Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    16-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het is weekend, het is weekend
    Goedenamiddag beste lezer(es)

    Een kort maar krachtig verslagje om het weekend in te luiden.
    Het eerste deel van de voormiddag bestond uit het determineren van herfstbladeren a.d.h.v. een computerprogramma. Werken op de laptop, dat vonden de kinderen super.
    Na de kleine speeltijd hebben we ons geconcentreerd op het cijferend delen, nu met een cijfer in het deeltal met rest.
    Als afsluiter van de voormiddag stonden de geprogrammeerde taaltoetsen op het programma.
    De namiddag bestond uit een uurtje lichamelijke inspanningen in de turnles, gevolgd door het schrijven van agenda, overlopen van het verkeersreglement en eindelijk afwerken van de kapstok.
    Agenda:
    taak: Godsdienst: vraagjes 19/10
            rekenen: staartdelingen 19/10
                         contractwerk blok 2 19/10
    lessen: Godsdienst: Damiaan 20/10
              Taal: wp 5 dictee 21/10
              Rekenen: blok 2 toets 20/10
              W.O.: toets bladeren en boslagen 22/10
    Niet vergeten: Wafels, toetsen

    Even verduidelijken, we hebben de toets godsdienst verschoven naar dinsdag omdat de leerlingen zouden kunnen genieten van jaarmarkt Ternat.
    In samenspraak met juffrouw Veerle hebben we besloten om voor W.O. enkel het blaadje over de bladranden en de vruchten en de boslagen te laten studeren tegen donderdag aanstaande.
    Maandag krijgen de leerlingen een correctiebundel van blok 2 en tegen dinsdag moet die verbeterd afgegeven worden.
    Als afsluiter nog een aantal sfeerfoto's tijdens de determinatieles
    Goed weekend en tot schrijfs,
    Meester Joeri






    16-10-2009 om 16:15 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arbeiten!
    Gegroet beste lezer(es)

    Deze mooie herfstdag bestond voor ons klasje uit een dagje van hard werk.
    's Ochtends woordpakket 5 afgewerkt, toets taalsystematiek uitgedeeld (veel betere punten nu!) huistaak rekenen gecontroleerd en netjes op het blad geschreven, gevolgd door een nieuwe fase in het " staardelen" nl. één cijfer in het deeltal heeft rest.
    Slechts een drietal oefeningen rond gemaakt, dus morgen verder intensief oefenen. Huistaak voor rekenen zal blaadje staardelingen van gisteren verder afwerken.
    De speeltijd was een welgekomen moment om een frisse, heldere geest te verkrijgen. Dat was nodig, want na de speeltijd stond de taaltoets op het programma. Opnieuw een toets rond taalsystematiek, hopelijk met even goede resultaten als de vorige. Een aantal luisteropdrachten en de begrijpend lezen tekst 'spinnen' op een deftige manier leren samenvatten bracht ons al bij de middag.
    Na de middag stond er spelling op het programma. Woorden met g of ch. Drie bladzijden oefeningen, een mens zou van minder beginnen zweten!!
    De W.O. les bestond uit een kleine voorbereiding voor morgen. De kinderen werden gebrieft hoe zij bladeren van de bomen kunnen determineren en alsdusdanig benoemen. Morgenvroeg komt juffrouw Karen, de juf van ICT, met de laptops en gaan we op deze weg blaadjes determineren. Morgen in het verslag, zeker foto's van.
    Een goed gevulde agenda werd geschreven en de laatste 20 minuten hadden we samen met de leerlingen van 4B een zangstonde.
    Agenda:
    taak: Godsdienst: Damiaan vragenlijst 19/10
            Rekenen: staardelingen  16/10
            Taal: woordpakket 5 in woordpakketschrift schrijven 16/10
    lessen: Godsdienst: Damiaan 19/10
              Taal: blz 26-27  16/10
                      Woordpakket 5 dictee 21/10
              Rekenen: blok 2 toets 20/10
              W.O.: herfst zie wo mapje 22/10
    niet vergeten: toetsen, agenda

    Voor rekenen hebben de leerlingen een ruitjesblad meegekregen. Dit blad moeten ze gebruiken om de onderste oefeningen van hun werkblad te maken. Dat ruitjesblad wordt netjes op de achterkant van het werkblad geplakt. HOU REKENING DAT DE GAATJES NIET WORDEN OVERPLAKT!
    Voor taal wil ik toch nog even benadrukken om er op toe te zien dat dochter/zoonlief de woorden minstens 2x schrijft.
    Bij de vragenlijst Godsdienst staat er een vraag over Damiaan in 2005. Het antwoord hierop is dat Damiaan toen verkozen is tot ' Grootste Belg'. Missionarissen werden uitgestuurd naar gebieden waar veel armoede en miserie was, met als doel deze mensen te helpen op een christelijke manier.
    W.O. de herfst: de leerlingen moeten het blaadje over de seizoenen en de verschillende lagen in het bos studeren. De kans is groot dat het blaadje over de bladdeterminatie ook zal geleerd moeten worden. Daarover morgen meer.

    Zo weeral een dikke boterham, als foto's vandaag de zangstonde!
    Groetjes en tot morgen
    Meester Joeri




    15-10-2009 om 17:22 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staartdelingen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Na een namiddag van grootouders afzetten aan de luchthaven, de jongste telg laten onderzoeken bij Kind en gezin en een Colruyt bezoek in een andere gemeente omdat de plaatselijke Colruyt dicht is , heb ik eindelijk de tijd om een kort verslagje te schrijven over de woensdagvoormiddag.

    Deze morgen begonnen met een kleine donderpreek, daar zat de toets van taalbeschouwing-taalsystematiek voor iets tussen, om vervolgens de eerste kennismaking met cijferend delen te maken.
    Een drietal oefeningen klassikaal gevolgd door een tweetal oefeningen individueel ( vijf leerlingen maken de oefening aan bord, de rest in haar/zijn kladschrift) Onze maatjes hebben ook een vijftal oefeningen als huistaak mee. Heb de indruk dat de meeste leerlingen er mee weg zijn. Als u toch eventjes tijd vindt om kort te checken of alle oefeningen gemaakt en verbeterd zijn. Ik benadruk toch nog eventjes de eerste vijf en deze worden in de kladschrift of op een kladblaadje gemaakt.
    De taalles stond in teken van woordpakket 5. In dit woordpakket werd er nog eens teruggeblikt naar het zoeken van een pv ( ja-neen vraag) en het onderwerp (wie-wat vraag)
    Nog in de taalles stond de te leren toets op het programma. Omwille van de mindere resultaten stond op deze toets taalsystematiek centraal.
    Mag ik er ook nog even op wijzen dat onze klas cd in gebruik is... Elke morgen bij het ledigen van de boekentassen en iedere avond bij het vullen van de boekentassen wordt er een liedje van de klascd afgespeeld. Zo krijgt elk kind haar/zijn liedje te horen.

    agenda:
    taak: Godsdienst: vragen Damiaan 19/10
            Rekenen: staartdelingen  15/10
    lessen: Godsdienst: Damiaan 19/10
              Rekenen: toets blok 2 20/10
              Taal: blz 16 15/10
                      blz 26-27 16/10
    niet vergeten: toetsen laten tekenen

    Als afsluiter enkele geconcentreerde blikjes tijdens de taaltoets...
    Tot morgen,
    meester Joeri




    14-10-2009 om 18:27 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het weerstation

    Gegroet beste lezer(es),

    Deze voormiddag gestart met het jaarlijks multidisciplinair overleg (kortweg MDO), waar juffrouw Greet ( De zorgleerkracht), Christel ( CLB) en ikzelf een aantal "probleem"gevallen uit onze klas hebben besproken.
    Tijdens dit overleg werden de leerlingen opgevangen door de zorgjuffrouw van V1 juf Martine.
    De kinderen moesten tijdens mijn afwezigheid werken aan hun contractwerk. Door het langer dan verwacht afwezig zijn van mezelf, hadden een aantal kinderen het contractwerk reeds afgewerkt.
    De taalles werd gevuld met het afnemen van de begrijpend lezen toets en de toets omtrent taalbeschouwing.

    Na de middag hebben we de laatste hand gelegd aan het lessenpakket rond pater Damiaan. De kinderen hebben een reeks vragen gekregen, die ze kunnen beantwoorden aan de hand van de bundels over onze heilige.
    We, juf Veerle en ikzelf, passen dezelfde manier toe als bij W.O. " De school van toen", met dit verschil dat de leerlingen zelf op zoek moeten gaan en de pagina's niet op voorhand meer worden gegeven.
    Maandag 19 oktober wordt van de leerstof over pater Damiaan een toets afgenomen en het spreekt vanzelf als de vragen goed worden beantwoord en gestudeerd, dat de resultaten evenredig zullen zijn.

    De rest van de namiddag hebben we gesproken over het W.O. thema ' De herfst'. Eerst alles omtrent  " weer " besproken. ( De leerlingen starten vanaf maandag met het noteren van de temperatuur, windrichting, neerslag, bewolking, ... . Ze baseren zich op een echt digitaal weerstation en een buitenthermometer!)
    Nadien werden de verschillende lagen in een bos ( bodemlaag, kruidenlaag, struiklaag en boomlaag) door de "prachtige" tekening van een bos op het bord van mezelf, aan de leerlingen uitgelegd.

    In al het enthousiasme hadden we de tijd uit het oog verloren en hebben we snel, snel de agenda moeten invullen. Dus de kans is groot, dat er een aantal leerlingen niet mee naar huis hebben wat ze moeten meehebben.

    Agenda:
    taak: Godsdienst: Damiaan vragen 19/10
            Rekenen: contractwerk blok 2 19/10
    lessen: Godsdienst: Damiaan 19/10
              Rekenen: toets blok 2 20/10
              Taal: blz 20-21-22 14/10
                      blz 16            15/10
                      blz 26-27      16/10
    Niet vergeten: geld wafels, stukje fruit
     
    Hieronder mijn tekening op het bord, toch zo slecht nog niet
    Groetjes en tot morgen,
    Meester Joeri

    13-10-2009 om 19:23 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zigge zagge , zigge zagge, hoi, hoi, hoi
    Beste lezer(es),

    Na een deugdoend verlengd weekendje zijn we er weer helemaal klaar voor. Al moet gezegd dat het vandaag weer een dagje was, waar alle plannen (lees lesopdrachten) niet konden uitgevoerd.

    Het begon allemaal deze morgen, na onze tweewekelijkse plons in het zwembad.
    Sommige leerlingen hadden geweldig, met de nadruk op geweldig,hard hun best gedaan om wafels te verkopen. Dat betekende een serieuze telling en invulling van administratie. We hebben momenteel 129 pakken verkocht, wat zeker en vast niet slecht is.
    Toch zou ik nog eens graag langs deze weg een warme oproep doen om er voor te zorgen dat iedereen een 10tal pakken verkocht heeft.
    Gevolg van deze enorme opbrengst was dat de rekenles herleid werd tot een minimum.
    Na de middag stond het veertiendaags leesuurtje op het programma. Hier bestonden ook nog een aantal onzekerheden rond, die vandaag zijn uitgeklaard.
    Aangezien de leerlingen om de twee weken een leesuurtje hebben, nemen ze twee boekjes mee naar huis. ( Deze afspraak geldt alleen voor de leerlingen onder avi 9). U als leesvriend(in) zorgt ervoor dat uw kind minstens 5 x per week luidop leest. Probeer er toch een beetje op toe te zien dat dit goed opgevolgd wordt.
    Na het leesuurtje was het tijd voor de aangekondigde toets taal over zegswijzen omtrent "huis".
    De afsluiter voor de dag was het voorbereiden van de begrijpend lezen tekst voor morgen, met als titel "Spinnen".
    Ben er van overtuigd dat er enkelingen onder jullie alleen al bij het lezen van het woord 'spinnen' al koude rillingen krijgen.
    Ik zou zeggen lees dan maar eens aandachtig met uw kind de tekst mee en wie weet wordt uw angst wel overwonnen.
    Agenda:
    taak: taal: voorbereiden tekst ' Spinnen' 13/10
    lessen: taal: blz 11 13/10
                      blz 20-21-22 14/10
                      blz 16 15/10
                      blz 26-27 16/10
    niet vergeten: boek(jes) lezen! Toetsen!

    De kinderen hebben hun werkschrift van taal mee naar huis gekregen, omdat ze moeten leren op blz 11. Dit betekent dat de vragen van begrijpend lezen van morgen ook in de schrift staan. Hoop dat jullie eerlijkheid en fair play hoog in het vaandel dragen en de leerlingen verbieden naar de vraagjes te kijken. Waarvoor oprechte dank!

    Morgen wordt er ook gestart met de aanbreng van het cijferend delen (ook wel staartdelingen genoemd!)
    Geen foto's vandaag, want de batterijen van het fototoestel waren plat.
    Toch voor de liefhebbers nog een geweldige foto!
    Tot morgen,
    Meester Joeri

    12-10-2009 om 17:40 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!