Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
De 'president' van de Sun Riders, - Stofke - nog even aan de praat met enkele buurtbewoners...
Riembeugels, ringen, kettingen, knipmessen...
5 euro aan de inschrijvingstafel.
En dan gingen we van start... "En waar je ook rijdt op Vlaamse boerewegen kom je onverwijld de wielertoeristen tegen" !
Mochten er motards zijn die zichzelf hierin herkennen, ze mogen mij altijd een berichtje sturen...
De vzw Red de Erpe- en Siesegemkouter bestaat al 10 jaar (en dat plakkaat waarschijnlijk ook...), en voert nog steeds strijd om de groene open ruimte te bewaren. Een bijkomend industrieterrein langs de Siesegemlaan blijft ook voor Groen!Aalst nog altijd een foute keuze.
De brug over de E40
Dan gaat het via Nieuwerkerken, Kerksken en Haaltert...
... tot aan de eerste controlepost bij Bikerszone Suzuki
Langs Denderhoutem gaat het naar Outer. Het is ondertussen 10.30u en 15° warm. We rijden een eindje op de J.De Brouwer-route...
In Nederhasselt bevindt zich pal naast de oprit van een private woning dit Amerikaans herdenkingsmonument.
Glaasje op, laat je rijden... zullen die ruiters gedacht hebben, en ze kapten nog ne Leffe achterover.
We rijden naar Nederhasselt en Aspelare, Voorde, Appelterre/Eigem (het is 11.00u en reeds 18° warm) en even de benen strekken aan het oude stationnetje van Zandbergen. We zitten op grondgebied Geeraardsbergen.
Even verder dit calvarie-kruis. Een prachtig iddylisch plekje dat ze persè moeten volzetten met wegwijzers, plakkaten en electroboxen !
Even halt houden aan deze Wegom-kapel die deel uitmaakt van een reeks gebedshuisjes op een bedevaartsroute. Mooi verzorgd dank zij de goede zorgen van deze onderhoudsman.
Een prachtig interieur met een mooie Pièta...
In Denderwindeke staat deze ezel klaar om op te trekken naar Lierde voor de tweejaarlijkse paarden- en ezelskeuring (zie verder).
Jaja, we kwamen soms uit kleine straatjes geslopen...
Het is volop landbouwseizoen (met hier en daar een hoopje mest op de baan...) en we rijden weer tussen metershoge muren van maisvelden.
Via Kester (bij Gooik) komen we aan in Herfelingen waar deze eigenaardige kerk-zonder-toren staat.Deze classicistische Sint-Niklaaskerk dateert uit 1781. Ofwel hebben ze daar geen goesting om er een op te zetten, ofwel krijgt de plaatselijke kerkfabriek de nodige centen niet. Het is nochthans in 1904 ingrijpend verbouwd geworden. Lees er meer over op http://www.herne.be/fb111gdkc680nly1qyw26.aspx.
En wie we daar hebben : een peeceetje. De man is woonachtig te Hillegem.
De paddentrek (normaal is de maand maart) is dan wel voorbij, we worden er nog altijd aan herinnerd dat ze hier de baan oversteken.
We rijden verder naar Herne en Bever.
In Bassily steken we de taalgrens over.
We zijn in Silly als dit groepje mij voorbijsteekt.
Sommige clubs hadden hun eigen 'wegkapiteins' mee en dat is heel verstandig, vooral wanneer je groep groter is dan 15 motorrijders. Vanaf 50 motoren is het zelfs verplicht. De wegkapiteins moeten dan wel gebreveteerd zijn en de leeftijd hebben van 25 jaar.
Zij dragen een zwart-, geel- rode armband met vermelding: wegkapitein. Voor de zichtbaarheid in het verkeer dragen zij hoofdzakelijk een fluo-hesje, maar dit is niet wettelijk verplicht.
Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen door gebruik te maken van het verkeersbord C3 op een stokje, terwijl de groep oversteekt.
