Vandaag stond in teken van de generale repetitie. De kinderen kregen een werkbundel met allerlei taal - en rekenspelletjes, tekenopdrachten, ... en ze mochten gezelschapsspelen meebrengen. Drie generale repetities betekende drie verschillende groepen. In de tussentijd werden de moederdaggeschenkjes ingepakt en de moederdagkaartjes afgewerkt. Morgen en overmorgen worden de kinderen een half uur voor het optreden op de eerste verdieping van Sint - Jozef verwacht. Daar hebben we een lokaal ter beschikking om ons om te kleden en te wachten tot het ons beurt is. Aan de kinderen werd gevraagd om een boek, strip of gezelschapsspel mee te brengen. Geen elektronisch speelgoed, want we zijn niet constant in het lokaal en iedereen kan daar binnen. Voor groep 1 om 16 uur aanwezig zijn, groep 2 op zondag om 10.30 en groep 3 om 14.30. Maandag moeten de leerlingen hun zwemzak meebrengen! Niet vergeten dus!
Zo, aan iedereen alvast een geweldige Kruikenburgse feesten gewenst!
Voor we aan de toets cijferen begonnen, werd eerst de spreekbeurten opgehaald en huistaken gecontroleerd. Blij te zien dat iedereen zich wat de spreekbeurten betreft, aan de afgesproken datum heeft gehouden. De huistaak cijferen was niet door iedereen gemaakt ( onbegrijpelijk als je weet dat er vandaag toets cijferen was!). Eén leerling had zich gebaseerd op de weblog en daar had ik inderdaad een verkeerde datum opgeschreven. Toch stond het in de klasagenda correct. De eerste bron die geraadpleegd moet worden is de agenda! We maakten klassikaal nog enkele oefeningen van op de huistaak en de kinderen kregen nog de laatste tips mee. De toets was rijkgevuld qua oefeningen, zodat dit het enige wapenfeit was van de voormiddag. Oh ja, een aantal moederdaggeschenkjes kregen al de final touch. Wordt vervolgd! Agenda: Leren: rekenen: Meetkunde: ws b blz 31-41-42-51-59-60-68-78
08/05 ws c blz
5-6 kompasje: blz 45-47 doen: gekleurde sokken (lang of kort) meebrengen. passer 8/05 toetsen laten tekenen, nieuwsbrief
De dag begonnen met het oefenen van ons dansje op het podium, desondanks enkele druppels konden we deze oefenstonde vlot afwerken. Een aantal leerlingen dient de pasjes thuis toch nog beter in te oefenen, want het staat nog niet op punt. Na de speeltijd begonnen we met de thematoets spelling waarbij de kinderen 2 opdrachten door mij gedicteerd kregen en de rest zelfstandig konden oplossen. Er stond ook een grote herhaling van meetkunde op het programma. De kinderen oefenden nogmaals de kenmerken van de cirkel en tekenden er ook enkele. In de rekenschrift stonden er oefeningen rond vierhoeken en driehoeken klaar. Met behulp van hun kompasje en de nodige meetinstrumenten brachten ze deze opdrachten tot een goed einde. De rekenles zelf liep verspreid over de voor en de namiddag. Nog in de namiddag werd er nogmaals geoefend voor het schoolfeest, maar deze keer met onze attributen. Verdere uitleg kan ik hierbij nog niet geven. Agenda: Leren: rekenen: bewerkingen: cijferen ws c blz 3-4 07/05 Meetkunde: ws b blz 31-41-42-51-59-60-68-78 08/05 ws c blz 5-6 kompasje: blz 45-47 Doen: rekenen: huistaak 21 08/05 spreekbeurt afgeven 07/05
Huistaak 21 is een huistaak gekoppeld aan de bladzijden 3 en 4 van werkschrift c. Ideaal om de toets cijferen te oefenen. We deden vandaag ook een oproep om gekleurde kousen ( kort of lang) mee te brengen naar school. Deze sokken zullen gebruikt worden tijdens ons optreden. Donderdag brengen de leerlingen die thuis een passer hebben hun eigen gerief mee.
Hieronder een verslagje van een hectische dag. We begonnen de dag met de toets hoofdrekenen. Ik kon het mij opnieuw niet laten om een aantal leerlingen te wijzen op de ernst van de situatie ( toetsen voor het laatste rapport!) en hen te vragen extra geconcentreerd te zijn en tussenstappen te gebruiken. Hopelijk is deze boodschap doorgedrongen, want bij de twee vorige toetsen was dat niet altijd het geval. Ik trok een halfuurtje van de taalles af om samen met de leerlingen de toets rekenverhalen te hermaken. Kinderen die minder hadden dan 10,5/15 kregen een blanco exemplaar van de toets en dienden de antwoorden in het groen op hun blad te schrijven. Dit blad verdween in hun mapje toepassingen. Eén van de dagen gaan die leerlingen de toets rekenverhalen hernemen. Verdere info hierover volgt nog. De taalles beperkte zich tot een Alibispel. Hierbij werden de twee verdachten uit de klas gezet. De verdachten moesten op zoek gaan naar een alibi voor beide, de andere leerlingen waren inspecteurs en dienden gerichte vragen te stellen. Tijdens de middag begonnen mijn vrouwelijke collega's met het tweede gedeelte van het moederdaggeschenk en deze activiteit liep eigenlijk door tot op het einde. ( Mijn klas pikte later in, want ze hadden crea in het eerste gedeelte van de namiddag) Daarom zullen sommige leerlingen van de klas geen agenda hebben ( te laat in de klas). Voor één keer zijn ze gepardonneerd. Agenda: leren: rekenen: bewerkingen: cijferen ws C blz 3-4 7/05 taal: spelling thematoets thema 7 6/05 Doen: / toets tekenen
Woensdag moeten de spreekbeurten afgegeven worden. ( Te laat afgeven, is vermindering van punten op het schriftelijk gedeelte!) Wat de vakantieboeken Zonnestraal betreft, ook het boek van vier naar vijf mag meebesteld worden.