Aanschouw het verslagje van woensdag 15 september 2010. Normaal gezien wordt bijna elke dag gestart met een grote portie rekenen. Vandaag was dit enigszins anders, want er stond kloklezen op het programma. Aangezien wij niet over voldoende individuele klokjes beschikken voor twee klassen, moest er een klas voor de speeltijd en een klas na de speeltijd. Onze beurt was na de kleine speeltijd. Wat natuurlijk niet betekende, dat wij op onze lauweren gingen rusten voor de speeltijd. Integendeel! Onmiddellijk kregen de leerlingen het aangekondigde woordpakketdictee. Na een kleine instructie over de lay-out van het dictee ( voor sommigen het verschil tussen links en rechts heel moeilijk!) staken we van wal. 18 losse woordjes werden gedicteerd en de laatste twee waren zinnen. In de spellingsles die erop volgde, stonden de onthoudwoorden centraal. Aan de hand van tekeningen, kwamen de leerlingen tot het juiste woord. Dat woord moesten ze dan nogmaals oplijsten. Zoals eerder al aangekondigd , startte na de speeltijd de les rond kloklezen. Een donderslag bij heldere hemel. Vele kinderen bleken niet meer instaat om het uur op een correcte wijze aan te duiden, te verwoorden en omzetten in digitale klok. Gelukkig was ik niet alleen met de getrokken conclusie, ook in het andere vierde leerjaar een gelijkaardig scenario. Conclusie is wel degelijk, oefenen en oefenen. Daarom ook een warme oproep naar de ouders toe, laat de leerlingen op zeer regelmatige basis de klok lezen. ( Zowel digitaal als analoog) Nu we toch in de rekensfeer zitten, wil ik toch nog even terugkomen op het hoofdrekenen met +/- . Heb al heel wat ongeruste ouders telefonisch, via email of andere agenda's gehoord over de leerstof. Ik zou zeggen, probeer rustig te blijven. Elke week komt hoofdrekenen aan bod, bij sommigen is het inzicht dat moet verschijnen. Bij de ene gaat dat sneller als bij de andere. Het komt er op aan rustig te blijven en goed te blijven oefenen. We gaan alleszins zo in de klas verderwerken.
Morgen zal ik niet aanwezig zijn op school. Mijn oudste zoontje wordt buisjes gestoken en daardoor kan ik niet aanwezig zijn. De klas zal worden opgevangen door juffrouw Myriam en juf Veerle. Agenda: woensdag: taak:rekenen: cijferen 16/09 Muzo: mannetje/vrouwtje uitknippen 17/09 WO: De school van toen vraagjes 17/09 lessen: WO: De school van toen niet vergeten: zwemmen donderdag: taak: Muzo: mannetje/vrouwtje uitknippen 17/09 WO: De school van toen vraagjes 17/09 lessen: WO: De school van toen niet vergeten: agenda
Voor WO hebben de kinderen een blad met vraagjes mee naar huis gekregen. Het is de bedoeling dat ze deze gaan beantwoorden op een apart blad. Alle vraagjes moeten niet af zijn tegen vrijdag, maar er moet wel al aan gewerkt zijn. Zoals op de info avond al gezegd, worden de antwoorden op de vragen door ons niet verbeterd. Wij reiken de vraagjes aan ( als deze goed opgelost worden, kennen ze hun leerstof) en de kinderen moeten dit proberen tot een goed einde te brengen. ( Uiteraard mag u als ouder nog mee begeleiden!)
Zo, morgen zal ik geen verslagje schrijven... maar vrijdag zijn we terug present. Groetjes en tot vrijdag, Meester Joeri