Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    10-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaas met gaatjes
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen onmiddellijk begonnen met het forumlezen. De kinderen deden dit voor de eerste keer en hadden nog wat sturing nodig. Toch was het geleverde resultaat meer dan behoorlijk, maar wel tijdrovend.
    We konden pas rond elf uur beginnen aan de rekenles. Die was ook niet van de poes! We herhaalden de inhoudsmaten, maar maakten vooral oefeningen rond herleidingen. Deze herleidingen hadden breuken als maatgetal, wat het niet eenvoudig maakte. De kids krijgen als huistaak rekenen nog enkele oefeningen rond inhoudsmaten en de omzettingen.
    Het namiddagprogramma bestond uit godsdienst en turnen. Ik schreef het woord conflict op het bord met daarrond drie items: " zelf, in de omgeving en in de wereld" De kinderen brainstormden hierrond en gaven voorbeelden bij deze drie items. Er ontstond een boeiend klasgesprek!
    Vandaag werden de "schatkoffers" ook getoond. De voorstelling ervan zal plaats vinden op maandagen en vrijdagen. De leerlingen hebben hun datum in de agenda geschreven.
    Uitzondering op de regel was Arne. Hij dacht dat er vandaag al moest voorgesteld worden en had voor zijn boekbespreking kaas mee gebracht. Daarom mocht hij vandaag reeds zijn boekbespreking houden.
    Agenda:
    leren:
    taal: thema 4 spelling dictee  14/01
    doen:
    rekenen: huistaak 12 13/01
    taal: bloontaak 13/01
    zwemmen, prentenboek

    In het kader van onze " Verteltas" brengen de leerlingen maandag een prentenboek mee naar school. Het is nodig dat elke leerling(e) een prentenboek heeft omdat ze hierrond gaan werken.

    Prettig weekend allemaal,

    Meester Joeri




    10-01-2014 om 17:03 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.forumlezen

    Goedenavond beste lezer(es),

    Het was weer een druk dagje in de klas van 4A.  We begonnen met het controleren van de huistaken om er dan stevig in te vliegen met cijferend optellen en aftrekken tot 100 000. Dat verliep bij de meesten vrij vlot. Sommigen hebben nog een aantal oefeningen in de werkschrift af te maken en alle leerlingen dienen het werkblaadje in de scheurblok af te werken.
    De spellingsles begon met het flitsdictee van vorige les, nadien fluisterde ik een zin in het oor van Amber. Deze zin moest al fluisterend door heel de klas gaan en de laatste leerling ( Tristan) schreef de zin op het bord. Het resultaat was een totaal andere zin!
    We herhaalden het onderwerp, de persoonsvorm, infinitief, stam, ... De kinderen kregen een werkwoordschema om de persoonsvormen correct te kunnen schrijven. Leuk intermezzo tijdens deze les, was het lied van Clouseau" Ik, jij, hij of zij ". De kinderen vonden dit fantastisch! Deze les dient goed ingeoefend te worden tegen maandag.
    De tweede taalles van vandaag draaide ook weer rond iets nieuws. We begonnen het nieuwe taalthema ( BoekenTAS) en een eerste opdracht was " Forumlezen".
    Ik verdeelde de kids in zeven groepen en elke groep kreeg een verschillende tekst.  A.d.h.v. een strategiekaart bereidden ze hun tekst voor.
    Morgen komen ze in groep forumlezen voor de andere leerlingen (de luistergroep). Alle groepen zullen aan forumlezen moeten doen. De meeste leerlingen hadden wel nog wat voorbereiding hierrond te doen. Ik ben benieuwd naar het resultaat!
    Morgen dienen de schatkoffers ook getoond te worden, vanaf maandag zullen de leerlingen de schatkoffers ook voorstellen.
    Agenda:
    leren:
    taal: spelling les 6 ik, jij of wij? 13/01
    doen:
    rekenen: afwerken blz 13 10/01
                 scheurblok blz 58 10/01
    taal: forumlezen 10/01
            bloontaak   10/01
            bloontaak 2 13/01
    nietjesmachine (10/01)

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    In bijlage... het liedje van Clouseau


    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=7uD4yi8aPnw   

    09-01-2014 om 20:25 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag
    Milla Verpaelst werd vandaag 10 jaar. Een dikke proficiat van heel de klas!!!







    08-01-2014 om 15:32 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerwandeling Ternat
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Deze voormiddag stond er maar n activiteit gepland, namelijk de leerwandeling door Ternat.
    De kinderen werden verdeeld in vier grote groepen, die op hun beurt werden verdeeld in groepjes van drie. ( Entje met twee!)
    Elk van deze groepjes hadden hun specifieke opdracht waar ze op moesten letten tijdens de wandeling. ( Soorten gebieden, openbare gebouwen en plaatsen , nutsvoorzieningen en bijzonderheden)
    Onder leiding van onze deskundige gids Juf Veerle (aangevuld door tweede gids meester Joeri en fotografe juf Tinne) hielden we een twee uur en half durende wandeling door Ternat.
    De kinderen noteerden de aangeboden informatie op hun blad en gaven ook hun ogen de kost.
    De verwerking of synthese van deze wandeling gebeurt tijdens de volgende wo les.
    Agenda:
    leren: /
    doen:
    Rekenen: afwerken blz 11-12 9/01
                   scheurblok blz 56 9/01
    taal: bloontaak 10/01
    nietjesmachine (10/01)

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    08-01-2014 om 15:24 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klaskrant
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met het controleren van de huistaken en de handtekeningen op de toetsen. Nog steeds zijn er leerlingen die, desondanks verwittingen, zich niet aan de afspraken houden. Een spijtige zaak!
    De hoofdrekenles van vandaag draaide rond optellen en aftrekken tot 100 000. Startend van een bewerking tot 100 bouwden we op naar oefeningen tot 100 000.
    Er werden in de rekenschrift oefeningen aangeduid die de leerlingen dienden te maken tijdens de les. Aangezien het over een groot aantal oefeningen ging, krijgen de leerlingen tijd tot donderdag om de resterende oefeningen af te werken.
    Desondanks het aanbod om met een aantal leerlingen de opdrachten klassikaal te maken, maakten alle leerlingen de oefeningen zelfstandig. Toch bleek tijdens mijn observatieronde dat een aantal leerlingen best wat hulp kon gebruiken.
    In de taalles van vandaag stond EI centraal. De methode bedacht een " ei verhaal" ( wordt mee gestart in het tweede leerjaar !) en verschillende oefeningen stonden hierrond in onze schrift.
    Zoveel oefeningen dat nog een aantal leerlingen nog moet afwerken tegen morgen.
    De WO les draaide dan weer rond onze "Leerwandeling" van morgen in en rond Ternat. De kinderen werden in groepjes verdeeld en krijgen verschillende opdrachten die ze moeten uitvoeren gedurende onze tocht.
    Daarvoor hebben ze schrijfgerief nodig en eventueel een harde kaft om hun blaadje op vast te maken.
    Zo kunnen ze makkelijker al staand noteren.
    Leerlingen die thuis een kompas hebben ( en mogen meenemen) kunnen daar morgen ook gebruik van maken.
    Oh ja... De redactie van de klaskrant heeft in de krant van deze week een wedstrijdvraag geplaatst en de leerlingen op een briefje laten noteren. Morgen wordt de winnaar bekend gemaakt.
    Agenda:
    leren: /
    doen:
    Rekenen: afwerken blz 11-12 9/01
    taal: afwerken spelling 09/01
           bloontaak              10/01
    nietjesmachine (10/01), stapschoenen, regenjasje, harde map, kompas, ...


    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    PS: De vraag van de redactie was: " Uit hoeveel toetsen bestaat het toetsenbord van de computer van meester Joeri?

    07-01-2014 om 17:23 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie koningen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Ik wens jullie langs deze weg een voorspoedig en gezond 2014, dat alle wensen vervuld mogen worden.
    Bij het binnenkomen in de klas waren toch een aantal zaken veranderd. Zo stonden de banken in andere opstelling en zaten sommige kinderen al op een andere plaats.
    Uiteindelijk verhuisden alle leerlingen van plaats. Hopelijk geven de positiewissels iedereen voldoende energie om er tijdens het tweede trimester keihard in te vliegen.
    Na een hoop administratie ( uitdelen van taalschriften, rekenschriften, toetsen, huistaken, ophalen van geld voor warme maaltijden en bonnetjes, ...) konden we eindelijk van start gaan.
    Er stond een lesje getallenkennis op het programma met als titel een breuk nemen van een getal tot 10 000 met een noemer kleiner of gelijk aan 10.
    Nog in de voormiddag werkten we in de spellingsles rond " doffe klanken". Er was ook een onderdeeltje alfabetisch rangschikken binnen deze les.
    De les was nog niet volledig af, zodat we nog even verderwerkten na de creales.
    Daarin maakten de leerlingen iets rond drie koningen.
    Afsluiten vandaag deden we met de voorbereiding van het maken van een sneeuwvlok.
    De kinderen deden het nodige plak en plooiwerk. Hier wordt aan verder gewerkt op vrijdag.
    Agenda:
    leren: /
    doen:
    rekenen: afwerken blz 10 + scheurblok blz 55 07/10
    taal: bloontaak 10/10
    nietjesmachine ( 10/10), toetsen tekenen,

    Als het mogelijk zou zijn om tegen vrijdag een nietjesmachine ( + nietjes) mee te geven naar school. Dit om onze sneeuwvlok vlotter klaar te krijgen.
    Woensdag maken we een leerwandeling door Ternat. Mensen met een kompas thuis mogen deze altijd aan zoon of dochterlief mee geven.
    Ik heb in de klas ook gesproken over een prentenboek, maar verdere informatie hierover volgt nog.

    Zo, we zijn weer vertrokken.

    Tot morgen allemaal.

    Meester Joeri

    06-01-2014 om 17:18 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!