Inhoud blog
  • MG A lijst van de bouten
  • Eerste reaktie "OPENINGSRIT"
  • Verslag Openingsrit 2006
  • XPAG Motortype aanduiding
  • Woord van de voorzitter
  • Welkom aan onze nieuwe leden
  • Uitnodiging Stille Waters
  • Uitnodiging "Kemmelrit"
  • 19-03-06 Openingsrit
  • Foto van de week 12/12/05
  • FOTO VAN DE WEEK
  • Het kalibreren van een MG A bezinemeter.
  • Vastleggen van onze nieuwe activiteiten 2006.
  • La Route Vagabonde 2005
  • Loodvrije benzine, klopt dat ?
  • Tricolor Meeting van 24 juli 2005
  • Verslag van de 9 de KEMMELRIT.
  • Eindejaars diner 2005
  • Een verslag van een van onze ritten.
  • Chassis met de kas terug samengevoegd.
  • Chassis met motor volledig nagezien
  • Onder de motorkap
  • Eerste kennimaking.
    Ook interesse in de MG CAR CLUB ?
    Aarzel niet en neem kontakt op met mij !
    Zoeken in blog

    Links
  • MG Car Club Belgium
  • Hof Ter Mude Knokke-Heist
  • MG Car Club Nederland
  • Zoeken met Google


    Foto's
    Openingsrit 2006

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    FOTO's
    BEACH MEETING

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    FOTO's
    EINDEJAARSDINER

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Bloggen.be
  • Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    evertsuitlaatklep
    www.bloggen.be/evertsu
    Mijn favorieten
  • Foto's Carosserie
  • MG Oldtimers
    MG Ervaringen
    19-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.XPAG Motortype aanduiding

    XPAG  motortype aanduiding.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

     

    Bij auto-onderzoek in onze club stuit je nog al eens op onvolkomenheden bij het invullen van de autogegevens. Veelal ontbreken, of kloppen de motorgegevens niet op het inschrijfformulier.

    Het is niet ondenkbaar dat de motor vroeger is vervangen door een andere, of door een zogenaamde “factory replacement unit”.

    De vraag is dan: “Is dit wel het goede type motor voor deze auto?”

    Om vast te stellen of de originele motor nog in de auto zit proberen we het motornummer vast te stellen. Bij oudere MG’s zoals de TC en YA vinden we dit nummer bovenop het vlieghuis, terwijl de latere uitvoeringen van de XPAG het nummer rechts op de zijkant van het blok hadden.

     

    Komt dit nummer niet overeen met het nummer op de garantieplaat dan is er sprake van vervanging door gewoon een ander blok of een ruilmotor. “Factory replacement” motoren waren indertijd verkrijgbaar via de “Moris Motors Rebuilding Service” later werd dit overgenomen door BMC.

    Deze motoren werden op ruilbasis aangeboden waarbij rekening werd gehouden met de juiste specificatie. Door inlevering van een TC- motor kreeg men een ander gereviseerd TC motorblok.

    De morris motor’s revisie units waren herkenbaar door een vierkante motornummerplaat welke de achtkante plaat verving. Op deze plaat zien we de tekst “Replacement engine” en een motornummer. Deze motoren kregen een nieuw motornummer waardoor de identiteit niet meer te achterhalen is.

    xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" />xml:namespace prefix = w ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:word" />Morris motors ruilmotoren kregen de toevoeging van een letter “B” of “C” in het nieuwe motornummer. Een TC ruilmotor kreeg dan als nummer XPAG/B 50383 of een later TD motor XPAG/TD2/C 65031 om een voorbeeld te geven.

    Veel van deze motoren hebben op de zijkant van het blok een rechthoekige plaat geklonken met de tekst “Morris Motors Ltd. Replacement Engine”.

    Onder deze tekst, informatie over de cilinderboring-overmaat, de krukasondermaat en het nummer van de afdeling waar de revisie had plaats gevonden.

