Foto
Inhoud blog
  • Deel 5 : Leon - Santiago de Compostela
  • Deel 4 : Burgos - Leon
  • Deel 3 : Saint-Jean-Pied-de-Port - Burgos
  • Deel 2: Vezelay - Saint-Jean-Pied-de-Port
  • Deel 1 : Dendermonde - Vezelay
  • Foto's
  • Bedankt
  • Dag 92 (O Pedrouzo - Santiago de Compostela)
  • Aankomst
  • Dag 91 (Melide - O Pedrouzo)
  • Dag 90 (Airexe - Melide)
  • Dag 89 (Ferreiros - Airexe)
  • Dag 88 (Triacastela - Ferreiros)
  • Dag 89 (Ferreiros - Airexe)
  • Dag 88 (Triacastela - Ferreiros)
  • Dag 87 (O Cebreiro - Triacastela)
  • Dag 86 (Pereje - O Cebreiro)
  • Dag 85 (Ponferrada - Pereje)
  • Dag 86 (Pereje - O Cebreiro)
  • Dag 85 (Ponferrada - Pereje)
  • Dag 84 (Rabanal del Camino - Ponferrada)
  • Dag 83 (Villares de Orbigo - Rabanal del Camino)
  • Dag 82 (La Virgen del Camino - Villares de Orbigo)
  • Dag 81 (Mansilla de las Mulas - La Virgen del Camino)
  • Dag 80 (Bercianos del Real Camino - Mansilla de las Mulas)
  • Dag 79 (Calzadilla de la Cueza - Bercianos del Real Camino)
  • Dag 78 (Fromista - Calzadilla de la Cueza)
  • Dag 77 (Hontanas - Fromista)
  • Dag 76 (Rabé de las Calzadas - Hontanas)
  • Dag 75 (Ages - Rabé de las Calzadas)
  • zaterdag 4 september
  • Dag 74 (Redecilla del Camino - Agés)
  • Dag 73 (Najera - Redecilla del Camino)
  • Dag 72 (Logroño - Najera)
  • Dag 71 (Los Arcos - Logroño)
  • Dag 70 (Cirauqui - Los Arcos)
  • Dag 69 (Pamplona - Cirauqui)
  • Dag 68 (Roncesvalles - Pamplona)
  • Dag 67 (Saint-Jean-pied-de-port - Roncesvalles)
  • Dag 66 (Ostabat-Asme - Saint-Jean-pied-de-port)
  • Dag 65 (Sauveterre-de-Béarn - Ostabat-Asme)
  • Dag 64 (Orthez - Sauveterre-de-Béarn)
  • Dag 63 (Hagetmau - Orthez)
  • Dag 62 (Mont de Marsan - Hagetmau)
  • Dag 61 (Rocquefort - Mont-de-Marsan)
  • Dag 60 (Captieux - Roquefort-des-landes)
  • Dag 59 (Bazas - Captieux)
  • Dag 58 (La Réols - Bazas)
  • Dag 56 (Sainte-Foy-La Grande - Saint-Ferme)
  • Dag 57 ( Saint-Ferme - La Réole)
  • Dag 55 (Mussidan – Sainte-Foy-la-Grande)
  • Dag 54 – rustdag
  • Dag 53 (Saint-Astier – Mussidan)
  • Dag 51 (Sorges – Périgieux)
  • Dag 52 (Périgueux – Saint-Astier)
  • Dag 50 (Thiviers-Sorges)
  • Dag 49 – rustdag
  • Dag 48 (La Coquille – Thiviers)
  • Dag 47 (Flavignac – La Coquille)
  • Dag 46 (Limoges – Flavignac)
  • Dag 45 (Saint-Léonard-de-Noblat – Limoges)
  • Dag 44 (Les Billanges – Saint-Léonard-de-Noblat)
  • Dag 43 (Bévévent-l’Abbaye – Les Billanges)
  • Dag 42 (La Souterraine – Bévévent-l’Abbaye)
  • Dag 41 - rustdag
  • Dag 40 (Crozant - La Souterraine)
  • Dag 39 (Argenton - Crozant)
  • Dag 38 (Velles - Argenton)
  • Dag 37 (extra rustdag)
  • Dag 36 (Déols-Chateauroux - Velles)
  • Dag 35 (Issoudun - Déols-Châteauroux)
  • Dag 34 (Bourges - Issoudun)
  • Dag 33 (Rustdag)
  • Dag 32 (Baugy - Bourges)
  • Dag 31 (La Charité-sur-Loire - Baugy)
  • Dag 30 (Arbourse - La Charité-sur-Loire)
  • Dag 29 (Cuncy-lès-Varzy - Arbourse)
  • Dag 28 (Vézelay - Cuncy-lès-Varzy)
  • Dag 27 - rustdag
  • Dag 26 (Bessy-sur-Cure - Vézelay)
  • Dag 25 ( Lichères-près-Aigremont - Bessy-sur-Cure )
  • Dag 24 (Tonnerre - Lichères-près-Aigremont )
  • Dag 23 (Bragelogne - Tonnerre)
  • Dag 22 - (Bar-sur-Seine - Bragelogne)
  • Dag 21 - rustdag
  • Dag 20 (Marolles-Lès-Bailly - Bar-sur-Seine)
  • Dag 19 (Brienne-le-Château - Marolles-les-Bailly)
  • Dag 18 (Outines - Brienne-le-Château)
  • Dag 17 (Vitry-le-François - Outines)
  • Dag 16 (La Chaussée sur Marne - Vitry-le-François)
  • Dag 15 (Châlons-en-Champagne - La Chaussée-sur-Marne)
  • Dag 14 ( Ambonnay - Châlons-en-Champagne)
  • Dag 13 ( Reims - Ambonnay)
  • Dag 12 - rustdag
  • Dag 11 (L'Ecaille - Reims)
  • Dag 10 (Justine-Herbigny - L'Ecaille)
  • Dag 9 (Vaux-Villaine - Justine-Herbigny)
  • Dag 8 (Rocroi - Vaux-Villaine)
  • Dag 7 (Chimay - Rocroi)
  • Dag 6 Rustdag
  • Dag 5 (Beaumont - Chimay)
  • Dag 4 (Binche - Beaumont)
  • Dag 3 (Soigniés - Binche)
  • Dag 2 (Ninove - Soignies)
  • Dag 1 (Dendermonde - Ninove)
  • Morgen vertrek ik !!!!!!!!!!
  • Route / Dendermonde - Santiago de Compostela 2010
  • Route / Dendermonde - Santiago de Compostela 2010
  • Route / Dendermonde - Santiago de Compostela 2010
  • Route / Dendermonde - Santiago de Compostela 2010
  • Compostela 2010 !
    Foto
    Mijn voettocht / Dendermonde - Santiago de Compostela / 21 juni 2010 - 20 september 2010

    Op volgende link kan U mijn route volgen via "GOOGLE"!
    Dendermonde - Santiago de Compostela weergeven op een grotere kaart
    21-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 (Mont de Marsan - Hagetmau)

    Vandaag werd het terug een zeer warme dag, men voorspelde tot 37° en in de zon meer dan 40°. Het werd veel meer dan dat, daarom ben ik deze morgen om 7 uur vertrokken.
    In de voormiddag wandelde ik over de laatste zanderige bospaden, daarna waren het verharde wegen tussen de maïsvelden. Ze hadden er de waterkraan terug opengedraaid en de velden werden bevloeid. 
     Na 20 km bereikte ik het stadje St-Sever; het was er net marktdag. Omwille van de drukte ben ik maar vlug doorgestapt.
    Het landschap werd weer golvend en ik krijg de eerste klimmetjes voorgeschoteld. Ja, de Landes liggen achter de rug en de Pyreneeën wenken. Nog 4 dagen en ik sta voor de Spaanse grens.
    Ik zal maar eindigen want morgen is het zondag en ik moet m’n voorraad eten voor onderweg nog aanschaffen.
    Deze avond zoek ik een resto op voor een lichte maaltijd, want met die warmte vermindert ook de eetlust. Wees maar gerust, ik zal nog niet flauw vallen, want ik hoor sommigen al zeggen: “Je moet voldoende eten”.

    Smakelijk!

     

    El peregrino

    José


    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 (Rocquefort - Mont-de-Marsan)
    Het is vandaag precies 2 maanden dat ik op weg ben. Er resten me nog 920km af te leggen in 5 weken, dit is haalbaar. Deze ochtend ben ik om 8u in de mist vertrokken, maar het werd al vlug heet, zeer heet! Morgen voorspellen ze nog warmer, tot 35°. Ik ben moe en ben van plan veel te rusten, daarom hou ik het verslag van vandaag zeer kort.
    Doei!
    PS: In de statistieken van de refuge waar ik nu zal overnachten, vond ik de naam van Johny Bay terug. Hij is ondertussen al toegekomen in Compostela. Een dikke proficiat!

    >> Reageer (0)
    19-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 (Captieux - Roquefort-des-landes)
    Deze morgen ben ik vertrokken om kwart voor acht. In de voormiddag was het aangenaam stappen, in de namiddag werd het drukkend warm, rond de 30° vermoed ik.
    Het trajekt van vandaag kan je in drie stukken opdelen :
    Deel een : de eerste 10 km tot Gare de Poteau, een kaarsrecht pad op een oude spoorlijn.
    Deel twee: ook ongeveer 10 km op pistes, terug lange rechte bospaden.
    Deel drie : opnieuw een 10-tal km recht pad op dezelfde oude spoorweg.
    Ik ben nu in een prachtige nieuwe refuge van de gemeente, een grote ingerichte keuken, was-en droogtoestel, douches en een afzonderlijke slaapruimte. Dit is allemaal splinternieuw. Voorlopig zijn we met z'n drieën, de Nederlanders Marcel en Wim en ikzelf.
    Straks als de was klaar is, stop ik die in de droogkast en ga ik daarna een côte à l'os met frieten eten .
    Voor ik het vergeet, ik ben nu in het departement Landes (40), het voorlaatste en het hoeveelste het is weet ik niet meer, ben al lang de tel kwijt.

    El peregrino
    José

    >> Reageer (0)
    18-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 (Bazas - Captieux)

    Na een goede nachtrust en een uitgebreid ontbijt ben ik om 8u30 vertrokken. De maïs van gisteren heeft nu plaats gemaakt voor bomen en nog eens bomen, ik kom in de 'Landes'. Na een 7-tal km wordt het moeilijk de juiste weg te vinden door de aanleg van een nieuwe autostrade. Ze zijn er volop bezig met het gieten van asfalt en alles af te werken. De pelgrim die volgend jaar hier voorbij komt, zal er een nieuwe weg moeten zoeken. Uiteindelijk vind ik toch mijn weg, en weg ben ik!
    Net voor ik de laatste rechte lijn in ga, en met rechte bedoel ik dan ook een kaarsrechte oude spoorlijn van ongeveer 8km lang, haal ik Wim en Marcel in. Samen stappen we tot in Captieux, waar ik een kamer heb gereserveerd in een hotel. De Nederlanders lopen 7km verder en logeren in een chambre d'hôtes. Om 13u15 zit ik al op mijn kamer. Het is een soort rustdag, want de volgende dagen wordt het stappen geblazen, 33km, 29km, 37km,... . Op die manier gaat het goed vooruit. Ik kijk er al naar uit om eindelijk de Frans-Spaanse grens en de uitlopers van de Pyreneeën over te steken. Maar ja, geduld is tegenwoordig één van de mooiste deugden.
    Het verhaal over de reservering om bij particulieren te overnachten hebben jullie nog steeds te goed. Maar het is zo'n lang verhaal dat ik niet weet  of ik ooit de tijd zal vinden om het te vertellen. Geduld is een.....
    El peregrino
    José


    >> Reageer (2)
    17-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 (La Réols - Bazas)
    Het verhaal van gisteren zal ik later wel eens uit de doeken doen, want vandaag is er weer het één en het ander gebeurd!
    Hier komt het verhaal van Sherlock Holmes....
    Ik ben vertrokken uit de Chambres d'¨Hôte om 8u30. La Réols ligt aan de oever van de Garonne. Ik steek de rivier over via een grote hangbrug. Enkele kilometers later steek ik het kanaal van de Garonne over en onmiddellijk is het gedaan met de wijnvelden, vanaf nu is de maïs aan de beurt. Ik herinner me nog de verslagen van Luc D. van vorig jaar, hoe hij zich kon ergeren over de waterverkwisting door de bevloeiing van de velden. Wel Luc, ik kan je nu zeggen dat ze de kranen hebben dichtgedraaid, maar ik stap nu wel tussen muren van maïs van wel 2 à 3 meter hoog.
    In de loop van de dag ontmoet ik 2 Nederlandse pelgrims, Wim en Marcel.
    In Bazas wil ik in de refuge municipal voor pelgrims slapen. Ik schrijf me in in het office de tourisme, vraag mijn stempeltje voor mijn boekje en krijg een code om de refuge binnen te kunnen. Daar aangekomen neem ik eerst een douche en doe de was. Plots staat er een totaal onverzorgd persoon, enkel gekleed met korte broek en schoenen, in de kamer. Hoe die is binnengeraakt is mij een raadsel. Hij zegt "Bonjour" en gaat terug naar buiten. Vanop mijn kamer op de eerste verdieping sla ik hem gade. Hij stapt naar zijn wagen en kleed zich een beetje meer aan. Hij vertrekt te voet de stad in. Ik vind dit allemaal zeer verdacht. Ik ga naar beneden en neem een fotootje van zijn wagen. Deze steekt vol met allerhande rommel. Ik besluit die man te achtervolgen. Hij stapt de office de tourisme binnen en vraagt een stempeltje voor in zijn pelgrimsboekje en verder vraagt hij niets. Ik aanschouw en aanhoor dit ganse gebeuren vanachter een brochure. Wanneer de man weg gaat, verwittig ik de bediende, maar zij begrijpt er niks van. Zij had die man nog nooit gezien en hij had ook geen toegangscode voor de refuge gekregen. Ze begreep niet hoe hij dan binnen kon gaan.
    Ik bezoek eerst nog de kathedraal en keer dan terug naar de refuge waar Wim en Marcel ondertussen al zijn toegekomen en wie staat onder de douche.....juist, de vreemde man! Hij had ondertussen al allerhande cadeautjes uitgedeeld aan hen. Ik vertel hen mijn belevenissen en verwittig hen dat ze deze nacht goed op hun spullen moeten letten en in het bijzonder op hun portefeuille.
    Ik heb mijn rugzak opnieuw gevuld en ben naar een hotelleke getrokken. Voor 38 euro (prix pélerins) krijg ik een kamer, avondmaal en ontbijt, een mens wil er zijn slaap niet voor laten!
    Slaapwel!
    José

    >> Reageer (1)
    16-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 (Sainte-Foy-La Grande - Saint-Ferme)
    Eerst even iets rechtzetten, de refuge bevindt zich in Port-Sainte-Foy, dit is een dorp op de ene oever van de Dordogne. Sainte-Foy-La-Grande ligt aan de overkant. Bij mijn vertrek deze ochtend stak ik dus onmiddellijk de rivier over en bevond me meteen in het departement Gironde (33). Dit is direct duidelijk want in mijn gids staat vermeld dat in gans het departement geen bewegwijzering is, omdat zij een eigen bewegwijzering hebben aangebracht maar die wijkt volledig af van de historische route. Ik moet dus dubbel aandachtig de kaarten en beschrijving in mijn gids volgen, maar dat is geen enkel probleem. Na 19km dacht ik in Pellegrue een terrasje te doen, maar het was 'vide de grenier', het was er veel te druk en daarom ben ik maar vlug doorgestapt. Deze namiddag heb ik enkele regenbuitjes gehad, maar ze duurden niet langer dan 2 minuten, dus het was telkens poncho aan, poncho af,...
    De route zelf was wat eentonig, steeds maar tussen de wijnvelden op verharde wegen. In Pellegrue merkte ik enkele bordjes op met de vermelding 'voie de Tours', dus vermoed ik dat de route die over Tours loopt hier aansluit. Waarschijnlijk kan Luc De Mey daar uitsluitsel over geven want hij liep die route vorig jaar.
    Ik overnacht in een refuge van de vereniging. Ze wordt uitgebaat door hospitaliers, dit zijn vrijwilligers die een beurtrol hebben en deze wisselt om de 2 weken. Op dit moment wordt ze open gehouden door een Nederlands koppel.
    Ik zal nu maar eindigen want mijn avondeten is klaar.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 ( Saint-Ferme - La Réole)
    Deze morgen ben ik pas om 9u vertrokken, want het was toch maar een korte etappe! De route was ongeveer dezelfde als gisteren, wijnvelden en nog eens wijnvelden. Deze werden enkel onderbroken in de valleien, daar was er kleinschalige landbouw. Hier worden waarschijnlijk enkel tafel- en landwijnen geproduceerd, geen grote namen van château's. In een dorp ben ik langs een coöperatieve gepasseerd, geen wijnkelder maar een zeer grote fabriek met een volledige installatie in inox voor het verwerken van duizenden liters wijn. Ik kan het niet beter vergelijken met de bij ons in Veurne verdwenen Suikerfabriek.
    Deze avond slaap ik in een B&B, maar voor ik die te pakken kon krijgen zit er wel een verhaal van 3 dagen aan vast. Dit zal ik jullie morgen wel vertellen.
    Slaapwel.
    El peregrino, José.

    PS: vanaf vandaag zal er weer elke dag een verslag op mijn blog verschijnen aangezien mijn verslaggevers terug thuis zijn.

    >> Reageer (2)
    15-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 (Mussidan – Sainte-Foy-la-Grande)

    Deze morgen vertrokken met een dubbel gevoel, bedroefd van eerst afscheid genomen te hebben van Wim en Stephanie, daarna van vrouw en kleinkinderen Stan en Dora in Mussidan. Anderzijds blij dat ik nu de komende 6 weken kan doorstappen recht op mijn doel af, zonder rekening te moeten houden met iets of iemand.
    Het bleek een tocht te worden zonder veel belevenissen. Onderweg 3 kleine dorpjes met een kerk en 10 huizen, maar voor de rest rien du tout. Toch een speciaal kerkje in Monfaucon, die heeft geen klokkentoren maar een klokkenmuur. Dit is een muur die boven het dak van de kerk doorloopt, achter deze muur (dus boven het dak) is er een open houten gebinte waar de klok in hangt.
    Naar het einde van mijn dagtocht veranderde de omgeving sterk. Plots had ik een paar stevige klimmen tussen de wijnvelden. Eens boven had ik een prachtig panorama over de vallei van de Dordogne. Na een fikse afdaling bereikte ik de rivier en het stadje Sainte-Foy-la-Grande.
    Morgen steek ik de rivier over en…., dat vertel ik morgen wel!
    Deze avond slaap ik in de oude pastorie, die omgebouwd is tot een refuge en enkel mag gebruikt worden door pelgrims. Voorlopig ben ik er nog alleen.
    El peregrino, José


    >> Reageer (4)
    13-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – rustdag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat doet een mens op zijn laatste voorziene rustdag? Wel, eerst en vooral alles regelen voor de komende dagen want het weekend komt eraan en ook op maandag is er in Frankrijk veel gesloten. Het was ook de laatste dag met vrouw en kinderen, want de resterende zes weken zal ik die moeten missen. Zij rijden zondag terug richting België. Alle kledij wordt nog eens gewassen in de wasmachine, de haren en de baard worden geschoren en met vrouwlief ben ik ’s middags nog een restaurantje gaan doen. Gisteren heb ik mijn rugzak naar de schoenmaker gebracht, want die had enkele dringende herstellingen nodig. Deze namiddag mocht ik hem halen. Dit kwam goed uit, zo kon ik al mijn gerief  nog eens goed controleren en sorteren. Gisterenavond kwamen er nog 3 pelgrims toe op de camping. Deze ochtend hebben ze bij ons ontbeten. Ja, de solidariteit onder gelijkgezinden is groot. Morgen wordt het een lange etappe. Volgens mijn planning resten er nog 12 stapdagen voor de Spaanse grens. Dan begin ik aan het laatste deel, de ‘Camino Frances’, ik kijk er al naar uit! Naar het schijnt is het totaal anders dan de tocht door Frankrijk en dat kan ook niet anders. Ik wil eindigen met een tegenwoordig veel gebruikte uitdrukking: ‘We gaan ervoor’!
    El peregrino José.


    >> Reageer (7)
    12-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 (Saint-Astier – Mussidan)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik was nog iets vergeten te melden, maar vandaag was het mijn vierde dag dat ik met nieuwe schoenen stap. De kinderen hadden die meegebracht vanuit België. Toen ik ze deze morgen wilde aantrekken, had ik minder plaats in mijn schoen dan gewoonlijk. Wat bleek, een jonge pad dacht er zijn woning van te maken, maar ik heb hem duidelijk gemaakt dat dit niet kon (zie foto). Wat de tocht van vandaag betreft, we volgden verder de vallei van de Isle. Het was dus een vrij vlakke etappe. In het dorp Douzillac hebben we de romaanse kerk, met een prachtige doopvont versiert met jakobsschelpen, bezocht. In Saint-Louis-en-L’Isle eten we onze picknick op, aan de boorden van de rivier. Rond 14u pikte onze taxi ons op en reden we terug naar de camping. Morgen neem ik mijn laatste rustdag volgens de huidige planning. Tot morgen!


    >> Reageer (2)
    11-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 (Sorges – Périgieux)

    Mijn dochter zette ons af om 9u stipt in Sorges. Wim stapte vandaag opnieuw met me mee. Sorges, het centrum van de truffel (museum). Onderweg hebben we volop de gelegenheid om ons te goed te doen aan wilde vruchten zoals pruimen, rein claude, braambessen en mirabellen. In Périgieux ga ik naar de kathedraal om mijn dagelijkse stempeltje. Daar zie ik Solange en Sylviane terug. Solange stopt hier en rijdt morgen terug naar huis, want de plicht roept, ze moet gaan werken. De taxi pikt ons op en we rijden terug richting camping. Daar komt iets later een pelgrim met zijn ezel aan. Hij doet de route ook in stukjes om dezelfde reden als Solange. Nog 2 dagen en hij trekt ook huiswaarts. Ik ga verder zoals ze in het Frans zeggen, ‘ jusqu’au bout’!


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 (Périgueux – Saint-Astier)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag zijn we (Wim en ik) vertrokken om 8u45 voor een etappe van 26 km over steile boswegen en vlakke dreven in de vallei van de Isle. Na een kleine 8 km kwamen we langs de abdij van Chancelade en terwijl we de buitenzijde aan het bekijken waren werden we aangesproken door de ijverige dame van het onthaal. Ze was afkomstig uit Ierland, woonde sinds 3 jaar in Frankrijk en gaf ons vol overgave de nodige uitleg over de abdijkerk en een stempel in mijn boekje. Een paar kilometer verder kwam ik voorbij een denkbeeldige lijn, namelijk halfweg tussen Dendermonde en Compostela (zie foto). Na een paar stevige kuitenbijters en afdalingen kwamen we in de vallei van de Isle waar we onze “baguette longue” opaten op het dorpspleintje van Gravelle. Bij het terug aanzetten begon het zowaar te regenen, maar door het bovenhalen van de poncho en paraplu zagen de regengoden in dat ze geen kans maakten tegen ons en gaven ze de strijd al na enkele minuten op. De laatste 3 kilometer liepen langs de vrij drukke D3 en we waren dan ook blij dat we rond 14u in Saint-Astier aankwamen waar ik nog een stempel ging halen in het office de tourisme. Daarna naar de camping waar de andere familieleden ons opwachtten.

    Gezien de nauwkeurig beschrijving in het verslag, zal het jullie wel opvallen dat het uitzonderlijk geschreven is door mijn schoonzoon Wim, waarvoor dank. José


    >> Reageer (6)
    10-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 (Thiviers-Sorges)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De etappe van vandaag is opnieuw vrij kort, maar ik heb gezelschap. Mijn dochter, schoonzoon en kleine Stan (met fiets) stappen met opa mee. Met een gesluierde zon en een temperatuur van 26 graden gaat het wandelen vrij goed. In Sorges, na 18km, rijden we terug naar de camping, waar oma Jaklien en Dora de voorbereidingen aan het treffen waren voor het avondmaal. Na een verkwikkende douche bekijken we de tocht voor morgen. Straks een apero en een lekkere maaltijd!
    De Pelgrim.


    >> Reageer (2)
    08-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 – rustdag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rustdag in Saint-Astier. Vandaag heb ik het wat rustig gehouden, de reacties op de blog gelezen (bedankt iedereen die reeds gereageerd heeft, het is een plezier dat zoveel mensen met mij begaan zijn!). De verdere route wordt nog eens goed bekeken en vooral de mogelijke overnachtingplaatsen. De komende dagen zal het geen probleem zijn want mijn bedje is opgemaakt in de caravan! Hier enkele sfeerbeelden van mijn rustdag: (klik op de foto om te vergroten)


    >> Reageer (4)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48 (La Coquille – Thiviers)

    Mevrouw Anette is een créme van een mens, dit hebben we gisterenavond ondervonden. Een mens van 74 jaar maar met een geest van een jonge vrouw, vol levenslust. Ons avondmaal was dus een verse groentesoep, quiche met stukjes everzwijn, boeuf bourgignon, salade verte, kaasschotel en als dessert witte kaas met verse, wilde vruchten. Dus geen verse vruchtentaart zoals ik aanvankelijke dacht. Deze ochtend ben ik vertrokken iets voor acht uur na nog eerst afscheid genomen te hebben van Anette (pelgrimslied). Gezien de korte etappe was ik reeds om 111u30 in Thiviers waar mijn taxi me oppikte. Ze bracht me naar de camping waar de kinderen en kleinkinderen me opwachtten. Morgen heb ik een rustdag.
    Doei…


    >> Reageer (0)
    07-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 (Flavignac – La Coquille)

    Uiteindelijk was het 7u45 toen ik vertrok, niettegenstaande mijn voornemen om vroeg te vertrekken. Voor de volledigheid, vandaag ben ik in het departement Dordogne (24) beland. Vraag mij niet het hoeveelste departement dat ik nu al aandoe, want ik zou het niet kunnen zeggen! De landstreek is de Périgord meer specifiek ‘Périgord Vert’. Onderweg heb ik Jean-Michel ontmoet en had met hem een langdurig gesprek. Hij is afkomstig uit Avignon en trekt wat rond op de pelgrimsroute. Hij heeft reeds 4 keer naar Compostela gestapt, telkens vanuit een andere richting. Ik zit nu in de nieuwe refuge van La Coquille, beheerd door vrijwilligers die ook allen pelgrim geweest zijn. Deze mensen beseffen dus volledig wat het ‘pelgrim-zijn’ betekend. De dames uit Parijs moeten nog aankomen en dan gaan we samen aan tafel want mevrouw Anette gaat voor ons koken. We zullen beginnen met een verse groentesoep, dit heeft ze me reeds verteld. Het hoofdgerecht is nog een verrassing. Oh ja, een dessert is er ook want dat heb ik al met mijn arendsoog zien staan. Rarara, mmmmmmm….. het zal lekker zijn!


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 (Limoges – Flavignac)

    Gisteren ben ik vergeten te melden dat ik de grens van de 1000km voorbij ben. Deze ochtend ben ik vertrokken om 7u30 met zware bewolking maar het bleef wel droog. In de late namiddag was zelfs de zon van de partij. De planning voor vandaag heb ik lichtjes gewijzigd. Ik stop in Flavignac, dat is 3km vroeger dan voorzien. Ik zal er in een nieuwe refuge overnachten. In Les Cars, mijn oorspronkelijke stopplaats, is enkel een hotel, dus daarom mijn wissel. Nog eventjes terugkeren naar gisterenavond. Ik nam er een gezamenlijke maaltijd (bbq) met mensen die in de buurt wonen die wel een dak boven hun hoofd hebben (dus geen daklozen), die in armoede leven en vaak een drankprobleem hebben. We waren met een 40 tal mensen, waarvan 5 zusters, 3 pelgrims, 2 mensen die op bezinning waren en de rest waren de buurtmensen. Het is erg te moeten vaststellen dat er in onze westerse wereld nog zoveel armoede bestaat en verder wil ik daar niet over uitwijden.
    Deze avond heb ik gereserveerd in een plaatselijk restaurantje want ik heb nood aan een degelijke maaltijd. In de refuge van deze avond was er reeds een pelgrim aanwezig, Marcel l’Alsacien, zo wordt hij toch het liefst aangesproken. Hij is vertrokken uit Fatima (Portugal) en stapt nu terug naar huis. Later op de avond kwamen er nog 2 pelgrims bij. Eénmaal raden……goed zo, de parisiennes. Morgen is Marcel van plan vroeg te vertrekken en ik zal dat waarschijnlijk ook doen. Slaapwel.


    >> Reageer (0)
    05-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 (Saint-Léonard-de-Noblat – Limoges)

    Deze ochtend heb ik rustig ontbeten, rugzak klaargemaakt en dan vertrokken. Ik kon alles op het gemak doen want ik had tijd zat om toe te komen in Limoges. Ik slaap deze nacht bij nonnetjes en mag er pas om 16u30 binnen. Onderweg haalde ik de parisiennes in, daarna Solange en Sylviane. Jan heb ik niet gezien. Limoges  loopt men binnen langs de rivier ‘Vienne’, waar je een prachtig uitzicht hebt op de kathedraal. Het weer viel best mee, niettegenstaande de zware bewolking. In de late namiddag heeft het wel wat lichtjes geregend. Zoals reeds gezegd, slaap ik en Solange ook, bij de zusters Franciscanessen. We zijn beiden uitgenodigd om samen met hen en nog enkele daklozen, het avondmaal te nemen. Dit wordt door hen elke eerste woensdag van de maand georganiseerd. Morgen ben ik waarschijnlijk weer een ervaring rijker. Het verslag hierover kan je binnenkort lezen.
    Doei!


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 (Les Billanges – Saint-Léonard-de-Noblat)

    Deze ochtend voelde ik me een beetje down, misschien kwam het door mijn gezelschap aan tafel gisteravond. Solange uit Bretagne was nogal zwijgzaam, terwijl de 2 andere vrouwen uit Versailles, met de mentaliteit van echte parijsenaars en hun beroep zal ik maar niet vernoemen, alleen het gesprek voerden van hoog intellect niveau over taal, cultuur en kunst. Zij die mij kennen, weten wel beter!
    Ik ben vertrokken rond 8u en in de loop van de voormiddag haalde ik Solange en iets later Jan en Silviane in. We zijn samen verder gestapt tot in Saint-Léonard-de Noblat. We hebben rond 16u afgesproken om samen het stadje te verkennen en iets te gaan eten. Terwijl ik hier aan het schrijven ben op mijn kamer, valt mijn oog op een boek in het boekenrek, met een naam die mij bekend voorkomt! Marguerite Yourcenar met de titel ‘Les yeux ouverts’. Van waar ken ik die naam?
    Het is nu bijna 16u en ik zal maar stoppen met schrijven want ik moet nog eerst mijn overnachtingplaats voor morgen reserveren. A demain!


    >> Reageer (1)
    03-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 (Bévévent-l’Abbaye – Les Billanges)

    Gisteren werd het uiteindelijk een avondmaal uit eigen voorraad, want alles bleek gesloten te zijn niettegenstaande er in de gite vermeld stond dat de pizzeria op zondagavond open was. Een plaats reserveren voor deze avond was ook niet echt gelukt. De ene gite was volzet en bij de andere kreeg ik enkel het antwoordapparaat te horen. Deze ochtend heb ik nogmaals geprobeerd om die te bereiken, maar ik kreeg opnieuw hetzelfde te horen. Gelukkig had ik mij een Franse gsm aangeschaft, want 1u na mijn vertrek belde de eigenares van de gite mij zelf op om mijn overnachting van deze avond te bevestigen. Het blijkt dus dat mijn Franse aankoop een zeer wijze beslissing was. Voor zij  die het allemaal op de voet volgen; vandaag wisselde ik van departement Creuse (23) naar de van Haute-Vienne (87). De streek kan men best vergelijken met het zuidelijke deel van de Ardennen, meer specifiek  de vallei van de Semois rond Bouillon, maar dan wel met hogere heuvels. De hoogste top die ik vandaag moest beklimmen was 700 meter. Na de regen van gisteren leek alles nog groener. Ik ontmoette 3 vrouwelijke pelgrims en ze lopen allemaal een gedeelte van mijn route. We zitten samen in dezelfde gite , dus zit ik deze avond met 4 vrouwen aan tafel want de eigenaar van de gite is ook een vrouw. Ik zal nu maar ophouden met schrijven want ik geef te veel informatie prijs! 
    Slaapwel!


    >> Reageer (2)


    Over mijzelf
    Ik ben José Millecam
    Ik ben een man en woon in Dendermonde () en mijn beroep is Gepensioeneerd.
    Ik ben geboren op 01/11/1948 en ben nu dus 75 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Reizen / Wandelen.

    MIJN ANDERE BLOGS !
  • 'k lere were te voete lopen !
  • Mijn oude blog
  • Via de la Plata 2011
  • Cartagena - Santiago de Compostela

  • Foto



    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs