MOBIELE HONDEN >>> HET VERVOLG
U bent bezoeker
dank u !
Foto

Zoeken in blog

Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 05-2005
    Over vanalles : politiek, voetbal, films, geocaching, restaurants, onderweg zijn en van het leven genieten ... De meest recente berichten staan bovenaan !
    Profile for etterke
    24-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spanje lijkt ver weg.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als je langs de Landport (vroeger de enige toegangsweg over land) en de kazematten loopt kom je automatisch terecht op Casemates Square en daarna in de aansluitende Main Street. Die straat zou net zo goed in Canterbury kunnen liggen, Britser kan echt niet – inclusief fish & chips.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Helemaal tot het einde.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik schat dat Gibraltar zo'n 2 op 4 km groot is maar ik ben er toch in geslaagd hier twintig kilometers rond te fietsen. Ik heb heel de kustweg gevolgd, ook door donkere tunnels waar gelukkig niet te veel verkeer was en heb ook op Europa Point gestaan, waar je Marokko kan zien liggen en waar de hele dag grote vrachtschepen de haven van Algeciras binnen- en buitenvaren. Het eerste wat je ziet als je uit een tunnel komt aan Europa Point is niet de vuurtoren maar een zeer grote moskee met een hoge minaret.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even wachten tot het vliegtuig geland is.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor diegenen die het nog niet doorhadden : ik ben dus niet op weg naar België maar zit nu helemaal in het zuiden van Spanje. Hier kon ik kiezen :: naar Marokko zwemmen of naar Engeland fietsen. Ik heb voor het laatste gekozen – ik ben niet zo'n goede zwemmer – en ben vandaag Gibraltar gaan bezoeken. Tegen de zin van de Spanjaarden is dit nog altijd Brits grondgebied. Een aantal jaren geleden zijn we ook in Gibraltar geweest maar het was toen net een Britse feestdag en alles was gesloten. Dat was vandaag wel anders, wat een drukte ! Uiteindelijk is dit geen pittoresk dorpje maar een heuse stad met alles erop en eraan : ziekenhuis, crematorium, scholen, haven, industriegebied en vliegveld. Dat vliegveld zorgde al meteen voor een mooie verkeersopstopping. Als er een vliegtuig landt of opstijgt wordt alle verkeer aan de grens stilgelegd want de landingsbaan loopt dwars over de enige toegangsweg tot dit stukje rots. Je komt hier trouwens niet zomaar binnen, van het Schengen akkoord hebben ze hier nog nooit gehoord. We zijn het niet meer gewend maar zonder identiteitskaart of paspoort moet je aan de Spaanse kant van de grens blijven. De telefooncellen en de postbussen zijn hier Brits, je betaalt met Britse ponden maar gelukkig rijden ze wel gewoon aan de rechterkant van de weg.

    23-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La Linea.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Afgerekend op de camping en rond 10 u vertrokken want volgens het navigatietoestel had ik meer dan 400 km voor de boeg. Ik wist dat dat niet juist kon zijn, maar je weet maar nooit. Tektonische platen die verschuiven of zo. Nog geen 200 km verder stond ik aan de poort van camping Sureuropa in La Linea. Deze camping is een buitenbeentje, vrijwel alle medewerkers zijn verstandelijk gehandicapt maar veel contact heb je er niet mee. Ook deze camping zal trouwens niet op de site verschijnen, want honden zijn hier niet welkom. Een half uurtje na aankomst zat ik al op de fiets, de kustweg volgen tot een cache iets noordelijker leek me een goed idee. Het was ook een goed idee, maar een mooi fietspad bleef het echter niet. Ook al ging het hoogste punt niet veel hoger dan 60 meter boven de zeespiegel, er zaten pittige klimstukjes in over een zeer geaccidenteerd terrein. Daarna ben ik ook even gaan kijken in La Linea zelf, een niet bijzonder interessante stad maar je vindt er wel alle mogelijke winkels en restaurants. Een echte toeristische hoogvllieger zal het nooit worden.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's.
    Het zal misschien weer enkele dagen duren voor ik ergens gratis op het internet kan geraken maar op https://picasaweb.google.com/mobielehonden/DeEersteWeekVakantieInApril kan je alvast een aantal foto's van de eerste vakantieweek bekijken.

    22-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rustdag.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag rustdag en dat was nodig na gisteren want ongemerkt heb ik toch weer zo'n 20 km rondgewandeld.  Waarschijnlijk deed ik dat vroeger ook wel maar nu met de wandelGPS kan je dat allemaal precies zien.  Een rustdag betekent natuurlijk niet de hele dag niksen.  Eerst 's morgens een kleine wandeling langs het strand, een beetje in de zon zitten en dan toch nog even met de fiets naar Benajarafe om een cache mee te pikken.  Tien kilometers heen in 40 minuten en diezelfde tien kilometers terug in 25 minuten, dat is het verschil tussen wind op kop of wind in de rug.  

    21-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De haven.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Muelleuno (Muelledos aan de andere kant is gepland) is een project waarmee de havenbuurt opgewaardeerd wordt.  Hier is niets te merken van de Spaanse crisis, de dure terrassen zitten barstensvol en de nog duurdere modehuizen doen goede zaken.  Het is er dan ook mooi zitten en rondkuieren, perfect om weg te dromen en te fantaseren over je eigen bootje.
    Hiermee werd mijn bezoekje aan de stad afgesloten en na 40 minuten (want deze keer nam de bus de autosnelweg) stond ik terug in Torre del Mar, waar om 19u de mensen nog altijd op het strand lagen.  

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijd om iets te eten.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan het teatro romano (het uitzicht werd langs één kant helemaal verpest door publiciteit voor het filmfestival) had ik een gezellig vegetarisch restaurant ontdekt maar op weg daar naartoe kwam ik voorbij spaghetteria Circus en dat leek me een goed alternatief én bovendien goedkoper.  In Málaga kan je de hele dag door geld uitgeven : de kathedraal, het Picasso museum, het Alcazaba, een ritje met de koets enz.  Na de uitstekende pasta bleef er nog geld over voor mijn eerste ijslollie van het seizoen.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijd voor een beklimming.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals bijna altijd liggen kastelen, forten en alle andere bouwwerken die in deze categorie thuishoren, bovenop een heuvel.  Dat is hier ook het geval en vele trappen en hellingen later stond ik bezweet aan het Castillo de Gibralfaro.  Het uitzicht is werkelijk fantastisch : je ziet de hele oude stad liggen, de haveninstallaties en de plaza de toros.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ster in wording ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eén meisje dat blijjkbaar ook in een film meespeelt, kwam ik later tegen op de Engelse begraafplaats.  Toen de professionals even niet keken, heb ik ook maar een foto van haar gemaakt.  Van dichtbij was ze gewoonweg lelijk, maar wel fotogeniek.  Misschien wel de grote ster in de volgende Almodóvar of Amenábar ?
    Over die begraafplaats valt meer te vertellen.  Blijkbaar is dit de oudste begraafplaats in Spanje voor ongelovigen of christenen die niet rooms-katholiek waren.  Tot 1831 werden de afvalligen begraven op het strand, waar ze dan meestal door de golven of de wilde honden verzwolgen werden.  

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De rode loper.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanmorgen om 10u stond ik al in centrum van Málaga. Tot de voorstad El Palo ging het vlot maar toen werd het verkeer drukker en de bus voller. Alles bij elkaar heb ik toch een uur en een kwartier op de bus gezeten. Voor een keertje kan dat geen kwaad maar mensen die dit elke dag moeten doen voor hun werk, pfffff ... Eigenlijk zouden de uren die je onderweg bent om te gaan werken, ook betaald moeten worden. In Málaga waren ze al op de hoogte dat ik in aantocht was, overal hadden ze de rode loper uitgerold. Iets later bleek dat vandaag het filmfestival begon, er was dan ook extra veel volk in de stad en hier en daar volgden fotografen en filmploegen het doen en laten van de nieuwe sterren op de voet.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flauwekul.
    Heb ik verteld hoe rustig het hier was ? Ja, was ! Tot gisterenavond 20u hoorde je hier alleen de vogeltjes fluiten en de wind die de bladeren in de bomen deed ritselen. En toen begon het weekend. Nogal wat Spanjaarden die een caravan bezitten, gebruiken die ook in de weekends. Meestal zijn dat gezinnetjes met kinderen en ALTIJD denkt het zoontje dat hij de nieuwe Messi is en begint tegen een bal te schopppen. Terwijl de ouders proberen de voortent op te stellen (trouwens bij dit koppel niet gelukt) is het voor de naaste buren afwachten tot wanneer zoonlief de bal tegen je caravan of auto trapt. Maar ... misschien is dit wel de nieuwe Messi, want niks gebeurde. Spannend verhaal hé !

    20-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een tussendoortje.
    Koning Juan Carlos houdt er blijkbaar een Zweeds vriendinnetje op na en Maddie McCann zou hier in de buurt van Màlaga gesignaleerd zijn. Ik lig er allemaal niet van wakker, mijn zorgen zijn van een totaal ander kaliber. Ik zal het meteen verklappen : ik zal in de toekomst problemen hebben om mijn geld op te krijgen. Ik heb dit jaar al twee keer met Euro Millions gewonnen, in totaal een bedrag van 11,50 euro ! Als je weet dat ik vorig jaar maar 2,50 euro heb gewonnen is mijn “winst” nu grofweg berekend vijf keer groter. Volgend jaar wordt dat dan 50 euro, het jaar daarna 250 euro, nog later 1250 euro en tegen 2020 zal ik elk jaar 400000 euro kunnen uitgeven. Vierhonderdduizend euro, dat is elke dag meer dan 1000 euro ! Als je dan een hele week zuinig leeft, kan je 's zondags je auto voltanken ...

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vélez.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanmorgen wou ik met de bus naar Málaga maar mijn goesting was al snel over. Aan het busstation wou ik in het kantoor een buskaartje kopen (dat hoort zo in Spanje), het moest een beetje vooruit gaan want ik zag dat de bus klaarstond om te vertrekken. De vrouw achter het loket schakelde over op een tempo waarop zelfs slakken jaloers zouden worden. Ze gaf mijn wisselgeld op mijn biljet van vijf euro en besloot toen dat het misschien toch beter zou zijn als ik mijn ticket op de bus zelf zou kopen. Te laat, daar ging de bus ... Ik had natuurlijk kunnen wachten op de volgende maar het was eigenlijk al aan de late kant (11u) en het is meer dan een uur rijden naar Málaga. Tegen de tijd dat je daar bent beginnen dan alle winkels te sluiten. Ik heb dan maar een wandelingetje gemaakt en ben daarna in mijn zetel neergeploft om van de zon te genieten. In de namiddag ben ik een klein fietstochtje gaan maken, amper 25 km en 2 gevonden caches. Dan nog even de rugzak volgeladen bij de Lidl supermarkt in Vélez en in sneltempo weer naar de auto want er waren ook diepvriesproducten bij. Waarschijnlijk zal de koelkast het morgen weer laten afweten ... 
    Vélez is trouwens een vrij grote stad maar wat vooral opviel was het lawaai van de auto's. Reden daar dan zo'n speciale modellen rond ? Neen, maar overal was het geluid van piepende banden te horen. Zo van dat geluid dat je ook hoort als je een parkeergarage inrijdt. Heel gladde asfalt dus, en misschien had de temperatuur er ook iets mee te maken, want we gingen vandaag vlotjes naar de dertig graden.

    19-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een verhaaltje over de koelkast.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds de koelkast het enige weken geleden het weer vertikte om nog deftig te koelen, heb ik natuurlijk regelmatig geprobeerd ze toch nog op andere gedachten te brengen. Soms door er vriendelijk tegen te praten, soms door ze een flinke trap te verkopen. Af en toe koelt ze dan opnieuw een beetje, dat wil zeggen dat de temperatuur in het koelgedeelte dan zakt tot ongeveer 12 graden en in het vriesgedeelte tot ongeveer 5 graden. Daar valt mee te leven en ik zet dan alle zaken die echt koud moeten blijven in het vriesgedeelte. Voor alle veiligheid blijft er ook nog altijd een koelbox op 12/220 V meedraaien. Deze ochtend deed ik het deurtje van de vriezer open en een ijzige lucht kwam me tegemoet. Jawel, deze nacht had ze flink haar best gedaan en was de temperatuur tot – 12° gezakt. Ben ik dan blij ? Ik antwoord daarop met enkele andere vragen : denk je dat er nog melk uit een tetra verpakking komt bij die temperatuur, hoe smeerbaar is boter nog, waarom lijkt de salami op een frisbee ? En nog belangrijker : wat doet een Belgische duif in Almería ?

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Torre del Mar.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rond half twee kwam ik aan in Torre del Mar en op een grote vlakte voor de camping, stonden ongeveer vijftien motorhomes lekker gratis aan het strand. Dat zou mij ook wel aanstaan, maar voorlopig blijf ik kiezen voor campings want ik heb stroom nodig om mijn koelbox draaiende te houden. Het vertrouwen in de standaard koelkast is voorlopig nog niet helemaal hersteld. Gelukkig kan ik op de camping ook profiteren van “gratis” internet. Overigens, de naam van de camping is Laguna Playa, ongewild denk ik dan aan de jonge Brooke Shields uit Blue Lagoon maar helaas moet ik het stellen met een iets minder frisse, honderdvijftig kilogram zware Britse overbuurvrouw. Tijdens een korte wandeling om de buurt te verkennen kwam ik toevallig Erwin tegen, een Nederlander die regelmatig bij ons te gast is in Alfaz. Hij komt uit Portugal en heeft daar bijna altijd slecht weer gehad. Vandaag zou het hier trouwens ook wel beter kunnen : amper twintig graden en zwaarbewolkt. Torre del Mar ziet er trouwens vrij gezellig uit, met veel chiringuitos (strandbarretjes) en een mooie wandeldijk. En : weer of geen weer, de altijd en overal aanwezige Afrikaanse handtassenverkopers lopen hier ook rond.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Costa Plastica.
    Onderweg naar Màlaga is er nog niet veel veranderd : aan de Costa Plastica verpesten de plastieken serres nog altijd het uizicht en in Torrenueva hangt nog altijd hetzelfde spandoek van vijf jaar geleden : ze zouden graag een autosnelweg hebben om het verkeer in hun dorp te verminderen. De wegwijzers wijzen nog altijd naar pittoreske dorpjes als Frigiliana en Nerja. Wat ook nog altijd opvalt is de uitstekende staat van de snel- en andere hoofdwegen in Spanje (hier stond eerst België - helemaal fout natuurlijk), behalve in de buurt van Motril. Daar zijn ze sinds wijlen koning Boudewijn daar is gestorven, blijkbaar gestopt met investeren.

    18-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunst.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eén cache was te vinden aan voetbalstadion van Almería, een flinke wandeling vanuit het centrum. Het stadion ligt in een troosteloze nieuwbouwwijk, omringd door veel gronden die nog liggen te wachten om bebouwd te worden en waar de wind vrij spel heeft. En die wind was vandaag weer nadrukkelijk aanwezig, de kitesurfers waren de enigen die de stranden bevolkten. Terug in de binnenstad was het aangenamer. Ik ben ook even de plaatselijke academie binnengestapt, gevestigd in een mooi gebouw met binnentuin. In veel klaslokalen kon je gewoon binnenkijken, de cursus met naaktmodellen heb ik niet gevonden. Als je het gebouw verlaat zie je aan de overkant “fuck art” op een muur geschreven staan. Ze dwalen ... kunst is belangrijk, of het nu in de vorm van beeldhouwwerken of muziek is – het zou maar een saaie boel zijn zonder kunst. Kunst hoeft daarom niet altijd in een museum ondergebracht te zijn, graffiti is hier een mooi voorbeeld van – wat je ziet op de foto is niet iets dat ik uit een spuitbuisje verf kan toveren. Rond vijf uur ging ik op zoek naar een bushalte maar aan geen enkele halte stopte een bus die de goede richting uitreed. Veel bussen reden de haltes ook gewoon voorbij en ik heb dan maar besloten te voet terug naar de camping te gaan. Echt gezellig kan je de weg niet noemen maar tot morgenvroeg aan een bushalte blijven zitten is ook niet echt mijn favoriete bezigheid. Alles bij elkaar vandaag 22 km gewandeld en ik ben moe ! Morgen rustdag.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eén van de vier.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met een dikke buik kon de jacht naar de Almeria caches beginnen. Ik had gehoopt er vandaag acht te vinden, maar het zijn er slechts vier geworden. Ook hier was het niet altijd mogelijk om grondig te zoeken door de vele voorbijgangers. Eén cache heb ik echt heel lang naar gezocht en telkens gewacht tot er drie seconden even niemand keek maar het was echt hopeloos. En toch was het de moeite want je kan niet elke dag op de foto met John Lennon.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alcazaba.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag met de bus naar Almería. Althans, dat was de bedoeling maar ik stond nog maar net aan de bushalte of een Italiaans koppel dat op de camping staat, bood me een lift aan naar de stad. Een kwartiertje later stond in aan de haven en kon de verkenning van de stad beginnen. Almería is een stad met veel open ruimte, veel fonteinen en pleintjes en natuurlijk een belangrijke haven. Er is ook een oude wijk van Arabische oorpsrong : de medina. Boven de stad troont “la Alcazaba”, deze oude moorse burcht is vergelijkbaar met het wereldberoemde Alhambra in Granada, maar dit alternatief is veel minder toeristisch én – niet onbelangrijk – helemaal gratis ! Ik heb er naar schatting twee uur rondgekuierd en ontelbare foto's genomen. Bij het verlaten van de site kreeg ik een papiertje in mijn handen gedrukt met publiciteit voor restaurant Almedina. Het was als ik me goed herinner van in oktober geleden dat ik nog eens van de Arabische keuken had geproefd, dus ik heb me dan zonder veel nadenken naar daar laten lokken. Toen ik mijn Tagine met heel veel smaak had opgegeten kwam de rekening, die heel goed meeviel. Ik kon het toch niet laten en merkte op dat ze mij per ongeluk de toeristenprijs hadden aangerekend, dat kon toch niet de bedoeling zijn ! Met een vriendelijk lachje schrapten ze de muntthee van de rekening en werd ik omhelsd.

    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs