Volg mij
  • instagram.com/michielbeckersss
  • facebook.com/michiel.beckers
  • Zoeken in blog

    Inhoud blog
  • Overzicht Dag 23 tem 28
  • Overzicht Dag 16 tem 22
  • Overzicht Dag 9 tem 16
  • Overzicht Dag 1 tem 9
  • DAG 25, 9 augustus 2015: Honningsvag - Noordkaap - Honningsvag (63,6 km)
  • DAG 24, 8 augustus 2015: Alta - Honningsvag (206,3 km)
  • DAG 23, 7 augustus 2015: Enontekio - Alta (183,6 km)
  • DAG 22, 6 augustus 2015: Muonio - Enontekio (101,3 km)
  • DAG 21, 5 augustus 2015: Pello - Muonio (156,7 km)
  • DAG 20, 4 augustus 2015: Kalix - Pello (139,5 km)
  • DAG 19, 3 augustus 2015: Pitea - Kalix (178,9 km)
  • DAG 18, 2 augustus 2015: Skelleftea - Pitea (93,6 km)
  • DAG 17, 1 augustus 2015: Umea - Skelleftea (132,7 km)
  • DAG 15 +(16): 30 juli 2015 Docksta - Umea (158 km)
  • DAG 14, 29 juli 2015 Hudiksvall - Docksta (225 km)
  • DAG 13, 28 juli 2015: Arsunda - Hudiksvall (164 km)
  • DAG 12, 27 juli 2015: Köping - Arsunda (173 km)
  • DAG 11, 26 juli 2015: Askersund - Köping (128km)
  • DAG 10, 25 juli 2015: Jönköping - Askersund (162 km)
  • DAG 9, 24 juli 2015: Torup - Jönköping (140 km)
  • DAG 8, 23 juli 2015: Helsingor - Torup (138 km)
  • DAG 6 (+7), 21 juli 2015: Holeby - Helsingor (190 km)
  • DAG 5, 20 juli 2015: Buxtehude - Holeby (225 km)
  • DAG 3 (+4), 18 juli 2015: Garrel Petersfeld - Buxtehude (157 km)
  • DAG 2 , 17 juli 2015: Gorssel - Garrel Petersfeld (162 km)
  • DAG 1, 16 juli 2015: Hasselt - Gorssel (188 km)
  • De route
  • De Noordkaap: hoe, wat en vooral waarom? (DEEL 3)
  • De Noordkaap: hoe, wat en vooral waarom? (DEEL 2)
  • De Noordkaap: hoe, wat en vooral waarom? (DEEL 1)
  • Welkom op mijn blog!
    Naar de Noordkaap (16 juli - 11 augustus 2015)
    In 4 weken met de fiets naar het meest noordelijke punt van Europa!
    19-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Noordkaap: hoe, wat en vooral waarom? (DEEL 1)

    Een eerste pertinente vraag die kan gesteld worden: hoe bereik ik de Noordkaap? Naast heel hard trappen zijn er nog wel enkele andere overwegingen die gemaakt moeten worden.

    Voor de route heb ik me kunnen baseren op de ervaring van Geert Lammens, die reeds in 2013 met de fiets naar de Noordkaap reed. Neem zeker eens een kijkje op zijn site, www.jefke06.be, een oplijsting van indrukwekkende fietsavonturen! Met zijn GPS-bestanden ben ik aan de slag gegaan en heb ik getracht mijn eigen accenten te leggen. Zo heb ik drie ‘rustdagen’ ingepland waar de fiets aan de kant zal blijven staan en ik tijd maak om een stad te bezichtigen. De bezoeken aan Hamburg, Kopenhagen en Umea zijn ingepland en daar kijk ik zeker ook naar uit. Daarnaast heb ik er voor gekozen om drukke wegen zo veel mogelijk te vermijden, daardoor is een omweg hier en daar onontkoombaar. Zo kom ik in totaal aan 23 fietsdagen met afstanden die variëren tussen 92 en 226 kilometer. Meer informatie over de exacte route volgt!

