MOBIELE HONDEN >>> HET VERVOLG
U bent bezoeker
dank u !
Foto

Zoeken in blog

Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 05-2005
    Over vanalles : politiek, voetbal, films, geocaching, restaurants, onderweg zijn en van het leven genieten ... De meest recente berichten staan bovenaan !
    Profile for etterke
    21-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik moet mezelf niets wijsmaken.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik kan natuurlijk altijd stoere praat verkopen, maar eigenlijk was het gisteren toch een triestige dag.  Ik had gehoopt dat alles weer goed zou komen maar die kans wordt steeds kleiner.  Met al die miserie was ik nog bijna vergeten dat vijf jaar geleden Oxbow afscheid van ons heeft genomen.  Hij zal altijd mijn favoriete hond blijven, maar Macho is de voorbije week ook echt lief geweest.

    20-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrouwen, wat moet je ermee ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Spijtig voor de mensen die niet van lelijke halve baarden houden want dat is het enigste wat je in de nabije toekomst nog te zien krijgt.  Deze ochtend heb ik Nancy opnieuw naar de luchthaven van Alicante gebracht en ze is dus terug in België.  Het wil maar niet lukken om er iets moois van te maken.  Als ze hier is, wil ze naar België en als ze in België is, wil ze liever bij mij zijn.  Voor dit soort mensen is het woord wispelturigheid uitgevonden en heeft Katastroof "met de wijven niks als last" geschreven ...  Ze heeft me nog bedankt voor de plezierige week en daar zal ik dan genoegen mee moeten nemen.  Het was inderdaad geen slechte week : ze is mee naar Sabor en Pizza4U geweest, de kapster is langsgekomen en Macho heeft goed kunnen wandelen.  Gelukkig is het hier mooi weer en moet ik niet binnen zitten en te veel nadenken.  Vanmiddag ben ik de fiets opgesprongen en een eindje gaan rijden, mét nieuwe fietsbroek/helm/handschoenen die ik bij Decathlon in Alicante heb gekocht.  Uiteraard ging de Garmin Dakota ook mee.  De eerste cache op de route heb ik niet gevonden, de tweede aan de Russisch-Orthodoxe kerk vrij gemakkelijk.  De derde zal voor een andere keer zijn want de batterij was leeg.  Jaja, ik weet het : altijd reservebatterijen meenemen ! Uiteindelijk toch een kleine 30 km gereden met 300 m hoogteverschil, als ik tegen dit tempo nog 10 jaar blijf trainen kan ik in 2022 zonder problemen tot de eerste bocht richting Mont Ventoux geraken.

    18-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een klein uitstapje.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de laatste buien van vannacht bleef de lucht er regelmatig dreigend uitzien maar ook de zon kwam meer en meer piepen.  Deze middag hebben we dan samen de fiets genomen en zijn tot even voorbij Altea gefietst.  Daar hebben we de fietsen vastgemaakt en zijn we met Macho langs de Algar (rivier) gaan wandelen.  Omdat Nancy het geocachen ook wel plezant vindt, hebben we samen een poging ondernomen om enkele nieuwe "schatten" te vinden maar we hebben er slechts één van de drie gevonden.  De tweede is volgens mij verdwenen en de derde was door de regenval van de voorbije dagen voorlopig onbereikbaar zonder natte voeten, dat zal dus iets voor de volgende keer worden.    

    17-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee dagen zonder zon.
    We zijn het hier niet gewend maar af en toe gebeurt het dus wel : regen, wolken en wind.  Gelukkig allemaal niet zo erg dan ze voorspeld hadden zodat we toch nog regelmatig een wandeling konden maken.

    15-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La Nucía.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgens de weerberichten zou het vandaag (voorlopig) de laatste mooie dag zijn.  Nancy is met Macho naar de markt in Albir geweest en daarna is ze met Mia wat blijven bijpraten.  Ik ben met de fiets op zoek gegaan naar enkele caches in La Nucía én ik heb ze ook gevonden.  Wat sommigen me al verteld hadden, is absoluut waar : je komt op plaatsen waar je normaal niet komt.  La Nucía is gewoon een gemeente waar je doorrijdt op weg naar Guadalest, niets meer of minder.  Uiteindelijk heb ik dank zij het geocachen toch een mooi park met een bron gevonden, heb ik een oude openbare wasplaats ontdekt én ben ik tot boven op een voor mij tot vandaag onbekende calvarieberg gefietst.  Uiteraard heb je daar een prachtig uitzicht, maar van de verlichting 's avonds moet je niets meer verwachten.  Alle schijnwerpers die op het kruis gericht zijn, zijn vernield door vandalen.  Op de terugweg heb ik voor de derde keer geprobeerd een cache te vinden in Alfaz maar wéér was er te veel volk om goed te kunnen zoeken.  Want als je op schattenjacht bent, is het natuurlijk niet de bedoeling dat toevallige passanten zien waar je mee bezig bent.

    14-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is ze er ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ja, gisteren om 8u20 zijn Nancy en Macho geland in Alicante.  Na een uurtje waren we in Alfaz waar ze begroet werd door al de aanwezigen.  Heel veel waren dat er niet want een hele bende was weg voor een tocht naar "de antenne" in de Sierra Helada.  Toen we 's middags door Albir wandelden kwamen we de dappere wandelaars tegen op een terrasje.  
    Vandaag werd Nancy meteen ingeschakeld in de wekelijkse routine : een etentje in de Sabor en daarna nog een drankje op de parking.  Al was het deze keer wel een speciale mojito, want Ronny had korianderblaadjes gebruikt in plaats van munt.  

    12-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een bekentenis.
    Behalve de wekelijkse uitstapjes naar Sabor, stonden de restaurantbezoekjes de laatste weken maar op een laag pitje.  Dit was niet zomaar, de hoofdschuldige was absoluut de plaatselijke McDonalds vestiging.  Tot en met 8 januari liep er ter gelegenheid van de 30e verjaardag van de fastfoodketen een actie waarmee je vanalles kon winnen.  De hele actie was gebaseerd op het Monopoly spel en je moest dus volledige straten proberen te verzamelen.  Die straten kon je uiteraard alleen verdienen als je iets kocht bij de hamburgergigant en vermits je bijna niet anders kan dan bij McDonalds passeren als je hier gaat wandelen of fietsen, was ik dus verplicht om regelmatig een hamburger, een koffietje of wat dan ook te kopen.  Uiteraard heb ik nooit een volledige straat bijeen kunnen sparen en zal ik dus niet 30 jaar lang 1000 euro per maand krijgen.  Ik zal ook niet gratis op reis kunnen naar Mexico, ik moet verder blijven telefoneren met mijn oude toestel, ik zal likkebaardend naar de nieuwst tablet pc in de etalage moeten kijken enz.  Al deze prijzen zijn aan mijn neus voorbij gegaan, maar af en toe heb ik wel een gratis cola, een ijsje en een portie frieten gewonnen.  In ieder geval, de actie is nu voorbij en ik kan me opnieuw beperken tot een maandelijkse Big Mac.  Om met een schone lei te beginnen zijn we vandaag pizza gaan eten bij Pizza4U en dat heeft zoals altijd uitstekend gesmaakt.

    11-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog twee keer slapen.
    Over de slechte economische toestand van Spanje en het hoge aantal werklozen in dit land kan je inmiddels boeken vol schrijven.  Maar nu is het bewijs geleverd dat het écht slecht gaat : de grootste Chinese winkel (zo'n winkel waar je alles kan kopen - onderbroeken, schroevendraaiers, speelgoed, ...) in Albir is met vakantie ! Als verdomme zelfs de Chinezen de economie niet meer draaiende houden, wie gaat het dan wel doen ? Ik dan maar, vanmiddag ben ik een zak hondenvoer gaan halen voor Macho : 42 euro ! De laatste dagen heb ik mijn best gedaan om alles in huis te halen wat in een normaal gezin aanwezig is.  De lege bierblikjes en de opblaaspoppen liggen intussen in de vuilniscontainer, er liggen propere lakens op bed en als ik nog een beetje tijd over heb, zal ik zelf ook nog een douche nemen Smile.

    10-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geocachen is gevaarlijk.
    Vandaag bracht mijn nieuwe hobby (het geocachen dus) mij in Altea en daar is al duidelijk gebleken dat op schattenjacht gaan gevaarlijk kan zijn.  De eerste cache had ik snel gevonden, de tweede heb ik niet al te veel moeite gedaan want ik had geen zin om mij te kwetsen aan roestige spijkers.  De derde was naast het riviertje Algar, ik had al een tijdje rondgekeken maar niets gevonden.  Ik ben dan over de omheining naast het wandelpad gekropen om tussen de rotsen te kunnen zoeken.  Ver voorovergebogen kon ik nog net mijn evenwicht behouden tot onverwacht een loslopende hond mij met zijn snuit een klein duwtje gaf.  Net genoeg om mij plat op mijn buik in de ravijn (van een halve meter diep Shocked) te doen belanden.  Het zal wel echt een onnozel zicht geweest zijn want het hondenbaasje dat kwam aangefietst kon amper zijn lach bedwingen.  De hond was trouwens een allerliefst exemplaar en was zich van kwaad bewust.

     

    09-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ay ay ay caramba.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie denkt dat comazuipen enkel kan gebruikt worden in combinatie met puberende tentsletjes, losgeslagen kotstudenten en/of andere probleemdrinkers, zal zijn/haar mening moeten herzien.  Ook brave huisvaders kunnen perfect in dit rijtje thuishoren, dat is gisteren nog maar eens bewezen.  Voorlopig zijn de slachtoffers altijd al van het mannelijke geslacht geweest (vrijwilligSTERs zijn altijd welkom om ook een poging te wagen) dus enig haantjesgedrag is waarschijnlijk toch een belangrijke vereiste om deze doorgedreven - en nooit op voorhand geplande - staat van dronkenschap te bereiken.  Je kan het totaal onverantwoord noemen, maar niemand wordt gedwongen en er zijn altijd mensen in de buurt die je kunnen oprapen als je benen het begeven.  De avond zelf is plezier gegarandeerd, vooral voor de omstaanders.  De volgende ochtend is het iets minder, vooral door de ongemakkelijke houding die velen moeten aannemen om toch nog enigszins veilig te kunnen overnachten in de motorhome.  In bed kruipen is op zo'n moment onbegonnen werk.  Er moet dus geslapen worden op de wc, onder tafel, in een zetel die enkel bedoeld is om een boterhammetje te eten - alle mogelijkheden zijn hier al uitgeprobeerd maar geen enkel alternatief is achteraf comfortabel gebleken.  
    Maar wie was nu het laatste slachtoffer ? We zullen zijn identiteit niet prijsgeven want anders mag hij Heist-op-den-Berg niet meer binnen Razz.  Eén ding is zeker : na het drinken is hij dichter bij het Camper Park geraakt dan de vorige "Sprinters" én hij is erin geslaagd om het vorige record reeds om 20u te verbeteren !
    Ik ben de patiënt deze ochtend al even gaan bezoeken en hij stelt het goed.  Het overgeven, het omvervallen en de hoofdpijn zijn volgens Chris (ai, toch verklapt) te wijten aan het dessert van gisteren.  Hij heeft altijd last na het eten van tiramisu ...

    08-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijd voor een raadseltje.
    De trouwe lezers zullen al wel een keertje gehoord hebben van de Sprint, een café waar we 's avonds al meer dan één keer zijn blijven hangen na het maandelijkse buffet in hotel Kaktus.  Meestal vallen we dat café binnen rond middernacht en sluiten we de boel rond half drie.  Maar wat doe je als je van 14u tot 17u aan tafel zit bij restaurant Sabor en daarna de Sprint moet passeren ? Is het dan mogelijk om tot na middernacht te blijven "plakken" of vallen er dan al vroeger slachtoffers ? Want één ding staat vast : er is altijd iemand in het gezelschap die een bezoek aan de Sprint niet overleeft ...  Rarara, wie was het deze keer ? 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het kunnen niet altijd boterhammen zijn ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ... en dus hadden we vandaag een tafel gereserveerd bij Sabor.  Een tijdje geleden hadden we het vispannetje al een keer geproefd en deze week hoorde dit lekkere gerecht opnieuw bij het wekelijkse menu.  Je kon als voorgerecht ook een salade met brie en sinaasappelen nemen en als hoofdgerecht had je de keuze tussen zeeduivel of gevulde kip.  Deze combinatie zorgde ervoor dat we vandaag niet met ons vast groepje van drie uit eten gingen maar met acht personen.  Uiteraard zorgde dat voor het nodige lawaai, waar we ons netjes voor verontschuldigd hebben.  Blijkbaar is het ook een vaste regel dat hoe groter het gezelschap is, hoe meer er gedronken wordt.  Deze keer betekende dat behalve de wijn bij het eten ook sangria, pernod (met grenadine - bweurk !) en campari als aperitief en een carajillo of chupito na het dessert. 

    07-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geocachen is plezant.
    In vergelijking met vorig jaar hebben we dit jaar nog niet veel technische problemen gehad op de parking maar vandaag was het dan toch zover : Sjef en Anita hadden een moeilijk op te sporen waterlek.  Chris had zoals altijd maar een half woord nodig en voor er iemand kon tegenspartelen had hij de hele badkamer gesloopt want het lek bleek zich onder de douche te bevinden.  Handig als hij is, kan hij er achteraf gelukkig ook voor zorgen dat alles weer wordt gemonteerd zoals het hoort.  
    We hebben vandaag ook afscheid genomen van het uiterst sympathieke Australische koppel dat hier toch tien dagen is blijven hangen, ondanks de oorspronkelijke bedoeling slechts één nacht te blijven.  Uiteraard waren ze ook een keertje naar Benidorm geweest maar al die Engelsen vonden ze toch maar niets, dan liever hier tussen de Nederlanders en Belgen.  Ze vonden ons allemaal vriendelijke en nette mensen, gelukkig kijken ze niet op de eduWERIDO blog ...
    Intussen ben ik gebeten door de geocache microbe.  Eergisteren heeft buurman Ronny de langverwachte fiets- en wandel GPS meegebracht uit België en na het doornemen van de handleiding ben ik vandaag (voor de eerste keer in twee weken Embarassed) een tochtje gaan maken op de fiets om alles uit te proberen.  Eén van de mogelijkheden van de Garmin Dakota 20 is het geocachen, een tijdverdrijf dat eruit bestaat via coördinaten op zoek te gaan naar verstopte "schatten".  Best plezierig, alleen jammer dat er hier in de omgeving niet veel te zoeken valt.  Als ik dit hobby iets beter onder de knie heb, zal ik ervoor zorgen dat andere liefhebbers iets meer mogelijkheden hebben door zelf caches te gaan verbergen.

    06-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooi.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals altijd met harde wind was de afvalcontainer die op straat staat, op hol geslagen en hier en daar vliegt er rommel rond.  Je moet natuurlijk ook altijd oog blijven hebben voor de mooie dingen, zo was er een prachtige zonsopgang te zien.  Nu is dat niet zo speciaal maar meestal lig ik nog in mijn bed en vandaag was dat dus niet het geval.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwaar ongeval.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Totaal onverwacht werd ik vannacht gewekt door hevige windstoten, slapen was onmogelijk door het over en weer wiegen van de auto.  Eén voor één lieten gingen uit veiligheidsoverwegingen alle satellietschotels naar beneden.  Wie zich niet op tijd in veiligheid kon brengen was de kerstman, reeds vier jaar overleeft hij alle weersomstandigheden maar vannacht heeft hij zijn ladder losgelaten en is lelijk ten val gekomen.

    05-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zon zon zon zon ...
    Op dit moment heeft de lucht alle tinten oranje die je je kan voorstellen.  Het was vandaag weer een prachtige dag en bij momenten voelde je de zon echt branden.  Echt een weertje om pas gearriveerde bleekscheten binnen de kortste keren vuurrood te kleuren.  Je zou bijna medelijden krijgen met de drie koningen (reyes magos) die op dit moment door de straten van vele Spaanse dorpen en steden trekken met hun dikke pakken aan.  Eén van de oudste en bekendste optochten én het spektakel erron - die van Alcoy - kan je tot 21u op http://www.rtvv.es/es/especialsdirecte.html rechtstreeks volgen.

    03-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stralende zon maar jammer genoeg een donderwolkje voor de concurrentie.
    Hét nieuws van vandaag was wel de nakende (tijdelijke ?) sluiting van Los Limbos, de camperplaats in Albir.  Deze ochtend kwam een autootje met drie Nederlanders even informeren of ze nog bij ons terecht konden met hun camper.  Zij stonden op Los Limbos en blijkbaar is er iets niet in orde met hun vergunning en/of zou er een klacht zijn van een nabij gelegen camping.  Tegen zaterdag moet de hele boel ontruimd zijn en vermits er daar ongeveer 40 motorhomes staan, komt er waarschijnlijk een kleine volksverhuizing op gang.  Het probleem is : wij staan ook vol en verwachten de volgende dagen nog veel vaste klanten die een plekje willen.  Dus zullen veel "Los Limbossers" een alternatief moeten zoeken.  Volgens de geruchten zouden ze binnen enkele weken wél in orde zijn met hun vergunning, maar dat werd vorig jaar ook al gezegd.  Ik ben blij dat Camper Park Costa Blanca netjes geregistreerd staat in Alfaz del Pi en er belastingen betaald worden zoals het hoort.  Costa Blanca is nu al ruim vier jaar operationeel zonder problemen en ik hoop dat dat zo blijft, al weet je maar nooit met welke nieuwe regeltjes de overheid weer op de proppen komt.  


    01-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 januari en het is nog altijd zomer.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de oliebollen van gisteren (dank u Nederlandse vrienden !) en enkele uurtjes rust kwamen de mensen - in pyjama, met wilde pruiken, in doktersjas - rond 23u allemaal afgezakt naar de receptie voor een "bescheiden" feestje : 41 flessen cava, een niet nader genoemd aantal biertjes en de nodige jenever zorgden voor een prima ambiance.  Een "special act" - misschien wordt er ooit nog wel een keer een filmpje online gezet - viel blijkbaar bij de meesten wel in de smaak en er werd vrolijk gedanst op sterk uiteenlopende muziekjes.  Iedereen plezieren was erg moeilijk.  Eén ding kan ik alvast bevestigen : met blote voeten dansen op kiezelsteentjes is pijnlijk ! Om 4u in de ochtend gingen de laatste overblijvers naar bed en deze ochtend duurde het dan ook merkbaar langer voor er weer een beetje leven in de brouwerij (deze keer is dit woord erg toepasselijk) kwam.  De twee Australische dames die al enkele dagen op de parking staan hadden zich ook uitstekend vermaakt én alles overleefd zonder kater.  Omstreeks 11u kwam Sonia buiten met een doosje Nurofen rond haar nek ... waarschijnlijk om de hoofdpijn te bestrijden die ze zelf had veroorzaakt door haar luidkeelse aanwezigheid gisterenavond.  En zo is het alweer 2012 en zijn we helemaal in topvorm om te beginnen aan een extra lang (schrikkel)jaar. 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2012
    Klik op de afbeelding om de link te volgen .

    31-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het aftellen kan stilaan beginnen.
    De Nederlanders hebben hun oliebollen gebakken, het laatste spelletje jeux de boules van 2011 wordt op dit moment gespeeld, een Engelsman is komen vragen waar hij vanavond fish & chips kan vinden, de muziekjes voor vanavond zijn bij elkaar gezocht - kortom : iedereen is klaar voor het eindejaarsfeest.  Momenteel schijnt de zon nog volop en er is geen wind, alles zit dus mee om er een gezellige oudejaarsavond van te maken.  En dan nog goed nieuws om het laatste berichtje van dit jaar af te sluiten : de vlucht van Nancy is geboekt.  Op vrijdag 13 januari om 8u40 moet ze landen in Alicante, een goedkope vlucht want niemand wil op die dag vliegen.


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs