De schoolweek zit er voor jullie kids weeral op. Over deze woensdagvoormiddag kan ik maar een kort verslagje schrijven. De kinderen hadden de eerste blok les van juf Edel. Omdat er moest geverfd worden, werden er eerst individuele foto's getrokken van onze klas. Dat was nodig, want sommige kinderen leken na die les op een schilderij! Aangezien er ook heel wat zusjes/broertjes in vestigingsplaats 1 zitten en er ook gezinsfoto's worden getrokken, verdwenen een tiental leerlingen uit mijn klas om pas om 12.05 terug te verschijnen. De overgebleven leerlingen werkten zelfstandig aan bladzijde 49 en sommigen probeerden al staartdelingen tot op een tiende! De afwezigen moeten dit thuis inhalen. Verder moet er ook goed geoefend worden op +,-,x tot op 0,1 cijferen. Blijkt voor sommigen toch nog moeilijk! Agenda: leren: rekenen: +,-,x tot op 0,1 18/03 doen: rekenen: afwerken blz 49 18/03 zwemmen, lezen
pedagogische tweedaagse
Tot maandag allemaal en een prettig verlengd weekend aan de kids, Meester Joeri
PS: Gelieve alle betalingen ( frietjes, de ploter) tegen maandag in orde te brengen!!!
U bent vandaag schriftelijk getuige van de langstdurende Machelen - Ternat rit uit mijn carrière. Deze ochtend thuis speciaal vroeger vertrokken ( 7 uur) en de school binnengeschoven om 10 uur. Als ik nog goed kan tellen, betekent dit drie uur onderweg! Geen ervaring om elke dag mee te maken. Gelukkig hadden mijn collega's van het vierde leerjaar minder last om tot op school te raken en vingen zij mijn klas op. Mijn schoolverslag start vandaag dus pas na de kleine speeltijd. In dat gedeelte tot aan de middag gingen we opnieuw aan de slag met kommagetallen. We maakten optel - en aftrekoefeningen met honderdste. De aanbreng begon met het visualiseren en schematiseren van de kommagetallen die werden opgeteld en afgetrokken. Dit alles betekende dat de kinderen serieus wat kleurwerk hadden, ze kwamen stilaan tot het besef dat het ook sneller kon door gewoon uit te rekenen. Na de middag gingen we in de werkschrift taal aan de slag. De kinderen hadden gisteren een begrijpend lezen tekst voor te bereiden en hier kregen ze dan toets over. Verder in het schrift ging het nog over de ja - neen vraag. De kinderen onderzochten verschillende vragen en haalden de ja - neen vragen eruit. Verder kregen ze zinnen waarbij ze de persoonsvorm moesten aanduiden, nadat ze een ja - neen vraag geformuleerd hadden. Voor godsdienst gingen we verder met Chibcha verhaal. We bouwden in de schrift a.d.h.v. tekeningen het verhaal op en gingen dan gelijkenissen en verschillen met het bijbels scheppingsverhaal noteren. Afsluiten deden we met niveaulezen. Agenda: leren: rekenen: +/- tot op 0,01 13/03 doen: rekenen: afwerken blz 47 13/03 groen/blauw blz 76 13/03 Fotograaf, geld frietjes, brief boekenweek, briefje oudercontact
Deze ochtend begonnen met hard te werken. Eerst hadden we rekenles waarbij we de structuur van de getallen 0,2-0,4-0,6-0,8-1,0 en 0,25-0,50-0,75-1,00 gingen ontdekken. Het viel mij onmiddellijk op dat er een aantal leerlingen serieus moeite hadden met de omschakeling van tiende naar honderdste en omgekeerd. We gaan er in de klas nog heel hard op oefenen, maar ik vraag ook steun van thuis uit. Regelmatig herhalen en oefenen is de boodschap! Verder in de voormiddag werd de huistaak van het weekend verbeterd ( tegenwoordige tijd) en gingen we de begrijpend lezen tekst " Schoolziek" voorbereiden. Tijdens deze voorbereiding stelde ik de vraag of er aantal onder de leerlingen ook al eens ' schoolziek' was geweest. De antwoorden hou ik voor mij, maar jullie zouden verschieten ... Ons taalblok liep verder in de namiddag. De kids kregen nog een aantal oefeningen rond de tegenwoordige tijd in hun spellingsboek. Voorts stond er nog een luistertoets geprogrammeerd verdeeld over twee activiteiten. Bij de eerste activiteit moesten leerlingen beroepen uit de zorgsector aanduiden a.d.h.v. een omschrijving. De tweede activiteit kregen de leerlingen een beschrijving van de spreekkamer van een dokter. Zij moesten de meubels en andere voorwerpen van de praktijk op de juiste plaats plakken. Slotakkoord voor deze maandagnamiddag was het scheppingsverhaal van de Chibcha indianen. Na het schrijven van de agenda, namen we nog even de tijd om het agendathema van deze periode ' Rekenknap' eens door te nemen. Agenda: leren: taal: tegenwoordige tijd 12/03 tekst begrijpend lezen voorbereiden 12/03 doen: taal: tegenwoordige tijd
blz 13 en 14 12/03 rekenen: afwerken blz 46 12/03 brief jeugdboekenweek, briefje oudercontact, geld
frietjes,brief De Ploter, ...