Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    17-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezen
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met het laatste rekenverhaal dat nog afgewerkt diende te worden  en met een tweetal cijferoefeningen (vermenigvuldiger is een getal met twee cijfers).
    Wat dit laatste onderdeel betreft, zal er toch nog wat geoefend moeten worden. Een aantal leerlingen gebruikt de techniek nog niet naar behoren en bij sommige(n) zorgt onvoldoende kennis van maaltafels voor problemen. Deze leerlingen dienen zich individueel bij te werken wat de tafels betreft!
    Nog in de rekenles ... een grote herhaling van meten en metend rekenen. Lengtematen, kloklezen,tijdsduur, inhoudsmaten, gewicht... kwamen allemaal aan bod.
    De oefeningen in de werkschrift konden niet meer opgelost worden in de klas, vandaar dat ze worden meegegeven als huistaak.
    Voor taal hadden we een spellingsles geprogrammeerd met als onderwerp de doffe klanken en de werkwoorden.
    In de namiddag begonnen we met niveaulezen en eindigden we met de presentatie van de schatkoffers.( foto's worden later op de blog gepost!)
    Het slotwoord van deze druilerige vrijdagnamiddag was voor meester Floris met een les lichamelijke opvoeding.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: rekenverhalen 21/01
                 getallenkennis 23/01
                 hoofdrekenen 24/01
    doen:
    taal: woordenboek blz 106-108 oef 1,2,4 en 6 + thuistaak 20/01
    rekenen: blz 23 - 24 20/01

    Ik had de kinderen de opdracht gekregen om beide werkschriften rekenen mee te nemen, zodat ze hun toetsen al goed kunnen inoefenen.
    De leerlingen die nog moeten oefenen op hardop lezen worden verondersteld om thuis ook (bijna) dagelijks te oefenen.
    Hun leescontract wordt elke vrijdag gecontroleerd.

    Nog een prettig weekend allemaal!

    Meester Joeri


    17-01-2014 om 16:26 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omgekeerd!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vandaag stond in teken van " omgekeerd". We begonnen vandaag niet volgens de traditie met wiskunde, maar met godsdienst. Een korte verwerking van het ' Con, Con Conflict'lied, om vervolgens per duo, op zoek te gaan naar een geschikt prentenboek voor onze verteltas.
    A.d.h.v. verschillende vragen gebruikten de kinderen de criteria om een goed prentenboek te selecteren.
    Met de twaalf verkozen prentenboeken wordt er zeer weldra verder gewerkt.
    Het was toch al na elven eer we klaar waren met onze selectie, waardoor we de resterende tijd gebruikten om de rekenverhalen van bladzijde 9 zo goed als af te maken. ( Morgen nog 1 te doen!)
    Na de middag stond er nog een belangrijke les op het programma. We leerden om te cijferen met twee cijfers in de vermenigvuldiger.
    Hopelijk gebruiken de leerlingen de aangebrachte techniek om hun huistaak op te lossen. Er moet wel met  potlood aan het huiswerk gewerkt worden.
    Het slotoffensief van vandaag was voor de gemeente " Ternat". Het is te zeggen onze leerwandeling door Ternat.
    Alle notities zijn genoteerd. Al een groot stuk geklaard, maar we zijn er nog niet ...
    Agenda:
    Leren:
    rekenen: rekenverhalen 21/01
                  getallenkennis  23/01
                  hoofdrekenen   24/01
    Doen:
    taal: woordenboek afwerken in schrift blz 106-108 oef 1,2,4 en 6 + thuistaak 20/01
    rekenen: afwerken blz 21-22 17/01

    Zo dat was het voor vandaag.
    Tot morgen!!!

    Meester Joer i


    16-01-2014 om 20:25 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.x en : tot 100 000
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vandaag weer twee onderwerpen in de rekenles. Een eerste onderwerp was een blaadje rekenverhalen dat nog afgewerkt moest worden in onze werkschrift. Een tweede onderwerp was een lesje hoofdrekenen x en : tot 100 000. We werkten samen een werkblaadje af en zij maakten zelfstandig alle witgekleurde oefeningen van bladzijde 20.
    De rest van de opdrachten (de groene) worden gemaakt als huistaak vandaag.
    Na de speeltijd werd ( eindelijk !) de onderverdeling gemaakt wat niveaulezen betreft. Iedereen weet nu waar hij/zij zich moet aanhouden. Vrijdag starten we hier mee.
    De onderverdeling en uitleg ervan het niveaulezen nam wel wat tijd in beslag, zodat we in tijdnood geraakten voor de andere opdrachten.
    In de godsdienstles stond Jezus centraal. Kwam Jezus in contact met conflicten? Hoe loste Hij deze dan op?
    A.d.h.v. een aantal bijbelverhalen kregen de leerlingen antwoorden op bovenstaande vragen.
    De synthese van de les werd dan weer genoteerd in de godsdienstwerkschrift.
    Wat meteen ook het laatste wapenfeit was voor de voormiddag. Morgen moet er zonder fout rond het prentenboek gewerkt worden! Het wordt weer een drukke dag!
    Agenda:
    Leren:
    /
    Doen:
    taal: woordenboek afwerken in schrift blz 106-108 oef 1,2 en 4 + thuistaak 20/01
    rekenen: afwerken blz 20 16/01

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    15-01-2014 om 15:21 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Conflicten
    Goedenavond beste lezer(es),

    Wegens het belsignaal kon Amber gisteren haar boekbespreking niet volledig voorstellen, daarom startten we deze ochtend met een schatkoffer.
    Er werd aansluitend een toets spelling afgenomen ( waarvan de resultaten reeds meegegeven zijn naar huis!) om dan uiteindelijk met de rekenles te beginnen. Vandaag stond er een herhalingsles getalbegrip tot 100 000 op het programma.
    Herhalingsles wil vaak betekenen, er is een toets onderweg. Dit is ook het geval. De komende weken zullen de verschillende vakonderdelen van rekenen getoetst worden. Gelieve hier rekening mee te houden.
    Het werkblad maakten we klassikaal, net als een aantal oefeningen in de werkschrift. Alle oefeningen in het werkschrift werden nog niet gemaakt ( een bewuste keuze!)
    Nog in de voormiddag hadden we een spellingsles met als titel " Een heerlijk gerechtje", waar we de doffe klank en de ei/ij klanken herhaalden.
    In de godsdienstles gingen we filosoferen aan de hand van een aantal stellingen rond " Conflicten".
    Wat mij betreft, een zeer boeiend klasgesprek... hoewel sommigen de boodschap "nog" steeds niet door hebben. Jammer!
    Als u dacht, dat we dan rustig de namiddag volmaakten bent u verkeerd.
    We maakten een synthese van onze leerwandeling. Eerst tekenden we de wandeling op een kaart, nadien gingen we al onze observaties noteren. Een hoop werk, want we zijn verre van klaar!
    Agenda:
    leren:
    /
    doen:
    taal: woordenboek afwerken in schrift blz 106-108 oef 1,2 en 4 + thuistaak 20/01
    Prentenboek

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    14-01-2014 om 18:08 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schatkoffer
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met het ophalen en controleren van de huistaken. Opnieuw moest ik vaststellen dat er een aantal leerlingen mapjes ( bewust of onbewust? ) vergeten in de klas en hierdoor hun huistaken niet maken.
    Wetende dat er bij het maken van de schooltas, veelvuldig herhaald wordt wat leerlingen moeten meenemen naar huis.
    Gelieve uw dochter/zoonlief hier toch nog eens op te wijzen!
    Tijdens de rekenles maakten we een dubbelslag. We maakten de les rekenverhalen en de les meetkunde af, wat een serieuse prestatie is!
    Nog in de voormiddag gingen wen een plonsje doen in het plaatselijke zwembad onder leiding van "goalgetter" meester Floris.
    In de namiddag stond er taal geprogrammeerd. Deze taalles draaide om en rond het woordenboek.
    We begonnen met alfabetspelletjes om daarna het woordenboek van dichtbij te bekijken.
    Hoe ga je te werk? Welke woorden vind je in een woordenboek? Wat zijn trefwoorden? ....
    Zijn allemaal vragen die de leerlingen beantwoord kregen deze namiddag.
    Uiteraard gingen ze zelf ook opzoeken, hiervoor kregen ze oefeningen van mij en opdrachten in het werkschrift.
    Deze mochten ze samen oplossen.
    Het laatste stuk van de namiddag was gereserveerd  voor de schatkoffers. De luisteraars kregen een blaadje waar ze auteur, titel van het boek, waardeoordeel en de presentator/trice van de schatkoffer.
    Zo hebben ze op het einde een lijstje van nieuwe boeken, die hun leesplezier kunnen verder bevorderen.
    Agenda:
    leren:
    taal: thema 4 spelling dictee 14/01
    doen:
    taal: woordenboek afwerken in schrift blz 106-108 oef 1,2 en 4 + thuistaak 20/01
    Prentenboek

    U merkt dat de kinderen een volledige week hebben gekregen om het huistaak van vandaag op te lossen. Ze zijn in het bezit van een woordenboek van de klas ( graag deftig terug) en plannen zelf wanneer ze hier aan werken.
    Langs deze weg nogmaals een warme oproep om een prentenboek mee te geven naar de school.
    We gaan op zoek naar de kenmerken van een kwaliteitsvol prentenboek.
    Het zou zonde zijn mocht u kind hier niet kunnen aan deelnemen.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

























    13-01-2014 om 18:21 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!