Inhoud blog
  • Taalinitiatie Frans - kinderliedjes
  • 2e & 3e graad LS - Luisteren en spreken (integratie MEDIA)
  • Sociale Vaardigheden - een groeiboekje axenroos
  • Taal - 2e en 3e graad - werkwoorden in de tegenwoordige tijd.
  • W.O. - 2de en 3de graad - Winterproefjes
  • Bijdragen WO op klascement
  • Spreekwoorden - 2de en 3de graad LO
  • Nieuwe bijdragen op klascement
  • Algemeen - 2de en 3de graad - Leren door samen te werken
  • Groepswerk - verdeling van de taken
  • Taal - evaluatie spreken & lezen.
  • W.O. - 3de graad - Topografie van Europa en de Wereld
  • vanaf 2e lj - ICT - maal- en deeltafels
  • vanaf 2e lj - REKENEN - maal- & deeltafels
  • W.O. - 2de Lj Cowboys en Indianen
  • LS - project ICT & Muzische vorming
  • 5e & 6e lj - Leren Leren Mindmaps
  • KS - ICT klik- & sleepoefeningen
  • J-clic downloaden
  • 1e lj - Veilig Leren Lezen (online)
  • 4e; 5e & 6e lj - ICT Algemeen - een klasblog
  • Taal - aanvankelijk lezen
  • LS - ICT - online oefenen algemeen
  • 5e & 6e lj - FRANS - uitwisselingsproject
  • 5e & 6e lj - SPREEKBEURT - stappenplan
  • ICT - stappenplan Power Point
  • 1e,2e & 3e leerjaar - Creatief schrijven / integratie ICT (chronologisch ordenen)
  • 5e & 6e lj. - Creatief schrijven / Sociale Vaardigheden - Een positief toekomstbeeld.
  • BS - SOCIALE VAARDIGHEDEN - een leerlijn
  • vanaf 4e lj - W.O. / groepswerk
  • 1e & 2e lj - TAAL - Creatief schrijven / Luisteren & Spreken
  • 1e & 2e lj - TAAL - Luisteren en spreken (2)
  • BS - SOCIALE VAARDIGHEDEN - de geluidsmeter
  • 1e & 2e lj - TAAL - luisteren en spreken - chronologisch rangschikken
  • BS - TAAL - leesmotivatie
  • 3e & 4e lj - TAAL - creatief schrijven / Vreemde beestjes!
  • 5e & 6e lj - FRANS - extra oefenstof
  • 4e; 5e & 6e lj - TAAL / Drama / Muzische vorming - Stripverhaal samenstellen
  • 1e & 2e lj - TAAL - Luisteren en spreken
  • LS - ICT - Muzische vorming/ beeld
    Foto
    Archief per maand
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 10-2009
  • 07-2009
  • 02-2009
  • 09-2008
  • 03-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
    Foto
    Meester Pascal
    LesideeŽn en -suggesties.
    24-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5e & 6e lj - SPREEKBEURT - stappenplan
    Via deze link kan het volledige document gedownload worden:
    http://www.klascement.net/docs/3662/

    Leerlingen krijgen in deze bijdrage een stappenplan aangereikt om een spreekbeurt voor te bereiden. Van een 'mindmap' tot tips om materialen op te zoeken en te verwerken.

    24-04-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    >> Reageer (0)
    21-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ICT - stappenplan Power Point

    Link op klascement:
    http://www.klascement.net/docs/3663/

    Stappenplan bij het maken van een PPT-presentatie. Leerlingen kunnen hier perfect mee aan de slag.

    Voorbeelden: reisfolder, fotostripverhaal, aanvullingen spreekbeurt, verwerken leeruitstap,...




    21-04-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    >> Reageer (0)
    20-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1e,2e & 3e leerjaar - Creatief schrijven / integratie ICT (chronologisch ordenen)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De leerlingen krijgen een verhaal waarvan de prenten door elkaar zijn gehaald. Ze rangschikken de prenten chronologisch.
    Na controle door de leerkracht gaan leerlingen het verhaal uitschrijven op de computer.

    * In het 1ste leerjaar beperk je de opdracht tot 1 ŗ 2 zinnen per prent of je werkt met tekstballonnen.
    * In het 2e leerjaar schrijven de leerlingen het verhaal volledig uit en ze verzinnen een passende titel.
    * In het 3e leerjaar kan je de leerlingen het verhaal met eigen ideeŽn laten aanvullen.

    20-04-2007 om 22:33 geschreven door Scally  


    >> Reageer (0)
    10-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5e & 6e lj. - Creatief schrijven / Sociale Vaardigheden - Een positief toekomstbeeld.
    De toekomst...spreekt tot de verbeelding. Er hangt wat magie rond het thema.

    Het thema biedt kansen om met leerlingen te filosoferen over de toekomst. Actuele problemen kunnen hierin aan bod komen (gevolgen van de opwarming van de aarde, uitvindingen, op ontdekking in de ruimte,...)

    Een leuke schrijfopdracht die hierbij kan aansluiten, vind je hier.
    Laat leerlingen een toekomstbeeld opstellen voor iemand uit de klas. Denk hierbij aan thema's als werk, relatie, gezondheid,...
    Leg wel de nadruk op een positief toekomstbeeld. Het gaat om een realistisch beeld. Na een grondige brainstorm kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag.

    Tip!

    Leuk aan deze opdracht is dat leerlingen hun geschreven tekst achteraf naar voor kunnen brengen. Zorg voor een 'glazen bol', een aantal doeken, het verduisteren van de klas. De leerling waarover het toekomstbeeld werd geschreven komt dan bij de
    waarzeg(g)(st)er naar zijn/haar toekomst luisteren.

    10-04-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BS - SOCIALE VAARDIGHEDEN - een leerlijn
    Vanuit materialen die ik in de loop van de schooljaren heb verzameld, werkte ik een 'leerlijn' uit m.b.t. Sociale Vaardigheden. Inspiratie haalde ik dus uit verschillende methodes, maar voornamelijk uit bijscholingen. SV worden niet afzonderlijk aangeleerd.
    SV worden geÔntegreerd binnen andere lessen. Je geeft geen SV een halfuurtje per week. Aan de hand van de voorbeelden hoop ik duidelijk aan te geven wat ik hiermee bedoel...

    Bij elke pijler horen lessen en/of thema's voor elke graad.

    1. Leren over...liefde

    1e graad   2e graad  3e graad
    - Lieve woordjes. (een verhaal van Carl Norac & Claude Dubois)
    - Lief zijn. Verliefd zijn.
    - Ik vind je lief...(laat leerlingen via briefjes naar elkaar schrijven waarom ze iemand lief vinden)
    - Vrienden
    - Een groot hart voor...(helpen, danken, goed doel,...)
    - Ik vind je lief...(laat leerlingen rond Valentijn een liefdebrief schrijven naar een fictieve figuur waarover je verteld heb in de klas)

    - Vriendschap vs liefde. Liefdeskoffer van CLB
    - Een groot hart voor...(liefdadigheid)
    - Verliefd zijn.


    2. Leren over...het lichaam

    1e graad   2e graad  3e graad
    - Kijk wat ik kan! Ik kan al...(groeiboekje, ik kan lezen, ik kan tellen tot 10,...)
    - Ik groei. Van baby tot schoolkind.
    - Zich wassen! Tanden poetsen! Winter- & zomerkledij.
    - Iedereen is anders.
    - Jongen of meisje? Is het nu Jan of An?
    - EHBO

    - Over verschillen tussen jongens en meisjes.
    - Ik verander in de puberteit.
    - Samenwerking Mega-project.



    3. Leren over...nieuw leven

    1e graad   2e graad  3e graad
    - Ik ben geboren! Geboortekaartjes
    (laat de leerlingen hun eigen geboortekaartje meebrengen)
    - Gevoelens bij geboorte.
    - Nieuw leven bij de dieren.
    - De ooievaar? Maar nee, de bloemkool!
    - Alles is nieuw! Gevoelens bij
    nieuwe ervaringen.

    - Mijn geoorteverhaal.
    - Bloot! De voortplanting



    4. Leren over...genieten

    1e graad   2e graad  3e graad
    - Sherborne
    - 4 hoofdgevoelens: blij - bang - boos - verdrietig (gevoelens koppelen aan verschillende situaties)
    - Dat vind ik (niet) leuk. Omgaan met anderen.

    - Sherborne
    - Ik voel mij... De anderen voelen zich... Gevoelens benoemen.
    - De relatie naar anderen kunnen verwoorden.
    - Sherborne
    - Daar geniet ik van...
    - Mijn relatie met anderen. Een (positief) toekomstbeeld opstellen.

    10-04-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vanaf 4e lj - W.O. / groepswerk
    Wie graag aan de slag gaat volgens de CLIM-methode vindt hier alvast een aanzet. CLIM betekent in se CoŲperatief Leren In Multiculturele groepen. Multicultureel kan naar mijn mening vervangen worden door mogelijkheden/talenten.
    Wie voor deze methode kiest, neemt als leerkracht de taak van begeleider (coach). De leerlingen krijgen binnen hun groep een eigen taak. Elke taak is genoemd naar een figuur uit het gezelschapspel "Stratego":

    1. De maarschalk is de leerkracht. Die mag 'bommen' uitdelen als de leerlingen hun werk niet naar behoren uitvoeren. Deze groep krijgt dan een extra opdracht. Deze taak heeft altijd betrekking op het groepswerk waaraan tijdens de lessenreeks wordt gewerkt.

    2. De generaal is de voorzitter van de groep. Hij of zij neemt de leiding en zorgt voor de rust.

    3. De kolonel is de secretaris en leidt de invulopdrachten.

    4. De kapitein leidt de verbetering van de opdrachten. Dit gebeurt a.d.h.v. een verbetersleutel of de leerkracht. Hij of zij controleert steeds of alles is verbeterd.

    5. De luitenant controleert de spelling. Hij of zij heeft steeds het groene boekje en een woordenboek bij de hand.

    6. De verkennner is de loper. Hij of zij is de enige die zijn plaats mag verlaten om materiaal te gaan halen.

    Het gebruik van deze methode kan je best toepassen over heel de lagere school. Aanpassingen voor leerlingen uit de onderbouw zullen hierbij wel nodig zijn. De namen die aan de verschillende taken worden gegeven, kunnen ook vrij gekozen worden.
    De werkvorm is niet methodegebonden.

    10-04-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    >> Reageer (0)


    Welkom op mijn blog!
    Zoeken met Google



    Zoeken in blog


    Gastenboek
  • leerkrachtblog
  • uw website
  • computerhoek hoekenwerkfiches
  • project de kermis
  • Dik in orde

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • gbs gooik
  • 123lesidee
  • Klascement
  • tetris - doolhof - sudoku
  • Kleutergroep.nl
  • Beeldbank
  • YouTube


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!