Land: Verenigde Staten (2007) | Kinderen toegelaten Première: 19 December 2007 | Duur: 108 minuten Regie:Kevin Lima Genre:Avontuur, Animatie Film Web:Officiële website
In deze avontuurlijke romantische komedie raakt New York in de ban van unieke sprookjesfiguren die levensechte personages worden ... Het klassieke Disney animatiesprookje versmelt met moderne, romantische komedie in ENCHANTED van Walt Disney Pictures. Het verhaal volgt de mooie prinses Giselle (AMY ADAMS) die door een boze koningin (SUSAN SARANDON) wordt verbannen uit haar magische, muzikale land en zo terechtkomt in de brute werkelijkheid van de straten van het hedendaagse Manhattan. Giselle is geschokt door deze vreemde, nieuwe omgeving waar helemaal niemand "nog lang en gelukkig" lijkt te leven en doolt verloren door een chaotische wereld die dringend nood heeft aan betovering. Maar wanneer Giselle verliefd wordt op een charmante maar knullige echtscheidingsadvocaat (PATRICK DEMPSEY) die haar te hulp snelde (ook al zou ze thuis trouwen met een perfecte sprookjesprins (JAMES MARSDEN), begint ze zich af te vragen: kan een sprookjesachtig beeld van romantiek overleven in de echte wereld?
De nieuwe film van de Nederlandse actrice Thekla Reuten, 'In Bruges', is in januari de openingsfilm van het prestigieuze Sundance Film Festival, meldt filmvakblad Variety. De organisatie van het door Robert Redford opgerichte festival noemt de productie een Sundance-film bij uitstek: meedogeloos, filosofisch, grappig en superorigineel.
Komedie De komedie 'In Bruges' vertelt het verhaal van twee huurmoordenaars die na een mislukte poging iemand om te brengen door hun baas worden gedwongen op vakantie te gaan naar het Belgische Brugge. Hoofdrollen zijn voor Colin Farrell, Brendan Gleeson en Ralph Fiennes.
Voor onafhankelijke filmmakers Het Sundance Film Festival gaat op 17 januari van start in de Amerikaanse staat Utah. Het evenement is een podium voor onafhankelijke filmmakers, niet gefinancierd door de grote filmmaatschappijen.
De 32-jarige Reuten brak in 2002 internationaal door met haar rol in de film 'De tweeling' van Ben Sombogaart, die werd genomineerd voor een Oscar. Rollen in internationale producties als 'In transit' en 'Highlander: the source' volgden. (novum/vsv)
Katharine Houghton Hepburn was een Amerikaans actrice. Ze had de bijnaam First Lady of American Cinema en werd uitgeroepen door het American Film Institute als de Grootste Vrouwelijke Film Legende van de 21ste eeuw.
"Een hoekig gezicht, een hoekig lichaam, en een hoekige persoonlijkheid die overal tegenaan stoot''. Zo beschreef Katharine Hepburn zichzelf. De legendarische Hollywood-actrice met de fijne jukbeenderen Haar eerste speelfilm maakte ze in 1932 en haar laatste in 1994. Hepburn won 12 Oscar-nominaties (een record tot Meryl Streep haar 13de nominatie ontving) waarvan ze er vier bekroond zag met de Oscar - een record.
GEBOREN: ------------------- 12 mei 1907 OVERLEDEN: -------------------- 29 juni 2003
OSCARS: -------------------- 1933 voor Morning Glory 1967 voor Guess Who's Coming to Dinner 1968 voor The Lion in Winter 1980 voor On Golden Pond
EXTRA: --------------- In 1928 trouwde Hepburn met Ludlow Ogden Smith, die ze tijdens haar schooltijd ontmoet had. Het huwelijk was vanaf het begin niet goed. Hepburn eiste bijvoorbeeld dat hij zijn naam in S. Ogden Ludlow zou veranderen, zodat haar naam niet Katharine Smith zou worden. Het paar scheidde in 1932 en was voor allebei een onbevredigende ervaring geweest.
Spencer Tracy
De liefde van haar leven ontmoette Hepburn in 1942 op de filmset van Woman of the Year in 1942. Toen ze Spencer Tracy voor het eerst zag, merkte ze op dat hij nogal klein was. Joseph L. Mankiewicz merkte geestig op dat ze zich geen zorgen hoefde te maken: Tracy zou haar wel een kopje kleiner maken. Na hun eerste ontmoeting sloeg de vlam al snel over en ze begonnen een relatie. Tracy was echter al getrouwd en als streng katholiek wilde hij niet scheiden. Hepburn accepteerde dat en de studio zorgde ervoor dat de pers geen weet kreeg van hun relatie. Ze zouden samen in totaal negen films maken, de laatste was Guess Who's Coming To Dinner in 1967. Een aantal dagen na de opnames daarvan, overleed Tracy. Uit respect voor zijn weduwe woonde Hepburn de begrafenis niet bij. Ook praatte ze nooit over haar relatie met Tracy zolang zijn weduwe nog in leven was. De relatie van Hepburn en Tracy had blijkbaar ook zijn weerslag op het witte doek: ze zijn uitgeroepen tot het filmpaar met de meeste chemie.
Hepburn begon haar acteerloopbaan op het toneel. Ze speelde wat rollen op Broadway en viel daar al snel op. In 1932 kwam haar doorbraak op het toneel met een rol in het toneelstuk A Warrior's Husband. De studio RKO bood haar daarop een filmcontract aan en in 1932 speelde ze haar eerste rol op het witte doek met John Barrymore als tegenspeler. Al voor haar derde film - Morning Glory - won ze een Oscar. Al snel begonnen er echter verhalen rond te doen over haar excentrieke gedrag. Zo weigerde ze bijvoorbeeld iets anders dan een broek te dragen - wat in die tijd erg ongewoon was voor vrouwen - en werkte ze niet mee met de pers. Het conservatieve filmpubliek moest niets van dit soort eigenzinnig, feministisch gedrag hebben en Hepburn keerde in 1934 weer terug naar Broadway. Ook daar speelde ze niet in kassuccesen en ze besloot het toch nog eens te proberen in Hollywood. De meeste films flopten echter, alleen Alice Adams (1935) en Stage Door waren redelijk succesvol. In 1938werd ze samen met onder andere Marlene Dietrich, Mae West, Fred Astaire en Joan Crawford als box-office poison bestempeld. Omdat ze daardoor geen goede aanbiedingen meer kreeg, nam ze de hoofdrol in het toneelstuk The Phildadelphia Story op zich. Het stuk werd een hit en haar rijke minnaar Howard Hughes kocht direct de filmrechten. In 1939 keerde ze terug naar Hollywood om auditie voor de rol van Scarlett O'Hara in Gone with the Wind te doen, maar producent David O. Selznick vond haar niet geschikt.
De jaren '40
In 1940 ging de filmversie van The Philadelphia Story in première. Het werd een kaskraker en Hepburn kreeg haar derde Oscar-nominatie. In 1942 speelde ze samen met Spencer Tracy in de film Woman of the Year en ze bleken een gouden koppel te zijn. Ze zouden samen nog acht films maken. In de jaren '40 speelde Hepburn nog in een aantal goede films, waaronder het succesvolle Adam's Rib in 1949, weer met Tracy als tegenspeler.
De jaren '50
Met haar rol in The African Queen maakte Hepburn in 1951 de overgang naar sterke, oudere vrouwen. Haar rol als de ijzeren maagd Rose Sayer naast een dronken Humphrey Bogart als Charlie Allnut leverde haar een vijfde Oscar-nominatie op. Met het nieuwe type vrouw dat ze ging spelen had Hepburn veel succes: in de jaren '50 kreeg ze nog drie Oscar-nominaties. Ook werd ze nu steeds meer als een symbool van vrouwenemancipatie gezien in plaats van als een arrogante, excentrieke meid.
De jaren '60
In de jaren '60 - met de vrouwenemancipatie op haar hoogtepunt - rees Hepburns ster hoger dan ze ooit had durven dromen. In 1967 won ze haar tweede Oscar voor de maatschappijkritische komedie Guess Who's Coming to Dinner, wat ook haar laatste film met Spencer Tracy was. In de film die over het vooroordeel tegen gemengde huwelijken gaat, speelt Hepburn een liberale moeder die haar man (Tracy) probeert over te halen in te stemmen met de keus van hun blanke dochter (Katharine Houghton) voor een zwarte man (Sidney Poitier). Een jaar later kon ze weer een Oscar in ontvangst nemen voor de film The Lion in Winter waarin ze Eleonora van Aquitanië neerzette.
De jaren '70
Nu de filmaanbiedingen voor Hepburn schaarser werden, richtte ze haar aandacht op de televisie. Zo speelde ze onder andere in 1973 in The Glass Menagerie, naar een toneelstuk van Tennessee Williams. Af en toe maakte ze nog wel eens een film, zoals Rooster Cogburn met John Wayne in 1975.
De jaren '80
In 1981 ontving Hepburn op de indrukwekkende leeftijd van 74 haar vierde Oscar voor haar rol in On Golden Pond. Die film die over een hartverscheurend generatieconflict gaat, wordt beschouwd als een van Hepburns beste films. Het is ook zeker haar meest succesvolle uit de jaren '80; een periode waarin ze steeds minder ging werken en aan haar autobiografie begon.
De jaren '90
In 1994 speelde ze haar laatste filmrol in Love Affair. Vanwege haar hoge leeftijd en steeds zwakkere gezondheid trok ze zich meer en meer terug in haar huis in Connecticut. Met een acteercarrière van ruim 60 jaar en een recordaantal Oscars, was Hepburn ongetwijfeld een van de meest succesvolle actrices van de 20e eeuw. In 1999 werd ze zelfs door het American Film Institute uitgeroepen als de Grootste Vrouwelijke Film Legende.
KATHARINE HEPBURN IN"GUESS WHO'S COMING TO DINNER"
Sidney Poitier, de eerste Afro-Amerikaanse acteur die een Oscar voor Beste Acteur won, hier in de rol die een keerpunt betekende in zijn carrière en de legendarische filmsterren Spencer Tracy en Katharine Hepburn spelen Matt en Christina Drayton.
HET VERHAAL: ------------------------ De dochter van Matt en Christina Drayton verrast haar ouders met verbazend nieuws: ze heeft zich zojuist verloofd met Dr. John Prentice. Deze voldoet zowat aan het beeld van de ideale schoonzoon, knap, bescheiden, hoffelijk en met prachtige beroepsvooruitzichten. Alleen, hij is zwart. De ouders zijn hier niet zo blij mee, maar er zit niets anders op dan hem maar uit te nodigen. De film behandelt dan voornamelijk de reacties van de beide ouderparen, enkele mensen uit hun vriendenkring en de zwarte huishoudster.
Regie
Stanley Kramer
Spencer Tracy
Matt Drayton
Katharine Hepburn
Christina Drayton
Sidney Poitier
John Prentice
Uitgebracht
12 december 1967
Genre
Comedy / Drama
Lengte
108 minuten
EXTRA: ------------- in 2005 een remake van 'Guess Who's Coming to Dinner' gemaakt door Kevin Sullivan, onder de titel 'Guess Who' en met beroepsgrappenmakers Bernie Mac en Ashton Kutcher in de hoofdrollen. Een volkomen overbodige film vol onderbroekenlol die volledig ondergeschikt is aan het origineel.
Geplaatst op 22-11-2007 om 12:55 door FilmTotaal Brad Pitt heeft zich teruggetrokken uit de verfilming van de politieke BBC-miniserie State of Play, waarin hij samen met Edward Norton, Rachel McAdams, Helen Mirren, Robin Wright Penn en Jason Bateman een rol had. Pitt zou niet tevreden zijn over het script, dat door de stakingen van scenarionschrijvers niet snel aangepast kan worden. De acteur heeft er na een aantal weken van gesprekken voeren met regisseur Kevin MacDonald (Touching the Void, The Last King of Scotland) geen vertrouwen meer in, en verlaat dus het project. De producers moeten nu snel op zoek naar vervanging, en zouden daarvoor Johnny Depp of Russell Crowe op het oog hebben.
In State of Play, die in 2008 moet verschijnen, komt de reputatie van een parlementslid (Norton) in gevaar als zijn assistente bij een ongeluk om het leven komt. De details over hun geheime liefdesaffaire komen op straat te liggen, waarna zijn partij alles in het werk stelt om de politieke schade te beperken. McAdams en Bateman zijn journalisten van een krant, Mirren de hoofdredacteur en Wright Penn (vrouw van Sean) de vrouw van het parlementslid, die een verhouding krijgt met diens campagneleider (de rol die Pitt zou spelen).
Geplaatst op 23-11-2007 om 14:00 door FilmTotaal Het bericht is nog niet officiëel bevestigd, maar Aint It Cool News weet het zeker: Christian Bale (Batman Begins, The Prestige) zal de rol van John Connor spelen in de onlangs aangekondigde vierde Terminator-film: Terminator Salvation: The Future Begins. De website heeft de informatie gekregen via een naar eigen zeggen 'uiterst betrouwbare bron'. Connor was vanaf deel twee in de reeks voorbestemd om de toekomstige leider van de rebellen te worden en daardoor het doelwit van de dodelijke robots van Skynet.
Terminator Salvation: The Future Begins wordt geregisseerd door McG (Charlie's Angels, We Are Marshall). De productie moet begin 2008 van start gaan, en wordt de herstart van een nieuwe trilogie.
Geplaatst op 23-11-2007 om 13:11 door Erik Welleweerd J. Basset, de schrijver en regisseur van Solomon Kane, heeft op zijn eigen website de eerste poster van Solomon Kane naar buiten gebracht. Solomon Kane zal in 2008 in de bioscopen verschijnen met James Purefoy in de titelrol. De film is gebasseerd op eerder werk van Robert E. Howard en gaat over Solomon Kane die erachter komt dat zijn brute acties hem verdoemd hebben. Hij zweert van nu af aan alleen maar goed te leven en trekt ten strijde tegen het kwaad.
Geplaatst op 22-11-2007 om 13:46 door FilmTotaal Nicolas Cage, Steve Buscemi en Tracy Morgan zijn toegevoegd aan de cast van de live-action/CGI-combifilm G-Force van producer Jerry Bruckheimer (Pirates of the Caribbean). De film volgt een groep superintelligente dierencommando's die voor de overheid werkt en vecht tegen een megalomane miljardair die de wereld wil overnemen. Cage spreekt de stem in van de mol Speckles, Buscemi die van hamster Bucky en Morgan zal te horen zijn als de cavia Blaster. Bill Nighy heeft ook getekend voor de film en speelt de (menselijke) rol van een industrietycoon. G-Force staat in de planning voor mei 2009.
Geplaatst op 22-11-2007 om 13:09 door FilmTotaal Regisseur Rob Cohen heeft op zijn blog een nieuwe video geplaatst met daarin een blik achter de schermen tijdens de opnames van The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor in Shanghai. De derde film in de reeks, met rollen voor onder andere Brendan Fraser, Jet Li, Michelle Yeoh en Maria Bello, moet in juli 2008 verschijnen.
Bovenstaande foto zegt nog niet heel veel, maar het is desondanks de eerste officiële blik op Madagascar: The Crate Escape die in november 2008 wordt verwacht. Onder andere Ben Stiller, David Schwimmer, Chris Rock, Jada Pinkett Smith en Cedric the Entertainer zijn weer van de partij.
Geplaatst op 22-11-2007 om 17:24 door FilmTotaal Zoals al langer bekend is worden een aantal scenes uit Christopher Nolans The Dark Knight in het grote IMAX-formaat geschoten, waaronder de introductie van The Joker (gespeeld door Heath Ledger) waar de film mee begint. Genoeg reden voor een kort promotiefilmpje op de IMAX-site (hieronder via YouTube).
Volgens The New York Post heeft Naomi Watts een rol bemachtigd in Angels & Demons, de verfilming van Dan Browns Da Vinci Code prequel. In de film, waarvan onlangs bekend werd dat hij door schrijversstakingen wordt uitgesteld,
moet Tom Hanks als Robert Langdon dit keer een moord oplossen, waarbij
hij het vervolgens aan de stok krijgt met de Illuminati. Welke rol
Watts op zich neemt werd niet bekendgemaakt, maar dat zal naar alle
waarschijnlijkheid die van de vrouwelijke hoofdrolspeelster Vittoria
zijn, dochter van de vermoorde wetenschapper waar het allemaal om
draait.
Sienna Miller (Layer Cake, Interview) is de eerste toevoeging aan de cast van Paramounts aankomende G.I. Joe verfilming. De actrice is geselecteerd voor de rol van de vrouwelijke hoofdrol, een femme fatale gepecialiseerd in spionage.
G.I. Joe wordt geregisseerd door Stephen Sommers (Van Helsing, The Mummy)
en vertelt over de vanuit Brussel opererende Global Integrated Joint
Operating Entity, een internationale gevechtseenheid die het met
hi-tech wapens opneemt tegen Cobra. Opnames gaan in februari van start voor een release in 2009.
De rol van de jonge Mr Spock wordt in de nieuwe Star Trek film gespeeld door Zachary Quinto waarbij Leonard Nimoy, de originele acteur, de oudere versie van het personage op zich neemt. Winona Ryder werd onlangs gecast al als zijn (menselijke) moeder, en inmiddels is zijn (Vulcan) vader Sarek ook bekend: Ben Cross (Chariots of Fire).
De elfde film in de reeks wordt geschreven en geregisseerd door J.J. Abrams (Mission: Impossible III, Lost, Alias) en moet met kerst 2008 uitkomen.
Het bericht waar we met z'n allen lang op hebben gewacht: David Hasselhoff zal naar alle waarschijnlijkheid weer te zien zijn als Michael Knight in de pilot-aflevering van Knight Rider die binnenkort voor NBC wordt gemaakt. De 55-jarige Amerikaan voert moment gesprekken voor de rol.
De aflevering vormt de opmaat voor een mogelijke nieuwe televisieserie die dit keer draait om Knights zoon Mike (Justin Bruening). Ook van de partij is actrice Deanna Russo, die de verloren jeugdliefde van Mike speelt. Zij duikt weer op en schakelt Mikes hulp in als haar vader plotseling vermist wordt.
Geplaatst op 20-11-2007 om 10:15 door Peter Henderix New Line heeft vandaag bevestigd dat David R. Ellis (Final Destination 2) terug in de regiestoel zal plaatsnemen voor een vierde deel uit de Final Destination-filmreeks. Hoewel er over het plot nog geen details werden vrijgegeven, zal de focus opnieuw liggen rond enkele tieners die aan de dood ontsnappen en daarna één voor één door een gruwelijk ongeval sterven. Het script werd geschreven door Eric Bress, die ook het verhaal van deel 2 mee hielp vormgeven. Over de opnames en de releasedatum van Final Destination 4 is momenteel nog niets bekend.
HET VERHAAL: ------------------------------ Redford geeft ons drie verhaallijnen waarin hij zelf de rol opneemt van universiteitsprofessor Stephen Mally. Mally heeft student politieke wetenschappen Todd Hayes (Andrew Garfield) in zijn kantoor ontboden. Op de agenda staat Todds afwezigheid op Mallys colleges de laatste maanden. Todd blijkt een heel beloftevolle jongeman te zijn, en Mally wil hem opnieuw op het goede pad helpen. Wat volgt is een verrassend heldere discussie, eerst over motivatie, maar later ook over de Amerikaanse politiek, de oorlog in Irak, de toekomst, en het verleden. Elders zit Meryl Streep als journaliste Janine Roth op kantoor bij senator Jasper Irving (Tom Cruise). Die heeft een uur de tijd om Roth exclusief in te lichten over zijn gloednieuwe militaire strategie die op datzelfde moment van start gaat in Afghanistan. En Cruise is op dreef: zijn présence en overtuigingskracht is formidabel. Met de gebruikelijke termen war on terror en axe of evil behelpt hij zich om de beslissingen van zijn regering te rechtvaardigen. Hij laat de hele oorlog zo aannemelijk klinken dat je hem nog zou gaan steunen. Maar bij uitspraken als We need a victory, whatever it takes! ruikt Roth onraad. Wat zij van Irving voorgeschoteld krijgt is pure propaganda. Er is nog een derde verhaallijn, die de twee vorige met elkaar verbindt en die eindelijk eens niet bestaat uit een lange dialoog. Arian en Ernie zijn twee jonge gasten, oud-studenten van Mally. In tegenstelling tot vele anderen hebben zij wel een uitgesproken mening over hoe het er in de VS aan toe gaat. Zij vinden het hun plicht zich aan te melden voor het Amerikaanse leger. De twee komen in Afghanistan terecht, waar ze het slachtoffer worden van Irvings nieuwe strategie. Nadat hij in World Trade Center onder het puin van de aanslag kwam te liggen BESPREKING: ---------------------- het is een verwoede poging van Redford omhet brein der mensheid in het algemeen, en dat van de Amerikaan in het bijzonder, uit de sluimerstand te schoppen.De drie verhalen hadden misschien nog net iets meer met elkaar verbonden mogen zijn, toch lopen ze mooi in elkaar over. Telkens wanneer we het gevoel krijgen dat het tijd wordt om over te schakelen, worden we op onze wenken bediend.Lions for Lambs staat bol van de scherpe, interessante, perfect gebrachte en uiterst actuele dialogen. Redford verliest zichzelf ook niet aan overdreven thematiek, drama of grootsigheid. Eenvoud en helderheid zijn de sleutel tot een korte, en krachtige film.
Genre: Drama Speelduur: 1u28 Regisseur: Robert Redford Acteurs: Robert Redford, Tom Cruise, Meryl Streep, Michael Pena
Als er een man was die zich overduidelijk amuseerde op de jongste FACTS conventie (13 en 14 oktober 2007) dan was het Robert Freddy Krueger Englund wel. Met schijnbaar onuitputtelijk enthousiasme signeerde en poseerde hij, diabolisch grimassend, terwijl zijn, soms zelfs in de typische Freddy-outfit gehulde fans genoten. Dat hij een beetje van zijn troon als de meest opvallende gast werd gestoten door J.C. Van Damme kon hem niet deren en trots hield hij halt aan de zijde van een ietwat verbaasde Van Damme voor een foto. Dat de man ook een regelrechte spraakwaterval bleek werd ons na de eerste vraag al duidelijk. Moviegids nam plaats achter de signeertafel, keek diep in de ogen die alle uithoeken van de onderwereld hebben aanschouwd en hoorde alles over de hedendaagse horrortrends, regietips en babes op Vespas.
Wij vermoeden dat uw aanwezigheid op dit soort conventies geen uitzondering meer is. Hoeveel heeft u er al achter de rug? Ik heb er niet zo veel bezocht in de jaren 90. In de jaren 80 dan weer wel. Sinds die tijd zijn de conventies groter en beter geworden en na het succes van Freddy vs. Jason vond ik dat het tijd werd om met een nieuwe generatie fans in contact te treden. Ik heb veel geluk gehad. Mijn carrière begon ongeveer gelijktijdig met MTV, video en later dan; de DVD-revolutie. Ik ontmoet nu mijn vierde generatie fans en heb een dozijn succesvolle films gemaakt. Dat levert heel wat memorabilia op. Nightmare on Elm Street alleen al! We brengen nu de derde special edition boxsets op de markt, er zijn posters, internationale posters en nieuwe action figures; die als de beste ooit worden gezien. Vooral die in de Spawn set ik bedoel maar; het is echt enorm leuk geweest voor mij. Ik heb hier vandaag een originele poster van de Disney-film Jules Vernes 20.000 Leagues Under the Sea gekocht! Ik heb er een jaar naar gezocht! Die krijgt een speciale plaats aan mijn muur in mijn woonkamer. Ik woon in een klein huisje aan het strand, dus die poster is perfect; een gigantische inktvis aan de muur, een grote calamari?! Dat is wat ik nodig heb!
Deze conventie is alvast geen verloren tijd geweest. Man, ik zocht die poster meer dan een jaar. En eindelijk heb ik hem. Ik ben zo gelukkig. Het is alsof ik ben gaan winkelen in Gent.
En hoe bevalt het hier, in vergelijking met andere conventies? Het is fantastisch. Ik zal je vertellen waar ik van hou; de organisatie hier is uitstekend en ik adoreer de stad. Ik ben hier een dag eerder aangekomen en ik blijf een dag langer. Ik vond een heerlijke bar aan het water in de stad en volgens mij houden de jongens en mannen in Gent iets verborgen voor de rest van de wereld. Ik heb nooit zoveel knappe meisjes op fietsen gezien als hier! De enige vergelijking die ik kan maken is dat ze in Rome op Vespas rondrijden; met hun lange benen! De jongens in Gent zwijgen gewoon over het feit dat de vrouwen hier zo fantastisch zijn! Ik denk dat ik hier gisteren zowat vijfentwintig Liv Tylers gezien heb (lacht)! Het zit in het DNA! In het water!
(om het meteen over een totaal andere boeg te gooien, nvdr.) Er is nu ook een Filmfestival in Gent (onderbreekt) Dat heb ik gehoord! En Kathleen Turner is hier. In Amerika heeft ze het publiek overrompeld met haar rol in de revival van Whos Afraid of Virginia Woolf. Als je denkt aan haar stem en aan haar vertolking in Body Heat dan moet je wel tot de conclusie komen dat ze de perfecte actrice is voor die rol! Ik heb het niet gezien want ik had het druk maar ik denk dat ze het nog eens opnieuw zal spelen. Daar kijk ik dan ook erg naar uit. Ik ben zo blij voor haar en haar recente succes. Ze is een van mijn favoriete actrices.
Ik was net in London, ik had er een afspraak met een casting director voor een film die ik zal regisseren in Italië. Ik was er dus voor zaken (legt de nadruk op business, nvdr.) en ik wou een toneelstuk zien. Toen ik ging lunchen zat ik net tegenover een klein, grappig theatergebouw in de West End en daar spelen ze het originele stuk The Mousetrap (het langstlopende toneelstuk in de wereld; van Agatha Christie, nvdr.). Daar hangen fotos van Richard Attenborough als kind in het stuk. Hij zat in de originele cast en ze noemen hem daar niet Sir Richard Attenborough maar Dickie Attenborough. Erg grappig. En hij doet het nog steeds prima; met zijn nieuwe film nu. Wij adoreren hem als regisseur sinds Ghandi en het is gewoon grappig om fotos van hem als negentienjarige in dat stuk te zien; met zijn haar gescheiden in het midden en dan kom ik hier en zie ik op de lokale televisie Attenborough; gefilmd in die typische shaky-cam waar de filmstudenten zo dol op zijn.
Freddy Krueger is onmiskenbaar een icoon in het horrorgenre. Wat denkt u over de recente trend die door velen torture porn wordt genoemd; waar het enkel om brutaal geweld lijkt te gaan. Ik haat de term torture porn. Dat is een voor de critici te gemakkelijke manier om dit fenomeen te benoemen. Ik zal je vertellen; ik vind Tobin Bell en Cary Elwes fantastisch. Ik denk dat de eerste Saw briljant is. Ik heb met Eli Roth samengewerkt en ook dat verliep prima. Het is wat het is. Een reactie, zoals punkrock destijds tegen verschrikkelijke disco- technomuziek inging. Punkrock zei: we moeten terug naar de rock n roll; we kunnen het realiseren. We kunnen allemaal rocksterren zijn. En het was een reactie tegen de vette, opgeblazen rocksterren van de jaren 70 en de gruwelijke discomuziek uit die tijd. Saw, Hostel, Final Destination en Cabin Fever, hoewel niet mijn favoriete films, zijn een reactie tegen de overdaad aan speciale effecten in opgeblazen Hollywoodfilms die niets te betekenen hebben zoals oh God (richt zich tot een van zijn medewerkers, nvdr.) wat is de titel van de film met die asteroïde en die astronauten? Die film die ik verafschuw! Armageddon dat is het! Dit is een reactie tegen enorm veel speciale effecten, een flinterdun verhaaltje en de talenten van goeie acteurs die worden verspild. En de jonge regisseurs, net als de jonge rock n rollers, gaan daar tegenin. Ik zie het zo; als een natuurlijke reactie op teveel regisseurs die met hun effectendoos spelen, zonder iemand angst aan te jagen of een goed verhaal te vertellen. Die films zijn rauw maar ze raken het publiek. Ik zag er net een op het festival van Sitges, L Enteriors (eigenlijk À Lintérieur), Inside een Franse film. Oh, wat ze daarin doen met een zwangere vrouw, oh mijn God, laat je vriendin thuis!
Bestaat er een kans dat we Freddy Krueger opnieuw zullen zien? Dat denk ik wel. Er zijn plannen voor een prequel; er zijn onderhandelingen met John McNaughton (regisseur van Henry: Portrait of a Serial Killer, Wild Things, nvdr.) en er is een script. Jeff Katz, de man die de Freddy-films bij New Line Cinema in goede banen leidde en producent was voor Snakes on a Plane en Shoot Em Up, zit nu echter wel bij 20th Century Fox. (Englund wordt nog even extatisch over Shoot Em Up en signeert dan vlug de fotos van enkele fans).
We wilden vragen of u het zou aandurven om zelf iets te regisseren, maar onze online zoektocht bewees dat u al veel dingen geregisseerd heeft. Niet meteen veel. Ik ben een regisseur-te-huur, geen filmmaker. Die zijn heel anders, hebben een andere visie. Ik kan regisseren omdat ik zoveel films heb gemaakt. Ik kan goed omgaan met acteurs en ik hou van de art design. Maar ik heb de cameraman nodig. Ik zou tien jaar naar de filmschool kunnen gaan zonder ooit te weten wat de cameraman die ik inhuur kan. Ik weet genoeg, ik weet wat ik wil en waar ik mijn camera wil zien maar ik geef me dan over. Ik wil dat mijn cameraman het dan overneemt. Daarna komt er het punt waarop de editor het in de montage overneemt. Je hebt een script en je filmt wat daar op het papier staat maar editors kunnen het helemaal omgooien zodat het toch iets anders wordt. En ze hebben gelijk. Het is belangrijk om te weten dat in een verhaallijn twee plus twee altijd vier is; maar dat kan op zoveel verschillende manieren getoond en gezegd worden. Vijf min een is vier, een plus een plus een plus een is vier, drie plus een is vier, een plus drie is vier het kan op zoveel verschillende manieren en dat mag je niet vergeten als je een verhaal vertelt. Ik geef me graag over en schenk de creatieve controle aan de camera. Ik duw ze in een bepaalde richting en dan wil ik verrast worden. Wat zij bedenken is vaak veel beter dan het beste idee dat ik zou kunnen hebben. Film is collectieve kunst; het wordt door een groep gemaakt. Ik ben nu bezig aan een film in Italië, The Viy, gebaseerd, of geïnspireerd op een kortverhaal van de Russisch-Oekraïense schrijver Nikolai Gogol. Daar kijk ik erg naar uit omdat ik een fantastische locatie heb gevonden. En er zijn enkele acteurs die op mijn verlanglijst staan; waaronder Christopher Lee en misschien Raoul Bova uit Alien vs. Predator en Under the Tuscan Sun. En misschien kan ik enkele van mijn vrienden opbellen, zoals Michael Ironside en Andrew Divoff uit The Wishmaster. Daar heb ik erg veel zin in. De casting gaat door in januari in London en dan zullen we in februari en maart draaien in Rome.
Bedankt voor dit interview. Je hebt alles wat je nodig hebt? Graag gedaan!