Gisterenochtend er onmiddellijk met een toets getallenkennis en een stukje van de les rekenverhalen ingevlogen. Zoals elke donderdag nam juf Dorien het tweede gedeelte van de voormiddag voor haar rekening. Aangezien we thuis zijn omwille van het herdenken van de wapenstilstand, vonden we het niet meer dan logisch dat we toch even bleven stilstaan bij dit gegeven. Afsluiten deden we dan met niveaulezen. Agenda: taak: / lessen: rekenen: cijferen 14/11 rekenverhalen: blz 27,34,42,46,48 15/11 niet vergeten: zwemmen, lezen, morgen vrijaf, toetsen laten tekenen Op vrijdag: Wapenstilstand
Maandag staat er dus een toets cijferen geprogrammeerd, nog steeds tot 1000. Rekenverhalen staat dinsdag geprogrammeerd,op de vernoemde bladzijdes vindt u gelijkaardige rekenverhalen terug als op de toets. Maandag zou er ook schot in de zaak moeten komen, wat de kunstwerkjes betreft.
Hectische voormiddag vandaag! Juf Karen wordt gegijzeld door een griepvirus en dus moest haar klas verdeeld worden. Juf Martine van zorg nam een groepje voor haar rekening, juf Veerle en ikzelf deden hetzelfde. Lesopdracht was een herhaling van meten en metend rekenen. ( binnenkort toets!) Na de speeltijd werden er leestesten afgenomen. De kinderen werden verzameld in het zaaltje waar ze naar het verhaal van Mozes konden kijken. Terwijl kwamen de leerlingen één voor één hun leestest uitvoeren. Zo ging deze voormiddag zeer snel voorbij. Agenda: taak: / Lessen: rekenen: getallenkennis 10/11 niet vergeten: turnzak! Lezen Gelieve dochter/zoonlief er op te wijzen om de toets rekenen toch goed voor te bereiden. De getallen op de toets gaan niet boven de 1000, dus in principe moet dat wel lukken. Ook breuken zullen de revue passeren.
Wat de kunstwerkjes betreft: Deze worden zo snel mogelijk verdeeld, hebben per klas de briefjes nog niet gekregen.
De ochtend begonnen met de aangekondigde rekentoets, daarachter een luistertoets en een taalgebruikles. Deze taalgebruikles liep verder door tot na de speeltijd, afsluiten deden we met ons godsdienstmapje verder aan te vullen. Over de rest van de dag kan ik kort zijn. We vertrokken na de middagspeeltijd richting Ploter, waar we omstreeks 13.30 met de voorstelling begonnen. Rond 14.30 eindigde de voorstelling en wandelden we opnieuw richting school. Aangezien de kinderen nog geen speeltijd gekregen hadden, kregen ze dan nog speeltijd tot het einde van de dag.
Agenda: taak:/ lessen:/ niet vergeten: schoolrekening!!!
We zijn weer vertrokken voor een tijdje. Vooraleer we aan lesgeven konden denken, waren er toch nog wat activiteiten te doen. De leerlingen van vijf en zes moesten hun knutselwerkjes nog uit de klas komen halen, de kinderen verwisselden van plaats, de klastaken werden verdeeld, bonnetjes uitgedeeld, contractwerken opgehaald en dan was er eindelijk tijd voor lesgeven. Deze les bestond uit herhalen van de reeds geziene leerstof meetkunde. Volgende week komt hiervan een toets. Het was pas na de middag dat we met de les opzoeken in het woordenboek konden beginnen. De kinderen kregen allemaal een woordenboek ter beschikking, waar ze aan de hand van een soort " handelingsplan" het gezochte woord (snel!?) konden terugvinden. De rest van het verhaal van Mozes kregen de kinderen in deze exta lange godsdienstles. Agenda: taak: / lessen: rekenen: bewerkingen 08/11 getallenkennis 10/11 niet vergeten: morgen toneel, lezen
De kinderen krijgen morgen een toets hoofdrekenen over de reeds geziene leerstof tot 1000. Er komen geen oefeningen tot 10 000 in voor. Ze hebben geen extra oefeningen meer meegekregen, omdat we er vanuit gaan dat er voldoende oefenmateriaal ter beschikking is. ( Werkschrift + mapje bewerkingen + groen/blauw blaadjes) In hun werkschrift kunnen ze alle bladzijden herbekijken wat hoofdrekenen betreft en eventueel diegene die ze fout hadden opnieuw maken. ( Is een suggestie, geen verplichting) Zelfde verhaal geldt voor de aangekondigde toets van getallenkennis op donderdag.
Morgennamiddag trekken we naar de Ploter, waar we het verhaal van Mariken gaan bekijken. Dit middeleeuws verhaal werd herwerkt door de schrijver Peter Van Gestel en werd zelfs al verfilmd. Klinkt zeer interessant! We kijken er al naar uit.
Wat de kunstwerkjes betreft, krijgt de hoogste bieder haar/zijn strookje mee naar huis. Zij/hij brengen geld mee naar school en de leerkracht geeft hen het kunstwerk mee.