naar het ODP gedrukt. Bij een benzinemotor waar de verbranding heel snel loopt, loopt de verbranding van een dieselmotor heel wat minder snel maar wel veel geleidelijker. Dat heeft als gevolg dat terwijl de zuiger daalt de druk er de hele rotatie er op blijft en zo veel constanter loopt.

Uitlaatslag: de inlaatklep is gesloten en de uitlaatklep is geopend. De zuiger beweegt van het ODP naar het BDP en drukt zo de verbrande uitlaatgassen naar buiten toe.

06-06-2010 om 16:42 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nadelen ten opzichte van een benzinemotor.
De dieselmotor is luidruchtiger dan een benzinemotor, ook heeft hij een lager vermogen in verhouding met een benzinemotor met de zelfde cilinderinhoud. Ook is de motor zwaarder.
Maar nu de tijd is het gewichtsverschil niet zo groot meer tussen diesel en benzinemotoren.
Ook het voorgloeien van de verbrandingskamer als die koud is kan niet meer als nadeel beschouwd worden. Tegenwoordig start de motor al vrijwel meteen omdat het voorwarmen heel vlot gaat.
Uit ruwe aardolie worden vele soorten brandstoffen geproduceerd zoals: gasolie, dieselolie, kerosine en restanten zoal. Voor sneldraaiende dieselmotoren wordt gasolie gebruikt omdat het een kleinere dichtheid heeft. Gasolie heeft ongeveer een dichtheid van ongeveer 840kg/m³. Traagdraaiende dieselmotoren hebben een zwaardere brandstof zoals dieselolie met en dichtheid van ongeveer van 870kg/m³. Die traagdraaiende motoren hebben veel kracht en worden daarom ook veel gebruikt in zware voertuigen zoals bussen en vrachtauto’s.
De verbrandingswaarde van gasolie is gemiddeld 43. 000kj/kg. Het vlampunt is 330 Kelvin of 57 ºC. Dat houdt in bij welke temperatuur de brandstof ontbrand. Om het vlampunt te bepalen moet je gasolie opwarmen tot dat er dampen ontstaan. Als de dampen ontbranden wanneer je er een vlam bijhoudt, wordt het vlampunt genoemd. Maar om die proef uit te voeren moet je in een speciale ruimte zijn met de juiste temperatuur. Want bij normale tempraturen ontstaan er geen dampen die uit lucht zijn gemengd.

06-06-2010 om 16:42 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voordelen ten opzichten van de benzine motor.
Door de betere cilindervulling is er een hogere compressieverhouding door het ontbreken van de smoorklep, en werkt zo zuiniger dan de benzinemotor. Het brandstof verbruik is ook zo laag omdat hij maar weinig toeren draait per minuut. Bij een dieselmotor is het hoogste koppel al bereikt bij ongeveer 2000 toeren per minuut, dus als je vaak door de stad rijd waar je langzaam moet, of vaak lang stilstaat of rustig rijd valt de dieselmotor veel zuiniger uit. Dat deze motor en langere levensduur heeft is dan ook logisch omdat hij weinig toeren maakt, slijt hij ook minder snel. Er is een auto, een Mercedes met een dieselmotor en die heeft al meer dan 1,1 miljoen kilometer gereden.

06-06-2010 om 16:41 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.werking dieselmotor.
In dieselmotoren of compressie ontstekingsmotoren ook wel genoemd, ontbrand de brandstof niet door een bougie maar automatisch. Dat komt door het samengedrukte lucht in de cilinder die heel heet wordt en zo de diesel automatisch laat ontbranden. Maar voordat het allemaal zijn gangetje loopt moet de lucht in de cilinder wel warm zijn of heet, en is zo nog te koud voor spontane ontbranding. Maar daar is voor gezorgd, bij het starten van een dieselmotor wordt de verbrandingskamer voorgegloeid. Maar als de motor eenmaal draait is de kamer heet genoeg en wordt de plug automatisch uitgeschakeld.

06-06-2010 om 16:39 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Compressie verhouding.
De compressieverhouding is een belangrijk onderdeel voor de motor, deze waarde geeft aan in welke mate het aangezogen mengsel wordt samengeperst. Als ik bijvoorbeeld wat over Internet lees over een auto die een compressieverhouding heeft van 9:1 dan betekend dat de ruimte boven de zuiger, als deze in het ODP staat 9 x zo groot is als de ruimte waarbij hij in het BDP staat. Dus simpel uitgelegd is het zo dat de hoeveelheid mengsel die in de cilinder zit, als de zuiger op het ODP staat wordt samen geperst in een ruimte die 9 x zo klein is.

Je kunt de compressieverhouding berekenen met de formule:

Compressieverhouding = slagvolume + volume compressieruimte : volume compressieruimte.
Of: Compressieverhouding = Vs + Vc : Vc.
Hoe groter de compressieverhouding is hoe groter het rendement van de verbranding.
Maar je kunt de compressieruimte niet zo groot maken als je wilt een van die redenen is de compressie eindtemperatuur, omdat die stijgt met de compressieverhouding.
Hoe hoger die temperatuur, hoe hoger de weerstand nodig is om de brandstof zelf tot ontsteking te brengen. Voor motoren die met een hoge compressieverhouding werken moeten dan ook benzine hebben met een hoge klopvastheid of een hoog octaangehalte.

06-06-2010 om 16:39 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (5 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Compressie ruimte.
De compressieruimte ook wel de compressiekamer, verbrandingsruimte of verbrandingskamer genoemd, is de ruimte boven de zuiger als deze op het hoogste punt staat: het BDP. Al deze namen wijzen erop dat in deze ruimte het mengel van benzine en lucht wordt samengedrukt bij de compressieslag en daarna wordt ontbrand door de bougie. De compressieruimte wordt aan gegeven met Vc. De compressieruimte is nooit goed te meten met een formule omdat deze ruimte erg onregelmatige vormen heeft.
Maar dat is opgelost door vloeistof bijvoorbeeld olie in deze ruimte te laten lopen als de cilinder in het BDP staat en om daarna er weer er uit te laten lopen in een maatbeker.

06-06-2010 om 16:38 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cilinderinhoud berekennen .
Cilinderinhoud berekenen

Ik ga laten zien hoe je met de gegeven berekening de cilinderinhoud kan uitrekenen. De boring is bijvoorbeeld 79 mm en de slaglengte 93 mm, het is dus een lange slag motor.

Vs = π x d²x S:4 x 4 = 3. 14159 x 79² x 93: 4 x 4 =1823421,217 mm³ =1,823 dm³.

Dat betekend dat het een 1,8 liter motor is. Als iemand vraag wat voor een motor je hebt wordt er ook wel vaak gezegd dat je een 1800 liter motor hebt, dat betekend gewoon een 1,8 liter motor.

06-06-2010 om 16:38 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.meting van het vermogen.
Om het vermogen van een cilinder te meten moet je de inhoud berekenen. Dat bereken je met de formule: Vs = π x d²x S:4
Hierin is: •-Vs: slagvolume
•-π: 3. 14159
•-d: cilinderdiameter
•-S: slaglengte

De cilinderdiameter wordt ook de boring genoemd en word altijd in mm gegeven.
‘S’de slaglengte wordt ook in mm aangegeven. En dit is de afstand die de zuiger in de cilinder aflegt tussen het BDP en het ODP. De boring en de slaglengte zij de belangrijkste afmetingen voor het slagvolume of de cilinderinhoud. Ze worden altijd samen vermeld bij de fabrikant.
77 x 86 bijvoorbeeld, betekend dat de cilinder of cilinders, een diameter van 77 mm hebben en de slaglengte 86mm is.

Is de slaglengte groter als de boring betekend het dat het een langeslagmotor is. Zijn de maten gelijk wordt er gesproken van een vierkante motor en is de boring groter als de slaglengte wordt er gesproken van een korte slag motor of een overvierkante motor.

Vs het slagvolume, is de inhoud van een cilinder tussen het BDP en het ODP oftewel de ruimte tussen die twee punten.
Als je over de cilinder inhoud spreekt bedoel je de inhoud of slagvolume van alle cilinders samen. Bij een viercilinder motor is de cilinderinhoud gelijk aan 4 keer het slagvolume van 1 cilinder.

06-06-2010 om 16:37 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een krukas.
Compressieslag: Als de inlaatklep en de uitlaatklep gesloten zijn kan het mengsel van benzine en lucht niet ontsnappen. En zo beweegt de zuiger van het ODP naar het BDP. Op die manier wordt het tijdens de inlaatslag aangezogen mengsel samengeperst in de verbrandingskamer, tijdens deze compressieslag is de krukas weer 180 graden gedraaid.

Arbeidsslag: Nadat de krukas weer 180 graden is gedraaid is het mengsel samengedrukt in de ontbrandingskamer, en als de zuiger op het BDP staat moet de bougie een vonk laten overspringen tussen de elektroden. Door die vonk wordt het mengsel tot ontbranding gebracht en dat gaat gepaard met een grote drukstijging zodat de zuiger naar beneden wordt gedrukt. Tijdens deze slag zijn de inlaat- en uitlaatklep gesloten en draait de krukas opnieuw180 graden verder.

En tot slot de uitlaatslag: De inlaatklep is gesloten en de uitlaatklep is geopend, de zuiger beweegt van het ODP naar het BDP waardoor de verbrande uitlaatgassen uit de verbrandingskamer worden geduwd. De krukas draait opnieuw 180 graden verder. Als de zuiger in het BDP aankomt, sluit de uitlaatklep en begint opnieuw een inlaatslag als de inlaatklep is geopend. En zo wordt het hele proces herhaald.
Er komt dus uit dat een volledige kring van alle slagen 720 graden bedraagt of 2 omwentelingen voordat de kring opnieuw begint. Met 1 omwenteling bedoel ik 360 graden en 720 : 2 = 360 dus 2 omwentelingen. 1 op de 4 slagen is een arbeidsslag waardoor de auto zich voortbeweegt en daardoor erg onregelmatig en schokkerig zou lopen. Daardoor is een vliegwiel aan gebracht om de vaart in de omwentelingen te houden. Natuurlijk zou de motor ook regelmatiger lopen als er meer cilinders zouden zijn. Hoe meer cilinders hoe meer vermogen en kracht.
Deze plaatjes hier rechtsnaast geven het ontbrandingsproces aan van boven naar beneden.

06-06-2010 om 16:36 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe werken de diesel en benzine motoren?
Werking benzinemotor:

De benzine motor is een motor die werkt met een vonkontsteking. Dat houdt in dat het brandstof mengsel van benzine en lucht wordt ontstoken door een bougie. Die bougie moet het mengsel tot ontbranding brengen als de compressie slag aan het einde is. Dat gebeurd door een vonk te laten over springen tussen de elektroden in de bougie. Die vonk moet een spanning van 10. 000 tot 20. 000 volt leveren om de brandstof te laten ontbranden. In de benzine motor speelt de bougie een grote rol. Hiernaast een doorsnede van een bougie met nummers: 1: •-Centrale elektrode
2: •-massa-elektrode
3: •-Elektronenafstand
4: •-Isolatorneus
5: •-Schroefdraad
6: •-Bougiekabelaansluiting
De benzinemotor wordt ook wel de Ottomotor genoemd. Deze auto wordt ook veel in personen auto’s gebruikt met een 4-takt uitvoering. 4-takt betekend: dat de zuiger er 4 slagen overdoet voordat de zuiger helemaal rond is geweest en opnieuw aan zijn ronde begint. Bij elke slag draait de krukas weer 180 graden. Als de 4 slagen zijn geweest is hij dus totaal 720 graden gedraaid en begint opnieuw bij de inlaatslag. De eerste slag zoals ik net al zij, is de inlaatslag, gevolgd door de compressie slag, arbeidsslag en de uitlaatslag.
Verbrandingskring benzinemotor.