    Overnachten zal ik doen in een van de talrijke hotelletjes of hostels waar Scandinavië blijkbaar een rijke traditie in heeft. Op de manier probeer ik de kosten te drukken maar toch comfortabel te overnachten. Een ander belangrijk aspect van de tocht zijn de noodzakelijke verplaatsingen per boot. Zo zal ik voor de overtocht tussen Duitsland-Denemarken en Denemarken-Zweden van een ferry gebruik maken. Gelukkig biedt Scandlines op beide routes regelmatige verbindingen aan waardoor dit redelijk vlot verloopt.

    Ook de terugweg van de Noordkaap, die ik uiteraard niet met de fiets doe, is geen evidente opgave. Vanuit Honningsvag, mijn slaapplek op ruim dertig kilometer van de Noordkaap, brengt een boottocht van 18 uur me naar Tromso. Na een blitzbezoek aan deze stad met een korte overnachting zal ik er het vliegtuig nemen naar Brussel. SAS verzorgt regelmatige lijnvluchten op deze route, al is een overstap in Oslo noodzakelijk.

    Deel 2 met informatie over de bestemming van de reis volgt!

    Groeten!

    Michiel

    19-03-2015 om 00:00 geschreven door Michiel  


    15-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Wegens tijdsgebrek zijn er geen updates meer op deze blog. Volg de reis op https://www.facebook.com/michielrijdtnaardenoordkaap. In september zal hier een uitgebreid verslag over de reis verschijnen.

    15-07-2015 om 19:19 geschreven door Michiel  


    22-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht Dag 23 tem 28
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-05-2015 om 19:23 geschreven door Michiel  


    19-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht Dag 16 tem 22
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    19-05-2015 om 13:40 geschreven door Michiel  


    18-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht Dag 9 tem 16
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    18-05-2015 om 20:14 geschreven door Michiel  


    17-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht Dag 1 tem 9
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-05-2015 om 17:25 geschreven door Michiel  


    14-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 25, 9 augustus 2015: Honningsvag - Noordkaap - Honningsvag (63,6 km)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    9 augustus moet de grote dag worden aangezien ik dan hopelijk de Noordkaap bereik. Vanuit mijn overnachtingsplaats Honningsvag kan je de Noordkaap in iets meer dan 30 kilometer bereiken. Dat dit toch een zware opgave kan worden, bewijst onderstaand filmpje.

    Filmpje Noordkaap - Honningsvag:

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=3R6_NnXJcSM   

    14-05-2015 om 21:27 geschreven door Michiel  


    13-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 24, 8 augustus 2015: Alta - Honningsvag (206,3 km)
    Deze laatste lange rit met een pak hoogtemeters moet me naar Honningsvag leiden. Dit dorp ligt op een dertigtal kilometer van de Noordkaap en zal mijn uitvalsbasis zijn om de Noordkaap te bezoeken. Om in Honningsvag te geraken moeten heel wat hindernissen worden overwonnen waaronder enkele tunnels. De meest bekende is de Noordkaaptunnel die bijna 7 kilometer lang is en een diepte bereikt van 212 meter onder zeeniveau waardoor de laatste drie kilometers gemiddeld 10 percent stijgen!



    13-05-2015 om 20:29 geschreven door Michiel  


    12-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 23, 7 augustus 2015: Enontekio - Alta (183,6 km)

    Na slechts 10 kilometer in deze rit zal ik Noorwegen binnenrijden, meer bepaald de meest noordelijke provincie Finnmark. Hier hebben de uitgestrekte bossen plaatsgemaakt voor een toendra landschap zonder enige bescherming tegen de weerelementen. Een stevige afdaling in het laatste deel zorgt ervoor dat ik Alta zal bereiken aan de Barrentszzee. Alta is de meest noordelijke stad ter wereld met meer dan 10000 inwoners.





    12-05-2015 om 20:54 geschreven door Michiel  


    11-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 22, 6 augustus 2015: Muonio - Enontekio (101,3 km)
    Met nog drie dagen te gaan alvorens de Noordkaap te bereiken volgt er een kortere rit. De grens met Zweden wordt definitief verlaten en er wordt koers gezet richting Noorwegen. De overnachtingsplek in Enontekio moet een van de meest afgelegen zijn van de hele reis.



    11-05-2015 om 22:03 geschreven door Michiel  




    Archief per week
  • 13/07-19/07 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs