HET VERHAAL: ------------------------- De talentvolle fotograaf Leon Kauffman (Bradley Cooper), die verzeild geraakt in de winderige metrotunnels van New York, zit even strak gegoten als hoofdrolspeler Vinnie Jones in zijn maatpak. Jones speelt de indrukwekkende, zwijgzame slager Mahogany. Overdag zet hij de hakbijl in een lekkere biefstuk, maar s nachts heeft hij zijn vaste stek in de laatste metro. In zijn koffertje heeft hij een stalen hamer die hij met één krachtige beweging neer laat komen op zijn slachtoffers. Wat later hangen die als opengereten vee ondersteboven te bungelen in een ander metrowagentje.
BESPREKING: ----------------------- Ryuhei Kitamura staat in zijn Japanse films vooral bekend voor zijn hyperbolische, van de pot gerukte shots. Zijn camera zwiept meestal rond als een dolgedraaide acrobaat bij een moeilijk trapezenummer. In The Midnight Meat Train gaat de regisseur veel beheerster te werk. Hij laat de actie vaak als een detail in de achtergrond beginnen om dan langzaam draaiend en kerend als een dier dat zijn prooi besluipt in te zoomen. Die aanpak verhoogt alleen maar de spanning. Nooit duikt Mahogany onverwacht op. De spanning zit m in het feit dat je de kolos in de verte ziet zitten en ten slotte aankomen.
De tegenwoordig zo populaire, hyperkinetische shots maken bij Kitamura plaats voor lange, glijdende camerabewegingen. In het tweede deel van de film zit bijvoorbeeld een meesterlijk in beeld gebrachte inbraakscène waar Kitamura met de camera letterlijk boven de verschillende kamers van een hotel zweeft. In de ultieme metroscène gooit Kitamura dan weer alle remmen los. De camera glipt, draait, schuift, flitst en duikt in, onder, boven, buiten en door de metrostellen als een aal door het water.
Heeft Kitamura een perverse geest? Volgens de Nederlandse distributeur A-Film voldoende om de film uitzonderlijk een 18+ rating te geven. Een fijne promotiestunt, zo blijkt achteraf, want de commissie hield het bij de gewone 16+. In België, waar de film nu pas in de zalen loopt, is de film gewoon KNT. Teveel geweld of niet, Kitamura heeft in ieder geval genoeg verbeelding om het korte verhaal van Barker uit te spitten tot een boeiende film van anderhalf uur, waarin de maalstroom waarin Leon meegesleurd wordt, puik in beeld wordt gebracht. De huiselijke scènes tussen hem en zijn lief baden bijvoorbeeld in het gelige zonlicht, die scherp contrasteren met het industriële grijs en blauw van de metroscènes. Vinnie Jones is ondertussen perfect gecast als iron giant. Hij blijft er stoïcijns onbewogen bij.
Voor wie Barkers origineel verhaal nooit las, dendert deze helse metrorit naar een verrassend einde.
geregisseerd door Ryuhei Kitamura met Bradley Cooper, Leslie Bibb en Vinnie Jones
|