Zoals de titel al verraadt, was het vandaag dus vredesdag. Na het voorlezen van de gedichten, werd er een cheque overhandigd aan de organisatie die instaat voor het opleiden van blindengeleidehonden. We hebben onze puppy beet!!! Onze knorrende maagjes werden gestild met een lekkere BBQ. Daarachter hebben vier, vijf en zes dopjes gesorteerd. Afsluiten hebben we gedaan in de klas, waar we getrakteerd geweest zijn op een spannende doch grappig toneeltje. ( Met bloed en al!) De kinderen kregen ook de kans om samen met elkaar nog wat gezelsschapspelen en andere Nintendo DS toestanden.
Ik had met de kinderen gisteren afgesproken, dat ik diegene die het nodig achten een aantal extra oefeningen konden meekrijgen over verhoudingen en cijferend optellen en aftrekken. Helaas dacht ons kopieermachine daar anders over. Als alternatief plaats ik nu al een extra blaadje over verhoudingen. U kan dit downloaden en afprinten. In de loop van zaterdag, plaats ik er dan ook nog een aantal extra oefeningen omtrent cijferend + en - tot op 0,1.
Wat foto's betreft (ongelooflijk, maar waar!!!) moet ik mij verexcuseren. Mijn batterijen van het fototoestel waren plat en ik ben ze vergeten op te laden. Gevolg geen foto's door mezelf getrokken. Gelukkig is er nog juffrouw Veerle, die de kinderen van onze klas toch nog heeft gefotografeerd. Daarom verwijs ik jullie voor foto's van vandaag door naar haar weblog.
Door de afwezigheid van juf Dorien en omdat er morgen activiteiten rond " Vredesdag" geprogrammeerd staan, was meester Robin zo vriendelijk om onze klas de eerste blok van de voormiddag onder zijn hoede te nemen. Het was dus pas na de speeltijd dat de leerlingen aan hun toets rekenen konden beginnen. Deze toets is reeds verbeterd meegegeven aan uw dochter/zoon. Een aantal onder hen zal extra inoefening meekrijgen voor tijdens de krokusvakantie. Het is nu éénmaal belangrijk dat dit goed onder knie zit. Voorts werkten we onze spelwegles van gisteren af en gingen we de turnzakken uit de kast van de turnzaal halen. Zo kan die kledij ook eens gewassen worden. Na de middag begonnen we met de toets van WO. Rond een uur of twee startten we met de les van taal en de resterende tijd hebben we opgevuld met verderwerken aan hun puzzeltekening. Wat de agenda betreft: In principe hebben ze voor mij geen werk tijdens de vakantie, maar er zijn een aantal uitzonderingen. De kinderen moeten er voor zorgen dat hun puzzeltekening klaar is tegen maandag 14 maart, dat het dictee en woordpakketschrift volledig is aangevuld en verbeterd. De kinderen die extra oefeningen meekrijgen, moeten toch proberen om elke dag wat te herhalen. Dit hoeft zeker en vast geen uren te duren. Agenda: taak:/ lessen: / niet vergeten: leesmapje, toetsen, vork, mes, witte kledij, gezelschapspel.
Wat de witte kledij betreft, liefst een witte t shirt ( dat mag met lange mouwen zijn)
Zo morgen, nog een leuk afsluitdagje en dan een weekje verlof!
Wat een drukke voormiddag vandaag. De kinderen kregen hun huistaak 16 en hun toets van rekenverhalen terug. Beider blaadjes werden klassikaal overlopen en zonodig verbeterd. Dan begon het toetsengedeelte met eerst de toets getallenkennis, gevolgd door de toets hoofdrekenen en tenslotte de openboektoets van WO. U begrijpt dat de voormiddag al een heel eind was opgeschoten, toen alles afgewerkt was. Afsluiten deden we het eerste gedeelte van woordpakket 13, namelijk zinnen in de tegenwoordige tijd schrijven met de nodige aandacht voor het correct schrijven van de persoonsvorm. Agenda: taak: gedicht over vrede 03/03 lessen: rekenen: cijferen kommagetallen tot op 0,1 03/03 WO: machtig krachtig 03/03 niet vergeten: leesmapje, toets
De kinderen hebben vandaag ook hun dicteeschrift teruggekregen, waar uiteraard nog de nodige verbeteringen moeten in aangebracht worden. Vrijdag aanstaande wordt er van de kinderen verwacht, dat ze iets wits aanhebben voor de vredesdag. De kinderen die BBQ eten moeten bestek meebrengen.
Deze ochtend begonnen met het maken van onze rekenverhalen toets, waar oefeningen op netto-tarra-bruto en verhoudingen aan bod kwamen. Na de toets werkten ze zelfstandig aan hun oefeningen in de werkschrift (x,:,+ en -) In de taalles hadden we eerst de begrijpend lezen toets ( die qua tijd zeer kort was) en nadien taalschat omtrent kunst. Deze les liep nog even verder in de namiddag. De laatste 3 groepen brachten hun " figuur" naar voren en dan werkten we het WO thema definitief af. Afsluiten deden we met het verderwerken aan onze puzzeltekening. Agenda: taak: gedicht over vrede zoeken 3/03 lessen: rekenen: kommagetallen tot op 0,1 2/03 cijferend + en - tot op 0,1 3/03 WO: machtig, krachtig 3/03 niet vergeten: toets, leesmapje
De kinderen hebben alle bladen die ze zeker goed moeten kennen aangeduid gekregen in hun bronnenboek en werkkatern. Daarom doen we hierover donderdag nog toets. Kunnen we na de vakantie met een nieuw thema beginnen.
Blijkbaar had het verlengd weekend aan iedereen deugd gedaan, want iedereen was op tijd aanwezig. Onmiddellijk werden de classeurs klaargezet en waren we bezig met onze toets over de vierhoeken. Verder op het wiskundeprogramma stond hoofdrekenen met kommagetallen tot 0,1. Maar nu met vermenigvuldigen en delen ook bij. ( Huistaakblad mee naar huis gekregen!) De taalles bestond uit de voorbereiding van het begrijpend lezen voor morgen. 3 artikels uit een jeugdkrant zullen centraal staan in onze toets. Na de middag gingen de kinderen hun groepswerk naar voor brengen. Foto's waren geprogrammeerd , maar dat was buiten de batterijen gerekend. Die waren plat dus ... geen foto's. Afsluiten deden we eindelijk met het spelen van het WO spel. Agenda: taak: rekenen: +,-,x en : tot op 0,1 01/03 lessen: taal: voorbereiden BL 01/03 rekenen: bruto,netto,tarra 01/03 kommagetallen 02/03 niet vergeten: toetsen, rekening, leesmapje
De kinderen die dat wensten hebben vandaag ook nog extra oefeningen rond bruto, netto en tarra meegekregen. Laat ons zeggen dat de helft van de klas een extra blaadje mee heeft. De rest van de klas lijkt zeker van zijn/haar stuk. Morgen weten we meer. Nog enkele mededelingen: Vrijdag 4 maart aanstaande hebben we vredesdag op school. We zouden jullie willen verzoeken om de kinderen een witte t shirt mee te geven ( of aan te doen !) . De meeste leerlingen nemen ook deel aan de BBQ... Wat ze zeker moeten meehebben is bestek. Ze krijgen in principe een bordje.