    Na de samenvoeging van Nuffield en Austin tot het BMC concern werd de zaak nog wat ondoorzichtiger 
    T – type ruilmotoren waren nog steeds verkrijgbaar op exchangebasis maar de manier van codering is niet altijd meer even duidelijk. Een aantal BMC factory replacement motoren hadden nog steeds de hierboven beschreven platen. Andere ruilmotoren waren bij aflevering nog steeds voorzien van de originele platen.

    Hierbij kwamen we in het tijdperk van de bekende “gold seal” ruilmotoren. Deze motoren hadden kwalitatief een niet zo beste reputatie. Dit kwam doordat men het tijdens de revisie niet zo nauw nam met het vernieuwen van onderdelen. Het kwam voor dat men gebruikte zuigers of zuigers van verschillende overmaat monteerde tijdens de opbouw van de motor.

    Een andere categorie vervangingsmotoren is een gebruikte motor uit een andere auto.

    Deze motor is meestal nog in het bezit van de originele plaat en nummer behorende bij deze specifieke motor. De oorsprong van zo’n motor is dan niet zo moeilijk te achterhalen. Aan de hand van onderstaande lijst is vast te stellen uit wat voor type MG of eventueel ander merk auto de motor afkomstig is.

    Motortype Type                     Motornummering                                    Productie

     XPAG          TB                          XPAG 501 – XPAG 882                                       1939

    XPAG           TC                          XPAG 883 – XPAG 10863                                    1945 – 1949

    XPAG/TD      TD                          XPAG/TD501 – XPAG /TD 9407                            1949 – 1950

                        TD mk II                  zie boven

    XPAG/TD 2    TD                          XPAG/TD2/9408 – XPAG/TD2/30290                     1950 – 1953

                        TD mk II                  zie boven XPAG/TD2/17028                                 1950 – 1952

    XPAG/TD 3    TD mk II                  XPAG/TD3/17029 – einde TD serie                       1952 – 1953

    XPAG/TF       TF 1250                  XPAG/TF/30301 – XPAG/TF/36330                       1953 – 1954

    XPAG           TF 1500                  XPAG 0501 – XPAG 3940                                    1954 – 1955

    XPAG/SC      YA/YB                    XPAG/SC/1001 – XPAG/SC/16915                       1947 – 1949

    XPAG/SC2    YB                          XPAG/SC2/16916 – XPAG/SC2/19462                  1952 – 1953

    XPAG/TR      YT                          Opgenomen in XPAG/SC serie                             1948 – 1949

    XPAG/TL       YT                          Opgenomen in XPAG/SC serie                             1948 – 1949

    XPJM            MORRIS                 10/4 series M          1140 cc                                1938 – 1946

    XPJW           WOLSELY              10 HP                     1140 cc                                1938 – 1946

    XPAW           WOLSELY              4/44                        1250 cc                                1952 – 1956

    Uit: Square Front 1987  Geschreven door: Berry Oudejans (Tekst is ons door Guy bezorgd )

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 03/04-09/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005

    Praatavonden

    Kortrijk
    Elke eerste vrijdag van de maand om 20u00
    Lokaal: "Gouden Bank"
    Hondschotestraat, 2
    8560 GULLEGEM

    Wetteren
    Elke laatste vrijdag van de maand om 20u00
    Taverne: "Pirelli's"
    Palinghuizen, 147
    9000 GENT
    0474 / 554.773
     
    Brussel
    Elke eerste vrijdag van de maand om 20u00
    Lokaal: "De Perannel"
    Ninoofsesteenweg, 1022
    1703 DILBEEK

    Binche
    Chaque deuxième mercredi du mois à 19h30
    Local: "Le Rondeau"
    Grand-Place, 35
    7130 BINCHE



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    FOTO's
    KEMMELRIT


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    FOTO's
    EINDEJAARSDINER


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs