MOBIELE HONDEN >>> HET VERVOLG
U bent bezoeker
dank u !
Foto

Zoeken in blog

Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 05-2005
    Over vanalles : politiek, voetbal, films, geocaching, restaurants, onderweg zijn en van het leven genieten ... De meest recente berichten staan bovenaan !
    Profile for etterke
    05-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rara, wat doen we hier ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de voormiddag ben ik samen met onze pa naar de Vlaamse Dag in Hotel Levante (Benidorm) geweest.  Daar krijg je een mooi aanbod van een aantal diensten waarvan je hier gebruik kan maken, gaande van ziekenhuizen tot verzekeringen en tuinaanleg.  Terwijl anderen wellicht een hele dag blijven rondhangen om te profiteren van de gratis wafeltjes en drankjes die uitgedeeld woorden, hielden wij het na een half uurtje voor bekeken en na het meten van mijn bloeddruk (helemaal in orde) en het schooien van enkele gadgets stonden we weer op straat.  Op de overdekte markt zijn we dan even gaan rusten met onze voeten in een bak water ...

    04-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slecht weer.
    Vandaag niet veel volk gezien op de camperplaats.  Tot 16u heeft het geregend en dan ben ik nog snel een klein wandelingetje gaan maken.  Gelukkig heeft Luc tijdens deze zomer een vrachtwagen laten komen met een verse lading grind zodat de plassen tot een minimum beperkt blijven.  En wat doen een mens dan de hele dag ? Nuttige dingen die al lang gepland waren, zoals oa de elektrische waterkoker ontkalken.  
    Omdat ik niet elke dag iets te vertellen zal hebben en er zeker nog dagen komen met regen, heb ik besloten regelmatig berichten uit lokale kranten, internet enz. te integreren in deze blog.  Ik zal de berichtgeving een beetje aanpassen/herschrijven en zo is er toch (bijna) elke dag iets te lezen.  Ook al heb ik zelf niets meegemaakt, je kan dan toch een beetje volgen wat er hier in de omgeving gebeurt.  En hieronder volgt de eerste bijdrage :
    Het mag dan vandaag de hele dag geregend hebben, echt uitzonderlijk is dat niet in dit seizoen en soms heeft de regenval dramatische gevolgen.  Vorige week heeft het centrum van Calp deels onder water gestaan, gisteren en vandaag was dat in de omgeving van Denia het geval.  En het kan nog erger : een tweetal weken geleden kwam een Brits bejaard echtpaar om het leven op de markt in Finestrat, toen de "droge" riverbedding waar de standhouders hun waren uitstallen plotseling werd overstroomd door een hevige stortbui.  Intussen wijst de gemeente alle verantwoordelijkheid van de hand, ook al hebben ze vorig jaar reeds een boete gekregen van meer dan 60000 euro voor het asfalteren van de rivierbedding en het organiseren van een markt.

    03-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beetje regen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de foto van hiernaast nog één van de bescheiden bordjes van gisterenavond.  En toch 1 kg meer op de weegschaal deze ochtend ! Intussen zullen die er alweer afgewandeld zijn want na een regenachtige ochtend werd de lucht al snel weer blauw - weliswaar met soms harde windstoten - zodat ik naar Albir kon stappen.  Er is weinig veranderd sinds een half jaar.  Zoals altijd zijn er een aantal zaken verdwenen en er zijn er (soms) nieuwe voor in de plaats gekomen.  Het kan heel snel gaan : de zaak waar we in het voorjaar nog paella waren gaan uithalen was dinsdagmiddag nog open en vandaag was alles al leeggehaald en dus gesloten.  De Chinese winkels blijven altijd op volle toeren draaien, je kan er dan ook werkelijk alles kopen : tapijtjes, bestek, gereedschap, lampjes enz.

    02-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wok.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een mooie zonnige dag is afgesloten met een geslaagd bezoekje aan het wokrestaurant van Albir.  Samen met onze pa en Piet en Joke hebben we meerdere keren ons bord gevuld.  Nochtans heb ik geprobeerd om niet te overdrijven : één bordje met voorgerechten, drie borden gewokte groenten met kip en /of garnalen en drie dessertjes vind ik nog heel redelijk.

    01-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In Alfaz.
    Vandaag vanzelfsprekend weinig te melden. Omstreeks 14u de parking van camperpark Costa Blanca in Alfaz opgereden en zoals elk jaar was mijn plaatsje aan de ingang vrijgehouden en werd ik verwelkomd door een aantal bekenden. Ik ben dan even met de fiets naar het strand gereden en meteen ook even goedendag gaan zeggen aan Piet en Joke die daar op de camping staan. Morgenavond gaan we samen eten in het wokrestaurant. Onderweg nog snel mijn eerste Spaanse McDonalds maaltijd van dit seizoen verorberd.

    31-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste dag in Oropesa.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alweer prachtig weer vandaag en van 10u tot 13u een lange wandeling gemaakt en wat heb je dan als terug op de camping bent ? Honger ! Maar het was natuurlijk zonde om met zo'n zalige temperatuur in een restaurant te zitten. En wat doe je dan ? Gewoon op het terras eten uiteraard ! Op dit moment lopen er op de camping nogal wat verklede kinderen rond (Halloween) die flink wat leven in de brouwerij brengen. Morgen is hun lang weekend voorbij, voor mij begint dan de vakantie in Alfaz maar het is zeker niet de laatste keer dat ik in Oropesa ben geweest. Het hele Marina d'Or project is megalomaan en kitscherig, maar het is tenminste smaakvolle kitsch. Alleen spijtig dat de hele buurt uitgestorven is, wat een heel verschil is met Benidorm dat het hele jaar door bruist van de activiteit.

    30-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En opnieuw mooi weer.
    Eindelijk nog eens op tijd wakker vandaag, ook al is dat dan enkel te wijten aan het winteruur. Dat winteruur heeft wel voor een weersverbetering gezorgd, candaag de hele dag zwembroekweer ! En ook nog het vermelden waard : Nancy heeft sinds eergisteren geen SMS gestuurd en ook niet geprobeerd om te telefoneren (op alle vorige pogingen heb ik trouwens niet gereageerd), voor de eerste keer sinds het laatste afscheid. Doet toch een beetje raar.

    29-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regenachtig.
    Tot gisterenavond laat bleven de Spanjaarden nog aankomen met hun caravans en ook al is het na 23u, in het donker installeren ze zonder problemen hun voortent nog. Ondanks de slechte weersvoorspellingen is het hier de laatste dagen toch nog meegevallen. Vandaag was maar een triestige dag, vanaf 15u regelmatig een regenbui(tje) en weinig zon. Veel tijd om in de auto met mijn nieuwe project bezig te zijn, een echte spin-off zoals je dat bij de grote televisieseries hebt (Beverly Hills > Melrose Place, The young ones > Bottom) maar dan meer zoals ikzelf : bescheiden. Binnenkort meer ... Vandaag ben ik ook nog eens aangesproken door iemand (Bob Diesel van camperforum.nl) die me kent van blog en/of site, dat was weer even geleden. En belangrijk nieuws van het voetbalfront : Hércules heeft alweer gewonnen en staat met zes punten voorsprong aan de leiding in tweede afdeling. Hopelijk kan ik binnenkort weer enkele wedstrijden bijwonen. Even plezant dan de overwinning van Hércules is de nederlaag van Beerschot, over de afgang van RAFC thuis tegen Heist zal ik het even niet hebben.

    28-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel plezier voor weinig geld.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lang in mijn bed gelegen vandaag maar echt slapen was er niet bij want hier net achter de campingmuur vonden ze het nodig om vanaf 8u de straat open te breken. Na mijn (bijna dagelijkse) portie ontbijtgranen een flinke wandeling en nog altijd weet ik niet hoe ver je de weg langs het strand kan volgen. Ik ben tot een heel stuk voorbij Ribera de Cabanes gestapt en de weg blijft altijd verder de kust volgen. Vorige week had ik nog geschreven dat mijn cultureel peil zich voor een hele tijd zal beperken tot de voorgekauwde toeristenanimatie en even leek die trend zich vandaag al in te zetten. Er stond immers in het restaurant een “gran fiesta flamenca” geprogrammeerd met de groep “Reboleo” en ik had me al verwacht aan één van de flauwe afkooksels van de echte flamenco maar dat vooroordeel verdween al snel. De jonge gitarist tokkelde fenomenaal virtuoos op zijn gitaar en de zangeres en danseres fleurden het geheel nog wat op. Ook bekende nummers als Hijo de la luna en My Way/Comme d'habitude passeerden de revue. Alles ging er spontaan en amicaal aan toe. Alleen spijtig dat er altijd wel ergens een dikke Duitser tegen zijn zin zit toe te kijken maar dat kon de pret niet bederven. Reken daar dan bij dat je voor 3,50 euro (!) een heel bord kon laten volgooien met tapas en de avond kon niet meer stuk. Keuze te over : albondigas, sardinas a la plancha, boquerones, croquetas, patatas bravas, sepia, merguez, pinchos, muzlitos enz. En terwijl iedereen zijn/haar buikje vulde, stond ook de kokkin regelmatig mee op de dansvloer. Ook andere Spaanse vrouwen (het is verlengd weekend voor veel Spanjaarden) waagden zich aan enkele flamencobewegingen en om eerlijk te zijn : de meeste hadden daar geen probleem mee. Eentje moest zelf door haar man tot kalmte worden aangemaand, zo ging ze op in haar dansjes. Enkele campinggasten wilden ook graag mee handjeklap doen maar voor hen was het een stuk moeilijker om in de maat te blijven meeklappen. Tijdens de pauze kon je ook nog enkele flessen wijn en petjes winnen met een gratis tombola. Toen ik een koffie bestelde en ik de kelner zei dat hij de rest mocht houden (30 eurocent) zei hij dat dat niet nodig was en gaf de overschot netjes terug. Even verwachtte ik dat er nog dat iemand zou komen melden dat de camping vanaf morgen gratis zal zijn ... Na de show en de tapas ben ik dan maar naar de receptie gegaan om te vragen of ik nog tot dinsdag kan blijven en dat kon nog net, want vanaf dinsdag is mijn plaats gereserveerd. De bedoeling was om nog twee dagen naar de nieuwe camperplaats in Calp(e) te gaan maar waarom zou ik dat doen, het is hier goedkoper én goed. Soms verhuis ik wel een keertje extra om toch nog een nieuwe camping te kunnen toevoegen op de site maar daar ga ik stilaan van afstappen. Ik voelde me vanavond echt intens gelukkig - zo een gemoedstoestand die me slechts sporadisch overvalt, meestal als ik op een festival zit of een voetbalwedstrijd bijwoon - en toch tegelijkertijd soms verdrietig (ook door het “voorprogramma” met liedjes van Guido Belcanto in de auto), zou ik dan depressief zijn ? Voor alle mensen die me binnenkort terug zien in Alfaz of elders : niet schrikken ! Ik ben bijna tien kilogram vermagerd. Dat is niet van de miserie maar omdat ik nu eet wanneer ik honger heb en niet wanneer Nancy vindt dat ik honger ga hebben.

    27-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regen !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het kan snel veranderen. Gisteren in de late namiddag begon het al te bewolken en nu (10u) is het aan het regenen en alles ziet er al veel minder gezellig uit. En hoe gaat het dan in de geschiedenis : je moet een bepaalde bevolkingsgroep daar de schuld van geven, in dit geval een grote groep rondtrekkende Ieren – die hebben dat slechte weer natuurlijk meegebracht ! Ik kwam gisterenavond uit de douche en het was een drukte van jewelste in “mijn straat”. Megacaravans, allemaal aan de trekhaak van een X6, Cayenne, Range Rover en soortgelijke autootjes voor de simpele werkmens. Die groepen, ik weet niet of je ze zigeuners mag noemen, ben ik al regelmatig tegengekomen – enkele weken geleden stonden ze nog op de camping in Gent. Ze zijn allemaal heel vriendelijk maar ik ben toch maar naar de andere kant van de camping verhuisd. Veel rustiger dan omringd te zijn door keffende hondjes en joelende kinderen, ook al was het dan maar voor één nacht. Vanmorgen in de regen doorgereden en voor één keer stond er geen wind in de delta van de Ebro, vorig jaar dachten we nog dat onze dakluiken zouden wegwaaien. Rond 12u stond ik op camping Didota in Oropesa, vorig jaar hadden we dit plekje ontdekt en intussen is de camping nog verder gerenoveerd (inclusief de meisjes aan de receptie ). Het restaurant heb ik meteen uitgeprobeerd : 7 euro voor drie gangen (hoofdgerecht was vandaag paella), één drankje en brood inbegrepen. Voor die prijs kan je niet sukkelen en ik heb dan nog een mocaccino genomen om af te sluiten. Ik heb hier echt naar uitgekeken : lekker eten voor weinig geld. Het restaurantseizoen kan dus weer beginnen ! Volgende week hoop ik opnieuw mijn voeten onder tafel te kunnen schuiven in restaurant Sabor in Altea. Daarna ben ik nog een stukje gaan wandelen en dat duurde langer dan ik had gedacht. Ik dacht dat er een onweersbui aankwam, maar het was de duisternis die al inviel.

    26-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooi weer en koffie.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met een omgeving die eruit ziet als een ansichtkaart, het blauw van de lucht perfect in harmonie met het blauw van de zee en een stralende zon : meer moet dan niet zijn om een hele dag te niksen. Niksen, tenzij een wandeling langs de zee en voelen dat het zeewater heerlijk warm is en aangenamer dan het water van het zwembad. En toch haast iedereen zich tussen 12 en 13u en tussen 16 en 17u naar het zwembad want einde seizoen zijn dat de enige uren dat de grote jacuzzi kan gebruikt worden. Gelukkig loopt er nog genoeg mooi en jong volk rond om het uitzicht aangenaam te maken. 's Avonds nog een beetje samengezeten met Thierry en Malvina. Met mijn suikerklontjes die al enkele jaren in de kast liggen (ik weet niet of ze nog verkocht worden : klontjes van Tienen/Douwe Egberts met smaken als chocolade, praliné enz) én de slagroom met advocaatsmaak van Malvina hebben we een lekkere koffie gedronken.

    25-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lang onderweg.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat een dag : om de roverbendes rond Barcelona te vermijden én om eens een andere weg te nemen dan altijd diezelfde langs de kust, had ik gekozen om over Gerona, Vic en Manresa te rijden. Daar heb ik echt spijt van gehad, ze zijn over bijna honderd kilometers de weg aan het verbreden tot 2x2 rijvakken, nieuwe tunnels aan het graven enz. Op heel veel plaatsen is er beurtelings verkeer en sta je een hele tijd stil en tientallen kilometers heb ik achter diezelfde Poolse vrachtwagen gehangen die elke helling van meer dan 0,1 % tergend langzaam omhoog kroop – en echt nergens een mogelijkheid om in te halen. In juli 2013 zouden de werken afgerond moeten zijn en wordt dit een prima alternatief maar nu absoluut te mijden. Na zeven uren rijden en 400 km verder stond ik op camping Torre del Sol, met een lawaaierige zee in mijn achtertuin. Het is inmiddels de derde keer dat deze camping bezocht wordt en deze keer was er een speciale reden : Thierry en Malvina uit Noorderwijk staan hier ook enkele dagen en dan kunnen we een beetje bijpraten. En om eerlijk te zijn : ik had deze camping ook gekozen voor de gratis wifi maar helaas ... betalend vanaf dit jaar. Nog wel altijd hetzelfde : het grote aantal poezen op de camping die als de camping binnen enkele dagen sluit voor de hele winter, weer een onzekere toekomst tegemoet gaan.

    24-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het fort van Salses (eindelijk).
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen ik vanmorgen ging afrekenen op de camping, stond er voor mij een Fransman die het ongehoord vond dat hij 15 eurocent verblijfstaks moest betalen. Ze kunnen soms een stukje zagen ... Absoluut geen last gehad van de drukte op de wegen rond Nîmes. Ik zat gelukkig al in het zuiden van de stad zodat ik zonder al te veel problemen richting Spanje kon vertrekken. Vannacht heeft het een beetje geregend vandaag stond er de hele dag een meer dan stevige wind. Op borden werd regelmatig gewaarschuwd voor gevaarlijke windstoten en vallende takken maar veel kan je daar niet tegen beginnen, gewoon hopen dat je niet op de verkeerde moment op de verkeerde plaats bent. Voor vannacht is de oranje alarmtoestand van kracht in deze streek en aan de andere kant van Frankrijk is er in Bretagne op 6 uur tijd evenveel regen gevallen dan normaal in twee maanden, met overstromingen tot gevolg. Onderweg ben ik ook de eerste hoertjes zien staan. De sukkelaars stonden in hun veel te korte rokjes langs de weg zonder beschutting in het opwaaiende zand. Ik veronderstel dan ook dat, als ze een klant krijgen, het een beetje zal schuren ... 
    Rond twee uur kwam ik in de buurt van Salses-le-Château en ging op zoek naar camping Le Bois de Pins. Op zoek is eigenlijk verkeerd uitgedrukt, want er stonden wegwijzers genoeg maar de camping zelf is echt goed weggestopt. De laatste kilometer van de toegangsweg lijkt een beetje op de weg tussen Zimbulua en Tribokru in het zuiden van Opper-Lihaki. Okee, de plaatsen zijn totaal verzonnen maar moesten ze bestaan én er zou een verbindingsweg zijn, dan zou die er zo uitzien. En toen kwam de verrassing : ik reed de camping op en werd aangesproken door een Vlaming. De eigenaar blijkt een man uit Aarschot te zijn die deze camping al tien jaar uitbaat. Een kwartiertje later ben ik op stap gegaan naar het fort van Salses want dat stond al enkele jaren op het programma. Dat fort is echt indrukwekkend. Eerst mag je beneden vrij rondwandelen en daarna krijg je een gids mee om de bovenverdieping en de talloze gangen te ontdekken. De man praatte met veel enthousiasme over het fort en alhoewel het onmogelijk is om alle details te onthouden, doe ik toch een poging : het is rond 1500 gebouwd door de Spanjaarden om de Roussillon te verdedigen tegen de Fransen en is het toneel geweest van o.a. de dertigjarige oorlog. Doorheen de geschiedenis zijn er ongeveer 30000 doden geteld in en rond het fort. Het fort was zeer duur om te bouwen maar ook superieur tegenover alle andere forten. Door de hoge kostprijs is het nooit nagebouwd en het wijkt ook sterk af van andere forten die probeerden de vijand zo veel mogelijk buiten te houden. Hier lokte men de vijand naar binnen om hem dan af te slachten in het oninneembare labyrint van gangen. Het was ook een zeer modern fort, met latrines en afvalwaterzuivering en een soldaat die hier gelegerd was had minstens drie maanden nodig om zijn weg te vinden.

    23-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nîmes.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanmiddag ben ik met de bus naar het centrum gereden en het begon goed : het was tijd om iets te eten en voor 12 euro heb ik een superportie couscous met kip gekregen, echt lekker ! Behalve McDonalds en de “vreemde” restaurants was er op zondag trouwens niet veel keuze. Het is bijna overal in Frankrijk hetzelfde, op zondag is er echt weinig te beleven en zijn de steden uitgestorven – zelfs de souvenirwinkeltjes zijn gesloten. En toch, een uitzondering : vandaag om 15u was er een dansvoorstelling van Pina Bausch en ik ben even gaan kijken maar zoals te verwachten waren alle tickets reeds verkocht. Dat mis ik wel een beetje, in Antwerpen ging ik vaak naar de Singel waar je regelmatig dansvoorstellingen van zeer hoog niveau kan bekijken (genre Vandenkeybus, Dekeersmaecker en Fabre) en binnenkort moet ik mij tevreden stellen met een flamenco avond voor toeristen. In ieder geval, geen Pina Bausch dus en dan de stad maar verkend. Ik had op voorhand verwacht dat Nîmes mij zou overdonderen maar neen hoor, dat viel flink tegen. De stad heeft een belabberde toeristische bewegwijzering, er is veel zwerfvuil en de monumenten waar men in de brochures zo enthousiast over doet zoals “la Maison Carrée” en “les Arènes” vond ik maar heel gewoontjes. Om eerlijk te zijn : ik ben niet eens binnen geweest. Aan een filmvoorstelling in 3D heb ik weinig als “éénogige” en de arena waren ze aan het restaureren en wat ik van de buitenkant kon bekijken vond ik niet indrukwekkend genoeg om 8 euro te betalen. Verwend manneke hé !? Er hing ook een beetje een grimmige sfeer in bepaalde buurten, er waren nogal wat mensen die moeite hadden met de nederlaag van het Franse rugbyteam deze ochtend. Wat ik wel mooi vond was “le temple de Diane” en “le jardin de la fontaine”. Op de terugweg zaten er dan ook nog van die rotjongeren op de bus die blijkbaar alleen kunnen zitten als ze hun voeten op een andere stoel kunnen leggen. En nu kan je mij van veel slechte gewoontes betichten maar zoiets heb ik nooit gedaan. Mijn moeder is altijd poetsvrouw geweest in een school en ik weet maar al te goed hoe moeilijk het is om alles proper te houden en hoe weinig respect je daar voor krijgt. Ik voel me nog altijd ongemakkelijk als ik iemand bv een glazen deur zie openduwen tegen het glas en niet door de handgreep te gebruiken.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rugby.
    Vanmorgen heb ik mij gedragen zoals – toch zeker als je de berichten van de laatste dagen op de radio moet geloven, ze hadden het over niets anders – elke Fransman : ik heb teevee gekeken. Ik heb geen idee of hier in België of Nederland enige aandacht aan geschonken werd, maar vanmorgen om 10u werd in Auckland (Nieuw-Zeeland) de finale in het WK rugby gespeeld. Rugby is hier in Frankrijk toch vrij populair en als “les bleus” tegen de “all blacks” spelen voor de wereldtitel staat Frankrijk werkelijk op zijn kop. Ik begrijp absoluut niets van de spelregels maar ben toch geboeid blijven kijken. De strijdkreten van de all blacks in het begin van de wedstrijd zijn voor de buitenstaander misschien lachwekkend, maar toch ook vooral indrukwekkend.  En zo begin ik stilaan helemaal te “verfransen”, de voorbije maand heb ik bijna uitsluitend Frans gesproken en soms denk ik zelfs al – alle foute vervoegingen inbegrepen – in het Frans. Ik ben nu wel op de hoogte van alles wat in Frankrijk gebeurt maar ik heb na enkele dagen zonder internet absoluut geen idee wie er tegen wie speelt in het Belgische of Spaanse voetbal. In ieder geval : Nieuw-Zeeland heeft gewonnen met 8-7 (wat niet wil zeggen dat er 15 keer gescoord is) en is dus wereldkampioen. De blauwe plekken na zo'n wedstrijd zijn waarschijnlijk niet op twee handen te tellen en soms leek het op een veldslag in de eerste wereldoorlog, voor elke meter grond werd er gevochten.

    22-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voetbal.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu begonnen ze toch te overdrijven : - 6° deze ochtend ! Ze voorspelden voor vandaag veel warmer maar de grote markt van Le Puy moest het toch maar zonder mij stellen en tegen 11u ben ik zuidwaarts gereden. Elke tien kilometers kwam er gemiddeld één graad bij en dus kwam ik in de namiddag - na een niet geheel logische route - aan in Nîmes bij een aangename 15 graden. Helemaal zonder slag of staat ging dat niet, alle invalswegen naar de stad lijken wel één grote Boomsesteenweg. Voor de niet-ingewijden : een drukke straat met de ene supermarkt na de andere Ikea, gevolgd door een autodealer enz. Het was bovendien zaterdag, dus extra druk. De camping waar ik nu sta is volgens mij een goede uitvalsbasis om Nîmes te verkennen en dat zal ik morgen dan ook doen, de bus stopt hier net om het hoekje. Omdat er hier in de onmiddellijke omgeving voor de rest niet veel te beleven valt, ben ik een beetje gaan rondwandelen en op één van de sportvelden was er een voetbalwedstrijd bezig : rood-wit tegen blauw-wit. Moeilijk om een ploeg te kiezen, de kleuren van “den Aantwaarp” tegen die van Hércules ... Uiteindelijk waren ze aan elkaar gewaagd en 0-0 was de eindstand. Het niveau was meer dan behoorlijk en het spel ging snel met technisch vaardige spelers. En dan uiteindelijk toch een douche en wat voor één ! Als je het toilet doorspoelde op de vorige camping leek het alsof er een giraf aan het gorgelen was. Als je hier op de drukknop van de douche duwt, krij je het geluid van parende walvissen er gratis bij.

    21-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog altijd koud.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanmorgen was het weer ijskoud en de verwarming wou niet echt meewerken. Waarschijnlijk was de LPG bevroren want na omschakeling op een propaanfles ging alles zoals het hoort. De eerste honderd kilometers kwam het kwik niet boven de twee graden en je moest opletten voor ijsplekken op de bochtige weg door de bergen van de Ardeche. Je mag die bergen niet onderschatten want volgens Belgische normen halen ze duizelingwekkende hoogtes van meer dan 1000 meter. Op die hoogte ging de termometer helemaal onder nul. Onderweg kreeg ik regelmatig de melding van het navigatiesysteem dat ik aan het volgende ronde punt rechtdoor moest rijden. Telkens dacht ik dat het een vergissing zou zijn maar ja hoor : ronde punten die soms groter waren dan het dorpje zelf. Vanaf Saint-Agrève werd de weg beter en waren de ontelbare bochten verleden tijd. Met een beetje geluk kon ik nog vóór 12u (meestal begin van de middagpauze) op de camping in Le Puy-en-Velay zijn. En het lukte net, alleen was de receptie (en de slagboom) vandaag pas uitzonderlijk open om 14u. Normaal zijn er ook nog camperplaatsen buiten de camping maar die zijn nu allemaal bezet met kermiswagens. Om 14u dan toch op de camping geraakt en een heleboel uitleg gekregen van de supervriendelijke gast van de receptie. De rest van de middag heb ik dan de vele bezienswaardigheden bezocht en rondgehangen in het centrum van dit bedevaartsoord op de route naar Santiago de Compostela. Ik ben ook langs alle trappen naar boven tot aan de Chapelle St. Michel (“familie” van de Mont St. Michel in Normandië) gewandeld en eigenlijk viel dat wel mee, de eerste indruk was nochtans anders. In één van de kerken waren ze het orgel aan het stemmen. Ik hou wel van de muziek die zo'n kerkorgel kan produceren maar de hoge tonen die tijdens het stemmen bleven “piepen” waren echt pijnlijk. 's Avonds zijn alle monumenten mooi verlicht en vanop de camping kan je alles bekijken maar ik ben het toch nog van iets dichter gaan bekijken. Intussen stond er aan de ingang van de camping een pizzakraam en met moeite ben ik voorbij gewandeld. Ik had gisteren ook al een pizza gegeten in Hauterives en vandaag stond er eigenlijk koolvis à la bordelaise (uit de diepvries natuurllijk) met aardappelpuree (van die vlokken uit een zakje uiteraard) op het menu. Ik wou ook wel graag een uitgebreide douche nemen maar warm water was blijkbaar te veel gevraagd voor de 8,50 euro die ik hier moet betalen. Ik zal dan nog maar een dagje extra stinken, er is toch niemand die zich daaraan kan storen.

    20-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koud.
    Aan de receptie is er er een wifi verbinding maar je moet buitenzitten en het is verdomd koud.  Ik heb dus snel even de blog aangevuld en "thuis" gedownload.  Een mens moet zijn prioriteiten kennen.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Palais Idéal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste 20 kilometers vandaag waren echt lelijk : chemische industrie, supermarkten, opslagruimtes enz. Dan gelukkig nog een stukje langs de Rhône en nog eens 20 km verder stond ik op de parking van Hauterives. Een van de weinige dorpjes of waarschijnlijk zelfs het enige dorp dat bekend is geworden dank zij een postbode : Ferdinand Cheval. Die man heeft ongeveer al zijn vrije tijd opgeofferd aan het bouwen van zijn Palais Idéal. Ik had het mij groter voorgesteld maar speciaal is het in ieder geval. Hij heeft het trouwens allemaal alleen gedaan en dan kan je natuurlijk moeilijk iets van het formaat Versailles verwachten. Deze man had ongetwijfeld een goede vriend kunnen zijn van Dalí, Gaudi en andere lichtgestoorde fantasten. Na het paleis was het nog een beetje vroeg om in de auto te kruipen en dus nog maar een wandeling gemaakt in de heuvels achter het dorp. Even zag ik mijn avondeten lopen : een fazant – maar hij liep lachend weg toen hij die toerist (ik dus) zag aankomen met een muts én sandalen !

    19-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regen !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er wordt wel eens gezegd dat je tot Lyon moet rijden om mooi weer te hebben. Mooi weer kon ik niet verwachten vandaag maar vanaf Lyon bleef het in ieder geval droog. De 300 km daarvóór heeft het constant hevig geregend, die carwash van gisteren heeft de auto dus precies één dag proper gehouden. Voor de rest mocht ik niet klagen, richting noorden stond er een gigantische file in de buurt van Lyon. Intussen heb ik een plaatsje gekregen op een zeer eenvoudige camping in St.-Maurice-l'Exil, speciaal gekozen voor de gratis wifi maar helaas ... Ik heb dan maar een wandeling gemaakt maar veel is hier niet te zien en bovendien is het koud. Onderweg kreeg ik regelmatig een waarschuwing op het dashboard dat de buitentemperatuur het vriespunt naderde. Dat is de auto natuurlijk niet gewend en ik verdomme ook niet. Normaal gezien moet ik nu in mijn bikini aan het strand liggen. Ja, dat is weer een afwijking van mij die jullie niet kenden.

    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs