Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
21-07-2013
Het Koninklijk Motorrijdersescorte
Het Koninklijk Motorrijdersescorte
Geschiedenis
Op 5 januari 1960 kent koning Boudewijn de rijkswacht het privilege toe om een gemotoriseerde eenheid op te richten met de opdracht hem te escorteren bij zijn verplaatsingen en om hogere overheden die op het paleis uitgenodigd zijn te begeleiden.
Het gemotoriseerd koninklijk escorte voert zijn eerste opdracht uit op 28 april 1960 te Brugge ter gelegenheid van het officiële bezoek van de Groothertogin en de prins van Luxemburg.
Het gemotoriseerd koninklijk escorte heeft sindsdien talrijke opdrachten uitgevoerd. Vernoemen we als voorbeeld het bezoek van de koninklijke verloofden aan Antwerpen in 1960, het huwelijk van prinses Astrid, het bezoek van de paus aan België in 1985 en 1995, de begrafenis van koning Boudewijn in 1993, het huwelijk van Prins Filip en Mathilde in 1999, enz..
Samenstelling van het escorte
Het Koninklijk Motorrijdersescorte is samengesteld uit personeelsleden van de Provinciale verkeerseenheid Brabant van de federale politie.
Tijdens de verplaatsingen van de koninklijke stoet rijdt een voertuig vijf minuten voor het Koninklijk Escorte motorrijders; dit voertuig wordt doorgaans de 'five car' genoemd. Vier voltigeurs rijden voor de colonne en verzekeren de vrije doorgang voor de colonne door de weggebruikers aan te manen op de rechterrijstrook te rijden
Een zevenkoppige pijl van motocyclisten gaat de koninklijke wagen vooraf, flankbeschermers -waarvan het aantal wordt bepaald in functie van het aantal te escorteren wagens- verzekeren de zijdelingse veiligheid van de colonne, terwijl een officier zich achteraan rechts van het koninklijke voertuig houdt. Het einde van de colonne wordt afgesloten met twee motocyclisten.
Bij complexe opdrachten wordt de hulp van de Dienst luchtsteun ingeroepen.
Uniform
Het nieuwe uniform bestaat uit hoge zwarte lederen laarzen, een stoffen broek en een nieuwe zwarte motorrijdersvest met rode mouwen. Op elke mouw is het embleem van Koning Albert II met daarboven de kroon aangebracht. De schouderstukken bevatten de passanten met de kroon en de koorden worden links gedragen; de medaille van het Koninklijk Escorte wordt aan de rechterborstzak bevestigd. Alle leden dragen fier de splinternieuwe integraalhelmen voorzien van het embleem van Koning Albert II.
Alleen de officieren dragen een witte schouderriem die bevestigd is aan de witte gordel; het metalen koppelstuk van de gordel is versierd met de koninklijke kroon. Het goede verloop van een escorte brengt veel ongezien werk met zich mee. Op voorhand worden verkenningen op het terrein uitgevoerd. En zowel vóór als na het escorte krijgen de motoren een grondige onderhouds- en poetsbeurt.
Motoren
De voertuigen van het Koninklijk Motorrijdersescorte kenden de afgelopen 40 jaar heel wat wijzigingen. Vroeger reed het Koninklijk Motorrijdersescorte op motoren BMW LT1100-motoren. Deze motoren zijn ondertussen vervangen door Yamaha FJR 1300.
NB : ze gaan wel nog de badges op hun motorkledij en de sticker op hun helm met de 'A' van Albert moeten vervangen door de 'F' van Filip... of de 'PH'...
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....