Het verslagje van vandaag zal niet zo lang zijn. We begonnen de dag met onze toets breuken ( reeds verbeterd mee terug naar huis) en vervolgden met een les spelling. In deze les kwamen de kinderen in contact met banaanwoorden. Woorden waarbij de verdubbelingsregel dus niet van toepassing is. De enige regel bij deze woorden is dat je ze uit het hoofd moet kennen. Het laatste deel van de voormiddag gingen onze vriendjes en vriendinnetjes turnen met meester Floris. Dit kwam omdat we als afsluiter van het huidige WO thema een film lieten zien getiteld: " Kruistocht in spijkerbroek" waar een jongeman via een teletijdmachine in de periode van de kruistochten terechtkomt. Agenda: leren: WO: les 6: open en gesloten boek toets 9/10 taal:
spelling thema 1 8/10 rekenen: kloklezen
tot op 5 minuten 9/10 doen: rekenen: afwerken blz 30-31 7/10 taal:
Bloontaak 7/10 Afwerken regenboogvis 8/10
Door de afwezigheid van juffrouw Tine kregen we vandaag vijf extra leerlingen in de klas. Ons klasje zat goedvol. Het belette ons niet om na de " verhuis" er in te vliegen met de cijfertoets. Deze toets kostte behoorlijk wat tijd, waardoor de les van vandaag (rekenverhalen) niet volledig kon gegegeven worden. De taalles had weer een toffe inhoud. We hadden een soort "leesles" rond een stripverhaal. Dat vonden de kinderen geweldig interessant. Na de middag werd er volop aan WO gewerkt, zodat we het thema volledig konden afwerken. Afsluiten deden we met een bijbelverhaal " De ark van Noah". Agenda: leren: WO: les 6: open en gesloten boek toets 9/10 taal: spelling thema 1
8/10 rekenen: stambreuken en echte breuken 4/10 kloklezen tot op 5 minuten
9/10 doen: rekenen: afwerken blz 30-31 7/10 taal: Bloontaak 7/10 Afwerken
regenboogvis 8/10
Brief frietjes, toetsen tekenen
Tijdens de wo les werd de studiewijzer ook overlopen. Aangeraden is dat de leerlingen de suggesties en leerstof van de studiewijzer goed oefenen om een prima te presteren. Geld voor frietjes, als het kan, liefst vanaf maandag binnenbrengen. Ik heb vandaag ook een mailtje gekregen van Mario Demesmaeker en de boeken zijn besteld. Hij zou ze maandag of dinsdag aanstaande komen binnensteken. Als dat geen goede vooruitzichten zijn!
Samenvatting van de voormiddag is kort. Er is veel getest geweest. Zoals aangekondigd hadden we voor de kleine speeltijd leestesten. De kinderen werden klasoverschrijdend getest, elk op zijn of haar niveau. Eens de leestoets gedaan, kregen de kinderen hun eerste rekentoets van het jaar. Na de speeltijd werd het cijferend delen herhaald en kwamen we tot de vaststelling dat het schatten bij deze opdrachten niet zo evident is. ( Maal - en deeltafels zijn onontbeerlijk!!!) Er werd individueel afgewerkt in de rekenschrift. ( Staardelingen en de oefeningen hoofdrekenen van vorige les!) De snellere leerlingen onder ons werkten ook al verder aan hun regenboogvis ( tekening) Agenda: leren: WO: les 6: over vroeger BB blz14-15 3/10 taal: spelling thema
1 8/10 rekenen: stambreuken en echte breuken 4/10 cijferen: +,-,x tot
1000 3/10 doen: rekenen: huistaak 4 3/10 taal: Bloontaak 7/10 Afwerken regenboogvis 8/10
Het deed mij daarstraks enorm veel plezier, dat jullie nog eens aan de meester denken. De verrassing die jullie mij gaven, was fantastisch. Bedankt, Ik vond jullie ook geweldig! En allemaal nog veel succes in het vijfde leerjaar!!!
We begonnen onze dag traditiegetrouw met de rekenles. Deze keer was het onderwerp een breuk nemen van een getal. In drie fases ( concreet, schematisch en abstract) werd een breuk nemen van een getal opnieuw opgefrist. De oefeningen in het rekenschrift dienden zelfstandig te worden ingevuld. De snellere onder ons, werkten ook nog verder aan de hoofdrekenoefeningen van gisteren. Het taalgedeelte spelling was rijkgevuld met oefeningen. Onderwerp van deze les was verkleinwoorden en woorden met wr - en sj- . Door het groot aantal oefeningen werd de les verspreid over de voor en namiddag. In de godsdienstles begonnen we dan weer een nieuw thema : " Vergeving en verzoening". De eerste les draaide rond een verhaal dat zich afspeelde tijdens WO II. Een joodse jongen werd ondergebracht in een Vlaams gezin om te onkomen aan de Duitsers. De zoon van dit Vlaams gezin bekommerde zich om de jongen. De beste vriend van de Vlaamse jongen was ook op de hoogte. Op een dag vielen de Duitsers de klas binnen, uit angst verraadde de beste vriend van de Vlaamse jongen het joodse jongetje. Met alle gevolgen vandien... De beste vriend zocht achteraf, tevergeefs, naar vergeving bij zijn vriend. Die stond dat nooit toe ... Tijdens de WO les gingen we een burcht van naderbij bekijken via een tekst en een afbeelding van een kasteel. De kids leerden hoe het leven er aan toe ging in het kasteel en waar alle belangrijke vertrekken te vinden waren. Ook de kledij door de eeuwen heen, kwam even ter sprake. Afsluiten deden we met het onderscheid uit te leggen tussen een mening en een feit. Als les worden de kinderen verondersteld om in het bronnenboek blz 14-15 te lezen. Agenda: leren: WO: les 6: over vroeger BB blz14-15 3/10 taal: spelling thema 1 8/10 rekenen: + en - tot 1000 2/10 cijferen: +,-,x tot 1000 3/10 doen: rekenen: huistaak 4 3/10 taal: Bloontaak 7/10 nieuwsbrief/dag van de leerkracht
Gelieve de verschillende brieven aandachtig te lezen en wat de " Dag van de leerkracht" betreft zo snel mogelijk aan de leerlingen terug meegeven.
Morgen worden er in de voormiddag leestesten afgenomen en niet vergeten de eerste rekentoets! Zorg dat je voorbereid bent!!!
De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets
Goedenamiddag beste lezer(es),
Verslagje uit de klas, want deze avond personeelsvergadering. Vanochtend begonnen met de rekenles hoofdrekenen x en : tot 1000 ( buiten de maal - en deeltafels). Verschillende oplossingsmanieren passeerden de revue. Uiteraard kiest de leerling(e) zelf wat voor haar/hem de meest doeltreffende oplossingsmanier is. In de voormiddag kregen onze kids ook zwemmen van meester Floris. Na de middag begonnen we met ons nieuw taalthema getiteld " Tientallentalentententoonstelling". De eerste les ging over tongbrekers, wat voor de nodige hilarische toestanden zorgde. Er zijn de komende dagen, weken een aantal toetsen opkomst en deze werden besproken in het laatste gedeelte van de dag. Voorts kreeg ook het boek " Gehakt" zijn plaats in ons namiddagprogramma. Agenda: leren: wo : les 5 Dit is mijn huis 1/10 taal: spelling thema 1 8/10 rekenen: + en - tot 1000 2/10 doen: godsdienst: brief blz 45 1/10
Zou het mogelijk zijn om de strookjes ivm de infoavond rond de zeeklassen morgen mee te geven naar school? Alsook het geld voor kinderen die interesse hebben in het kopen van een boek van Mario Demesmaeker.
Tot morgen allemaal,
Meester Joeri
PS Je mag de tongbrekers altijd eens demonstreren voor jullie kids!