Deze ochtend onmiddellijk snel van leer getrokken tijdens de les rekenen, want de kinderen hadden toets van meetkunde. Omstreeks kwart voor tien hadden alle leerlingen gedaan en hebben we nog een stukje gewerkt in ons spellingsboekje. Dan was het tijd om zich uit te leven in de turnzaal. Na de middag nog even verder gewerkt in het spellingsboekje en dan was het tijd voor de zangstonde. Volle bak dansen en zingen!!! De laatste blok van deze vrijdag werd besteed aan een les verkeer en ICT in een doorschuifsysteem.
Agenda: taak: groene/blauwe blaadjes 29/11 lessen: WO: De koningen 29/11 niet vergeten: leescontractje
De eerste sneeuw... was al voldoende om een aantal leerlingen te laat op school te laten komen. Gevolg was dat we pas om 9.20 compleet waren en dus aan onze metend rekenen toets beginnen. De laatste leerling had drie kwartier later gedaan, wat betekende dat de eerste blok erop zat. Na de pauze begonnen we verder te werken aan onze spellingsles van gisteren. Werkwoorden sorteren en vervoegen, lettend op de uitgangen van de noemvormen. In de godsdienstles kwam het verhaal van Mojo aan bod , die zijn ouders verloren had in de Congolese burgeroorlog. Ook mochten ze hun mening geven over een parabel uit de bijbel. Ons nieuw WO - thema gaat over " mijn gemeente" en aangezien we in Ternat naar school gaan kiezen we voor de gemeente Ternat. ( De vaststelling was dat veel leerlingen van de klas niet in Ternat wonen!) Als eerste kennismaking moesten ze een aantal troeven van de gemeente Ternat opsommen. Het laatste gedeelte van de dag bestond uit hoekenwerk. ( foto's onderaan!) Agenda: taak: rekenen: herhaling meetkunde 26/11 lessen: rekenen: meetkunde 26/11 WO: Zijne majesteit 29/11 niet vergeten: zonnestraal? leesmapje, agenda, inschrijving rommelmarkt
Vanmorgen begonnen met WO i.p.v. het gebruikelijke rekenen. Dit was absoluut nodig, want het bundeltje van ' Zijne majesteit, de koning' moest erdoor. Omstreeks 10 uur waren we daarmee klaar. Het signaal om met rekenen te starten. Lesopdracht van vandaag was bewerkingen, cijferend aftrekken tot 10 000. Na enkele klassikale oefeningen, gingen de leerlingen van start. Ondertussen sorteerden vijfde en zesde leerjaar dopjes onder het afdak. U begrijpt, dat dit de concentratie in onze klas niet bevorderde. Uiteindelijk eindigden we de voormiddag met de les rond woordpakket 8 ( nog niet volledig af). Hier konden de leerlingen kiezen uit 9 onderwerpen en 9 persoonsvormen waarmee ze zinnen bouwden.
De kinderen hebben vandaag nog extra oefeningen meegekregen voor meetkunde (bundeltje) en ook voor metend rekenen hebben ze er nog extra bijgekregen. Zo zou u kind voldoende materiaal moeten hebben om de toetsen tot een goed eind te brengen. Ik hoop uiteraard dat ze daar allen in slagen.
Wat WO betreft, moet alles gekend zijn tegen maandag 29 november. Het lijkt allemaal veel, maar de kinderen hebben dit al dagelijks moeten herhalen. We hebben ook een vragenbundel samen opgelost, zodat ze een grondige samenvatting van het bundeltje hebben.
Vanochtend begonnen met bewerkingen; hoofdrekenen : aftrekken tot 10 000. Na een klassikaal gedeelte waar er verschillende oplossingsmogelijkheden werden getoond, moesten de leerlingen in hun werkschrift de twee bladzijden over " Aftrekken tot 10 000" zelfstandig oplossen. Het taalblok bestond uit een les begrijpend lezen ( winkelen) en een les taalgebruik. De namiddag bestond uit twee grote delen : "Koningen" en zangstonde. De leesbundel van de koningen is zo goed als doorgenomen, de vraagjesbundel moeten we morgen nog verder afwerken. Opdracht voor de kinderen deze avond, alles goed herlezen en doornemen en aanduiden met fluostift. Eigen aan de sfeer van deze periode kozen we voor zang een sinterklaasliedje uit getiteld: " Hoog in de speelgoedbergen" Dit liedje werd aangeleerd aan de twee klassen. ( Foto's onderaan!) Agenda: taak: rekenen: meten en metend rekenen 25/11 taal: woordpakketten verbeteren 24/11 lessen: rekenen: metend rekenen 25/11 meetkunde 26/11 WO: zijne majesteit 24/11 niet vergeten: Rommelmarkt? leerlingenfiche
De kinderen hebben als huistaak een herhalingsbundel meegekregen. Deze bundel is gebaseerd op de toets die de kinderen donderdag krijgen (op enkele oefeningen na) . Het leek ons nodig om nog eens extra te laten inoefenen.
Vanmorgen in de rekenles twee lessen in één les gegeven. We waren begonnen met het verder afwerken van de herhalingsles meetkunde ( tekenen van figuren, spiegelen, symmetrieas, ...) waar vooral spiegelen voor problemen zorgde. Het tweede deel van de rekenles bestond uit getallenkennis. Dit ging heel vlot. Het taalblok begonnen we met het voorbereiden van de begrijpend lezen tekst ' Winkelen'gevolgd door een leesstrategie waar we een tekst leerden samenvatten. Nog voor taal, maar dan al in de namiddagles, kwam ook het aanduiden van de persoonsvorm en onderwerp aanbod. Het laatste gedeelte bestond uit niveaulezen zoals elke maandag!
Het groen gekleurde stond niet op het bord! Enkele verduidelijkingen: Op maandag 6 december hadden wij graag een rommelmarkt op school georganiseerd. Een rommelmarkt waar de kinderen hun 'oud' speelgoed kunnen verkopen en misschien zelf een nieuw stuk speelgoed kopen. De kinderen worden voorzien van een staanplaats en alles zal natuurlijk nauwlettend in het oog gehouden worden door de leerkrachten. Elk leerkracht heeft als opdracht in haar/zijn klas te vragen of hiervoor interesse is. Gelieve daar dan ook op te reageren. De kinderen waren alleszins al enthousiast, hopelijk jullie ook!
Wat de leerlingenfiche betreft, als jullie gewoon willen controleren of alle gegevens die erop staan kloppen met de werkelijkheid en dit document dan gehandtekend aan mij terugbezorgen.