Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
12-03-2010
Caberg Post Helm
Vanmorgen even een kort gesprek gehad met gemotoriseerd postbeambte Vincent op ronde in Lendelede. Ik was nieuwsgierig naar het model van helm dat zij indertijd bij de Post hebben aangekocht om hun 'facteurs' met brommer de weg op te sturen.
Het gaat om een Caberg Breeze Jet Z1000 model met half-zonnescherm zoals hieronder, maar dan in het rood met het logo van de posterijen achteraan.
Het is een luchtige zomerhelm met uitneembare/wasbare voering, afneembare nekrand d.m.v. rits en standaard uitgerust met getint vizier. De waterdichte overtrek is een optie. Kostprijs ca. 150 Euro (naargelang het model)
Vincent is er tevreden over, maar moet tijdens de koude winterdagen een gezichtsbeschermer (sjerp) of motorrijders-bivakmuts dragen omdat het visier alleen maar de ogen beschermd en de rest van het gelaat blootlaat.
De bromfiets trouwens is een aangepaste Piaggio.
Als maatschappelijk verantwoordelijke organisatie heeft De Post beslist 700 milieuvriendelijke Piaggios te kopen en tegelijk 50 elektrische Oxygen-scooters uit te testen.
De Post heeft voor de postbestelling sinds 2003 -op dit ogenblik meer dan 5000 - klassieke bromfietsen met een thermische 2-taktmotor in dienst.
Vorig jaar heeft De Post beslist om in het kader van haar engagement voor milieuzorg een nieuwe aanbesteding uit te schrijven. Die overheidsopdracht mondde uit in twee contracten voor nieuwe types gemotoriseerde tweewielers.
De bestelling van 700 thermische Piaggio Liberty scooters betekent voor De Post continuïteit. Thermische scooters worden ingezet door de meeste postbedrijven die een scooter gebruiken en Piaggio heeft met de Liberty wereldwijd 53.000 scooters die dagelijks postrondes rijden. Daarenboven zal de 4-taktmotor door een betere verbranding een merkbare verbetering leveren op het vlak van de CO-emissies (bijna 90% minder).
De elektrische Oxygen scooter biedt De Post dan weer de kans om een voertuig dat geen verontreinigende gassen uitstoot, op een volledige postronde uit te proberen. Oxygen is immers een nieuw type scooter dat gehomologeerd is voor transport met een batterijautonomie tot 80 km. Hiervoor zal De Post 50 elektrische scooters uittesten, waarna een evaluatie zal plaatsvinden. De Belgische Post is hiermee het eerste postbedrijf dat elektrisch aangedreven scooters voor postrondes zal inzetten.
Met deze aankopen draagt De Post bij tot de uitvoering van de overeenkomst die een jaar geleden door Belgacom, de Nationale Loterij, De Post en NMBS werd gesloten met de minister van Overheidsbedrijven en de staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling. De overheidsbedrijven engageerden zich met deze overeenkomst om tegen 2012 het energieverbruik van hun gebouwen en wagenpark te verminderen met 7,5% in vergelijking met 2005. (1 sept 2006) --------------------------------------------------
De Belgische Post heeft de laatste 3 jaar haar volledige park van 2-taktbromfietsen vervangen door schonere 4-takt Liberty scooters. 3.900 tweewielers van het merk Piaggio hebben intussen bij de Post ruim 26 miljoen km afgelegd. De scooters worden ingezet om brieven en pakjes snel op hun bestemming te leveren. De aankoop van de Piaggio scooters kadert in het streven van De Post naar een maximale efficiëntie en schone mobiliteit. (17 nov 2009)
Mobiliteitsorganisatie Touring meldt dat 8,5% van de Belgen met de motorfiets naar het werk gaan. Dat is meer dan tien keer zoveel als in 2008 gemeld door het Vlaamse gewest. Het onderzoek omspande 6.800 respondenten. Meer dan de helft neemt de auto. Uit de cijfers blijkt ook dat een vijfde van de ondervraagden dagelijks de gok waagt op het openbare vervoer en 11% op eigen kracht pendelt.
De cijfers staan in schril contrast met die van de drie gewesten. Zo meldden de Brusselse en Waalse gewesten in 2001 en 2002 dat amper 1% van de pendelaars dat op de motor doet, het Vlaamse gewest meldde in 2008 nog dat het aandeel motorrijdende pendelaars slechts 0,74% zou bedragen.
Brussel (2001): Motor 1%, auto 41%, OV 45%, fiets/te voet 1,5% Wallonië (2002): Motor 1%, auto 76%, OV 8,4%, fiets/te voet 1,2% Vlaanderen (2008): Motor 0,74%, auto 67%, OV 12%, fiets/te voet 12,5% Touring (2010): Motor 8,5%, auto 55%, OV 20%, fiets/te voet 11%
Touring: Er is een groter gebruik van de motor in ons land en dat geldt waarschijnlijk vooral voor Vlaanderen waar met nieuwe cijfers allicht een daling van het autogebruik zal worden vastgesteld en een stijging van het motorgebruik en openbaar vervoer.
De burgemeester van het Roemeense dorp Pecica heeft een nieuw verkeersbord geïntroduceerd dat motorrijders en automobilisten moet waarschuwen voor dronkaards op de rijbaan.
Een sluipend gevaar volgens de burgemeester van het dorp: We wonen in een grensgemeenschap en er passeert hier veel verkeer. Er is hier ook een bloeiend uitgaansleven. Dat is een slechte combinatie. We waarschuwen de weggebruikers voor de dronkaards, want die laatste zijn vaak zo ver heen dat ze er toch geen aandacht aan zouden schenken. Het initiatief komt er nadat de recentste statistieken een forse groei in het aantal aanrijdingen van dronken personen aantoonden. Het is niet de eerste keer dat dergelijke borden in gebruik worden genomen, in het Zuid-Afrikaanse Lydenburg loop je immers ook de kans om deze waarschuwing tegen te komen.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....