Op Latino Review verscheen een interview met B.A. Baracus, beter bekend als Mr. T, die verklapte dat hij geen cameo heeft in de nieuwe The A-Team film die volgend jaar uitkomt.
De reden waarom hij de cameo niet ziet zitten, is omdat hij niet de hoofdrol krijgt als B.A. Ook zou de filmmaatschappij de marketingactiviteiten afstemmen op de deelname van Mr. T. Dit zag hij ook niet zitten, omdat familie en vrienden dan zouden denken dat hij een grote(re) rol zou hebben. Er werd ook aangegeven dat het niet om financiën ging.
Het is nog maar enkele minuten geleden dat de overheid contact verloren heeft met de mensen die in quarantaine vastzitten in het gebouw. Niemand weet precies wat er binnen aan de hand is. Buiten is het chaos. De opdracht lijkt duidelijk voor de Special Operation Unit; het gebouw binnenvallen en de situatie in kaart brengen. Maar zoals we weten, kan schijn bedriegen...
Denzel Hayes Washington Jr. (Mount Vernon (New York), 28 december 1954) is een Amerikaans acteur. Hij won in 1990 een Oscar voor zijn bijrol in Glory en verdiende er twaalf jaar later nog een voor zijn hoofdrol in Training Day. Hij werd voor zijn rollen in Cry Freedom, The Hurricane en Malcolm X tevens genomineerd. Washington kreeg daarnaast nog meer dan 45 filmprijzen toegekend, waaronder Zilveren Beren voor zowel Malcolm X als The Hurricane en Golden Globes voor Glory en The Hurricane.
Na de middelbare school studeerde hij journalistiek aan de universiteit van Fordham. Daarna ging hij naar het Amerikaans Theater Conservatorium, maar reeds na één jaar verliet hij het conservatorium om werk te gaan zoeken als acteur. Zijn eerste grote rol was in Carbon Copy (1981), maar zijn bekendheid bij het grote publiek kwam door zijn rol in de ziekenhuisserie St. Elsewhere, waar hij tussen 1982 en 1988 in 25 afleveringen meespeelde.
De Wrekers (The Avengers) is een Britse televisieserie uit de jaren '60 over een stel geheim agenten in het Verenigd Koninkrijk. Het programma werd gemaakt door de televisiemaatschappij Associated British Corporation
Patrick Macnee speelde gedurende de gehele serie geheim agent John Steed, compleet met bolhoed en paraplu (die allebei vol trucjes zaten). In de eerste serie, uit 1961, was de hoofdpersoon niet Steed, maar Dr. David Keel (Ian Hendry). Van deze serie zijn alle afleveringen verloren gegaan, op twee na.
De productie van het eerste seizoen werd door een staking onderbroken. Intussen verliet Hendry de serie om een filmcarrière te beginnen. Toen na afloop van de staking de productie kon worden hervat, werd Macnee gepromoveerd tot ster van de serie. Steed werd aldus het belangrijkste personage, samenwerkend met een verscheidenheid aan partners zoals nachtclubzangeres Venus Smith en Dr. Martin King. Eén van die partners was Mrs. Cathy Gale (Honor Blackman), een zelfverzekerd type dat goed met haar vuisten overweg kon. Ze had een voor de Britse tv ongekend karakter. Haar charme kwam deels voort uit het feit dat haar eerste verschijning in de serie afleveringen betrof waarin de dialogen geschreven waren voor David Keel, en die na het vertrek van Hendry waren omgevormd tot dialogen voor Cathy.
Blackman werd een tv-superster in Engeland met haar leren schoenen en haar hoog-schoppende vechtstijl. Het was niet vreemd dat ze tegenover Sean Connery verscheen in de Bond film Goldfinger, maar hierdoor moest ze wel de serie verlaten. Een nieuwe vrouwelijke partner verscheen in 1965: Mrs. Emma Peel(Diana Rigg). De naam van haar karakter was afgeleid van de uitdrukking "M Appeal" of "Male Appeal". Riggs karakter behield de zelfverzekerdheid van Cathy Gale, gecombineerd met superieure vechtvaardigheden en modebewustheid.
De running gag van de serie is dat John Steed en Emma Peel steeds te laat komen om de levens van hun informanten of beschermelingen te redden. Er vallen in de serie erg veel doden maar Peel en Steed blijven daar uiterst onaangedaan onder.
De Avengers-afleveringen met Macnee en Rigg worden over het algemeen gerekend tot de klassiekers. Deze tijd werd gekarakteriseerd door een futuristisch sciencefiction, met gekke wetenschappers en hun creaties. Daarentegen hadden de eerdere series een meer harde toon, met de Blackman-afleveringen met soms verrassend serieuze spionagedrama's (vergeleken met de latere, beter bekende periode). Er was ook een waarneembare fetisj-achtige ondertoon in vele afleveringen (vooral zichtbaar in de aflevering "A Touch of Brimstone", waarin Mrs. Peel, gekleed als een meesteres, de "Koningin van de Zonde" wordt), en Macnee en Blackman brachten een lied uit getiteld Kinky boots. Sommige kleding in De Wrekers werd ontworpen door kledingontwerper John Sutcliffe, die ook het fetisj-magazine AtomAge publiceerde.
De komst van Rigg kwam samen met de verkoop van de serie aan de Verenigde Staten. Tot dan werd de serie opgenomen op 405-line videotape, met weinig mogelijkheid tot bewerking. Veel van de Blackman afleveringen werden live opgenomen in de studio. De banden van deze afleveringen werden later gewist voor hergebruik. (Van seizoen 2 en 3 bestaan alle afleveringen nog, maar dan in de vorm van telerecordings, kopieën die op 16 mm-film werden opgenomen.) Door de overeenkomst met de VS konden de producers het zich financieel veroorloven om de afleveringen voortaan op te nemen op 35 mm-film, wat de serie een veel grotere flexibiliteit gaf. Deze verandering was noodzakelijk want de Britse videotapes konden niet worden uitgewisseld met het Amerikaanse videosysteem. Na twee seizoenen in zwart-wit, begon De Wrekers in 1967 in kleur, alhoewel het nog twee jaar zou duren voordat ook de Britse kijkers het programma in kleur konden zien.
In 1967 verliet Rigg de serie om haar eigen filmcarrière te beginnen. Ze volgde Blackmans voetsporen door eveneens in een Bond-film te spelen (On Her Majesty's Secret Service, uitgebracht in 1969), maar ze keerde terug voor een afscheidsaflevering in 1968. Haar opvolgster was de Canadese actrice Linda Thorson die een meer onschuldige rol speelde als onervaren agent genaamd Tara King. Anders dan bij de vorige partners Cathy en Emma, stonden de schrijvers een subtiele romance toe tussen Steed en Tara.
De nieuwe serie werd ook uitgezonden in Amerika, maar zonder Rigg schoten de kijkcijfers omlaag en de serie werd aldaar van het scherm gehaald. Doordat deze belangrijke commerciële backup verviel, kon de productie in Engeland ook niet doorgaan, en de serie eindigde in 1969.
In de jaren '70 keerde de serie terug onder de naam The New Avengers, met Macnee als Steed, maar deze keer met twee nieuwe partners, Mike Gambit (Gareth Hunt) en Purdey (Joanna Lumley). De serie werd geproduceerd door de originele producers Brian Clemens en Albert Fennell, met Frans en later Canadees geld. Er werden twee seizoenen met in totaal 26 afleveringen geproduceerd. Fans zijn verdeeld over de verdiensten van deze revival. Velen suggereerden dat de serie zijn magie verloren had, en de laatste zes afleveringen, getiteld The New Avengers in Canada die in Canada werden gefilmd en geproduceerd, worden over het algemeen als zeer zwak bestempeld.
John Steed (gespeeld door Patrick Macnee)
Emma Peel (Diana Rigg)
Catharine Gale (Honor Blackman)
Dr. David Keel (Ian Hendry)
Tara King (Linda Thorson)
Carol Wilson (Ingrid Hafner)
Verschillende gastrollen (Garfield Morgan) . Purdey(Joanna Lumley) . Mike Gambit(Gareth Hunt)
Volgens de Nieuw-Zeelandse krant The Dominion Post werkt Peter Jackson in het geheim aan een nieuw project. De LOTR-regisseur zou zich nu volledig in de sciencefiction hebben gestort met een filmbewerking van Mortal Engines, het eerste boek uit een vierdelige reeks van de Britse schrijver Philip Reeve. Het nieuws is nog niet officieel bevestigd.
Mortal Engines speelt zich af in een post-apocalyptische wereld waarin steden gigantische voertuigen zijn geworden die elkaar moeten verslinden om te kunnen overleven. Peter Jacksons SFX-bedrijf Weta Workshops zou naar verluidt de ontwerpen maken, waaronder de gigantische mobiele steden (die in de LOTR-traditie als 'bigature' zouden gebouwd worden).
Als het nieuws bevestigd wordt, dan worden het drukke tijden voor Peter Jackson. De man werkt momenteel ook aan de productie van The Hobbit, The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn en Dambusters. Hij nam ook een optie op de rechten van de Temeraire-verhalen, die de napoleontische oorlogen door een fantasy-bril bekijken.
The Piano is een film van schrijfster en regisseur Jane Campion uit 1993. Met deze film was ze de eerste vrouw die een Gouden Palm won op het Cannes filmfestival.
De film speelt in het recent gekoloniseerde Nieuw-Zeeland van de 19e eeuw. De film werd deels opgenomen op het strand van Karekare en Piha in het noorden van Nieuw-Zeeland.
Voor deze film componeerde Michael Nyman de muziek, die hij zich voorstelde zoals die zou kunnen zijn geïmproviseerd in de 19e eeuw. Holly Hunter speelde zelf een groot gedeelte van de muziek.
De film werd voor acht Academy Awards genomineerd, en won uiteindelijk die voor best actress (Hunter), best original screenplay (Campion) en best supporting actress (Paquin).
Het verhaal: ------------------------
Sinds haar zesde heeft ze niet meer gesproken, uit eigen wil. Nu wordt ze uitgehuwelijkt en voor ze een zware tocht door de bossen maakt krijgt ze te horen dat ze haar lievelingspiano op het strand moet achterlaten. De eerste gelegenheid haalt ze de aboriginal hulp over om de piano te halen. Haar nieuwe echtgenoot vraagt haar om pianolessen te geven aan de hulp, maar weet niet dat deze haar op erotische wijze bespeelt.
Regie:
Jane Campion
Met:
Harvey Keitel (George Baines), Holly Hunter (Ada McGrath), Anna Paquin (Flora), Karen Colston (Bluebeard's Wives), Sam Neill (Alisdair Stuart)
Holly P. Hunter is een Oscar-winnende Amerikaanse actrice. GEBOREN: ---------------- 20 maart 1958
AWARDS: ---------------- Beste actrice The Piano (1993)
Hunter speelde haar eerste hoofdrol in de film Raising Arizona in 1987. In datzelfde jaar speelde ze ook in Broadcast News, waarvoor ze genomineerd werd voor een Oscar voor beste actrice. In 1993 wist ze die prijs zelfs te winnen voor haar rol in The Piano. Eveneens in 1993 werd ze genomineerd voor een Oscar voor beste vrouwelijke bijrol voor haar rol in de The Firm. In 2004 werd ze opnieuw genomineerd voor een Oscar voor beste vrouwelijke bijrol voor Thirteen. Hunter speelde in haar carrière ook in diverse televisiefilms en won daarvoor twee Emmy's. Momenteel speelt ze in de misdaadserie Saving Grace de rol van een agent bij de politie van Oklahoma.
Op 30 mei 2008 kreeg Hunter een ster op de beroemde Hollywood Walk of Fame.
Hunter volgde een dramaopleiding aan de Carnegie Mello-universiteit in Pittsburgh. Daarna verhuisde ze naar New York en ging ze samenwonen met Frances McDormand. Toen ze verhuisde naar Los Angeles woonde ze aanvankelijk met meerdere mensen samen in een huis, waaronder McDormand, regisseur Sam Raimi en Joel en Ethan Coen.
Hunter had lange tijd een relatie met acteur Arlis Howard. Op 20 mei 1995 trouwde ze met cinematograaf Janusz Kaminski. Het paar scheidde op 21 december 2001. Sinds 2001 heeft Hunter een relatie met Amerikaans acteur Gordon MacDonald, met wie ze in 2001 speelde in het toneelstuk Carr's By the Bog of Cats. In januari 2006 werd bekendgemaakt dat het paar een tweeling heeft, twee jongens.
Holly's neef is Tim Salmon, een bekende honkbalspeler in Los Angeles.
FILMOGRAFIE: --------------------- "Saving Grace" .... Grace Hanadarko / ... (37 episodes, 2007-2009) - Do You Love Him? (2009) TV episode .... Det. Grace Hanadarko - Am I Gonna Die Today? (2009) TV episode .... Grace Hanadarko - Looks Like a Lesbian Attack to Me (2009) TV episode .... Grace Hanadarko - Popcorn (2009) TV episode .... Det. Grace Hanadarko - That Was No First Kiss (2009) TV episode .... Grace Hanadarko (32 more) The Big White (2005) .... Margaret Barnell ... aka Auch Morden will gelernt sein (Germany: TV title) ... aka Auch morden will gelernt sein (Germany: TV title) ... aka Le grand blanc (Canada: French title) ... aka The big White - Immer Ärger mit Raymond (Germany) Nine Lives (2005) .... Sonia The Incredibles (2004) (voice) .... Helen Parr / Elastigirl Little Black Book (2004) .... Barb Thirteen (2003) .... Melanie Freeland Levity (2003) .... Adele Easley Moonlight Mile (2002) .... Mona Camp When Billie Beat Bobby (2001) (TV) .... Billie Jean King ... aka Billie contre Bobby: La bataille des sexes (Canada: French title) "The American Experience" .... Mary Lincoln (3 episodes, 2001) - Abraham and Mary Lincoln: A House Divided - Part 3 (2001) TV episode .... Mary Lincoln - Abraham and Mary Lincoln: A House Divided - Part 2 (2001) TV episode .... Mary Lincoln - Abraham and Mary Lincoln: A House Divided - Part 1 (2001) TV episode .... Mary Lincoln "Abraham and Mary Lincoln: A House Divided" (2001) TV mini-series (voice) .... Mary Lincoln ... aka American Experience: Abraham and Mary Lincoln - A House Divided (USA: alternative title) Harlan County War (2000) (TV) .... Ruby Kincaid O Brother, Where Art Thou? (2000) .... Penny ... aka O' Brother (France) Timecode (2000) .... Executive Woman Wanted (2000) .... Emma Riley Things You Can Tell Just by Looking at Her (2000) .... Rebecca Waynon (segment "Fantasies About Rebecca") Jesus' Son (1999) .... Mira Living Out Loud (1998) .... Judith Moore A Life Less Ordinary (1997) .... O'Reilly Crash (1996) .... Helen Remington Home for the Holidays (1995) .... Claudia Larson Copycat (1995) .... M.J. Monahan The Firm (1993) .... Tammy Hemphill The Piano (1993) .... Ada McGrath ... aka La leçon de piano (France) The Positively True Adventures of the Alleged Texas Cheerleader-Murdering Mom (1993) (TV) .... Wanda Holloway Crazy in Love (1992) (TV) .... Georgie Symonds Once Around (1991) .... Renata Bella Always (1989) .... Dorinda Durston Animal Behavior (1989) .... Coral Grable Roe vs. Wade (1989) (TV) .... Ellen Russell/Jane Doe Miss Firecracker (1989) .... Carnelle Scott Broadcast News (1987) .... Jane Craig End of the Line (1987) .... Charlotte A Gathering of Old Men (1987) (TV) .... Candy Marshall ... aka Ein Aufstand alter Männer (West Germany) ... aka Murder on the Bayou Raising Arizona (1987) .... Edwina 'Ed' McDunnough With Intent to Kill (1984) (TV) .... Wynn Nolen ... aka Urge to Kill Blood Simple. (1984) (voice) (uncredited) .... Helene Trend Swing Shift (1984) .... Jeannie An Uncommon Love (1983) (TV) .... Karen Svengali (1983) (TV) .... Leslie The Burning (1981) .... Sophie ... aka Cropsy (USA: reissue title)
Een tijdje terug werd duidelijk dat een Justice League film verder weg was dan ooit. Door een heroriëntatie van Warner Bros./DC Comics op de comicverfilmingen kreeg de superhelden team-up een plaatsje in de ijskast. Desondanks kan producent Dan Lin één en ander kwijt over de status bij de filmstudio Warner Brothers:
"[They're] unveiling their DC strategy in January so you'll hear more about that and they'll speak about that in the new year. [It] seems like they're building to Justice League instead of going with the team movie first and doing individual movies after that."
Dus er komt waarschijnlijk eerst een reeks losse superheldenfilms, zoals dat ook bij Marvel gebeurt: Part of the build-up to "Justice League" presumably involves "Green Lantern," though there are obviously several other important properties that could benefit from solo films, such as "Wonder Woman."
Echter meldt hij ook: "Just as an outside observer I know they talk about it as a movie and also a TV show. I don't know if they've figured out which way to go or is it better to put her in a team movie first and then have her come off that."
Grote kans dat we naast Green Lantern (reeds in productie), Batman en Superman verfilmingen ook films krijgen over superhelden als Wonder Woman, The Flash, Aquaman en Martian Manhunter. Dit zijn de originele leden van JLA. We houden je op de hoogte
De Nederlander Kees van Dijkhuizen, die redelijk actief is op YouTube, heeft een prachtige video gemaakt met een overzicht van het filmjaar 2009. Hij heeft 342 films verwerkt in 7 minuten.
Met sterren als Russell Crowe, Cate Blanchett, Mark Strong, William Hurt en Danny Huston zit het wel goed met de cast van de nieuwe Robin Hood. De vraag is echter of we niet te veel naar een soort Maximus (personage Crowe in Gladiator) zitten te kijken. Oordeel zelf aan de hand van onderstaande eerste filmposter van Ridley Scotts Robin Hood.
STAR TREK-FILM IS MEEST GEDOWNLOADE FILM VAN AFGELOPEN JAAR
De laatste nieuwe Star Trek-film is de meeste gedownloade film van het afgelopen jaar. Dat bewijzen althans de statistieken van TorrentFreak. Die website houdt bij welke filmbestanden tussen internetgebruikers worden uitgewisseld.
Star Trek staat afgetekend op kop en is meer dan 10 miljoen keer gedownload. De film met onder andere Chris Pine en Zachary Quinto kreeg nochtans heel wat kritiek te verwerken.
Op de tweede plaats staat Tranformers: Revenge Of The Fallen, de tweede prent in de Transformers-reeks. De misdaadfilm van Guy Ritchie uit 2008, RocknRolla, bezet de derde plek.
Vielen net buiten de topdrie: District 9 en hoe kan het ook anders Harry Potter and the Half-Blood Prince.
Onder genot van een lekker stevig muziekje kan je hieronder de eerste trailer (in Red Band) bekijken van Repo Men. De film van regisseur Miguel Sapochnik herbergt een aantal goede acteurs. Zo zie je Forest Whitaker, Jude Law en Liev Schreiber voorbijkomen.
In Repo Men is het mogelijk om kunstmatige organen in te laten zetten. Remy (Law) heeft een nieuw hart maar kan de schuld daarvoor niet afbetalen. Hij slaat op de vlucht omdat er twee meedogenloze oorlogsveteranen (Schreiber en Whitaker) op hem afgestuurd zijn. Gelukkig krijgt hij hulp van zijn ex-vriendin.
Als we de website Vulture mogen geloven dan is Quentin Tarantino bezig met het vervolg op Inglourious Basterds, financieel gezien zijn succesvolste film. Het moet een film worden waarin de Basterds wederom een missie uitvoeren in het voormalige Duitse rijk.
Volgens Vulture heeft Tarantino reeds 40 pagina's af voor het script voor Inglourious Basterds 2. Ook als de eerste film flink wat prijzen in de wacht sleept bij bijvoorbeeld de Oscars, laat hij het script wel even liggen. Hij wil eerst een "smaller, less epic" maken met een "different genre entirely". Kortom een geheel andere film, die wat minder groots wordt aangepakt als IB.
Eerder liet Tarantino al weten zin te hebben in een remake van een gangsterfilm als Pretty Boy Floyd. Ook wil hij nog steeds Kill Bill 3 maken. Dit zal echter geen "kleinschalig" project zijn.
HET VERHAAL: --------------------- Marinier Jake Sully (Hollywoods nieuwste golden boy Sam Worthington) wordt na de dood van zijn tweelingbroer overgeplaatst naar de maan Pandora om daar deel te nemen aan het Avatar-project. Hij komt terecht op een buitenpost vol militair machismo en technologische revelaties en hoort er meteen dat de wereld rondom hem een levensgevaarlijk oord boordevol moordlustige creaturen is. Geen leuke vooruitzichten dus en dat vooral omdat Jake in een rolstoel zit. Onder de hoede van de niet bijster enthousiaste Grace (een vermakelijke Sigourney Weaver) wordt Jake in sneltempo klaargestoomd om kennis te maken met zijn Avatar, een genetische creatie die het DNA van Jake's tweelingbroer combineert met het uiterlijk van een Na'vi, de inheemse humanoïde bevolking van Pandora. De wetenschappers op de maan ondernemen dappere pogingen om op die manier het contact met de verschillende Na'vi stammen te onderhouden maar door de militaire overmacht van de mensen en hun plannen om een kostbaar mineraal uit de maan te halen, verlopen die gesprekken erg moeizaam. Jake begint aan zijn tweede leven als Avatar in een tijd van gewapende vrede. Na allerlei avonturen ontmoet hij de Na'vi Neytiri (Zoe Saldana) en infiltreert in haar stam. Terwijl hij de gewoontes en gebruiken van de Na'vi leert, bereiden de mensen onder leiding van de geschifte kolonel Quaritch een dodelijk offensief voor. De toekomst van Pandora en alles wat er leeft staat op het spel.
BESPREKING: ---------------------
Het verhaal rond de creatie van Avatar is nagenoeg bekend. Regisseur James Cameron - grootmeester van de moderne sciencefiction door genreklassiekers als Terminator, Aliens en Terminator 2 en pionier op het gebied van de nieuwste effecten - bedacht het verhaal ergens halverwege de jaren '90 maar besloot dat de visuele effecten nog niet geavanceerd genoeg waren om zijn visie op het scherm te brengen. Hij vestigde dan maar zijn aandacht op een liefdesverhaaltje. De rest is geschiedenis. Titanic werd de duurste en meest winstgevende film aller tijden, Cameron kroonde zichzelf tijdens de Oscaruitreiking van '98 tot King of the World en... verdween toen van het toneel.
In de jaren die volgden zat deze onderwatermegalomaan diep onder de zeespiegel. Hij experimenteerde met nieuwe camera's en 3D-technieken, maakte een paar documentaires en werkte langzaam maar zeker aan zijn comeback als fictieregisseur. In 2005 dook hij de studio in, verzamelde een monstercrew en besloot een geheel eigen universum te creëren. Het resultaat is vanaf woensdag in de zalen te bewonderen en moet aan het einde van het eerste decennium van deze eeuw de grootste film van het jaar worden. De hype is gigantisch en de toekomst van de huidige 3D-opmars valt of staat met het succes van deze prent. We hadden niets liever dan een extatische recensie geschreven waarin we hulde brengen aan een fantastisch gerealiseerde fantasy-film... maar dat kunnen we niet. Visueel is de film grandioos. Cameron voldoet aan de verwachten van de creatie van een eigen wereld en is meteen een van de weinige regisseurs die erin slaagt om een fantasiewereld zonder compromis op het scherm te toveren. De 3D-effecten zijn nooit opdringerig maar zorgen voor een (bijna te) subtiele diepte-ervaring en zelfs de meest kritische kijker zal moeten bekennen dat de visuele creaties en decors fantastisch zijn. De monsters en personages werden natuurlijk met behulp van animatie gecreëerd maar het is te eenvoudig om Avatar als een animatiefilm in de cinefiele prullenmand te gooien.
In navolging van Robert Zemeckis (wiens A Christmas Carol nog steeds in de zalen vertoeft) heeft Cameron de techniek van motion capture (waarbij acteurs in spandex pakjes in een lege ruimte de film vertolken) naar een nieuwe hoogte getild. Het is vooral in de gelaatsuitdrukkingen van de Na'vi en de interactie tussen de digitale creaties en het live-action gedeelte dat Avatar het meest indruk maakt. Cameron tovert nieuwe illusies uit zijn hoge hoed en levert een spraakmakende beeldenstorm af... maar dat is het dan wel zo'n beetje.
We hebben weinig zin om ook in deze recensie de ondertussen achterhaalde vergelijking tussen Avatar en Dances with Wolves en The Last Samurai te maken. Het is nu eenmaal zo dat we het verhaaltje van een buitenstaander die door een andere cultuur wordt opgenomen en uiteindelijk voor hen kiest al (te) vaak hebben gezien. Daarom is het niet minder efficiënt, maar het blijft wel erg jammer dat Cameron weinig meer met dit basisplot aanvangt. Hij handelt netjes alle clichés af en het gevolg is dat een beetje filmkijker de scènes nog voor ze op het doek verschijnen kan voorspellen. Ondanks de prachtige beelden en ingenieuze actiescènes gaat dit hoe dan ook irriteren. Cameron neemt zijn publiek mee naar een nieuwe wereld maar laat hen inhoudelijk op hun honger zitten. Het is tevens zijn meest emotionele film (compleet met Leona Lewis-ballade tijdens de eindgeneriek) dus wie bij Titanic al naar kotszakjes moest grijpen kan maar beter gewaarschuwd zijn.
De vertolkingen zijn goed zonder ook maar op een moment uitstekend te worden. De personages zijn archetypes en enkelen onder hen (Joel David Moore's Norm, Michelle Rodriguez' Trudy, Giovanni Ribisi als bedrijfsetter) worden zelfs in deze stereotiepe schetsen amper uitgewerkt. Sam Worthington (die wij ook al in Terminator Salvation degelijk vonden) weet Jake Sully een kwetsbaarheid en sympathie mee te geven die het personage ten goede komt en Zoe Saldana (na Star Trek alweer in een gigantisch spektakel) geniet duidelijk van de mogelijkheden die motion capture haar biedt. Neytiri is echter een personage met hevige emotionele uitbarstingen waar sommige kijkers met hoongelach op zullen reageren. De show wordt vooral gestolen door Sigourney Weaver (na Aliens uit '86 opnieuw met Cameron aan het werk) en Stephen Lang als Quaritch. Dit laatste personage is een typische Cameron-schurk en valt nog het best te vergelijken met de militaire psychoot Coffey die Michael Biehn in Camerons The Abyss vertolkte (niet toevallig werd Biehn voor de rol van Quaritch gevraagd maar om helemaal een Aliens-reünie te vermijden ging de rol uiteindelijk toch naar Lang).
Zelfs tijdens het schrijven van deze recensie overvalt ons het gevoel dat we nog urenlang zouden kunnen doorgaan over Avatar. We hebben het nog niet gehad over de filmmuziek van James Horner die steeds degelijk is maar nergens echt spectaculair wordt, over de vele visuele vondsten die de film rijk is, over de absurd finale knokpartij, over hoe Camerons megalomanie hem misschien dit keer de das omdoet, over het vervelende dit zagen we eerder in The Matrix-gevoel dat ons bij het zien van de mechanische robotpakken overviel en veel, veel meer.
Ga Avatar zien. Op het grootst mogelijke scherm; met de beste geluidskwaliteit. Is dit een opnieuw een uit de hand gelopen hype? Een storm in een glas water? De toekomst van cinema? Of gewoon een knap gemaakte avonturenfilm met een ietwat zwak verhaal? De antwoorden op deze vragen zijn niet zo zwart-wit als de verhoudingen tussen de personages in de film. Avatar bevindt zich in een grijze zone; zeker niet slecht, beter dan middelmatig, maar toch niet goed genoeg. Het is net om die reden dat we na onze eerste tocht naar Pandora een gevoel van teleurstelling niet kunnen vermijden. Maar we hebben alvast een plaatsje geboekt op de volgende shuttle.
Regisseurs: James Cameron Acteurs: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Stephen lang, Giovanni Ribisi, CCH Pounder, Wes Studi
Agent Strahm is overleden, en detective Hoffman wordt naar voren geschoven als de onbetwiste opvolger van Jigsaw's erfenis aan gruwelijkheden, waaronder weer een van te voren opgezet plan waarin gevangenen zich moeten bewijzen tegenover de zonden die ze zijn begaan. Wanneer de FBI bijna op het punt staat om Hoffman te arresteren, zet hij een nieuw spel in werking, met daarin de laatste wensen van Jigsaw die ter uitvoering moeten worden gebracht.
Frederick Ward (San Diego (Californië), 20 december 1942) is een Amerikaans acteur. Hij is van Schots-Ierse en Indiaanse afkomst.
Biografie
Ward studeerde acteren aan de New Yorkse Herbert Berghof Studio. Na zijn studie ging hij naar Europa waar hij in twee Italiaanse films speelde, allebei geregisseerd door Roberto Rossellini.
Na zijn jaren in Europa keerde Ward terug naar zijn vaderland Amerika waar hij in 1979 zijn eerste grote doorbraak kende in de film Escape from Alcatraz. Hij speelde ook in de film Southern Comfort uit 1981 waarin hij de rol van een gewelddadig persoon op zich nam.
Andere filmrollen had hij in The Right Stuff (1983), Secret Admirer (1985), Remo Williams: The Adventure Begins (zijn definitieve doorbraak) (1985), Henry & June (1990) en in de The Player.
In 1989 speelde Ward ook in de film Tremors, waarna hij ook in de rest van de wereld een bekend acteur werd.
Awards
2001: Video Premiere Award - Full Discosure (Nomination)
1993: Volpi Cup - Short Cuts
1993: Golden Globe - Short Cuts
Filmografie
The Feast of Love (2006)
The Wild Stallion (2006)
Funky Monkey (2004)
The Last Ride (2004)
10.5 (2004)
Coast to Coast (film) (2004)
Masked & Anonymous (2003)
Sweet Home Alabama (2002)
AKA Birdseye (2002)
Enough (2002)
Abandon (2002)
Georgetown (2002)
Dice (2001)
Corky Romano (2001)
Summer Catch (2001)
Joe Dirt (2001)
Full Disclosure (2001)
Road Trip (2000)
The Chaos Factor (2000)
Ropewalk
Circus (2000)
The Crow: Salvation (2000)
The Crimson Code (1999)
Dangerous Beauty (1998)
Invasion: Earth (1998)
The Vivero Letter (1998)
Best Men (1997)
Chain Reaction (film) (1996)
Tremors 2: Aftershocks (1996)
The Blue Villa (1995)
Naked Gun 33⅓: The Final Insult (1994)
Two Small Bodies (1993)
Luck, Trust & Ketchup (1993)
Short Cuts (1993)
Thunderheart(1992)
The Player (1992)
Equinox (1992)
Four Eyes and Six Guns (1991)
Cast a deadly Spell (1991)
Canyon Cop (1991)
Henry & June (1990)
Tremors (1990)
Miami Blues (1990)
Catchfire (1990)
Big Bussines (1988)
The Prince of Pennsylvania (1988)
Saigon (film) (1988)
The Price of Live
Florida Straits (1986) (TV)
Train of Dreams (1986)
Noon Wine (1985) (TV)
Secret Admirer (1985)
Remo Williams: The Adventure Begins (1985)
Swing Shift (1984)
Uncommon Valor (1983)
Silkwood (1983)
The Right Stuff (1983)
Timerider: The Adventure of Lyle Swan (1982)
Southern Comfort (1981)
UFOria (1980)
Carny (1979)
Escape from Alcatraz (1979)
Hearts of the West (1975)
Cardiac Arrest (1974-1980)
Ginger in the Morning (1974)
Trivia
Voordat Ward begon met zijn acteercarrière bracht hij drie jaar door in het Amerikaanse leger. Ook heeft hij geboxd en was hij houthakker in Alaska.
Scriptschrijver Peter Morgan (Frost/Nixon, The Queen) sprak kort met de website MI6 over de huidige status van de aankomende 007-film (James Bond 23). Zo heeft hij een eerste versie van het script afgerond en kwam met de volgende uitspraak hierover.
"It's a shocking story."
Dit kan uiteraard van alles betekenen, meer mag de beste man niet zeggen, dus het speculeren kan beginnen. In ieder geval maakt 007 voortgang richting zijn Amerikaanse release op 19 november 2011. Peter Morgan heeft trouwens ook door dat er een grote verantwoordelijkheid op zijn schouders rust.
Een ander gerucht dat door diverse websites de internet-ether is ingeworpen betreft de soundtrack voor Bond 23. Traditioneel is dit een hele eer voor de desbetreffende artiest en momenteel zou Susan Boyle serieus in de race zijn voor deze klus. Lijkt ons nogal vergezocht, maar je weet maar nooit.
Op de set van de nieuwe Predators film beantwoordde producer Robert Rodriguez enkele vragen over zijn lopende projecten: Machete, Sin City 2 en een nieuwe Spy Kids.
Op de vraag of er meerdere Machete films aankomen, zei Rodriguez het volgende:
We always talked about making him a franchise character. Danny and I talked about it in 94 maybe Desperado thats when I first mentioned the Machete character. So imagine that hes been bugging me since 94.
Mister Machete himself, Danny Trejo, voegt daar het volgende aan toe:
We want Machete, Machete Kills, and Machete Kills Again. [Laughter] Thats mine and Roberts standards, you know? Every time I text him, hell text me back, Machete 2, coming up. [Laughs]
Rodriguez over het langverwachte vervolg op Sin City:
I cant say no because I dont know its no. I know Frank wants to do it, I know I wanna do it and its always a sort of time permitting kind of thing but its not like I can tell you definitely were starting. Its not my next picture, I know that. Doesnt mean that its not the picture right after because thats still a possibility.
Dit interview vond overigens plaats vóór het bericht over de dood van Brittany Murphy, die Shellie speelde in Sin City.
Er kan met een stuk meer zekerheid gesproken worden over een vierde Spy Kids film. De opnames zullen in maart of april gaan beginnen. Het gaat echter niet om een vervolg; Rodriguez wil de franchise namelijk van een reboot voorzien. De film zal veel meer gaan lijken op Spy Kids 1 dan op deel 2 of 3. De regisseur zegt het volgende:
Well I know I owe The Weinsteins another movie and Ive already turned in a script for Spy Kids, another Spy Kids, which is a reboot of Spy Kids. Its different kids not the old kids and that one is really cool.
What I like about this Spy Kids it reminds me of the first one where is not so much just the kids in fact it leans more towards the parents because you become a parent, you get a lot of ideas on where you can put some of this, you really couldnt put some of this stuff on a R rated movie that you want to put in a film . The Weinsteins really wanted to do another one and I had an idea for one. I even went back and pilfered off my old original first script and found some ideas that I couldnt bring to life back then I was like Wow these are good ideas. So they get to finally come back up.
Zit er ook nog een origineel project in het vat?
Id probably do [Spy Kids] in the early part of next year, March or April, and then I do have something for later in the year. I cant say what that one is though.
Tijdens een speciale screening van Avatar die gisteren plaatsvond in Los Angeles vertelde acteur Sam Worthington dat Warner Bros. zo tevreden was met het verrichte werk aan Clash of the Titans dat ze extra geld beschikbaar hebben gesteld voor de film.
"We're going to be going back and shooting more scenes for it, they cut loose with some money so we can add to it. We're going to be shooting more scenes in January, so we're going to be right up against it -- the movie comes out in March."
Op de vraag waarom dat extra geld beschikbaar kwam antwoordde Worthington:
"There were some creaky parts but they are the parts that we knew were creaky and that we knew were going to be creaky going into it. The studio is also letting us add some gods and scenes. And they're talking about making the movie a 3D film."
Het toevoegen van meer Goden aan de film is geen grote verrassing. Hades (Ralph Fiennes) is schijnbaar de nieuwe antagonist in de oorspronkelijke versie was dat Thetis (gespeeld door Maggie Smith). Ook ontbreken er Goden zoals Hera of Aphrodite, die in de oorspronkelijke film wel aanwezig waren. Het is waarschijnlijk dat de rollen van acteurs als Liam Neeson (Zeus), Danny Huston (Poseidon), Luke Evans (Apollo) en Athena (Izabella Miko) uitgebreid worden en dat er andere grote namen aangetrokken worden voor kleine rollen in de film.
Of de releasedatum van 1 april 2010 daarmee in gevaar komt is onbekend
Als Avatar het goed doet aan de kassa, dan zouden er wel eens twee sequels kunnen volgen. Dat zei regisseur James Cameron vorige week op een persconferentie in Londen. De eerste cijfers zijn alvast veelbelovend. De film opende vrijdag met een opbrengst van 27 miljoen dollar. De kans is groot dat Avatar de komende dagen enkele records gaat neerzetten.
Onvermijdelijk stelt zich de vraag hoe productiemaatschappij Twentieth Century-Fox de vervolgfilms zal kunnen / willen financieren. Cameron: "We hebben veel geld gepompt in de eerste film, maar bij een tweede film zouden we dat kunnen amortiseren." Wat Cameron bedoelt, is dat heel wat middelen en technologie (voornamelijk CG-achtergronden en -elementen) die voor de eerste film zijn ontworpen gemakkelijk kunnen gebruikt worden voor eventuele vervolgfilms, waardoor de productiekosten van de sequels veel lager zullen liggen.
Als de vervolgfilms er komen, dan zal er meer op het scenario gefocust worden. Cameron heeft naar eigen zeggen al een verhaal uitgewerkt voor een tweede en derde film. Bij Fox willen ze de plannen (nog) niet bevestigen.