Met de toets rekenverhalen of toepassingen in aantocht leek het ons ( de leerkrachten van het vierde) zinvol om kinderen die het wat moeilijker hebben met rekenverhalen, in kleinere groepjes bij juf Stefanie te laten gaan. Hierdoor begonnen we vandaag eerst met taal, begrijpend lezen. Niet op punten deze keer, want het accent lag op de tekst te schematiseren en samen te vatten. Op verschillende manieren werden de tekstblokken samengevat. Voor rekenen werd de klas in twee groepen gedeeld. Een groep bij juf Stefanie, de andere bij mij. Mijn groep kreeg als opdracht om de rekenverhaaltjes te maken per twee ( 1 groepje per 3) . Ze werkten aan de oefeningen in het klad. Toen de overige groep terugkwam werden alle rekenverhalen samen opgelost. In de namiddag gingen we op zoek naar wat mogelijke oorzaken van conflicten zijn en deze noteerden we in de schrift. Opdracht tegen volgende week dinsdag is op zoek gaan naar een krantenartikel, waarin een conflict voorkomt. De dag van vandaag kan dat niet zo moeilijk zijn , denk ik. De WO les rond energie was vrij kort. Dit kwam omdat we nog twee rekenverhalen nog niet hadden afgemaakt. Deze werkten we dan af en na het schrijven van de agenda, las ik hen nog een stukje voor. Agenda: leren: rekenen: toets rekenverhalen 15/11 Muzo: " Het kauwgum kind" 16/11 doen: Godsdienst: krantenartikel 20/11 toetsen laten tekenen
Bij het bekijken van de toets rekenverhalen stel ik vast dat de meeste oefeningen gelijkaardig zijn aan de oefeningen die we vandaag hebben opgelost. Het lijkt me dan ook logisch, dat deze zeer goed worden ingeoefend. Uiteraard mogen de rekenverhalen uit vorige lessen ook ingeoefend worden. Wat de toetsen tekenen betreft, zou ik willen oproepen om dit toch op regelmatige basis te doen. Ik controleerde deze ochtend en meer dan de helft was niet in orde.