Het kasteel van Attre, een prachtig historisch landgoed, behoort tot een van de meest authentieke getuigen uit de 18e eeuw. Het landschappelijke park met zijn kunstmatige rots, de salons met origineel behang ... alles lijkt de tand des tijds te hebben doorstaan. Het kasteel in Lodewijk-XV-stijl bestaat uit een hoofdgebouw dat door twee vrij korte keervleugels wordt geflankeerd. De twee verdiepingen zijn opgetrokken in lokale gres, kalksteen en bepleisterde baksteen. Kenmerkend voor dit kasteel uit de tweede helft van de 18de eeuw, waarvan het meubilair en de verzamelingen origineel zijn, zijn de homogeniteit en de duidelijke ruimtelijke indeling. Achter het kasteel strekt zich het 17 ha grote park uit.
Je hebt ze natuurlijk weer in alle maten en vormen, de kapelletjes. Hier in Arbre dit kleine Saint Joseph gebedshuisje te lande.
We rijden op grondgebied Ath en via Maffles zitten we weer in volle landbouwgebied. Irchonwelz, Mainvault, Oeudeghien.
Kijk, ik ben nu niet zo katholiek van aanleg, maar heb dan toch een beetje respect voor deze godshuisjes. Het is verdorie erfgoed ! C'est du patrimoine, non-de-dieu !
Dat zie ik dan wel weer graag : de oude tradionele schoolbel, hier op het hoofdgebouw van de plaatselijke gemeentelijke school van Wodecq.
We rijden via Flobecq/Vloesberg naar Ghoy
Dit eigenaardig ensemble ben ik vroeger al eens gepasseerd tijdens een motorrondrit, maar de toedracht blijft nog steeds een geheim. De opschriften op de kapel zijn niet meer te ontcijferen en je vindt er niets van terug op internet. Bizare, bizare... zou de Franse acteur Jean Gabin gezegd hebben toen hij nog de rol van politie-inspecteur Maigret speelde...
Dan gaat het verder langs Zarlardinge en StMartens-Lierde waar dit in het oog springt :
En die ploeg (met maar liefst 14 messen !) trek je ook niet vooruit met een gewoon trakteurke !
In StMartens-Lierde komen we ook het borstbeeld van ene Emiel Faignaert tegen, winnaar van de Ronde van Vlaanderen in 1947 !
In totaal won Emiel 27 wedstrijden bij de beroepsrenners. Een loopbaan die startte in 1940 en eindigde in 1950. Na zijn carrière baatte hij jarenlang een fietsenzaak uit in zijn geboortedorp Sint-Martens-Lierde. Daar werd op de dag van de Ronde van 2007 op paasmaandag 8 april aan de Kwaadstraat een standbeeld ter ere van Faignaert onthuld. Het beeld is van de hand van de kunstenaar Paul De Bruyne, die enkele weken na het gieten van het borstbeeld is overleden.
In Lierde stoot ik op dit plaatje : op het StJansplein zaten ze rustig af te wachten tot het hun beurt was. Daar was namelijk een paardenkeuring aan de gang, maar ook een schoonheidswedstrijdje voor ezels. Deze mooie 'kruisruggen' maken alvast grote kans.
2de Paardenkeuring 'Den Dikken van Sesjans'.
Ik ben paardenliefhebber, dus vlug even binnenwippen. Het bleek een tweejaarlijkse schoonheidswedstrijd te zijn van het Belgische trekpaard, "de ambassadeurs van het landelijke Lierde", zoals Rudy Mortier (schepen van cultuur aldaar) het zo mooi uitdrukte.
Ik kreeg al meteen een programmaboekje in de handen gestopt en trok de 'wachtweide' in. Daar waren de deelnemende fokkers reeds hun beauties aan het voorbereiden voor de wedstrijd.
Kunstig worden daarvoor linten en rafia-stro in de manen gevlochten. Vergis u niet : dat is geen klein paardje hé : die boer staat op een stoel !
Het was rond de klok van 14.30u als ik arriveerde bij de tweede controlepost : Moto's Thomas in Ophasselt.
Een sympatieke Kawasaki-verdeler die meteen een biertje tevoorschijn toverde. Een mensenkenner want hij had al direct gezien dat ik enorme dorst had.
Niet over koetjes en kalfjes wordt er in een motorzaak gepraat, maar over moto's !
Die gelukzak mocht even plaats nemen op het allernieuwste touring-model (Kawasaki Vulcan 1700 Voyager) en de zaakvoerders maakten er meteen een familiefoto van. Ik stuur hem even door naar Thomas...
Steenhuize/Wijnhuize... en we zitten op de Denderroute Zuid. Een misser : het waren de paardjes die scherp moesten zijn !
StLievens-Esse... en deze zie je ook niet zo vaak meer : die boomkapelletjes.
De reusachtige watertoren bij Woubrechtegem en de korenmolen te Rullegem/Herzele.
Hij ligt aan de Molenstraat (what else ?) en de eigenaar is Alain Goublomme. Hij dateerd van 1750. Hoewel de windmolen Te Rullegem als één der mooiste en uniekste van Vlaanderen wordt beschouwd, is zijn geschiedenis niet ten volle gekend. Enkele feiten weten we zeker : de huidige houten molen werd rond 1750 gebouwd. Uit kerkelijke bron blijkt echter dat op dezelfde heuvel reeds veel vroeger een windmolen heeft gedraaid: alleszins vanaf 1424, wellicht nog eerder. Zowel de huidige als de verdwenen windmolen is haast ononderbroken adellijk bezit geweest. Van begin 16 e tot begin 19 de eeuw was de molen eigendom van de Heer van Herzele, later van baron van de Woestijne. In 1906 komt de windmolen in bezit van graaf du Parc Locmaria. Tot eind 18 de eeuw was de molen Te Rullegem een banmolen.
Even buiten Herzele even een stop inlassen voor een natje en een droogje op een bankje onder de bomen met zicht op deze wondermooie 'open' kapel. Ware het niet van de voortdurend voorbijzoevende moto's, je zou er weliswaar kunnen mediteren...
Na drie jaar inactiviteit heropende in 2007 het Internationaal Circusmuseum Paradiso in Ressegem opnieuw de deuren. Eigenaar Eddy Ruyssinck (62) stond klaar met een programma waarin hijzelf, haan Chickendale en zijn circusverzameling de hoofdrollen spelen.
En we zijn nog steeds in 'ezelsgebied'...
Eentje was zo tam dat het naar me toekwam voor een streling.
Ondertussen reden bikes de een na de ander op deze landweg voorbij. We rijden nu naar Borsbeke...
... en stoten in Burst op een rommelmarkt. Ik ben daarvan nogal liefhebber en trok een kwartiertje uit om eens rond te neuzen...
... terwijl anderen gezellig de omleiding volgden.
We zijn niet ver meer van het eindpunt (thevens startplaats) StJanshof, maar eerst nog via Zonnegem over een E40-brug in Vlekkem met zicht op afrit Erpe-Mere richting Brussel.
Daar aangekomen werden we vergast door een optreden van de formatie Big Belly Bougie...
En van haar voorgangster Steffie (MS-patiente) kreeg ze er nog eens 500 euro bovenop ! Het spreekt vanzelf dat de mama en de oma van Jill dolgelukkig waren met dit initiatief.
Maar niet te vergelijken met deze die ik in 1993 meekreeg : een heuse motorband met klok !
Dikke proficiat aan de organisatie. Er waren 1013 inschrijvingen. De afwezigen hadden ongelijk. Jammergenoeg was er één valpartij te betreuren met licht schouderletsel. Die heeft alvast de pech-prijs.
L'association Les Samouraïs De La Route : SDLR a été créée pour remplacer feu FIMEDIR", (motards en deuil). Ceux et celles qui ont repris le flambeau étaient et sont toujours convaincus de l'utilité du travail que procurait FIMEDIR aux motards pour leur sécurité. Nous continuons le combat, en actions et en travail de terrain, avec nos petits moyens. Nous sommes et nous voulons être en quelque sorte, l'épine, l'empêcheur de tourner en rond, les motards non moutons, qui vont empêcher le MET et le monde politique de dormir sur leurs deux oreilles. Nous allons montrer que FIMEDIR n'est pas mort et que les rescapés, s'appellent maintenant : " Les Samouraïs De La Route " SDLR. Le forum se veut convivial, pas trop strict et accueillant, il y a bien sûr des règles, et des conditions à respecter. Nous attendons à ce que vous '' les participants '' montriez ce que vous voulez. Oui nous sommes les dirigeants de ce forum, mais sans vous nous ne sommes rien. Nous ne voulons pas de casseurs, mais des actions propres, démonstratives et interpellantes pour le monde politique. Nous sommes tous concernés, que ce soit pour l'état des routes et ses infrastructures mais aussi pour notre pouvoir d'achat, le prix du carburant, la TVA à 6%, la formation,les transports en communs gratuits... etc, etc.
Nos principales revendications. L'amélioration et réparation du réseau routier. La réparation immédiate dès qu'une anomalie routière risque de causer un accident. Les marquages au sol antidérapants (couleur blanche). Les doubles glissières de sécurité. Les plaques d'égouts antidérapantes et mises à niveau du sol. Etre reconnus comme usagers faibles. la TVA à 6%, pour les équipements moto. Les ralentisseurs, coussins berlinois, dos d'âne, casse-vitesse, mieux adaptés.
Plus de parkings motos. Les bordures chasse-roues dans les ronds-points.
Nous devons être une force d'opposition, avec qui, le gouvernement va devoir s'entretenir, écouter et étudier toutes nos revendications. Notre maître mot : Action, Action, Action et encore Action ! Ce forum sera principalement un lieu d'échange d'infos, d'idées...concernant notre sécurité à tous, nous les usagers de la route.
Plusieurs rubriques vous sont ouvertes. vos idées sont les bienvenues, vous avez la libre parole dans le respect de chacun.
Merci à vous de vous inscrire, cela prouve que vous y croyez toujours, et qu'ensemble nous allons continuer le combat.
L'idéologie des Samouraïs : Sagesse, Combativité et Force ! Ensemble nous continuerons ce combat, pour vous tous les usagers de la route, cyclistes, motards, automobilistes, camionneurs, et pourquoi pas les piétons qui sont encore plus faibles que les motocyclistes et qui payent eux aussi un lourd tribu.
N'oubliez jamais : Un trou rebouché = une vie sauvée
Nous avons nos idées, on peut les améliorer, certainement avec les vôtres également, n'hésitez pas à nous conseiller, donnez nous vos avis, apportez nous votre savoir faire si nécessaire, nous avons la volonté (la rage) et le courage de continuer, le combat ne fait que commencer mais avec vous tous !!!
Sur la route, un motard ne meurt pas .. on le tue !!!
Afspraak aan de voet van de WTC-toren (Noordstation Brussel) om 11.00u !
Maar wie was er daar niet ...? De GROTE BIJEENKOMST ! Alleen enkele motards van de organisatie die zich ook vragen begonnen te stellen of er wel genoeg publiciteit is gemaakt geweest rondom deze optocht !
EEN DIKKE NUL OP HET REQUEST VAN FFMC !
Dan maar nog even naar de Matonge-wijk alwaar er een rommelmarkt was en ik Charles Picqué (minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Stadsvernieuwing, Huisvesting, Openbare Netheid en Buitenlandse Handel) ontmoette. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Picqu%C3%A9)
Mijn trip naar Brussel is dan toch nog niet voor niets geweest.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....