Na een dagje rust (voor de leerlingen ,toch!) stond het programma voor donderdag 20 januari weer goed vol. De rekenles startte een halfuurtje later, omdat er nog wat geld voor kaarten van het toneel werden verrekend. Langs deze weg, wil ik er nogmaals aan herinneren dat ik enkel reserveer voor de kinderen van de klas. ( Heb wel al gehoord dat de eerste rijen bemachtigen ,zeer moeilijk zal worden!). De rekenles die ging over breuk nemen van een getal tot 100 000. A.d.h.v. rekenverhalen hebben we dit ingeoefend. Dan was het tijd voor spelling. Woorden waar je de verdubbeling en verenkelingsregel moet op toepassen, kwamen rijkelijk aan bod. Het eerste deel van het verhaal " De verrassing" werd tijdens de godsdienstles aangevuld door het tweede gedeelte. We gingen ook op zoek naar de betekenis van " Het geweten". Na een korte herhaling wat we in vorige lessen al gezien hadden, gingen we verder met omvormers en transformatoren. De kinderen ontdekten de betekenis van de woorden en ook een aantal toestellen die transformatoren in zich hebben. Afsluiten deden we met de bespreking van het gedicht voor morgen " Thuis". De leerlingen worden verondersteld om dit vlot en expressief te kunnen voorlezen ( niet van buiten dus). Uiteraard zijn gebaren en andere voorwerpen altijd welkom bij het voordragen. Agenda: taak: godsdienst: het geweten 21/01 lessen: WO: machtig, krachtig 21/01 taal: gedicht "Thuis" 21/01 niet vergeten: agenda, leesmapje, kledij " school van toen" 28/01
Deze ochtend begonnen met een uurtje rekenverhaaltjes oplossen. Deze keer stonden ze in functie van tijd. De taalles bestond uit twee delen: Een begrijpend lezentoets en een luistertoets. Het laatste deel van de luistertoets was voor sommigen echt zweten!!! In de namiddag hebben we aan de hand van een aantal verhalen andermans " pet" opgezet. Zo kregen we verschillende meningen en die werden dan ook besproken. In de WO les gingen we op zoek naar wat de omvormers zijn in bepaalde voorwerpen en welk resultaat deze dan bereiken. Afsluiten deden we met een van plaatsverandering. Agenda: taak: / lessen: WO: machtig, krachtig 20/01 niet vergeten: leesmapje, toneel...
Morgen pedagogische studiedag, dus morgen geen blog. Tot donderdag, Groetjes Meester Joeri
Ziehier het verslag van de eerste dag van de week. Een rekenles , die verspreid werd over twee delen, over de lengtematen en hun verschillende verhoudingen. Even onderbroken door een zwemles op maandag en de voormiddag was al gedaan. Na de middag hebben we onze begrijpend lezentekst goed ingeoefend ( morgen toets) en het laatste deel van de eerste les van WO in ons werkschriftje afgewerkt. Zoals elke maandag na de namiddagspeeltijd stond er nu ook niveaulezen op het programma. Afsluiten deden we het vervolg van het voorleesverhaal van de " GVR". Agenda: taak: rekenen: werkschrift blz 6 18/01 lessen: taal: " De benzinepomp" 18/01 niet vergeten: leesmapje, toets, briefje toneel
Graag wil ik nog even terugkomen op het toneelgebeuren. Het is de bedoeling dat de kinderen geld meekrijgen voor het aantal kaarten dat jullie kopen. Indien mogelijk zou ik graag hebben dat dit ten laatste tegen vrijdag 21 januari in orde wordt gebracht. Neemt u geen kaarten, dan hoeft u dat briefje ook niet terug te bezorgen.
Nogmaals een herinnering !!! Als afsluiter van onze projectweek volgende week vrijdag (28 januari) hadden we gevraagd om de kinderen aan te kleden zoals vroeger. De brief hiervoor is met het kerstrapport meegegeven, maar wil jullie hier toch nog aan herinneren. Zo kan u eventueel nog in actie treden.