Dee's paradise ... Karibu! Habari gani?
De blog van Dopsie, a.k.a. Miss Dee!!! :-)
Inhoud blog
  • homeopathie - vervolg
  • homepathie - zelftest
  • The life of Sheba
  • Bezige bijtjes
  • Negen Vlaamse provincies?
  • speciaal voor Knut...
  • De prinses en het vuur
  • een hart voor (knaag)dieren
  • It Don't Mean a Thing If It Ain't Got That Swing
  • Een "bucket list"
    Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Dopsie/Miss Dee
    Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 06/12/1984 en ben nu dus 39 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: ik hou van genieten, cultuur, wellness, dansen, diertjes en de natuur.
    Ik ben miss Dee!
    Foto
    Foto
    Linke linkjes;-)
  • Nichtje Hendrine in Bolivia
  • Wookieepedia: de Star Wars Wikia
  • Voor fonetici, erg handig!
  • om gewone lettertekens om te zetten naar hobbit- en elfenrunen
  • Roedi
  • Wikipedia
  • Toneelvereniging De Kleine Kunst
  • een selectie van mijn reisfoto's
  • Jeronimo
  • Senegambiagroep
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Categorieën
  • actua (31)
  • Afrika (5)
  • cavia (6)
  • cultuur (16)
  • ECHT (12)
  • film (21)
  • foto's (11)
  • global warming (3)
  • humor (3)
  • literatuur (3)
  • Malaga (3)
  • Ontkoppeld (3)
  • persoonlijk (21)
  • Senegal (6)
  • sfeerbeelden (3)
  • Sheba (5)
  • taalkunde (1)
  • Thailand (2)
  • toneel (9)
  • verjaardag (3)
  • weekend (1)
  • 02-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.homeopathie - vervolg
    Ondertussen zijn we weer een paar dagen verder. Ik ben lustig de kamferpilletjes blijven innemen als verderzetting van mijn experiment. Gisteren was mijn verkoudheid iets beter, al heb ik vooral 's ochtends nog enorme niesbuien en snotaanvallen gehad. In de namiddag kon ik dan eindelijk weer functioneren zonder mijn neus er zowat af te snuiten, hoewel ik nadien weer een hoofdpijnaanval kreeg (kamfer helpt daar blijkbaar niet tegen). We zijn nu de derde dag en mijn neus is bijna vrij, maar nu begint mijn keel pijn te doen...

    Heeft homeopathie tot nu toe geholpen? Misschien wel, maar eerlijk gezegd denk ik toch van niet. Een verkoudheid duurt meestal toch al niet zo lang, dus die lichte verbetering van gisteren kan niet in verband gebracht worden met de kamferpillen. Er is in ieder geval geen hard bewijs voor. Het is nu afwachten of deze pilletjes een keelontsteking kunnen tegenhouden.
    Een verkoudheid is sowieso voor de meeste mensen geen ernstige ziekte. Homeopathie testen op een langdurige en zware ziekte zou eigenlijk een beter experiment zijn (en nee, ik ben geen vrijwilliger :-p).


    Als er nog merkwaardige evoluties zijn, laat ik het weten!


    Categorie:actua
    02-03-2012, 10:17 geschreven door Dopsie  
    29-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.homepathie - zelftest
    De laatste jaren/maanden wordt er flink gedebatteerd over het nut en de werking van homeopathie - tot collectieve zelfmoorden met homeopathische middelen toe.  Wetenschappers beweren dat het quatsch is, gebruikers zweren dat die middeltjes hen van allerlei hardnekkige kwaaltjes hebben verlost. Zelf sta ik hier nogal sceptisch over, eerst zien en dan geloven. Vandaag ben ik echter in de gelegenheid om homeopathie zelf eens te testen. Ik zit nl. met een flinke verkoudheid en heb een collega die zo vriendelijk was mij homeopathische pilletjes te verstrekken (of beter gezegd, op te dringen ). Naar 't schijnt werkt het alleen "als je lichaam en de middelen qua samenstelling overeenkomen" (zo'n uitleg vergroot bij mij het wantrouwen over homeopathie alleen maar).

    Ik kreeg een doosje met piepkleine witte pilletjes die sterk ruiken naar kamfer. Ik ben al blij dat ik nog íets kan ruiken met die verstopte neus. Ik moest er deze ochtend 4 innemen en vanmiddag ook. Om 16u en 20u moet ik nog een keer dezelfde dosissen nemen. Ik moet zeggen: het smaakt minder vies dan traditionele geneesmiddelen.We doen het echter niet voor de smaak maar voor de werking he . Die blijft tot nu toe uit. Ik zit hier te trompetteren als een olifant, mijn oor (en bij benadering mijn hele hoofd) zit "dicht" en mijn ogen voelen aan alsof ik terugkom van een begrafenis. Mijn stemming ook trouwens .
    Ik hou jullie op de hoogte over de verdere afloop van mijn experiment!



    Categorie:actua
    29-02-2012, 15:17 geschreven door Dopsie  
    30-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The life of Sheba

    Eergisteren kreeg ik het bericht dat Sheba op 5-jarige leeftijd is overleden. Sheba woonde de eerste 2 jaar van haar leven bij mij, maar toen ik naar de stad verhuisde, heb ik haar laten adopteren door een liefdevolle familie zodat ze kon blijven genieten van het groene gras en de zuivere lucht. In die familie had ze twee cavia-zusjes, Ivo en Pimpernel. Ik heb haar daarna nog een paar keer een bezoekje gebracht.
    Ivo overleed 3 weken geleden onverwachts. Sheba raakte daar blijkbaar niet overheen of anders was ze ziek, want sindsdien ging het erg slecht met haar. Enkele dagen geleden heeft de familie haar dan moeten laten inslapen
    Hoewel Sheba mijn cavia niet meer was, doet me dit toch verdriet. Ik heb ook van haar gehouden. Het is voor mij een troost dat ze een heel mooi leven heeft gehad, omringd door mensen en caafjes die veel van haar hielden. Ik vind het wel erg voor Ivo, die een paar jaar jonger was en te vroeg is moeten gaan. Het is ook een tragedie voor de familie, zowel zij als ik hadden zo'n einde niet verwacht.
    Ik hoop dat Sheba nu op de eeuwige grasvelden herenigd is met haar mama Katrina, Cleo (die cavia waarmee ze bij mij samenleefde), Ivo en vele andere vriendinnetjes.

    Ik heb hier een slideshow gepost met enkele leuke momenten uit Sheba's leven...

    Categorie:Sheba
    30-09-2011, 21:00 geschreven door Dopsie  
    26-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezige bijtjes
    Het valt me op dat 2011 het jaar van de bij is. Overal zijn er campagnes om deze diersoort, die het moeilijk heeft, in de bloemetjes te zetten (dit laatste vind ik wel een zeer passende uitdrukking ). De diverse bijensoorten worden met uitsterven bedreigd door allerlei ziektes, vervuiling, het verdwijnen van bloemen, monocultuur in de landbouw enz. Dat is een probleem dat ons allemaal aangaat, aangezien bijen instaan voor de bestuiving van 90% van de gewassen. Mocht de bij uitsterven zijn er nog wel andere insecten en zelfs vogels die een beetje van de bestuiving op zich kunnen nemen, maar ver kom je er niet mee... Anderzijds: de werkgelegenheid zou een enorme boost krijgen als we mensen inzetten om al die bloemen en bloesems met een penseeltje te bestuiven - zoals in China op sommige plaatsen al gebeurt

    Het Ecohuis in Antwerpen organiseert allerlei activiteiten in het teken van de bij: http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Publicatiekanalen/Stad/Ecohuis/Startpagina-Ecohuis/Startpagina-Ecohuis-Hoofdnavigatie/Bewoners/Bewoners-Natuur-en-dieren/Bewoners-Natuur-en-dieren-Soort-van-het-jaar/De-bij/Activiteiten-Jaar-van-de-bij.html

    Maar wat ik pas echt interessant vond, is de reuzenbijenkorf die in park Hof ter Saksen (Beveren) staat. De jongens van de technische school hebben het ding geconstrueerd en binnenin kan je het leven van de bij volgen. Kindjes vinden er enkele leuke bijenspelletjes maar wat op mij een enorme indruk maakte, is de bijenkast die zich boven je hoofd bevindt. Met op de achtergrond een ontzettend hard gezoem, kan je het reilen en zeilen van de bijenkolonie volgen. Je merkt dat de "werksters" hun naam niet gestolen hebben. Geen paniek: er bevindt zich glas tussen jou en de korf, dus kom je nooit in contact met onze geelzwarte vriendjes. Bijen zijn overigens niet echt agressief (tenzij je er met je lompe voeten op gaat staan zoals ik eens deed als kind). Buiten de reuzenbijenkorf staan nog meerdere open bijenkasten en geen enkele bij heeft me lastig gevallen, ook al droeg ik een zeer aanlokkelijke bloemetjesjurk

    Hieronder nog enkele tips om de bijen te helpen:

    - ban die smerige pest- en insecticiden
    - zaai zoveel mogelijk verschillende bloemen en plantensoorten
    - maak een bijenhotel - heus niet moeilijk en het is nog plezant ook!

    Meer info op:
    http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Publicatiekanalen/Stad/Ecohuis/Startpagina-Ecohuis/Startpagina-Ecohuis-Hoofdnavigatie/Bewoners/Bewoners-Natuur-en-dieren/Bewoners-Natuur-en-dieren-Soort-van-het-jaar/De-bij/Wat-kunt-u-doen-voor-de-bij-in-de-stad.html



    Categorie:actua
    26-06-2011, 21:10 geschreven door Dopsie  
    24-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Negen Vlaamse provincies?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
















    Het land is nog niet goed en wel gesplitst of enkele Vlaamse politici beginnen de Vlaamse kaart al te hertekenen. Gisteren konden we in het nieuws een "denkoefening" zien waarin Vlaanderen wordt herschikt in 9 nieuwe provincies. Mijn oude gemeente Beveren zou dan gaan behoren tot de provincie Antwerpen. Als inwoner van 't Stad - weliswaar met Beverse roots - voel ik me zowel Antwerpenaar als Beverenaar maar het idee van een Anschluss, daar moet ik toch even aan wennen. Wat de andere herverdelingen betreft, daar kan ik geen commentaar over geven, maar dat Beveren ooit tot de provincie Antwerpen gaat behoren, daar zie ik ergens nog wel enige logica in. De stad breidt zich tenslotte elk jaar een beetje uit en ooit zal ze zich als een inktvlek beginnen verspreiden over de Vlaamse landkaart. Dat lijkt me maar een natuurlijke evolutie, zo gebeurt het tenslotte met de meeste grote steden. Ik zie het in de verre toekomst nog wel gebeuren dat Antwerpen tot aan de grens van Beveren (en andere randgemeenten in de provincie Antwerpen) reikt en haar tenslotte zal opslokken. Misschien zit er zelfs een megapolis van St-Niklaas over Mechelen tot Antwerpen in.

    Ik moet toegeven dat er ook nu al een hechte band is tussen Beveren en de stad Antwerpen - denk maar aan de haven die ons onlosmakelijk met elkaar heeft verbonden . Maar de lokroep van de stad is in Beveren gewoon ook veel luider dan die van andere, Oost-Vlaamse gemeentes. Ik ben altijd letterlijk naar de stad toegezogen, alleen al door de zeer regelmatige busverbindingen. Vanuit Beveren zijn veel meer busverbindingen naar Antwerpen dan naar pakweg St-Niklaas, en verbindingen naar andere Oost-Vlaamse gemeentes zijn zowat onbestaande. Een uitstapje naar de zuidelijke buurgemeentes Temse of Kruibeke met het openbaar vervoer? Vergeet het! Dan moet je eerst de bus naar St-Niklaas of Linkeroever nemen, om daar over te stappen. Uren ben je daaraan kwijt, terwijl het in vogelvlucht niet meer dan 10 km kan zijn. Terwijl je vanuit Beveren met het openbaar vervoer heel gemakkelijk in Antwerpen geraakt. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat ik uiteindelijk om die reden in 't Stad terechtgekomen ben. Aangezien ik een complete autokluns ben, moest ik me maar behelpen met de beste buslijnen om ergens te geraken he

    Goed, de band tusen Beveren en de rest van Oost-Vlaanderen is aanzienlijk verslapt. Wat nog geen reden is om de kaart helemaal te herschikken. Als ik het mij goed herinner, ligt Beveren nog altijd ten westen van de Schelde, en in de middeleeuwen vormde die rivier de grens tussen twee verschillende landen. Als we van die situatie uitgaan, zou ik eerder geneigd zijn te eisen dat Zwijndrecht, Burcht en Linkeroever terug naar Oost-Vlaanderen worden overgeheveld!

    Categorie:actua
    Tags:Antwerpen, Beveren
    24-03-2011, 11:19 geschreven door Dopsie  
    21-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.speciaal voor Knut...


    Als eerbetoon aan de onlangs overleden Knut haal ik deze eighties klassieker van onder het stof.


    Categorie:actua
    Tags:ijsbeer, Knut, Grauzone
    21-03-2011, 20:09 geschreven door Dopsie  
    04-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De prinses en het vuur
    Affiche De prinses en het vuur

    Zoals elk jaar speelt toneelvereniging De Kleine Kunst ook nu weer een kinderstuk, nl "De prinses en het vuur". Met als hoofdrolspelers een kruidenheks, een knappe prins (oelala... ) en een bevallige prinses.
    Een toneelstuk geschikt voor jong en oud!

    Praktische info:
    De opvoeringen gaan door in zaal de Kring, Pastoor Steenssensstraat 39, Beveren.
    Speeldata : za 26, zo 27 maart om 15 uur, vr 1 april om 19 uur, za 2 en zo 3 april om 15 uur.
    Kaarten verkrijgbaar aan € 5,00 (volwassenen € 6,00) via 03/775 38 94

    Voor meer info kan je terecht op de facebookgroep van DKK (check "toneelvereniging De Kleine Kunst).

    Categorie:toneel
    Tags:De Kleine Kunst, Beveren, kindertoneel
    04-03-2011, 00:00 geschreven door Dopsie  
    23-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een hart voor (knaag)dieren
    Een verhaal dat me erg geraakt heeft, is dat van Eveline Verheyen, een studente diergeneeskunde uit Beveren. Ze is nog geen 20 jaar maar heeft al een eigen vzw opgericht, nl. knaagdierenasiel Het Knabbelthuisje. Ze vangt knaagdieren en konijnen op waarvoor de mensen niet meer kunnen/willen zorgen, maakt ze lichamelijk weer tiptop in orde (want vaak zijn de beestjes verwaarloosd), en probeert ze dan zo veel mogelijk te herplaatsen in nieuwe adoptiegezinnen. Een lovenswaardig initiatief, want caafjes, nijntjes enz worden nog te vaak gewoon in het park achtergelaten terwijl de meeste asielen alleen honden en katten opvangen.

    Nu moet deze jongedame wel erg veel hooi op haar vork nemen: het runnen van haar asiel, de steeds groter wordende groep konijnen en een zware studie... Er worden steeds meer konijntjes en knaagdieren afgeleverd (of zelfs gewoon gedumpt), zodat er altijd een grote nood is aan adoptiegezinnen.
    Wie overweegt om een konijn of een ander knaagdier aan te schaffen, kan dus evengoed langs gaan bij het Knabbelthuisje. Het kost weliswaar ietsje meer, maar je weet dan ook zeker dat je huisdier helemaal gezond is en geen verborgen gebreken heeft of zelfs zwanger is. Er wordt natuurlijk wel van je verwacht dat je de diertjes goed soigneert; het heeft weinig zin om dieren uit de ellende te halen om ze daarna te herplaatsen in nog slechtere omstandigheden.

    Dierenliefhebbers vinden alle info op: http://www.hetknabbelthuisje.tk/



    foto: enkele vroegere knaagjes van mij
    Photobucket

    Categorie:cavia
    Tags:konijnen, het Knabbelthuisje, Beveren
    23-02-2011, 14:05 geschreven door Dopsie  
    16-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.It Don't Mean a Thing If It Ain't Got That Swing
    Wie op zoek is naar een band die sfeervolle, jazzy muziek brengt, moet maar eens surfen naar de website van Tea Time Combohttp://www.teatimecombo.be/index.html. Je kan deze band, waarin de vader van ondergetekende drummer is, boeken voor feestjes, recepties of gewoon voor een gezellig optreden op café.
    De band heeft me alvast een leuke avond bezorgd met hun optreden op de valentijnsavond in Brasserie De Pomp in Beveren.

    Tea Time Combo is ook op facebook te vinden. Op hun fanpage vind je alvast veel foto's van de band!



    Categorie:cultuur
    Tags:jazz
    16-02-2011, 00:00 geschreven door Dopsie  
    12-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een "bucket list"
    Kennen jullie de film The Bucket List? In deze film werken Jack Nicholson en Morgan Freeman een lijstje af met dingen die ze nog willen doen voor ze sterven, en beleven ze op die manier een hele mooie tijd samen. Ik heb de film nooit gezien en het lijkt me nogal tragisch, maar het idee van een bucket list vind ik zeker niet slecht gevonden. Alleen hoef je niet terminaal te zijn om een bucket list samen te stellen én af te werken. Je moet het doen wanneer je er nog echt van kan genieten! Je weet immers nooit wat je nog kan overkomen in het leven. Als ik zo'n bucket list zou samenstellen, wat zou er dan opkomen?

    Ongetwijfeld heel veel reizen, want daar leef ik echt voor. Ik wil graag:

    - door heel Egypte reizen, incl. de woestijnen (ligt momenteel wat moeilijker natuurlijk)
    - de big five zien
    - eens een stam Bosjesmannen ontmoeten
    - de Mayasteden van Mexico bezoeken

    Andere plaatsen waar ik zeker nog eens wil komen:

    - Costa Rica, Namibië, Cambodja, Japan, India, Indonesië en Madagascar
    - steden die volgens mij nog een bezoekje van mij waard zijn: Wenen en Cordoba
    - de maan, maar is dat niet wat onrealistisch ?

    Maar ik wil ook graag de wereld op een andere manier verkennen. Vooral de onderwaterwereld, sinds het beter gaat met mijn watervrees. Zo wil ik echt:

    - nog eens snorkelen - sinds ik het een keer geprobeerd heb, wil ik meer weten over de wereld onder de waterspiegel
    - met walvissen zwemmen, dat moet een unieke ervaring zijn!

    Grootse plannen, maar toch moet er op zo'n lijst ook plaats zijn voor ludieke dingen. Zoals:

    - eens een fles met een boodschap in de zee gooien (nu nog denken over een geschikte tekst)
    - een papieren vliegertje vanaf het dak van een enorme wolkenkrabber naar beneden gooien - waar zou dat terechtkomen?



    Hebben jullie ook een persoonlijke bucket list?



    Categorie:persoonlijk
    12-02-2011, 00:00 geschreven door Dopsie  
    09-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muzikale spelletjes
    Wie graag bezig is met muziek, moet maar eens op deze link klikken: http://lab.andre-michelle.com/tonematrix Klik lukraak wat vakjes aan in de matrix en je bent vertrokken voor uren muzikaal plezier! Dit lijkt me ook ideaal om samen met (jonge) kinderen te doen. Het is sowieso een vermakelijk spelletje, maar wie weet ontwikkel je zo wel hun creativiteit en hun muzikale gehoor. Het hoeven niet altijd agresieve games te zijn die ze spelen he.

    Pas wel op, want het spelletje is behoorlijk verslavend


    Categorie:actua
    09-02-2011, 15:17 geschreven door Dopsie  
    18-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.culturele voornemens
    Rond deze tijd geven de meeste mensen hun goede voornemens op, terwijl ik de mijne nog maar net vastgelegd heb. Maar ik vind dat je niet te lichtzinnig mag gaan over zoiets ernstigs als échte voornemens, daarom dat ik er wat langer over gedaan heb. Want ik wil alleen maar tijd besteden aan echt belangrijke voornemens die ook realistisch zijn. Ondertussen heb ik, na lang en diep nadenken, definitief besloten welke voornemens ik mezelf ga inprenten. Stoppen met roken en afvallen is er niet bij, wegens niet nodig, maar er bleven gelukkig nog genoeg zaken over om uit te kiezen. Goed, hier komen ze. Mijn goede voornemens voor 2011 zijn:

    1) sporten (ik schrijf bewust niet "méér sporten", want voor een sporthater als ik is gewoon sporten op zich al een hele prestatie)
    2) meer aandacht besteden aan familie en vrienden
    3) meer deelnemen aan culturele uitstapjes.

    Ik hoop de drie punten gewoon regelmatig te combineren, dat spaart meteen wat tijd uit Cultuur wordt mijn focus voor 2011! De A-kaart van de stad Antwerpen zal me hierbij al zeker helpen. En ik kijk ook al uit naar een heleboel films die dit jaar uitkomen. Maar ik ben ook van plan om naar meer podiumkunsten en events in de stad te gaan. Ik wil nu toch wel echt eens Chinees Nieuwjaar meemaken!
    Nu is het niet zo dat 2010 voor mij een cultuurloos jaar was. Integendeel, ik heb heel wat interessante expo's bezocht, films gezien, boeken gelezen enz. Nu wou ik toch eens een persoonlijk award-lijstje maken over 2010. Hier komen de boeken, films, expo's...die vorig jaar een bijzondere indruk op me hebben gemaakt:

    - Boek: "Congo, een geschiedenis" van David Van Reybrouck. Een boek waarvan ik wou dat ík het geschreven had Of hoe literatuur en geschiedenis samenkomen. Zelfs als je niet geïnteresseerd bent in Congo, zal je dit boek schitterend vinden.

    - Podium: de Duiker en de kleine Reuzin, met als reusachtig podium de stad Antwerpen

    - Expo: "My dirty little Heaven" van Wangechi Mutu in Wiels, in ex aequo met "Amerika, dit is ook onze geschiedenis" in Tour & Taxis. Nope, ik kon echt niet kiezen!

    - Film: "Buried". Een film hoeft niet duur te zijn om goed te zijn.

    - Muziek: "Empire State of Mind" van Alicia Keys & Jay-Z

    - Tv: "Komen Eten". Ergerlijk, voyeuristisch, slecht voor de lijn - kortom, goeie tv

    Categorie:cultuur
    Tags:voornemens, cultuur, best of
    18-01-2011, 16:32 geschreven door Dopsie  
    27-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit was 2010
    2010 nadert zijn einde, een nieuw decennium breekt spoedig aan. Nog even een persoonlijke terugblik op het voorbije jaar:


    Hoogtepunten waren toch wel de tripjes naar Andalusië, Tenerife en Normandië, en de doortocht van de reuzen in Antwerpen. Benieuwd wat 2011 brengt!

    Categorie:foto's
    27-12-2010, 00:00 geschreven door Dopsie  
    08-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.om eens goed bij te lezen

    Sinds ik afgestudeerd ben, heb ik veel meer tijd voor één van mijn passies: lezen. En dat heb ik de laatste drie jaar dan ook uitgebreid gedaan! Regelmatig vragen mensen me tips voor een goed boek. Op Facebook moest ik eens invullen welke 15 schrijvers mij het meest beïnvloed hebben. Ik plaats de lijst hier op mijn blog; het gaat om auteurs die echt de moeite waard zijn. Als extraatje zet ik er voor jullie telkens een korte bespreking bij.

    1  Wilbur smith
    Mijn favoriete schrijver! Als je van avontuur en van Afrika houdt, zijn de boeken van Wilbur Smith echt iets voor jou. Een aanrader is de Courtney-serie, te beginnen met When the Lion feeds.

    2  Michael Crichton
    Een sci-fi auteur die bekend is van zijn Jurassic Park-boeken. Hij schreef ook de bekende televisieserie ER. Boekentip: Timeline en Sphere.

    3  David Mitchell
    Literatuur met een grote L en toch meeslepend en leesbaar. Deze veelbelovende auteur heeft al een paar pareltjes op zijn naam. Black Swan Green is goed, Ghostwritten schitterend en Cloud Atlas prachtig! En wat erg speciaal is: Mitchell verwerkt zijn obsessie voor Japan regelmatig in zijn boeken.

    4  Dan Brown
    Deze kent iedereen wel. Altijd goed voor spannend leesvertier. De verfilmde boeken zijn bekend maar ook zijn eerder werk is de moeite. Het zou me niet verbazen moesten die het ook tot in Hollywood schoppen.

    5  Carlos Ruiz Zafón
    Deze Catalaan heeft helemaal nog geen groot oeuvre maar dat ene boek, De Schaduw van de Wind, heeft zoveel mensen geraakt. Voor wie helemaal wil verdwalen in Barcelona!

    6  Stephen King
    Horrorverhalen zoals The Shining, Room 1408, Pet Semetary, The Mist...En dankzij It hebben we allemaal een hekel aan clowns gekregen. Een auteur die je koude rillingen bezorgt.

    7  Hergé
    Een stripverhalenauteur en hij heeft er niet eens zoveel uitgebracht, maar Kuifje is en blijft een goeie serie.

    8  J.R.R. Tolkien
    The Hobbit en The Lord of the Rings hebben me ingewijd in de wereld van de fantasy. Dit zijn echt boeken waar je je helemaal in kan verliezen.

    9  Arthur C. Clarke
    Sci-Fi van de bovenste plank, check Rama en de Space Odyssey-boeken (stúkken beter dan de film, overigens).

    10 Toni  Morrison
    Deze schrijfster kwam uitgebreid ter sprake tijdens mijn studies. Ik heb er maar één boek van gelezen: Beloved. Toch heeft dat ene boek wel de Pulitzer Prize gewonnen en heeft het mij diep geraakt. Een mysterieuze roman over de slavernij geschreven in slavendialect.

    11 Willem die Madocke maecte
    Hij zou de auteur zijn van Van den Vos Reynaerde en verder weten we ook niks over hem. Maar dankzij dit amusante dierenepos ben ik wel Germaanse gaan studeren!

    12 Alex Haley
    Afro-Amerikaanse literatuur. Ideaal om de "zwarte" geschiedenis van Amerika te leren kennen en beter te begrijpen. Aanraders: Roots, Queen en Mama Flora's Family.

    13 Richard Adams
    Schrijver van Watership Down, een fantasyroman over...konijnen. Klinkt belachelijk, maar het is een Engelse klassieker. Adams vond voor dit boek een konijnenwoordenschat en zelfs hele scheppingsmythes uit. Fascinerend!

    14 Salman Rushdie
    Als een ayatollah een schrijver dood wil, móet het wel een goeie zijn. Literatuur met als rode draad Rushdie's geboorteland India. Grappig, controversieel, kleurrijk, kritisch... Lees Midnight's Children en uiteraard The Satanic Verses.

    15 Christian Jacq
    Voor de Egypte-liefhebbers. Zijn boeken spelen zich gewoonlijk af in de tijd van Ramses II. Spannend, spiritueel en met heel leuke - euh - liefdesscènes



    Categorie:cultuur
    08-12-2010, 17:13 geschreven door Dopsie  
    01-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op bezoek bij Sheba
    Het was alweer een tijdje geleden dat ik nog eens een huisdier in mijn handen had, dus werd het hoog tijd dat Sheba weer met een bezoekje vereerd werd. Sheba wordt ook al een dagje ouder en ik wou haar nog eens zien, nu het nog kan. Het gaat goed met haar en haar zusjes Ivo en Pimpernel, hoewel Sheba haar jeugdigheid enigszins begint te verliezen. Gelukkig zorgen de twee jongere zusjes heel goed voor haar! Sheba herkende me uiteraard niet meer, maar eens ze op mijn schoot lag, was ze toch snel relaxed. Ik heb haar een heerlijke cavia-massage gegeven en ze heeft er van genoten . Ivo had haar dagje niet en wenste niet opgepakt te worden, maar Pimpernel heb ik ook even lekker kunnen kroelen.
    Ik hoop dat ze alledrie nog lang mogen verder leven in hun caviaparadijs en dat ik Sheba binnenkort nog eens kan opzoeken!


    Photobucket


    Photobucket


    Categorie:cavia
    Tags:cavia, Sheba
    01-12-2010, 19:40 geschreven door Dopsie  
    13-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbetaalbaar?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ikzelf speel al een tijdje geen toneel meer, maar ik woon nog steeds elk jaar de toneelstukken van De Kleine Kunst bij. Ik kijk dan ook al uit naar het nieuwe volavondstuk dat er aan komt. Het is een komedie getiteld "Betalen? Nee!" van Dario Fo. Deze zoetzure komedie past naar 't schijnt echt bij de economische crisis van het voorbije jaar De Kleine Kunst won met het vorige volavondstuk vier (!) prijzen op De Gulden Spot, dus dat zegt wel al iets over de kwaliteit die deze toneelvereniging ieder jaar brengt. De Kleine Kunst is tegenwoordig ook op Facebook te vinden, check "Toneelvereniging De Kleine Kunst" en wordt lid van de groep! Op deze groepspagina vind je alle informatie terug en ook nog foto's, flyers, artikels over DKK van de vorige jaren enz...

    Speeldata:

    26 & 27 november om 20u
    3 & 4 december om 20u
    10 & 11 december om 20u
    12 december om 15u

    Het is te doen in zaal De Kring, Pastoor Steenssensstraat 39 in Beveren-Waas.

    Tickets kan je bestellen via 03/775.38.94

    Ik ga zeker kijken, hopelijk jullie ook!

    Categorie:toneel
    13-11-2010, 00:00 geschreven door Dopsie  
    02-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultureel Jongeren Paspoort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De laatste tijd is hier niet veel meer geschreven. Ik heb het dan ook enorm druk gehad. Ik blijf echter wel schrijven. Momenteel schrijf ik veel artikels voor CJP (Cultureel Jongeren Paspoort). Je kan deze artikels terugvinden via deze link:

     http://www.cjp.be/user/11395/track

    Er verschijnen regelmatig nieuwe stukjes. Lees maar eens bij en plaats gerust een reactie!

    Tot binnenkort!
    Miss Dee




    Categorie:persoonlijk
    Tags:CJP, journalistiek
    02-08-2010, 14:49 geschreven door Dopsie  
    20-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hare Krishna parade Antwerpen
    Gisteren veranderde Antwerpen aan de Schelde eventjes in Varanasi aan de Ganges: op de Groenplaats vond het India-festival Ratha Yatra plaats. Het festival ging uit van de Hare Krishna-beweging, de gebeurtenis stond dan ook in het teken van aanbidding en verering van Krishna. Het programma bestond uit een vuurceremonie, parade door de stad, zang- en dansoptredens op de Groenplaats en een gratis vegetarische maaltijd voor iedereen (wat goed uitkwam, want dan had ik meteen mijn avondmaaltijd ). Ik moet zeggen dat er wel een speciaal sfeertje hing, vooral in aanloop naar de parade. De krishna-ronselaars moest je er dan wel bijnemen. De krishna's zongen en dansten duidelijk naar een hoogtepunt toe (het leek soms wel het gejoel van een voetbalmatch) en daarna begonnen ze als één man/vrouw de paradewagen voort te trekken, die overigens geregeld voor verkeerschaos zorgde. Hare Krishna is eigenlijk een soort Hindoe-sekte, maar gelukkig hing er een "love, peace & understanding" sfeertje en voelden we ons steeds op ons gemak.

    Enkele impressies:


                    Photobucket         Photobucket

      Photobucket   Photobucket 



    Categorie:actua
    Tags:Hare Krishna, Antwerpen, India
    20-06-2010, 13:26 geschreven door Dopsie  
    15-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Face in space

    Wie er altijd al van gedroomd heeft eens door de ruimte te reizen, kan die wens binnenkort in vervulling laten gaan via een speciale actie van de NASA. Via de actie "Fly your face in space" kan je ervoor zorgen dat je foto meegaat met één van de twee volgende space shuttles. Al wat je moet doen is naar de site http://faceinspace.nasa.gov/ surfen, je naam en land invullen en een foto van jezelf uploaden. In ruil krijg je een soort boarding pass Okay, je gaat dus niet zelf de ruimte in maar het komt toch al dichter bij een persoonlijke ruimtemissie dan de meeste van ons ooit zullen meemaken.

    Ik heb ondertussen mijn gezicht geüpload: ik ga mee op de vlucht Space Shuttle Mission STS-133, die gepland is voor 16 september 2010. Op dit eigenste moment zijn er al 135,924 deelnemers, waaronder 1212 Belgen. Ik hoop op een behouden vlucht, zonder ontploffende raketten en moordzuchtige asteroïdes!



    Categorie:humor
    Tags:NASA, ruimte
    15-06-2010, 00:00 geschreven door Dopsie  
    10-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerp - the two towers
    Antwerpen heeft een prachtige kathedraal, maar eigenlijk mogen we niet vergeten dat dat ding (nog) niet helemaal af is. Het oorspronkelijk plan voor de Onze-Lieve-Vrouw Kathedraal voorzag namelijk in twéé torens. Maar ook toen al was er een begrotingstekort en we moeten het maar stellen met één (overigens prachtige) toren. Het gebrek aan die tweede toren kan echter voor opvallend veel creativiteit zorgen. Zo organiseerde Jan Pieter Grandy (een laatstejaars van Sint-Lucas) de wedstrijd Designing Absence waarvoor hij verschillende kunstenaars uit binnen- en buitenland uitnodigde om een ontwerp voor die tweede toren te maken. Uiteindelijk waren er 469 inzendingen en ik ben die vanmiddag eens gaan bekijken. Ik had de winnaars al gezien op de blog http://designingabsence.com/ maar ik was toch nog aangenaam verrast door de vele creatieve en vaak prachtige ontwerpen! Sommige ontwerpers hadden de flauwste, makkelijkste weg gekozen en de torens gewoon verdubbeld of gespiegeld, maar de anderen hebben zich echt goed laten gaan. Er waren grappige ontwerpen, maar ook gewaagde (talrijke minaretten heb ik gezien), vrolijke maar ook lugubere, en er moest natuurlijk ook een exploderende toren (op z'n 9/11) en een Lange Wapper Brug bij zijn. En uiteraard waren er ook enkele obligate slechte smaak-torens bij. Ik raad iedereen dan ook aan om de expo in De Winkelhaak in Antwerpen te gaan bekijken, al moet je je wel haasten: nu zaterdag 12/06 is reeds de laatste dag!
    Wie de expo gemist heeft, geen paniek: op de blog van Designing Absence kan je onder "Entries" alle inzendingen nog eens in het klein bekijken.


    Categorie:cultuur
    Tags:expo, kathedraal, design
    10-06-2010, 18:52 geschreven door Dopsie  
    Foto
    Archief per week
  • 27/02-04/03 2012
  • 26/09-02/10 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
    Foto
    Link it up!
  • Hypnotiseur Patrick Pickart
  • MorganBlue3
  • de ECHT-blog
  • Zeezicht
  • De Grote Cavia!
  • Woordenboek Swahili/Engels
  • knaagdieropvang Knabbelthuisje
  • Ethnologue
  • World Wildlife Fund
  • de BBC news website, zeer handig om info op te zoeken!
    Foto
    Ik ontvang graag mailtjes!

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Gastenboek

    Laat je gaan in mijn gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    windowsgids
    www.bloggen.be/windows
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs