Tientallen tienermeisjes en jonge vrouwen troepen samen aan de poort van de evenementenhal Piú Art Point in Milaan. De camera's op scherp, pen en papier voor een handtekening in aanslag. Hollywood- en tv-ster Patrick ­Dempsey is in de stad als het nieuwe gezicht van brillenmerk Silhouette. Hoe het precies is gegaan, weet niemand maar de fans hebben het nieuws vernomen en zijn vastbesloten de gelegenheid niet zomaar voorbij te laten gaan. Wanneer ons busje met verduisterde ruiten aankomt, worden ze uitzinnig. Tot ze twee Belgische en een Nederlandse journalist zien uitstappen. Even is de ontgoocheling groot, maar van afdruipen is geen sprake.

Patrick Dempsey is al 43, maar dankzij zijn rol in de hit­serie Grey's anatomy is de Iers-Amerikaanse acteur een van 's werelds grootste sekssymbolen. In die doktersreeks speelt hij de arts Derek Shepherd, een vrouwenmagneet die nog bekender is onder zijn bijnaam McDreamy. ‘Of ik in het dagelijkse leven ook zo'n charmeur ben? Dat moet je aan mijn vrouw vragen', lacht hij. Al geeft hij kort daarna zelf het antwoord prijs: ‘Nu ik erover nadenk: ik ben in mijn hele leven nog geen enkele vrouw tegengekomen die me niet op de een of andere manier intrigeerde.'

Dyslexie

Zoals dat vaak gaat: wanneer een rol legendarisch wordt, is het voor de acteur in kwestie verdomd moeilijk om niet tot het einde der tijden met dat personage vereenzelvigd te worden. Matt LeBlanc zal altijd Joey uit Friends blijven en de rol van B.A. Baracus uit The A-team is onlosmakelijk verbonden met Mr. T. Of Dempsey het niet vervelend vindt om met McDreamy opgescheept te zitten? ‘Ik heb de ambitie om in de jaren die komen nog andere gedenkwaardige personages neer te zetten. Maar als ik mijn imago van McDreamy niet van me af kan schudden, zal ik daar niet wakker van liggen.'

‘Ik vind niet dat je hebt gefaald als je erin slaagt een plekje in het collectieve geheugen van miljoenen fans te veroveren. Dat is ook de reden dat ik in extremis heb beslist om mijn contract bij Grey's anatomy te verlengen tot eind 2014 (Dempsey zou de reeks oorspronkelijk vorig jaar verlaten na acht seizoenen, nvdr.) . En ik voel me ook goed in die rol van charmeur', klinkt het.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130305_00493407