De Zero S in de R uitvoering is bedoeld voor motorrijders die gewoon sneller weg willen zijn bij het stoplicht en voluit willen gaan.
De aanduiding SR staat voor extra prestatievermogen, want deze machine is haantje de voorste met een grotere motorbesturing voor 660 ampère die 25% meer vermogen en 56% meer motorkoppel levert.
Om deze extra kracht op het wegdek te brengen heeft de Zero SR motor hittebestendige magneten die beter presteren bij langdurig hogere snelheden.
De Zero SR komt binnen 4 seconden vanuit stilstand op 100 km/h en haalt dankzij de directe aandrijving een topsnelheid van meer dan 160 km/h.
Pure kracht in een machine voor motorrijders met een sportieve rijstijl. Dit is de enige motorfiets in de modellenserie die leverbaar is in rood.
Op het tankdeel van de machine springt het geavanceerde Zero SR embleem in het oog en in het staartstuk is de motorbesturing ondergebracht, samen met het tegelijk elegant en brutaal vormgegeven koellichaam.
De ontwikkeling van betere elektrische voertuigen gaat steeds sneller en sneller en dat zou eigenlijk geen grote verrassing mogen zijn.
Denk maar eens terug aan je gsm van vijf of zelfs tien jaar geleden en vergelijk hem met de touch screen smartphones die je tegenwoordig voor minder dan 150 euro in de winkel vindt.
Het is maar een eenvoudig voorbeeld van de immer evoluerende batterijtechnologie die dit allemaal mogelijk maakt.
Vier jaar geleden konden we ons dan ook geen E-bike voorstellen die zonder problemen 160 km/u rijdt, iedere auto zijn achterlichten laat zien in een 0-100 sprintje en die je bovendien kan
opladen in amper een uurtje. Nochtans is het exact dat wat het Californische Zero Motorcycles afgelopen november presenteerde op de EICMA in Milaan.
De Zero SR is gebaseerd op de Zero S, maar dan wel met onder andere een 660 A Sevcon Size Six controller.
Dankzij de grotere capaciteit van de controller biedt de SR 56% meer koppel dan de standaard Zero S die al geen weinig koppel had!- en 24 % meer kracht.
Goed voor 92 Nm koppel, 67 pk, en een top van 164 km/u. Maar dat is niet alles, want ook de actieradius werd groter.
De SR heeft standaard een 2.8 kWh Z-Force Power Tank (ook al optie beschikbaar voor de 2014 Zero S, DS en FX) die goed is voor 55 km extra voor een totaal van 276 km in stedelijk verkeer.
Zero-topman Abe Askenazi doet er trouwens nog een interessante extra bij: Voor alle 2014 modellen is er vijf jaar of 160.000km garantie op de motor en de controller.
Als de Zeros uit 2013 70% beter waren dan die van 2012, dan is er voor 2014 zon 40% vooruitgang, zeker op vlak van prestaties.
Denken we dan nog eens terug naar de tijd dat gsms meer weg hadden van een baksteen dan van een zakapparaat, dan weten we ook ongeveer waar de elektrische motorfietsen nu staan.
De 2014 Zeros zijn steeds betere motorfietsen die toevallig ook elektrisch aangedreven worden. En hoewel ze niet te vergeten meer ecologische verantwoord zijn dan conventionele motoren, bieden ze bovenal een
pak rijsensaties. Zeros grootste uitdaging is om zowel nieuwkomers als ervaren rijders naar de E-bikes te lokken en enkel het zware prijskaartje kan nog een spelbreker zijn
(AC/AJ)
Het verdict
Type: Zero SR
Motor: Borstelloze elektromotor. 67 pk.
Topsnelheid: 164 km/u km/u
Gemiddeld verbruik: N.b.
Prijs: 17.280 euro
Tof: Zuinige milieuvriendelijke allemansvriend
Maar:
met een loodzwaar prijskaartje.