Hij is niet de meest vlotte prater en elk antwoord komt er met horten en stoten uit, maar vergis u niet: Denzel Washington (58) is een van de meest gerespecteerde acteurs in Hollywood, met een palmares om ú tegen te zeggen. De zwarte acteur won al twee keer een Oscar, in 1990 voor zijn bijrol in Glory en in 2002 voor zijn hoofdrol in Training day . Daar komt er binnen een paar weken misschien nog eentje bij voor zijn hoofdrol in Flight , een spannend rechtbankdrama, gecombineerd met een vleugje rampenfilm. In de VS lieten filmcritici al na de eerste visies de loftrompet schallen voor de doorleefde vertolking van Washington.

Turbulente vlucht

In Flight kruipt Washington in de huid van piloot Whip Whitaker die tijdens een korte binnenlandse vlucht in zware turbulentie terechtkomt, waarna een reeks technische mankementen optreden en het vliegtuig op een fatale crash lijkt af te stevenen. Wie al een beetje vliegangst heeft, zal in de bioscoop zijn billen dichtknijpen tijdens de akelig realistische scènes. De piloot slaagt er enkel dankzij intuïtie en koelbloedigheid in het krakkemikkige vliegtuig op een niet zo conventionele manier aan de grond te zetten. Daardoor brengen 96 van de 102 passagiers het er als bij wonder levend vanaf. Whip wordt dan ook als een held opgevoerd in de media, tot enkele medische onderzoeken uitwijzen dat hij onder invloed achter de stuurknuppel kroop.

Leugenaar

‘Een complex personage als Whitaker had ik nooit eerder gespeeld,' zegt Washington. ‘Hij is een briljant piloot, maar ook een vat vol leugens. Hij leidt een wild leven vol drank en drugs, en draait iedereen – hemzelf inbegrepen – een rad voor de ogen. Tot hij in de rechtbank zo onder druk komt te staan dat hij zichzelf tegenkomt en het niet langer kan opbrengen te liegen. Verscheidene mensen die de film gezien hebben, zeiden me dat Whip had moeten blijven liegen om zijn hachje te redden en uit de gevangenis te blijven. Maar als dat in het scenario had gestaan, had ik de rol nooit aanvaard.'

Sexy kostuum

Ter voorbereiding op zijn rol bracht Washington uren in een vliegsimulator door om op een geloofwaardige manier een piloot te kunnen spelen. ‘We hadden maar een zevental weken voor de opnames, dus het was een heel intens proces. Ik hou er toch niet van om me heel uitgebreid voor te bereiden. Of ik gemerkt heb dat vrouwen mannen in een pilotenkostuum extreem sexy vinden? (lacht) Neen, ik had het veel te druk met mijn rol om erop te letten hoe vrouwen op mij reageerden. Misschien zou je dat beter aan mijn tegenspeelster vragen.' En of hij sinds Flight niet een beetje ongemakkelijk in het vliegtuig zit als hij weer eens de hort op moet om een film te gaan promoten? ‘Wees gerust, ik heb een fantastische vlucht van L.A. naar Parijs gehad. Ik ben nooit bang geweest van vliegen, en dat is echt niet veranderd.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130129_00450458