Het eerste lesuur van de dag was onmiddellijk ééntje die kon tellen. De kinderen kwamen immers voor de eerste keer in contact met getallen tot 100 000. In deze eerste aanraking werd vooral de nadruk gelegd op het getalbegrip. Wat is dat juist tweeënveertigduizend? Hoe spreek je het uit? ... De oefeningen in het werkschrift op blz 75 moet nog worden afgewerkt. Het tweede gedeelte van de voormiddag was gereserveerd door juf Dorien, waar ze de kinderen trakteerde op een leuke turnles. Het namiddagprogramma werd aangepast ( geen niveaulezen!) omwille van de voobereiding voor het sinterklaasfeest van dinsdag aanstaande. Terwijl de juffen en meester de voorbereidingen troffen voor het maken van zwarte pietenmutsen, gingen de kinderen aan de slag om een mooie tekening met krijt over de sint te maken. Morgenvoormiddag gaan we de sportieve toer op met " Alles met de bal" . Graag zouden we de kinderen in sportieve kledij zien toekomen, toch moeten ze ook hun schooltas meebrengen. De ouders begeleiders, geselecteerd door de turnleerkrachten, worden tegen 9.15 aan het sportcentrum verwacht. Agenda: taak: rekenen: afwerken blz 75 2/12 lessen: taal: onderwerp en gezegde toets 2/12 niet vergeten: sportieve kledij, rekening november
We zijn vandaag ook begonnen met het aftellen naar Kerstmis a.d.h.v. een adventskalender. Dagelijks wordt er een deurtje opengedaan en krijgen ze een chocolaatje.
Vanochtend begonnen met een les rond de millimeter. Na een korte herhaling van de reeds gekende lengtematen maakten we oefeningen op en met de millimeter. Enkelingen hadden het daar moeilijk mee. Hierdoor was alles tijdens de rekenles niet klaar geraakt en werden de overgebleven oefeningen op blz 70 en 71 huistaak. De rest van de voormiddag werd gespendeerd aan het maken van beider toetsen van WO. Wegens oneerlijkheid van een bepaalde leerling(e) kregen de kinderen vandaag een extra huistaak mee! Agenda: taak: rekenen: blz 70 en 71 + blauw/groen boekje blz 43 01/12 contractwerk afgeven 01/12 lessen: taal: onderwerp en gezegde 02/12 niet vergeten: contractwerk!!!
Meester Robin wil de ouders die zich kandidaat gesteld hebben om mee te komen begeleiden zeer hartelijk danken. Door het grote aantal kandidaten ( 15!!!) hebben de turnleerkrachten een keuze moeten maken. De geselecteerde begeleiders zijn via een briefje verwittigd heeft hij ( meester Robin) mij verteld.
Sneller dan dit kan ik niet zijn om een verslagje op de weblog te plaatsen. Moet straks nog naar de tandarts in Asse en het heeft niet veel zin om eerst nog naar huis te rijden. Vandaar de weblog live uit de klas. Vanmorgen werden de kinderen eerst monniken die het rekenwerk van gisteren overschreven in hun werkschrift. Daarachter gingen we zoek naar gelijkvormigheid en gelijk van vorm en grootte. Eerst in het klaslokaal zelf, dan op een werkblaadje en uiteindelijk in onze werkschrift. De les begrijpend lezen van gisteren was nog niet helemaal af en moest dus vandaag ook verder worden gegeven. In verschillende samenvattingsstijlen vatten we de laatste tekstblokjes samen. Verderop in de week ( lees vrijdag !) krijgen de leerlingen een toets rond onderwerp en gezegde. Een ideaal moment om deze materie nog eens te hernemen. Het verhaal van Mojo was de rode draad in onze les godsdienst. Mojo , een geadopteerde jongen, zijn ouders zijn vermoord tijdens een oorlog in Congo. Jan en zijn vrienden leggen een hinderlaag in het bos voor Mojo. Mojo rent al wenend weg... Een opdracht voor de kinderen was een brief schrijven naar Mojo met excuses als Jan. Het wo - moment bestond uit het thema 2 van verkeer, dat ging over openbaar vervoer. De verschillende vervoersmiddelen die openbaar zijn, kwamen aan bod. Agenda: taak: / lessen: / niet vergeten: lezen
Denk wel aan het feit dat er morgen een toets WO voorzien is, waar toch wel wat voorbereiding voor nodig is. En dan zou ik het belangrijkste van de dag nog vergeten! Onze klas werd vandaag beloond voor de geweldige inspanningen die geleverd zijn , gedurende de wafelverkoop! Wij hebben het beste verkocht van heel het vierde! EEN DIKKE PROFICIAT AAN ALLE LEERLINGEN EN HUN FAMILIE VOOR ZO'N GEWELDIGE PRESTATIE! Daarom gaan we de laatste week voor de kerstvakantie een feestje houden. Verdere info volgt later.
Zo, ik ga mijn tandarts zijn boor nog wat plezier gunnen!
Vanmorgen de ochtendkoude getrotseerd om naar het zwembad te gaan. Gelukkig zorgden de inspanningen en de temperatuur in het zwembad voor een warmer gevoel. Juf Dorien wist te vertellen dat ze volgende zwemles (12 december) een voorwerp mogen meebrengen om in het zwembad mee te spelen. (1Voorwerp!) Tot mijn grote spijt moet ik nog steeds vaststellen dat er een aantal leerlingen geen kap of muts meehebben om op te zetten na het zwemmen. Nogmaals een oproep om daar in de toekomst aan te denken! De rekenles vertoonde enkele niet onbelangrijke mankementen. Ik had het voorbije weekend de schriften van rekenen meegenomen om te verbeteren... Gevolg: de helft van de schriften lag nog bij mij thuis. Dankzij mijn goede vriendin het kopieerapparaat konden we toch nog geven wat we gepland hadden. Het namiddagprogramma bestond uit het afwerken van de rekenles en een tekst over winkelen in de begrijpend lezenles proberen samen te vatten. Afsluiten deden we het afwerken van de knutselopdracht van vorige vrijdag. De leerlingen die klaar waren, werkten verder aan hun contractwerk.
Bedankt aan de ouder(s) die zich kandidaat hebben gesteld om ons te komen begeleiden vrijdag aanstaande. Bleek dat heel wat ouders gereageerd hebben, wat heel positief is natuurlijk! Toch zijn er maar zes plaatsen te verdelen over derde en vierde leerjaar. We zullen dus in consensus moeten beslissen wie ons mag komen helpen.