Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Koninginnedag 2009 Apeldoorn
  • Gaza oorlog ACV, ACW en IVV vragen een staakt het vuren en een onderhandelde oplossing voor Gaza-oorlog
  • Ashin Gambira, toonangevende monik van 'Alle Birma Monks Alliance' uit Birma
  • MAHATMA GANDHI (1869-1948)

    O. Getuigenissen

    One-liners over oorlog...
    Foto
    Foto's over oorlog...
    Foto

    1. Mensen die mensen uit elkaar drijven

    Filip Dewinter
    Foto

    2. Organisaties die mensen uit elkaar drijven

    Nazi's en hun Holocoust (foto's)
    Foto
    2008-12-25 Taliban bedreigen schoolgaande meisjes met de dood!
    Foto

    3. Gebeurtenissen die mensen uit elkaar drijven

    2009-01-13 Kut-kinderen
    Foto
    2009-01-14 Gaza-oorlog
    Foto

    4. Teksten die mensen uit elkaar drijven

     

    Een monument over ons
    Een SPIEGEL-blog over mensen, over hen, over jullie, over ons... over mij...
    LINKS= Dingen die mensen uit elkaar drijven. RECHTS= Dingen die mensen dichter bij elkaar brengt.
    06-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    België in schok na steekpartij kinderdagverblijf

    Gepubliceerd: 23 januari 2009 11:14 | Gewijzigd: 26 januari 2009 13:08

    Door een onzer redacteuren

    Rotterdam, 23 jan. België is geschokt door een dodelijke steekpartij in een kinderdagverblijf. Een man stak vandaag willekeurig in op baby's en peuters in een crèche in Dendermonde. Hij doodde twee baby's en een medewerkster. Tien kinderen raakten gewond. Ze zijn niet meer in levensgevaar.
    De vermoedelijke dader vluchtte op de fiets, maar kon na een massale zoekactie worden aangehouden in een naburig dorp. Zijn motief is onbekend.

    De Belgische premier Herman Van Rompuy prees het kordate optreden van de politie. Hij sprak van „een afschuwelijke daad van geweld in een maatschappij die hunkert naar harmonie en vreedzaam met elkaar leven.”

    Premier Jan Peter Balkenende heeft namens het kabinet zijn medeleven betuigd met de ouders van de slachtoffers. Balkenende zei dat het bericht over de steekpartij ons allen raakt. „Kinderen zijn de basis van onze samenleving.”

    Rond tien uur in de ochtend was de vermoedelijke dader, een 20-jarige man uit de omgeving van Dendermonde, komen aanfietsen bij kinderdagverblijf Fabeltjesland in Sint-Gillis, een deelgemeente van Dendermonde. Hij had zijn ogen zwart geschminkt en droeg een rugzak. Hij belde aan, zei iets te willen vragen en liep direct door naar de baby-afdeling. Met een mes stak hij daar wild om zich heen.

    Daarna ging hij door naar de peuterafdeling, waar hij ook instak op de totaal verraste en kansloze kleine kinderen. Op dat moment waren er 21 kinderen en zes begeleidsters in de crèche.

    Na zijn daad stapte de dader weer op de fiets en verdween. De politie rukte direct massaal uit. Andere kinderdagverblijven en scholen in de buurt kregen direct strenge bewaking. Op elke straathoek stonden agenten, afkomstig van korpsen uit de verre omtrek.

    Bij de massale zoektocht trof de politie de vermoedelijke dader aan in het nabijgelegen dorp Lebbeke. Bij zijn arrestatie raakte hij gewond.

    De procureur zei vrijdagavond op een persconferentie dat de verdachte weigert mee te werken aan het onderzoek. Hij is niet onder invloed van drugs of alcohol. De jongeman was niet ontsnapt uit een psychiatrische instelling, aldus de procureur. Ook was de verdachte geen bekende van de politie.

    De procureur zei dat de man zal worden voorgeleid op verdenking van drievoudige moord en meerdere moordpogingen. De man heeft zich niet verzet tegen zijn arrestatie. Hij had een mes bij zich toen hij opgepakt werd. Dat was niet het wapen waarmee hij drie mensen ombracht. Het gebruikte wapen werd teruggevonden in de buurt van het kinderdagverblijf.

    Burgemeester Piet Buyse van Dendermonde: „Het is onwerkelijk. Iedereen is in shock. Ook de kinderen die niet gewond zijn. Ook de mensen van de hulpdiensten. Dit is niet in woorden te vatten.”





    06-05-2009 om 11:05 geschreven door Een mens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koninginnedag 2009 Apeldoorn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    SCHOKKENDE BEELDEN BEELDEN ZEG GENOEG Zevende dode drama Apeldoorn AMSTERDAM - Een 55-jarige medewerker van de Koninklijke Marechaussee is vrijdagmiddag aan zijn verwondingen bezweken. Het aan...
    SCHOKKENDE BEELDEN
    BEELDEN ZEG GENOEG

    Zevende dode drama Apeldoorn

    AMSTERDAM - Een 55-jarige medewerker van de Koninklijke Marechaussee is vrijdagmiddag aan zijn
    verwondingen bezweken.
    Het aantal doden van het drama in Apeldoorn staat daarmee op zeven.
     

    06-05-2009 om 10:38 geschreven door Een mens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gaza oorlog ACV, ACW en IVV vragen een staakt het vuren en een onderhandelde oplossing voor Gaza-oorlog

    ACV, ACW en IVV vragen een staakt het vuren en een onderhandelde oplossing voor Gaza-oorlog

    Meer dan 500 doden, enkele duizenden gewonden onder wie veel vrouwen en kinderen en 1,5 miljoen mensen als ratten in de val opgesloten in een gebied van amper 360 km². Dat is wat de oorlog die Israël eind vorig jaar startte tegen Hamas al opleverde. De vrede die de Israëlische regering met deze aanval zegt te zoeken is verder weg dan ooit. De vraag rijst of Hamas met deze oorlog geneutraliseerd zal worden.

    Het bloedvergieten in Israël en Palestina laat ook het ACW niet los. Samen met Broederlijk Delen en Pax Christi vragen Wereldsolidariteit, ACW en ACV een onmiddellijk staakt het vuren en een onderhandelde oplossing voor het conflict. Brigitte Herremans, stafmedewerker Midden-Oosten bij Broederlijk delen en Pax Christ Vlaanderen, werpt haar licht op het zoveelste bloedige conflict in de regio.”Van deze oorlog wordt niemand beter”, zegt ze. “Niet de Palestijnen die in een dramatische humanitaire situatie verkeren en niet de Israëlische burgers wiens veiligheid nu wellicht meer bedreigd wordt dan voor de oorlog.”

    Ook het Internationaal Vakverbond heeft zijn diepe bezorgdheid uitgesproken over de Gaza-oorlog. In een brief aan Ban-Ki-Moon, Algemeen Secretaris van de Verenigde Naties herhaalde Guy Ryder, Algemeen secretaris van het IVV het standpunt van de internationale vakbond: “Vrede tussen Israël en Palestina moet uitgaan van het bestaan van twee soevereine, onafhankelijke en leefbare staten. De internationale gemeenschap moet hoogdringend haar verantwoordelijkheid opnemen.” Zowel de Palestijnse als de Israëlische werknemersorganisaties ondersteunen dit standpunt.



    Het IVV roept Ban Ki-moon, de Verenigde Naties en de internationale gemeenschap op dringend een staakt het vuren tot stand te brengen en humanitaire hulp te organiseren.







    14-01-2009 om 00:10 geschreven door Een mens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ashin Gambira, toonangevende monik van 'Alle Birma Monks Alliance' uit Birma
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MIZZIMA NIEUWS: Ashin Gambira, de toonaangevende monnik van de saffraan revolutie en een leider in 'Alle Birma Monks Alliance' (Abma), is onder detentie voor een jaar op 4 november van dit jaar.

    Hij werd gearresteerd door de junta's Thugs en lokale autoriteiten in Singai, Mandalay Divisie op 4 november 2007 na te zijn mishandeld.

    Hij is in feite een jonge student leren monnik slechts 29 jaar.

    Maar hij besloot af te zien van zijn instelling leren en deelnemen politieke activiteit toen hij besefte de huidige crisis in Birma zijn ontstaan doordat de junta de eenzijdige pesten tactiek en de weigering om de politieke crisis van politieke middelen. Hij kon niet langer aan de benarde situatie van de mensen en de handen met andere gelijkgezinde monniken zoals het oplossen van de huidige crisis.

    Deze historische monnik geleide beweging van protest door reciteren Metta sutra is nog glorieuze tot vandaag.

    Maar een van de toonaangevende monniken van dit protest is nog in hechtenis.

    Hij was het ziekenhuis op 10 september van dit jaar na het drinken van melk die door de politie op de rechten die resulteerde in braken drie keer toen hij werd geconfronteerd met ernstige stress temidden van de arrestatie van zijn familieleden en de eerste verjaardag van saffraan revolutie.

    Zijn gezondheidstoestand verslechtert als gevolg van verschillende redenen. Het was dus zelfs op het moment van de saffraan revolutie eerste verjaardag. We wisten pas nadat hij het ziekenhuis, dat hij ernstige hoofdpijn, een stijve nek en gespannen wanneer hij denkt aan alles. Hij kan niet concentreren en is zwak en dun.

    Wat is verrassend was vertelde hij zijn oudere zus, die met hem in de gevangenis, "zich niet bezighouden met de politiek, gaat u terug naar de geboorteplaats' Pauk 'en genieten van een rustig leven, en niet afkomstig zijn en zie ik in de gevangenis niet meer." Hij is ongerust over zijn familieleden. Ik was verbaasd toen ik hoorde over.

    Omdat ik gebruikt om met hem en was erg intiem en dichtbij, ik ken hem goed en zijn geestelijke integriteit.

    Alles wat hij over gesproken werd in verband met politiek. Alles wat hij dacht was het verkennen van middelen voor het oplossen van de huidige crisis in Birma door vreedzame middelen. Hij geloofde in de vreedzame transformatie en een win-win situatie. Hij leek te proberen hard met dit bedrijf geloof.

    Zijn echte naam (priesterschap naam) is de U Sandawbartha. Telkens wanneer hij zijn monniken vroeg hem: "Wat doe je Bo San ', gebruikte hij om te antwoorden" Ik werk meestal op' Bahuzanatiharya 'en' Bahuzanathukharya 'als Heer Boeddha onderwezen ".

    Hij is ambitieus en zijn geest is zuiver en schoon. Hij geofferd veel in zijn jonge leven. Maar wat hij terug van zijn grote inspanningen was laag in alle aspecten.

    Ik was ontevreden met hem door zijn uiterlijk wanneer ik voor het eerst zag hem in 'Aungmingalar' snelweg bus terminal. Hij kwam en nam ons op deze terminal wanneer we eerst naar Rangoon voor discussies met hem. Zijn verschijning op die dag is nog steeds in mijn hoofd en ogen, draagt een vies en stoffig gemaakt Thaise zijde gewaad, met meer dan de helft inch lange haren, die een vuile zijde schouder tas met vol kansen en eindigt in.

    Ik hoorde enkele opmerkingen gemaakt in zijn afwezigheid, 'Hij is in tegenstelling tot een boeddhistische monnik, vies en slordig ". In de woorden van Yenanchaung mensen, "Onze stad is onderontwikkeld en vuil als de regering ziet onze stad als bruine of zwarte zone (opstandige gebieden) '. In feite Yenanchaung is de hub en een historische stad vol van actieve en dynamische politieke bewegingen.

    Het is niet verrassend te horen dat deze roddel of een opmerking over hem door sommige welgestelde (tot op zekere hoogte) student monniken door te oordelen alleen zijn oppervlakkige schijn. Maar iedereen kan het niet helpen respect voor hem, zodra zij sprak met hem. Zijn wijsheid, geestelijke en morele integriteit zijn volledig in strijd is met zijn uiterlijk en awesome voor iedereen.

    Ik was nog meer verbaasd toen ik realiseerde hij had geen reserveonderdelen gewaad. Dan begrijp ik waarom hij keek vuil. Hij kan zorgen over het uitstellen van zijn werk als hij gewassen zijn en slechts een gewaad en kon niet naar buiten. Daarna heb ik gerespecteerd hem veel meer en had sympathized met hem.

    Hij kon niet meer cash en natura voordelen als student monnik op dat moment. Bovendien moest hij afzien van zijn kleine bezittingen wat hij had op zijn herberg met inachtneming van zijn veiligheid en moest genoegen nemen met wat hij had en geijverd voor zijn politieke doelen.

    Nu een dergelijke doorgewinterde politieke activist monnik vol offers heeft er bij zijn oudere zus weg te blijven uit de politiek. Vervolgens vroeg ik mijn vrouw (zijn jongere oudere zus) over hem. Ik besefte dat als hij niet de zorg over zijn eigen lijden, hij is angstig en bezorgd over de veiligheid en het lijden van zijn collega's, familie en verwanten.

    De autoriteiten weten zijn gedachten goed en ze gebruikt druk tactieken op hem. Toen ik en mijn vrouw waren op de vlucht, zij bedrogen hem met valse nieuws van onze arrestatie met gedetailleerde locatie, datum en waar we werden gehouden. Toen ze liet hem de daadwerkelijke arrestatie van zijn jongere broer en echtgenoot van zijn oudere zus. U kunt zich voorstellen hoe hij voelde op dat moment. Op dat moment, zijn oudere zus was verwacht haar baby in het derde semester van de zwangerschap. Hij kon niet voorbijgaan aan de werkelijke situatie van zijn zeventigjarig ouders, zonder familie ondersteuning voor zowel dagelijkse nodige middelen en gezondheid. Alle zonen en dochters zijn niet met hen.

    Maar het is zeker dat deze heroïsche monnik leider Ashin Gambira zal nooit overgave aan het kwaad macht van het regime en knielen voor de junta.

    Ik betaal mijn eerbetoon aan de U Gambira met dit artikel op dit ter gelegenheid van de eerste verjaardag van zijn arrestatie door de junta

    13-01-2009 om 23:43 geschreven door Een mens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAHATMA GANDHI (1869-1948)
    Mhatma Ghandi stamde uit een rijke en ontwikkelde familie en hij gaf blijk van een zeldzame, zedelijke grootheid. Zijn vader heette Kaba Karamchand Ghandi, was minister in Porbandor, gelegen in Gujarat. Kaba was een eerlijke en strenge man en had vaak een slecht temperament.
    Zijn moeder heette Putalibai, ze was extreem religieus. Wanneer dat ze de zon niet kon aanbidden, weigerde ze om te eten, dit kon zelfs meerdere dagen duren wanneer het bv. regende. Maar aan de andere kant was ze een zeer geliefde vrouw bij iedereen en een harde werkster.
    De strenge discipline van zijn vader en het religieus opgelegd leven van zijn moeder zullen hem maken tot wat hij geworden is.
    Wanneer hij naar school moest gaan was hij altijd zeer verlegen omdat hij bang had dat de andere leerlingen hem zouden uitlachen. Hij leefde zeer afgezonderd maar nam zijn studies altijd zeer serieus.

    Ghandi was geboren op 2 oktober 1869 te Parbandar, de tegenwoordige staat van Gujarat. Wanneer hij de leeftijd bereikte van 13 jaar trouwde hij met Kasturba, ze was even oud als Ghandi. De vader van Ghandi, Kaba, stierf kort nadien dat Ghandi al zijn misstappen voorlegde in een brief. Na het lezen van de brief beloofde Ghandi nooit nog zo'n misstap te ondergaan. En dit zal hij dan ook letterlijk waarmaken.

    In 1887, twee jaar na de dood van zijn vader, verkrijgt hij zijn diploma aan zijn school op de leeftijd van 18 jaar. Het jaar daarop trekt hij naar Engeland om daar het beroep van zijn vader te leren, namelijk advocaat, zodat hij hem kon opvolgen.

    In 1888 gaat hij rechten gaan studeren aan The College University te Londen. Gedurende zijn verblijf in Engeland las hij bijna alle religieuze boeken zoals de Bijbel, de Koran en de Geeta. Hij kwam tot de conclusie dat alle godsdiensten op gelijke principes steunden. Dus zolang een persoon zijn religieuze principes opvolgde was het goed. Waardoor dat Ghandi alle religies aanvaarde maar bleef toch nog altijd zijn eigen religie het meest trouw namelijk het hindoeïsme. Na zijn studies werd hij aanvaardt bij de Britse balie, maar in 1891 keerde hij na korte duur terug naar India om daar het goede nieuws aan zijn moeder te vertellen maar toen hij eindelijk in India aankwam vernam hij dat zijn moeder overleven was. Maar niemand durfde het hem eerder te vertellen, men vond dat het beter was dat hij het pas wist wanneer hij in India aankwam. Nadat hij alles had verwerkt startte hij een advocatenkabinet op te Bombay.  

    Twee jaar later kreeg hij een aanbod van een Indiaas advocatenfirma, gevestigd in Zuid-Afrika. Hij kreeg als functie raadsman in deze welbepaald firma  in Durban (Zuid-Afrika, Johannesburg).  

    Ghandi ervaarde dat de mensen in de firma hem aanzagen als een minderwaardig ras omwille van zijn huidskleur. Hij was erg geschrokken door de wereldlijke ontzegging van de burgerlijke vrijheden en de politieke rechten voor de Indiase immigranten in Zuid-Afrika.
    Waardoor hij zichzelf in een strijd gaat werpen voor de rechten van de Indiasen. Ghandi zal gedurende 21 jaar in Zuid-Afrika verblijven waarbij hij meerdere malen in gevangenissen zal moeten overnachten.

    Wanneer hij in 1896 werd aangevallen door blanke Zuid-Afrikanen beslist hij om een politiek verzet op te stellen, zonder daden of geweld. Met aan zijn zijde de Zuid-Afrikaanse overheid.

    Zijn inspiratie voor zijn politiek ontstond grotendeels door de Russische schrijver Leo Tolstoy en de Amerikaanse schrijver Henry David Thoreau vanwege zijn essay `Civil Disobedience.' Tijdens de Boer War organiseerde Ghandi een ziekenwagenkorps en eiste een Rode Kruis voor het Britse leger. Na de oorlog keerde hij terug naar het organiseren van zijn campagne voor de Indiase rechten.

    In 1906 sprak Ghandi tot een massa in The Empire Theater, in Johannesburg op 11september, waarbij hij een campagne oprichtte van geweldloos verzet. In datzelfde jaar had de Britse overheid ook besloten om de Indiase huwelijken niet toe te staan.

    In 1910 stichtte hij de Tolstoy Farm, genaamd naar de Russische schrijver, het is een samenwerkende kolonie voor Indiasen. In 1913 leidde Ghandi een groep van 2500 Indiase om een wet te laten invoeren maar ze worden gewelddadig gearresteerd en Ghandi werd opgesloten wegens het niet betalen van een boete. Waardoor dat zijn volgers in opstand kwamen maar dit had natuurlijk ook zijn gevolgen want er zullen 2 mensen sterven en 20 gewonden vallen.

    In 1914 besliste de Zuid-Afrikaanse regering om de eisen van Ghandi waar te maken. Waardoor zijn werk erop zat voor Zuid-Afrika.

    Hij keerde terug naar India na 21 jaar in Zuid-Afrika te hebben geleefd  waarbij het leven van het gewone volk te hebben verbeterd. In India werd hij de leider van een ingewikkelde strijd nl. die van het strijden naar de Indiase basisrechten. Tijdens WO1 speelde Ghandi een belangrijke rol in het aanwerven van manschappen waarbij hij Satyagraha (= Sanskriet voor `waarheid en vast- beradenheid') verdedigde. En begon zijn beweging van passief verzet tegen Groot-Brittannië.

    Wanneer in 1919 het Parlement de Rowlatt Acts, een akkoord waarbij de Indiase koloniale overheid mag over gaan tot revolutionaire activiteiten, niet invoeren ontstaat er een verspreiding van de Satyagraha over heel India waarbij er een groot aantal van volgers werden gecreëerd.

    Het niet-invoeren van de Rowlatt Acts zal als gevolg hebben dat er duizenden Indiasen zullen om komen bij Amritsar door de Britse soldaten.

    De economische onafhankelijkheid van India was een gevolg van Ghandi's Swaraj (Sanskriet voor zelfbestuur) beweging, dit ontstond door het boycotten van de totale Britse goederen. De economische aspecten van de beweging waren veelzeggend door de uitbuiting van de Indiase stadbewoners, door de Britse industrialisten, ontstond er grote armoede. Doordat de mensen goederen moesten maken voor Groot-Brittannië waardoor ze niks voor hun eigen hadden. Ghandi probeerde dit te stoppen door arbeidsnijverheid in te voeren. Het volk moest nu nog alleen voor zichzelf werken en niet meer voor Groot-Brittannië.

    Ghandi evolueerde tot een symbool voor het onafhankelijk India. Hij had een leven van bidder vaster en mediteerde dagelijks. Het leven met zijn vrouw beschouwde hij meer als een relatie tussen broer en zus. Hij kleedde zich met een lendendoek en een sjaal van een van de laagste standen. Hij verwierp bezittingen en leefde van groenten en geitenmelk. De Indiasen zien hem aan als een heilige waardoor ze hem Mahatma (Grote ziel) noemden, een titel die enkel werd gegeven aan de grootste wijzen.

    De politieke en de spirituele Mahatma was zo invloedrijk dat de Britse overheid zich niet wou bemoeien met Gandhi. In 1921 besloot de Indiase Nationale Congres dat Ghandi de totale macht kreeg over India waarbij hij ook zijn opvolger mocht aanduiden. De Indiase bevolking kon de ashima niet totaal volbrengen. Een gewapende groep Indiase opstanders kwam in opstand tegen G.B. waardoor er rellen uitbraken. Ghandi besloot daarom de `burgerlijke ongehoorzaamheid' campagne stop te zetten. Waarna hij in 1922 nogmaals werd opgesloten. Na zijn vrijlating in 1924 trekt Ghandi zich terug uit de politiek en wijdde zichzelf aan het verspreiden van gemeenschappelijke eenheid. Maar een korte tijd nadien vecht hij weer voor de onafhankelijkheid van India.

    In 1930 verklaarde de Mahatma een nieuwe campagne van burgerlijke ongehoorzaamheid. Ghandi roept hierbij de Indiase bevolking en verbiedt hun belastingen te betalen op zout. De campagne was een opmars naar de zee, waarbij er duizenden volgers van Ahmedabad tot de Arabische Zee stapten, waar dat ze zout aanmaakten door het zeewater te laten verdampen. De Indiasen namen zout mee in hun handen maar werden verwijderd door de Britse soldaten. Waardoor dat ze naar de zoutindustrie gingen, maar werden hier ook tegen gehouden, zonder geweld. Hierna werd Ghandi nogmaals gearesteerd maar in 1931 weer vrijgelaten.

    In maart 1931 besloot de Britse regering om een vredesverdrag te sluiten met Ghandi, waarbij hij vrijgelaten werd samen Nehru Jawaharlal, zijn bondgenoot en secretaris van The Indian National Congres.

    In tussentijd willen de moslims privileges bemachtigen. Waardoor de hidoes in opstand komen. Dit bracht veel ellende met zich mee en op dat moment was er ook de Crash van Wallstreet bezig. Dit zal rampzalige gevolgen hebben voor India maar het zal ook de hele wereld beïnvloeden. Doordat de aandelen sterk gedaald zijn zal de export van goederen niet meer kunnen doorgaan waardoor de derde wereld eronder leidt.

    Ghandi stopte zijn campagne, nadat de Britse overheid akkoord ging met Ghandi's eisen. In dat jaar vertegenwoordigde Ghandi ook The Indian National Congres op een vergadering in Londen.

    In 1932 begon Ghandi een nieuw burgerlijke ongehoorzaamheid campagne tegen de Britten. Twee maal gearesteerd, Ghandi vastte gedurende lange periodes. Deze vasten waren efficiënt tegen de Britten, wanneer Ghandi zou sterven dan had er een revolutie uitgebroken.
    In september 1932, ondertussen in de gevangenis, onderging Ghandi een vastenperiode die bijna zijn dood betekende. Hij wou hierbij de status van de Onaanraakbare Hindoes verbeteren.

    Gedurende deze periode, 1934 tot 1939, reisde Ghandi doorheen India en leerde de ashima aan en probeerde de `onaanraakbaarheid' stop te zetten. De politieke macht van Ghandi was zo groot dat de vaderlandse regel niet kon worden ingevoerd totdat Ghandi het goedkeurde.

    In 1939 keerde Ghandi terug naar het politiek leven omdat hij de Indiase federatie wou afwerken samen met heel India. Toen hij terug keerde naar India startte hij meteen een vastenperiode. Deze vastenperiode was een aanleiding omdat de leider van Rajkot onmiddellijk moest stoppen met zijn autocratische gedrag.

    Door zijn vaste ontstond er een grote opstand van zijn volgers waardoor de koloniale overheid tussenbeide moest komen. Maar Ghandi's eis zal uitgevoerd worden. En nogmaals wordt hij aangezien als de belangrijkste politieke figuur uit India.

    Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt vragen het Congres en Ghandi, aan de Britse overheid wat het doel is van de oorlog en wat de gevolgen zijn voor India.

    Maar wanneer ze hierop geen antwoord verkrijgen, besluit het Congres geen steun te verlenen aan Groot-Brittannië zolang dat India niet onafhankelijk is. Maar de Britten weigeren de onafhankelijkheid te verklaren van India. Maar stellen wel een schikking voor maar die wordt al snel verworven door het Congres.

    In 1942 wordt Ghandi opgesloten omdat hij te veel weerstand biedt gedurende de oorlog. Maar hij wordt weer vrijgelaten na 2 jaar wegens zijn erbarmelijke  gezondheidstoestand.

    In 1944 is Groot-Brittannië eindelijk klaar om India haar onafhankelijkheid te schenken op voorwaarde dat de 2 nationalistische groepen, namelijk de Hindoes en moslims, tot een schikking komen. Wanneer er binnenlandse vrede gevormd werd verkreeg India, op 15 augustus 1947, haar onafhankelijkheid.

    Wanneer de onafhankelijkheid wordt verklaard van India ontstaat er een scheiding tussen India en Pakistan. Maar door de deelname aan de oorlog ontstaan er rellen tussen de hindoes en moslims. Om de opstanden te herstellen beslist Ghandi om te vasten, en hij zal niet stoppen voor er vrede heerst tussen beide groepen.

    Op 13 januari ondergaat de Mahatma een nieuwe vastenperiode, te New Delhi. Hierbij zal hij eindelijk de vrede kunnen herstellen tussen beide. Maar op 30 januari werd hij vermoord door een fanatieke hindoe wanneer hij op weg was naar zijn dagelijkse gebedsplaats, te New Delhi.

    Na de middag: Ghandi moest zich begeven naar een vergadering, te Birma House, dat handelde over de splitsing van Het Congres. Ghandi wou dit verhinderen en wou ook de onenigheden tussen Nehru en Patel, minister van New Delhi, lossen. Patel ging akkoord om zijn besluit, Het Congres laten splitten, voor korte duur laten rusten.

    Om 16uur: Ghandi was nog steeds aan het onderhandelen met Padel. Maar de moordenaars waren al in de tuin om hun aanslag te plegen op Ghandi.

    Om 17u10: Ghandi was te laat voor zijn dagelijks gebed. Abha en Manu, de achter-nichten van Ghandi, vergezelden Ghandi naar zijn gebedsoord. Ghandi was wel verontwaardigd omdat hij te laat was voor zijn gebed.

    Godse, de moordenaar van gandhi, was zeer zenuwachtig, maar hij was er klaar voor. Godse kwam dichterbij en nam zijn pistool uit zijn jas. Maar Manu had alles gezien en plaatste zich voor Gandhi. Maar dit hielp niet veel want Godse trok Manu van Ghandi weg en schoot drie maal in de borstkas van Ghandi. Het enige wat hij kon roepen was “He Ram”, wat betekende “Oh God.” Toen Ghandi op de grond lag was het 17u17.

    Godse Nathuram had nog 2 medeplichtige, namelijk Narayan Apte en Karkare.

    Op 31 januari 1948, 1 dag na de dood van de Mahatma, kwamen er 1 miljoen mensen, te New Delhi, om nog voor een laatste maal afscheid te nemen van hun mahatma. Een zee van mensen volgde de begrafenis `stoet' van Ghandi. Ze legden hierbij een afstand af van Birla Bhavan tot Raj Ghat.


    13-01-2009 om 21:09 geschreven door Een mens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Komiek, Zarganar, krijgt 45 jaar cel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    vr 21/11/08 15:20 - Een rechtbank in Myanmar heeft een plaatselijk populaire komiek veroordeeld tot een celstraf van 45 jaar. Het is de zoveelse zware celstraf uitgesproken voor oppositieleden tegen het militaire regime.

    Maun Thura, beter bekend als Zarganar, had samen met andere collega's de slachtoffers van de cycloon Nargis geholpen. Daarbij had hij voor buitenlandse camera's kritiek geuit op de manier waarop het regime de nasleep van de cycloon aanpakte.

    Hij werd toen opgepakt en is nu veroordeeld op basis van een van mediawetten van het land. Cycloon Nargis maakte in mei zo'n 2,4 miljoen slachtoffers, onder wie 138.000 doden en vermisten.

    Zarganar vond het niet kunnen dat de junta aanvankelijk geen buitenlandse hulp wou ontvangen. Samen met de komiek is ook sportverslaggever Zaw Thet Htwe veroordeeld. Hij moet 15 jaar in de gevangenis uitzitten.

    De junta treedt de laatste weken ontzettend hard op tegen activisten. De voorbije weken zijn er meer dan 80 veroordeeld, vaak met lange celstraffen. Zo kreeg een monnik deze week te horen dat hij in totaal voor 68 jaar naar de gevangenis moet.

    De monnik nam deel aan protesten in augustus vorig jaar, die bloedig werden neergeslagen. De golf van veroordelingen lokte al heel wat kritiek uit  van de VN en mensenrechtenverenigingen.

    13-01-2009 om 17:53 geschreven door Een mens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schoolgaande meisjes zijn doelwit voor Taliban.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen KANDAHAR, Afghanistan -- Afghan police have arrested 10 Taliban militants involved in an acid attack against 15 girls and teachers walking to school in southern Afghanistan, a provincial governor said Tuesday.  (de Afgaanse politie heeft 10 Taliban militanten gearesteerd omdat ze 15 schoolgaande meisjes en hun leerkracht hebben aangevallen...)

    "Several" of the arrested militants have confessed to taking part in the attack earlier this month, said Kandahar Gov. Rahmatullah Raufi. He declined to say exactly how many confessed.

    High-ranking Taliban fighters paid the militants a total of $2,000 to carry out the attack, Raufi said. The attackers came from Pakistan but were Afghan nationals, said Doud Doud, an Interior Ministry official. (Hooggeplaatste Taliban strijders hadden de militanten 2000 dollar betaalt om de aanval uit te voeren.)

    The attackers squirted acid from water bottles onto three groups of students and teachers walking to school in Kandahar city on Nov. 12. Several girls suffered burns to the face and were hospitalized. One teenager couldn't open her eyes days after the attack, which sparked condemnation from around the world. (De aanvallers gooiden acid vanuit waterflessen in het gezicht van de meisjes, waar het goedje in hun gezicht brandde... Eén meisje kan nu, dagen na de aanval, nog steeds haar ogen niet openen.)

    Afghanistan's government called the attack "un-Islamic," while the U.N. labeled it "a hideous crime." U.S. first lady Laura Bush decried it as cowardly.

    Kandahar is the spiritual birthplace of the Taliban regime, the hard-line Islamists who ruled Afghanistan from 1996 to 2001, and one of Afghanistan's most conservative regions, a place where women rarely venture far from home.

    A Taliban spokesman earlier this month denied that Taliban militants were involved in the attack.

    Girls were banned from schools under Taliban rule, and women were only allowed to leave the house wearing a body-hiding burqa and accompanied by a male family member. (Onder het Taliban bewind mochten meisjes niet naa school gaan en mochten ze het huis niet verlaten zonder een alles bedekkend kleidingstuk, burqa, te dragen. Ze moesten eveneens steeds vergezeld worden van een mannielijk familielid.)

    The country has made a major push to improve access to education for girls since the Taliban's ouster. Fewer than 1 million Afghan children - mostly boys - attended school under Taliban rule. Roughly 6 million Afghan children, including 2 million girls, attend school today. (Sinds de verdrijving van de Taliban heeft de huidige regering haar best gedaan om meisjes terug naar school te krijgen.)

    But many conservative families still keep their girls at home. (Maar vele conservatieve families houden hun meisjes nog steeds thuis .)

    Raufi said girls attending Mirwais Mena girls' school didn't attend class for three days after the attack, but have since returned. (De school van de aangevallen meisjes was door de aanval voor drie dagen gesloten, maar is sindsdien terug open)

    Kandahar province's schools serve 110,000 students at 232 schools, Raufi said. But only 10 of the 232 are for girls. Some 26,000 girls go to school, he said.

    Arsonists have repeatedly attacked girls' schools and gunmen killed two students walking outside a girls' school in central Logar province last year. UNICEF says there were 236 school-related attacks in Afghanistan in 2007. (Meisjes scholen zijn herhaadelijk aangevallen en mannen met wapens hebben twestudenten gedood die buiten een school wandelden. Unicef zegt dat er 236 aanvallen op scholen waren in Afghanistan in 2007.)

    The Afghan government has also accused the Taliban of attacking schools in an attempt to force teenage boys into the Islamic militia. (De Afgaanse regering heeft de Taliban er ook al van beschuldigd dat ze scholen aanvallen om daarna de tienerjongens te dwingen in Islamitische milities.)

    Elsewhere in Afghanistan, the country's intelligence agency said it has arrested four people, including three religious leaders and a youth, for alleged involvement in suicide and other bomb attacks in northern Kunduz province.

    The ring was broken up after a failed bombing mission in the province earlier this year when the would-be bomber failed to properly detonate his explosives, the agency said in a statement Tuesday.

    25-12-2008 om 20:06 geschreven door Een mens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.William Wilberforce en zijn strijd tegen slavernij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    William Wilberforce (24 augustus 1759 - 29 juli 1833) was een Engels parlementariër en leider van de anti-slavernijbeweging.

    Na zijn verkiezing tot lid van het Lagerhuis in 1784, werkte hij aan sociale hervormingen, voornamelijk waar het ging om werkcondities van arbeiders. Werknemers moesten in die tijd buitengewoon lange dagen werken, hun gezinnen kwamen in groten getale in de steden wonen en leefden daar in mensonwaardige omstandigheden.

    Lady Middleton, de echtgenote van politicus Sir Charles Middleton, benaderde hem en vroeg om zijn invloed tegen de slavenhandel te gebruiken. Op 12 mei 1789 deed hij zijn eerste toespraak tegen de slavernij en vanaf toen was hij een van de leidende figuren in de beweging. Alhoewel de meeste van zijn (Tory) partijgenoten niet meewerkten, hield hij vol en uiteindelijk werd in 1807 een wet aangenomen die slavenhandel illegaal maakte. Hiervoor had hij wel de hulp van de Whigs, en vooral hun leider in het House of Lords William Grenville, nodig.

    Na zijn pensionering in 1825 speelde hij geen belangrijke rol meer. Zijn collega Thomas Fowell Buxton nam zijn taak over en leidde de beweging in het parlement. Drie dagen voor zijn overlijden werd de Slavery Abolition Act aangenomen. Alle slaven in het Britse Rijk kregen hierdoor hun vrijheid terug.

    Wilberforce zette zich in voor de Britse Oost-Indische Compagnie en wist enkele bijkomende clausules los te krijgen nadat de overeenkomst vernieuwd moest worden. Het ging hierbij vooral om het verkrijgen van bepaalde rechten voor het Britse Rijk in het oosten. Zijn werk resulteerde in de oprichting van het bisdom van Calcutta.

    William Wilberforce was een van de stichtende leden van de Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals.


    22-12-2008 om 21:47 geschreven door Een mens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    1.

    Mensen die mensen dichter bij elkaar brengen


    1759-1833 William Wilberforce
    Foto

    1869-1948 Mahatma Ghandi
    Foto

    1979- Ashin Gambira
    Foto

    Zarganar
    Foto

    2. Organisaties die mensen dichter bij elkaar brengen


    Amnesty international
    Foto

    Amnesty International Vlaanderen
    Foto

    Verenigde Naties
    Foto

    Artsen Zonder Grenzen
    Foto

    3. Mensen & organisaties die alle levende wezens dichter bij elkaar brengen


    4. Gebeurtenissen die mensen dichter bij elkaar brengen


    5. Teksen die mensen dichter bij elkaar brengen


    De universele verklaring van de rechten van de mens
    Foto

    Verdrag inzake de rechten van het kind
    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!