De jonge Antwerpse filmmaker Timm Knaeps (24) stelt dinsdag zijn kortfilm ‘Sporen' voor in Cinema Zuid. De laatstejaarsstudent aan de Brusselse filmschool RITS wist heel wat bekende namen te overtuigen. Onder meer Clara Cleymans, Gilles De Schryver (bekend van Hasta La Vista en Code 37), en Noureddine Farihi (Mo uit Thuis) werkten gratis mee aan het filmproject. ‘Alle gevraagde acteurs hebben na mijn uitleg toegestemd', zegt Timm. ‘En muzikant Jef Neve was bereid om mee voor de muzikale omlijsting te zorgen.'

Omdat het verhaal draait rond een jonge allochtoon, moest Timm ook op zoek naar enkele jonge allochtone acteurs. Geen gemakkelijke opdracht, maar met de hulp van organisaties als Samenlevingsopbouw en Kif Kif wist hij toch enkele vrijwilligers te strikken. ‘Voor mijn hoofdpersonage was acteren volledig nieuw, maar hij heeft zijn opdracht erg goed volbracht.'

Jongerenbende

In de film, die een halfuurtje duurt, verzeilt het hoofdpersonage bij een jongerenbende. Daar wordt hij voor de keuze geplaatst of hij naast vriendschap ook voor geweld kiest, of zich daar tegen afzet. ‘Ik maakte de film om twee redenen', zegt Timm. ‘Enkele jaren geleden deed ik een jaar nachtwerk om mijn studies te bekostigen. Ik werkte er samen met Mohammed. Hoewel hij ongeveer even oud was als ik, had hij het een pak zwaarder. Hij nam drie bussen om op het werk te geraken, maar toen hij één keer te laat kwam, kostte het hem weken om de plooien weer glad te strijken.'

Zijn verhaal, en de moeilijkheden waarmee hij geconfronteerd werd, combineert Timm Knaeps met een artikel dat hij las over jonge kerels die een meisje lastigvielen. ‘Toen een voorbijganger het meisje wou helpen, werd zijn oogkas ingeslagen.' Door de twee gebeurtenissen te combineren ontstond een verhaal over het maken van keuzes. ‘Het hoofdpersonage is op zoek naar zijn plaats in de samenleving en komt in zijn zoektocht naar vriendschap in contact met enkele ontspoorde jongeren. De vraag is of hij meegaat in hun verhaal, of voor een andere weg kiest.'

Wie de kortfilm zelf wil ­bekijken, kan op dinsdag 22 januari om 20 uur terecht in Cinema Zuid.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130117_00437669