De inlaatslag werkt als volgt: als de inlaatklep wordt geopend beweegt de zuiger van het hoogste punt in de cilinder naar het laagste punt. Ze zeggen dan dat de zuiger van het bovenste dode punt (BDP) naar het onderste dode punt beweegt (ODP). De zuigerbeweging maakt een onderdruk in cilinder zodat het mengsel van lucht en benzine of autogas en lucht zo wordt aangezogen. Zodat daardoor geen pomp voor nodig is om de brandstof in de cilinder te pompen.
Een motor waarbij de benzine wordt ingespoten in de verbrandingskamer zuigt tijdens de inlaatslag alleen lucht op. Als de zuiger het ODP bereikt sluit de inlaatklep en is de krukas 180 graden gedraaid. De krukas zorgt ervoor dat de op-en-neergaande bewegingen van de zuiger wordt omgezet in een draaiende beweging. Een krukas bestaat uit: hoofdastappen, kruktappen en krukwangen. Op de kruktrappen zijn er drijfstangen gemonteerd. De krukwangen vormen de verbinding tussen het kruktappen en de hoofdastappen.
De krukwangen dienen voor het contragewicht bij de draaiing van de krukas. De hoofdastappen en het kruktappen hebben een holle maar een hard buitenste kern, daardoor hebben ze genoeg bescherming tegen slijtage.

06-06-2010 om 16:35 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De V-motor
Een V-motor is een verbrandingsmotor waarbij de cilinders in een “V” vorm ten opzichte van elkaar staan en van de krukas. Een V 10 motor→
V-motoren worden vooral in voertuigen zoals auto’s toegepast waar niet veel ruimte is voor een motor. Door de cilinders schuin tegenover elkaar te zetten neemt een V-motor minder ruimte in dan een lijn- of boxermotor met dezelfde cilinderinhoud.
In een lijnmotor liggen alle cilinders naast elkaar in een lijn en een boxermotor liggen alle cilinders horizontaal tegenover elkaar. De motortrillingen nemen af en de krukas is korter.
Niet elke V-motor loopt rustig en stil, zoals een 2 cilinder, die loopt heel schokkerig door het aantal cilinders en daar om een 2-takt is. Maar V-motoren met veel cilinders lopen rustiger zoal een V4 motor of zelfs een V8 of een V16 motor!

Sinds kort is er wel een auto met een V16 motor: de Bugatti Veyron 16. 4.
Het is een auto met 16 cilinders en 4 turbo’s en is gevormd door 2 V8 cilinderblokken die samen 1001Pk leveren (paardenkracht) bij 6000 tpm (toeren per minuut) en heeft een maximaal koppel van 1250 Nm (newtonmeter). En sprint van 0-300 km/h in 14 seconden.

Rechts: de Bugatti Veyron 16. 4
Links: de Bugatti Veyron 16. 4 motor met wel 16 cilinders.

06-06-2010 om 16:34 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De straalmotor.
Deze motor wordt gebruikt bij de meeste grote vliegtuigen.
De basis van de meeste straalmotoren is hetzelfde. Lucht wordt ingezogen aan de voorkant en samengeperst. Daarna wordt er brandstof toegevoegd en het mengsel van lucht en kerosine in dit geval, wordt ontstoken. In het algemeen zijn straalmotoren opgebouwd rond een centrale as die door de hele lengte van de motor loopt met een compressor aan de voorkant en een turbine die de compressor aandrijft, aan de achterkant. De compressor comprimeert de lucht en de turbine drijft op zijn beurt weer de compressor aan. In het midden zit de verbrandingskamer waar het mengsel van brandstof en lucht wordt ontstoken.
Maar er is een man geweest die Andy Green heet en een RAF-piloot is (royal air force) en die heeft het snelheidrecord gebroken op land met zijn auto, de Thrust SCC (super sonic car). Hij reed met zijn auto 1 mijl oftewel 1. 609 kilometer. Hij reed met zijn auto een ongelooflijke snelheid van wel 1227,985 kilometer per uur! En dat reed hij in een paar seconden waar hij minstens 6 jaar werk aan heeft gehad. Maar het is niet zo maar een auto het is een auto dat met raketmotoren is vast gemaakt. Het wordt dus aan gedreven door een paar raketmotoren en zal je sneller denken aan een vliegtuig dan aan een auto.

06-06-2010 om 16:33 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elektromotor enhybridemotor.
Een elektromotor is een apparaat dat elektrische energie omzet in mechanische energie. Elektromotoren worden onderverdeeld in gelijkstroom- en wisselstroommotoren.
Elektromotoren kom je vaak in machines tegen waarmee iets moet laten draaien zoals:
Een boormachine, liften en nu ook auto’s.
Deze auto’s worden hybrideauto’s genoemd omdat ze op elektromotoren werken en op de bestaande benzine of dieselmotoren. Het is dus eigenlijk een auto die op beide motoren rijd. Deze elektromotor wordt onder het rijden opgeladen door een generator aan de brandstofmotor vast. Dit is een heel goede accu en als de brandstofmotor te weinig energie levert waardoor hij gaat stotteren springt de elektromotor in en geeft de auto meer vermogen zodat de auto rustig verder kan rijden. De motor kan zelfs op eigen kracht de auto voortbewegen bij lage en rustige snelheden.

06-06-2010 om 16:33 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wankelmotor.
De wankelmotor is ontworpen naar de bouwer ervan Felix wankel.
Dit is niet een type motor met zuigers en cilinders maar met een driehoek die in een trommel zit. In de open ruimte tussen de zijden van de driehoek en de trommel wordt een mengsel van brandstof en lucht tot ontbranding gebracht waardoor de driehoek een draaiende beweging krijgt omdat de vorm van de rotor zo is dat de verbrandingskamers groter worden bij rotatie.
Hiernaast zie je een wankelcyclus met uitleg hieronder
Inlaat (blauw); compressie (groen); ontsteking (rood); uitlaat (geel).
Voordelen van de wankelmotor zijn de compacte bouw, de enorme acceleratie, het lage brandstofverbruik, een minimum aan bewegende onderdelen en de lage productiekosten. Het enige echte nadeel van de wankelmotor is het hoge olieverbruik dat wordt veroorzaakt door de problematische afdichting van de uiteinden tussen de rotor en de trommelwand. De motor had op dit onderdeel de neiging veel te slijten.

06-06-2010 om 16:32 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
Tags:de wankelmotor


Zoeken in blog

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Inhoud blog
  • De onderdelen van de motor
  • De vierslagmotor
  • De Cilinderkop.
  • De ontwikkeling van een dieselmotor.
  • De ontwikkeling van een benzinemotor.
  • De onderdelen van de motor.
  • De Cilinder of motorblok.
  • De zuigers
  • De zuigerveren.
  • Drijfstangen en zuigerpennen.
  • de krukas.
  • De werking van de 4-takt diesel motor.
  • Nadelen ten opzichte van een benzinemotor.
  • Voordelen ten opzichten van de benzine motor.
  • werking dieselmotor.
  • Compressie verhouding.
  • Compressie ruimte.
  • Cilinderinhoud berekennen .
  • meting van het vermogen.
  • Een krukas.
  • Hoe werken de diesel en benzine motoren?
  • De V-motor
  • De straalmotor.
  • Elektromotor enhybridemotor.
  • De wankelmotor.
  • verschiellende motoren.
  • wat is een motor?
  • Files
  • Milieu
  • verkeer veiligheid.
  • Hoe werkt een auto?
  • De auto
  • Hoe word de motor van een auto gemaakt?
    Archief per week
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 31/05-06/06 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog


    Categorieën

    Inhoud blog
  • De onderdelen van de motor
  • De vierslagmotor
  • De Cilinderkop.
  • De ontwikkeling van een dieselmotor.
  • De ontwikkeling van een benzinemotor.

    Blog als favoriet !

    Foto

    Zoeken met Google



    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs