Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    05-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag van de leerkracht
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vooreerst duizend maal sorry voor het niet schrijven van de weblog gisteren. Om één of andere rede ( mij nog steeds onduidelijk!) ben ik dit compleet vergeten. Ik vermoed alzheimer light! Er plakt daarom sinds daarstraks een briefje aan de computer, dat mij onmiddellijk doet herinneren aan het schrijven van de log.
    Wat een prachtige start van deze dag van de leerkracht. Wij werden door de mensen van de ouderraad uitgenodigd om te komen ontbijten tussen 08 en 09 uur. Zij hadden een prachtig ontbijt voorzien met alles erop en eraan.
    Na dit gezellig samenzijn kwam de apotheose. De kinderen hadden een erehaag gevormd voor alle leerkrachten. Fantastisch!  Een dikke merci aan iedereen.
    Over naar de orde van de dag dan...
    Met een lichte vertraging zijn we aan de rekenles begonnen, onderdeel cijferen : delen tot 1000 ( met één cijfer)
    U raadt het al, staartdelingen dus.
    Ik weet dat de leerlingen dit bij meester Pieter zeker al hebben aangeraakt, maar toch gaan we hier geleidelijk te werk gaan. Daarom gaan we de komende dagen enkele tientallen minuten van de les afpitsen om staartdelingen te oefenen. Als inoefening moeten ze de eerste oefening ( 3 staartdelingen) op lossen tegen morgen.
    Pas na de voormiddagspeeltijd konden we dan overgaan tot de toetsen. Eerst de toets van rekenen (breuken), nadien de begrijpend lezen toets.
    Na de middag ging ons verhaal van Mozes verder. Deze keer liet ik eens een verhaalstem horen, die het volgende stuk van het verhaal voorlas.
    Het laatste stuk hebben we ons geconcentreerd op WO. Een thema toepasselijk aan het seizoen waar we ons nu in bevinden (De herfst).

    Agenda:
    taak: rekenen: werkschrift blz 32 oef 1 06/10
             contractwerk                               12/10
    lessen: rekenen: bewerkingen                 06/10
              taal: woordpakket 4                    06/10
              wo: Op stap in het bos                 06/10
    niet vergeten: wafels.

    Als er nog mensen die toevallig een leeg parfumflesje thuis hebben, dan mogen ze dat zeker en vast meegeven met dochter/zoonlief. Ik druk nog eens duidelijk op LEEG!

    Zo, ik kan afronden voor vandaag.

    Groetjes en tot morgen.
    Meester Joeri

    05-10-2010 om 17:33 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.computerfriday
    Goedenavond beste lezer(es),

    Een dagje vertraging, maar uitstel is niet altijd afstel. Er is maar één ding dat ik mij beklaag van de schooldag gisteren en dit is het niet nemen van foto's tijdens de ICT les. Het gedacht en de overtuiging was zeker aanwezig, maar de uitvoering niet.
    De vrijdagochtend begonnen met rekenen. Hoofdrekenen... Opnieuw werden er een aantal oplossingsmethodes aangereikt en nogmaals dezelfde boodschap: de leerlingen moeten zelf een methode kiezen, dat hen, op een voor hen gemakkelijke wijze, de oplossing geeft.
    Het tweede blok op vrijdagvoormiddag is altijd gereserveerd voor juffrouw Dorien en een portie lichaamsbeweging.
    De kleuters en het eerste, tweede en derde leerjaar kwamen op bezoek om een frietje te komen eten op het kasteel.
    Een zeer leuke bedoening, maar dat zorgde wel voor een verschuiving van het programma.
    Gelukkig voor ons klas kregen de leerlingen wel nog hun computerles. En dat vonden ze natuurlijk schitterend.
    Tussen de soep en de frietjes heeft juffrouw Veerle nog een contractwerk in elkaar gebotst. Dit contractwerk moet afgewerkt zijn tegen 12 oktober. Vanaf maandag gaan we per dag een onderdeel van rekenen toetsen. Getallenkennis, bewerkingen, metend rekenen komen aan bod. In het contractwerk vinden jullie extra oefeningen over de te leren leerstof. Uiteraard vind je ook oefeningen in hun werkschrift terug.
    Dan is er nog de wafelenverkoop! Elke leerling van de klas heeft een aantal papieren meegekregen om wafels te verkopen. Ik zou voorstellen dat ze eerst in hun naaste omgeving gaan ronselen en dan stilletjesaan uitbreiden.
    Wij zouden het ten zeerste appreciëren als de kinderen zoveel mogelijk verkopen. ( Op het moment dat het hun beurt is om te vertrekken, hebben jullie ook graag dat er een steuntje in de rug wordt gegeven!) Ik begrijp dat niet iedere ouder opgezet is met het feit dat kinderen de straat optrekken, maar 10 pakken binnen de familie moet toch mogelijk zijn, niet!?
    Trouwens , de wafels zijn zeer lekker!
    Agenda:
    taak: contractwerk 12/10
    lessen: rekenen: getallenkennis: 4/10
    niet vergeten: wafels verkopen.
    PS: Om niet elke dag met geld voor de wafels te worden geconfronteerd spreken we af dat er maandag en woensdag tijd wordt voorzien om het geld op te halen. Zorg er ook voor dat de formulieren goed ingevuld zijn. Naam en adres van diegene die koopt + het aantal wafels en gegeven bedrag... Het onderste strookje wordt aan mij terugbezorgd, het bovenste gedeelte in principe aan diegene die koopt.

    Zo, dan wens ik jullie nog een prettig weekend.
    Groetjes meester Joeri
     Hieronder toch een blik achter de schermen tijdens de computerles!

    02-10-2010 om 19:41 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    30-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag
    Kiara Dignef is vandaag 9 jaar geworden. Een dikke proficiat van heel de klas!!!








    30-09-2010 om 16:52 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoekenwerk
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Deze ochtend vijf niet zwemmers, vier gekwetst en eentje zwemzak vergeten. Dat is niet leuk natuurlijk.
    Na het zwemmen begonnen aan de rekenles waar we vandaag ons geconcentreerd hebben op het nemen van een breuk van een getal.
    Vertrokken met concreet materiaal, over schematische voorstelling tot abstract rekenen in hun schrift.
    De eerste opdracht na de middag was het dictee van woordpakket 3. Hierdoor moesten de leerlingen hun schriftje afgeven, waardoor ze het niet meer naar huis konden meenemen.
    Het knip - en plakwerk van de kinderen voor godsdienst werd gekeurd en een verhaal aan gekoppeld. Het bleek te gaan over de geboorte van Mozes en hoe hij opgroeide.
    En dan was het eindelijk zover! De eerste keer echt hoekenwerk was een feit. Of het leuk was, vraag je natuurlijk betere aan je kind dan aan mij. Ik zag toch enthousiaste gezichtjes.
    De opdrachten voor morgen zijn vrij rustig, maar vanaf morgen wordt het tempo weer opgetrokken.
    Agenda:
    taak: rekenen: blz 29 afwerken 01/10
            taal: woordpakket 4  01/010
    lessen: /
    niet vergeten: toetsen laten tekenen, rekening, agenda !!

    Tot morgen ,
    Groetjes meester Joeri
    Ps merk dat ik de computerhoek vergeten ben... sorry!!










    30-09-2010 om 16:46 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lekkere druifjes en andere spechtwoorden :)
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Deze ochtend aangenaam verrast door het bezoekje van de oma en opa van Anke met een gezond snoepje voor heel de klas : Druiven!
    De leerlingen konden vandaag en zeker en vast ook morgen naar hartelust smullen van deze lekkernij. Doch, eerst moest er gewerkt worden in de rekenles.
    Op het programma vandaag toepassingen.
    Anke werd spontaan gekozen als plaatselijke druivenkoningin. Eén van haar taken is het verdelen van druiven aan de klas. Dit deed ze met verve.
    Na de speeltijd stond de lang aangekondigde en verwachte toets van WO geprogrammeerd.
    Laatste wapenfeit voor de middag was Spelweg; het aanbrengen van een nieuw woordpakket ( nummer 4)
    Afsluiten deden we vandaag met een aantal sketches van de goede, oude Urbanus. Dat vonden onze rakkers zeer amusant.

    Agenda:
    taak: godsdienst: knip - en plakwerk 30/09
            taal: woordpakket 4    01/010
    lessen: taal: woordpakket 3  30/09
    niet vergeten: zwemmen.

    Tot morgen,
    Groetjes meester Joeri




    29-09-2010 om 16:29 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maten en vormen
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Zo dadelijk personeelsvergadering, vandaar een snel verslagje.
    Deze ochtend begonnen met een les meetkunde waar de kinderen ruimtefiguren van vlakke figuren moesten onderscheiden, veelhoeken van niet veelhoeken aantonen en eigenschappen van vierhoeken verwoorden.
    Na de speeltijd was het toetsentijd! Eerst de begrijpend lezentoets ( die veel tijd in beslag heeft genomen!), gevolgd door de toets van Godsdienst.
    Doordat de toets van godsdienst in de voormiddag al afgenomen werd, konden we direct in het nieuwe godsdienstthema vliegen.
    De komende weken zal uw dochter/zoon het verhaal van Mozes serieus onder de loep nemen.
    Afsluiten deden we met taalbeschouwing, waar we verschillende zinsdelen gebruikten om nieuwe zinnen te maken.
    Agenda:
    taak: Godsdienst: knip en plakwerk 30/09
            Rekenen: blauw- groen blaadje 29/09
    lessen: WO: De school van toen  29/09
               taal: woordpakket 3  30/09
    niet vergeten: donderdag zwemmen

    Zo tot morgen,
    Groetjes Meester Joeri

    28-09-2010 om 16:04 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het bos horen,voelen, proeven, zien en ruiken.
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Deze morgen zeer tevreden over het feit dat ik terug 22 gezichtjes telde.
    Eens de dagelijkse administratieve zaken gepasseerd, begonnen we met de rekentoetsen begin vierde leerjaar voor het leerlingvolgsysteem. Eerst hoofdrekenen + en - op tijd, gevolgd door maal -en deeltafeloefeningen eveneens op tijd.
    Nadien werd gewerkt in een bundel waar afwisselend de verschillende domeinen binnen de wiskunde ( getallenkennis, bewerkingen, metend rekenen, meetkunde en toepassingen) aan bod kwamen.
    Het was een toets van lange adem, want ook na de voormiddagspeeltijd moesten we nog verderwerken. Om 11.30 was iedereen eindelijk klaar en konden we starten met het voorbereiden van de begrijpend lezen tekst ' Verhuisd'.
    Ook deze les moest na de onderbreking worden hervat. De andere taalles van de dag bestond uit ' Straatnamen'. Aan de hand van de straten van de gemeente Ternat werden de verschillende oefeningen afgewerkt.
    We zijn na de speeltijd naar het bos getrokken voor de inleiding van ons nieuw thema : ' De herfst' . De kinderen gebruikten al hun zintuigen om de herfst te kunnen herkennen en beschrijven. ( zie foto's)
    Toen we in de klas terugkwamen, was er nog net genoeg tijd om een verhaal van Duupje te lezen.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: godsdienst: symbolen 28/09
              WO: De school van toen  29/09
              Taal: B.L.: 'Verhuisd' 28/09
    niet vergeten: toets laten tekenen.

    Morgen dus de toets van godsdienst... Geen moeilijke toets, maar toch niet onderschatten.
    Mag ik er jullie ouders ook attent opmaken om alle toetsen van een handtekening te voorzien. Ook al bevinden sommige toetsen zich in een werkschrift. Vandaag krijgen ze voor de eerste keer een toets mee in hun "Toetsenmapje'.

    Tot morgen,
    groetjes meester Joeri














    27-09-2010 om 17:29 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    24-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.with or without you
    Goedenavond beste lezer(es),

    Na een geweldig optreden gisterenavond stond ik , lichtjes vermoeid, met heel veel zin voor de klas. ( Zoals elke ochtend, natuurlijk  )
    Eerst de administratie afhandelen en dan hop een frisse duik in het lengtematenzwembad. Gisteren eigenlijk beperkt gebleven tot theorie, vandaag de praktijk in de werkschrift.
    Het gevoel dat ik aan deze les heb overgehouden, was positief. Ik denk dat de meeste onder ons ermee weg zijn.
    Eens de speeltijd voorbij, was het voor mij tijd om schriften te verbeteren en de leerlingen gingen zich in het zweet werken bij juf Dorien.
    Deze middag was er ook voor de eerste keer muziek tijdens de middagspeeltijd. Dat werd zeer uitbundig onthaald.
    De eerste blok na de middag was gewijd aan afwerken van dingen waar we al aan begonnen waren zoals: Godsdienst, agenda schrijven, onze klerenhanger ophangen, herfstekening afwerken, ... Maar ook al onze schooltas maken!
    Het laatste blok bestond immers uit computerles en verkeer.
    Over de verkeersles kan ik niet veel vertellen, want daar was ik niet bij. Wel kan ik zeggen dat de internetaansluiting onze tijdens de ICT les serieus gehinderd heeft. Electronica op zijn best!!!
    Agenda:
    taak: rekenen: afwerken blauw/groen blaadje 27/09
           godsdienst: knip en plakwerk  27/09
           taal: woordpakket 3 opschrijven 27/09
           Muzo: herfsttekening afwerken 27/09
    lessen: WO: de school van toen 29/09
               godsdienst: symbolen  28/09
    niet vergeten: toets tekenen

    In de kinderen hun agenda ga je taal en Muzo niet terugvinden, omdat ik vergeten ben dit op te schrijven. Heb het de leerlingen wel mondeling gezegd.
    Voor de godsdiensttoets hebben we gezegd welke bladen er gekend moeten zijn.
    Afsluiten doen we vandaag met de foto's van de medaillewinnaars van onze klas: Kiara, Arno en Mathis...

    Ik wens jullie nog een prettig weekend toe,

    Groetjes
    Meester Joeri








    24-09-2010 om 23:26 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeven sacramenten, zeven handelingen
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Deze ochtend de kopjes geteld en bleek dat er een hoofdje ontbrak. Dat vinden we natuurlijk niet leuk, maar we wensen Nick alleszins een spoedig herstel.
    Deze voormiddag was er een grote rekentoets rekenen voorzien, maar door onze afwezige kon dit niet doorgaan. Deze toets is ook geen aangekondigde toets. Het is een toets waarmee we willen kijken , hoever dochter/zoonlief staat qua wiskunde.
    Alternatief hiervoor was dan de les van metend rekenen over de lengtematen en de snelheid. Na een zeer grote brok theorie, waar alles aanbod kwam ( lengtematentabel, vergelijken, rekenen met , km/uur, ...), bleek er geen tijd meer te zijn voor het gedeelte in de schrift. Daarom wordt dit morgen zeker hernomen.
    Voor ons taalblok stond de herhaling van aai, ooi, oei en eeuw, uw en ieuw op het programma. En niet te vergeten, de toets van woordpakket 2.
    Na de middag was het de bedoeling dat we  En godsdienst gingen afwerken En onze vertegenwoordig(st)er voor de leerlingenraad gingen stemmen En hoekenwerk starten...
    We zijn maar gedeeltelijk geslaagd... Godsdienst moet er nog een stukje tijdens de les morgen afgewerkt worden, de vertegenwoordigster is bekend en voor hoekenwerk heb ik vier hoeken duidelijk kunnen uitleggen.
    We kunnen alleen maar stevig blijven doorwerken, forceren heeft toch geen zin.
    Agenda:
    taak: godsdienst: knip en plakwerk 27/09
            rekenen: cijferend x              24/09
    lessen: WO: de school van toen   29/09
             godsdienst: Symbolen        28/09
    niet vergeten: turnzak, agenda

    Enkele verduidelijkingen...
    Godsdienst: De leerlingen moeten niet het volledige bundeltje kennen van symbolen. Morgen wordt er in de klas aangeduid wat ze moeten kennen. Sowieso, zijn de zeven sacramenten erbij.
    Rekenen: Huistaak toch even controleren, want er zijn nog een aantal leerlingen die problemen hebben bij het overzetten naar een andere getalwaarde.
    Is het ook mogelijk ervoor te zorgen dat iedereen een groene, blauwe en rode balpen heeft? En een meetlat?
    Sommige leerlingen hebben dit niet bij de hand en moeten dan beroep doen op het materiaal van de collega's.

    Bedankt aan de oma van Mirte Van Brabant, voor het laten meebrengen van een lei en griffel. De kinderen waren zeer geboeid door deze voorwerpen.

    Ook een enorm applaus voor Sien, die verkozen werd tot vertegenwoordigster van 4A in de leerlingenraad. Aan de andere kandidaten bedankt dat jullie , jullie best wilden doen voor onze klas.

    Zo, met een kleine fotoreportage van dit alles laat ik jullie...
    Aan alle U2 fans die vandaag gaan,
    Tot straks,

    Groetjes meester Joeri










    23-09-2010 om 16:16 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    22-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een zonnige herfstnamiddag

    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Wat fantastisch kan het weer in België toch zijn...! Ideaal voor een namiddagje geen huiswerk!
    Deze ochtend begonnen met de tweede les van bewerkingen, cijferend vermenigvuldigen tot 1000 met 1 getal in de vermenigvuldiger.
    En of onze rakkers er zin in hadden!!! Om 10 uur waren de meeste al klaar met het zelfstandig afwerken van hun oefeningen in de schrift, waardoor ze met plezier ook een groen of blauw blaadje afwerkten. Enige smet op dit alles, een aantal leerlingen had de huistaak van gisteren niet gemaakt. De rede was meestal omdat ze hun schrift in de bank waren vergeten... Nochtans wordt er elke avond gezegd wat ze moeten meenemen naar huis.

    Na de speeltijd, stond er een stuk taal op het programma. Eerst het dictee van woordpakket 2, aansluitend de nieuwe woorden van woordpakket 3. Tegen morgen hebben onze sjoekes wel de opdracht om de woorden bij de tekeningen op bladzijde 2 en 3 te kennen en kunnen schrijven. ( Mag geen probleem zijn, want ze hebben deze woordjes al moeten leren voor dictee!!)
    Eindelijk werd de laatste hand gelegd aan het thema " De school van toen". Morgen en overmorgen sluiten we af met een soort quiz, waar ze aan elkaar vragen moeten stellen en deze ook beantwoorden.
    Afsluiten deden we deze voormiddag met de uitleg over de verkiezingen voor de leerlingenraad van morgen.
    Elke klas heeft in de leerlingenraad een vertegenwoordig(st)er en aangezien er nog niemand voor vier A en vier B is, moeten we daar snel werk van maken.

    Agenda:
    taak: /
    lessen: taal: spelweg woordpakket 2 blz 2-3 23/09
              wo: de school van toen   29/09
    Omwille van de goede inzet en het mooie weer vandaag geen huistaak.

    Zo, tot morgen allemaal!
    Groetjes meester Joeri

    22-09-2010 om 17:35 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    21-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.I am jogging, yes indeed...
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vandaag staat er eigenlijk maar één evenement centraal in het verslagje en dat is natuurlijk de scholenveldloop.
    Maar voor het zo ver was, stond er toch nog wat werk op het programma. Een brokje hoofdrekenen en een dictee waarin we getoetst hebben wat het niveau qua spelling is van uw kind.
    Met hoofdrekenen stond er nu vermenigvuldigen en delen op het programma tot 1000. van x10 en x100 tot x5 en x50 en :10 tot :100 en :5 tot :50 kwamen stapgewijs aan bod.
    Na de kleine speeltijd was het dan tijd voor het dictee. De kinderen moesten eerst losse woordjes noteren, nadien woordjes uit zinnen opschrijven en tenslotte bepaalde gedeeltes van zinnen verder aanvullen.
    En dan dames en heren, was het tijd om ons klaar te maken voor de loopwedstrijd.
    Eerst een leuke opwarming in dansvorm en dan konden onze rakkers 20 minuten vol aan de bak op een parcours rond het kasteel.
    Sommigen zijn zo diep gegaan, dat we ons het privilege hebben genomen om een langere speeltijd te houden.
    Agenda:
    taak: rekenen: x en : blz 21-22 22/09
    lessen: taal: woordpakket 2 dictee 22/09
              WO: de school van toen     29/09
    niet vergeten: turnzak.
    Zou u zo vriendelijk willen zijn om er voor te zorgen dat de turnzakken tegen vrijdag terug op school zijn? Alvast bedankt.
    Zo, tijd voor een aantal actiefoto's...
    Tot morgen,
    Groetjes meester Joeri


























    21-09-2010 om 19:09 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breuken, breken, breekt...
    Goedenavond beste lezer(es),

    Een verslagje van een zonnige maandag. Deze ochtend na de gebruikelijke rituelen ( warme maaltijden opschrijven en schooltassen leegmaken) , de taken herverdeeld zodat diegene die vorige keer niet gekozen werden ook de kans krijgen om een taak uit te voeren.
    Huistaken werden opgehaald ( niet iedereen was in orde !!!!) en wij vertrokken voor een lange les breuken.
    Moet spijtig genoeg veel te vaak vaststellen, dat sommige leerlingen zeer afwezig in de klas zitten. Ik bedoel hiermee, weinig actief betrokken bij het nadenken over bepaalde oplossingen.
    Ik hamer er in de klas voortdurend op dat ze actief moeten meewerken, maar een duwtje in de rug van jullie zou ook wel kunnen helpen.
    Na het rekenoffensief was het tijd voor het taalbombardement, waar we eerst een aantal uitspraken hebben geordend.
    Nadien was het tijd voor de werkwoorden zelf. Korte herhaling van stam + t en we zaten al een eindje in de namiddag.
    De godsdienstles stond in het teken van de sacramenten. De zeven sacramenten werden aan de kinderen kort voorgesteld. Wordt alleszins vervolgd.
    Het laatste stuk van de dag bestond uit WO, waar we stilaan het laatste speeksel aan het verbruiken zijn wat " De school van toen " betreft.
    Morgen scholenveldloop, voor alle praktische informatie verwijs ik jullie door naar de administratie die uw kind in dit verband heeft meegekregen. Gelieve u ook aan de gemaakte afspraken te houden.

    Agenda:
    taak: rekenen: breuken 21/09
    lessen: taal: woordpakket 2 dictee 22/09
             WO: De school van toen 29/09
    niet vergeten: scholenveldloop.

    De foto's van vandaag zijn gewijd  aan de prachtige steen van Jonas. Ik hoop dat het duidelijk zichtbaar is op de foto.

    Zo, mijn verslagje zit er op voor vandaag.
    Supporters op post morgen!
    Groetjes
    Meester Joeri





    20-09-2010 om 00:00 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    17-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afwerkersdagje
    Goedenavond beste lezer(es),

    Hier zijn we dan terug met een verslagje van de dag. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, Jarne heeft gisteren buisjes laten zetten en zijn polliepen zijn verwijderd. Gisteren was hij echt een hoopje ellende, vandaag zat er al heel wat leven in.
    Deze ochtend onmiddellijk begonnen aan operatie afwerken. Eerst de les kloklezen van vorige woensdag , die nog vervolledigd moest worden. Nadien toepassingen. Deze les werd verspreid over de dag, want zoals u wel weet hebben ze op vrijdag ook turnen.
    In sneltempo de laatste theorieblaadjes van WO aangeduid en dan tijd voor agenda en knutselen.
    Zo is de dag echt voorbij gevlogen, hard gewerkt maar zoals steeds te weinig tijd!
    Agenda:
    taak: taal: woordpakket 2 20/09
            WO: vraagjes           20/09
            rekenen: kloklezen    20/09
    lessen: rekenen: kloklezen 20/09
              taal: woordpakket 2 22/09
              WO: de school van toen
    niet vergeten: dinsdag veldloop, brieven, toetsen

    Tijdens de rekenles over de klok is me nogmaals opgevallen dat er nog heel wat leerlingen problemen hebben met de klok. Vandaar de huistaak en ook de les. Probeer op regelmatige tijdstippen tijdens het weekend dochter/zoonlief het uur te laten verwoorden ( uiteraard op een correcte manier!)
    De vraagjes van WO moeten nog niet allemaal beantwoord zijn, maar het zou wel goed meegenomen zijn.
    Bij de briefadministratie bevindt zich ook de nodige informatie omtrent  de scholenveldloop van dinsdag 21 september aanstaande.
    Voila, mijn verslagje zit erop!
    Tot maandag allemaal en een fijn weekend toegewenst.
    Groetjes meester Joeri

    17-09-2010 om 23:48 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    15-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag

    Jonas Bronselaer is vandaag 9 jaar geworden. Een dikke proficiat van heel de klas!!!

     





    15-09-2010 om 19:03 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoals het klokje thuis tikt, ...
    Goedenavond beste lezer(es)

    Aanschouw het verslagje van woensdag 15 september 2010. 
    Normaal gezien wordt bijna elke dag gestart met een grote portie rekenen. Vandaag was dit enigszins anders, want er stond kloklezen op het programma. Aangezien wij niet over voldoende individuele klokjes beschikken voor twee klassen, moest er een klas voor de speeltijd en een klas na de speeltijd. Onze beurt was na de kleine speeltijd.
    Wat natuurlijk niet betekende, dat wij op onze lauweren gingen rusten voor de speeltijd. Integendeel! Onmiddellijk kregen de leerlingen het aangekondigde woordpakketdictee. Na een kleine instructie over de lay-out van het dictee ( voor sommigen het verschil tussen links en rechts heel moeilijk!) staken we van wal. 18 losse woordjes werden gedicteerd en de laatste twee waren zinnen.
    In de spellingsles die erop volgde, stonden de onthoudwoorden centraal. Aan de hand van tekeningen, kwamen de leerlingen tot het juiste woord. Dat woord moesten ze dan nogmaals oplijsten.
    Zoals eerder al aangekondigd , startte na de speeltijd de les rond kloklezen. Een donderslag bij heldere hemel. Vele kinderen bleken niet meer instaat om het uur op een correcte wijze aan te duiden, te verwoorden en omzetten in digitale klok. Gelukkig was ik niet alleen met de getrokken conclusie, ook in het andere vierde leerjaar een gelijkaardig scenario.
    Conclusie is wel degelijk, oefenen en oefenen. Daarom ook een warme oproep naar de ouders toe, laat de leerlingen op zeer regelmatige basis de klok lezen. ( Zowel digitaal als analoog)
    Nu we toch in de rekensfeer zitten, wil ik toch nog even terugkomen op het hoofdrekenen met +/- . Heb al heel wat ongeruste ouders telefonisch, via email of andere agenda's gehoord over de leerstof.
    Ik zou zeggen, probeer rustig te blijven. Elke week komt hoofdrekenen aan bod, bij sommigen is het inzicht dat moet verschijnen. Bij de ene gaat dat sneller als bij de andere. Het komt er op aan rustig te blijven en goed te blijven oefenen.
    We gaan alleszins zo in de klas verderwerken.

    Morgen zal ik niet aanwezig zijn op school. Mijn oudste zoontje wordt buisjes gestoken en daardoor kan ik niet aanwezig zijn. De klas zal worden opgevangen door juffrouw Myriam en juf Veerle.
    Agenda:
    woensdag:
    taak:rekenen: cijferen 16/09
           Muzo: mannetje/vrouwtje uitknippen  17/09
           WO: De school van toen vraagjes 17/09
    lessen: WO: De school van toen
    niet vergeten: zwemmen
    donderdag:
    taak:
           Muzo: mannetje/vrouwtje uitknippen  17/09
           WO: De school van toen vraagjes 17/09
    lessen: WO: De school van toen
    niet vergeten: agenda

    Voor WO hebben de kinderen een blad met vraagjes mee naar huis gekregen. Het is de bedoeling dat ze deze gaan beantwoorden op een apart blad. Alle vraagjes moeten niet af zijn tegen vrijdag, maar er moet wel al aan gewerkt zijn.
    Zoals op de info avond al gezegd, worden de antwoorden op de vragen door ons niet verbeterd. Wij reiken de vraagjes aan ( als deze goed opgelost worden, kennen ze hun leerstof) en de kinderen moeten dit proberen tot een goed einde te brengen. ( Uiteraard mag u als ouder nog mee begeleiden!)

    Zo, morgen zal ik geen verslagje schrijven... maar vrijdag zijn we terug present.
    Groetjes en tot vrijdag,
    Meester Joeri

    15-09-2010 om 18:59 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag
    Thomas Dansercoer is vandaag 9 jaar geworden. Een dikke proficiat van heel de klas!!!





    14-09-2010 om 21:04 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eerste liedje
    Goedenavond beste lezer(es),

    Een beetje later dan normaal, maar de rekenschriften moesten verbeterd worden en daar kruipt toch wel wat tijd in. Heb een lijstje gemaakt van de leerlingen die een (groot) aantal fouten heeft gemaakt op hoofdrekenen +/-.
    Een aantal ouders hadden hier al via mail of agenda gewag gemaakt. Dus geen paniek, als ik de mail die jullie sturen niet onmiddellijk beantwoord... lees ze wel degelijk!
    De ochtendblok bestond uit cijferend aftrekken tot 1000. Na een korte herhalingsinstructie gingen de leerlingen zelfstandig aan de slag.
    Na de speeltijd ... een heus taalblok; waar zowel begrijpend lezen toets, luisteren toets en herkennen van verwijswoorden ( taalbeschouwing) werden afgewerkt.
    Tijdens de Godsdienstles werd  onze favoriete vereniging, de school, de gemeente en een eigen vereniging aangevuld.
    De les over " De school van toen" liep weer serieus uit, als de meester verhalen over vroeger verteld.
    Afsluiten deden we met een gemeenschappelijke zangstonde in de klas van juffrouw Veerle.
    Agenda:
    taak: rekenen: hoofdrekenen +/- 15/09
    lessen: Taal: woordpakket 1 15/09
              WO: de school van toen
    niet vergeten: brieven

    Tot morgen,
    Groetjes meester Joeri

    14-09-2010 om 21:02 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    13-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag
    Maude Mosselmans is vandaag 9 jaar  geworden. Een dikke proficiat van heel de klas!!!





    13-09-2010 om 18:32 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The day after
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Blij dat de dag er bijna opzit. Neen, het lag zeker niet aan jullie schatjes... Maar zit momenteel met een verkoudheid, waar ik moeilijk vanaf geraak. En die verkoudheid concentreert zich momenteel op mijn stem.
    Goed, the show must go on zeggen hé.

    Deze ochtend begonnen met rekenen, bewerkingen: optellen en aftrekken tot 1000. Weeral heb ik moeten vaststellen dat dit voor sommige een geweldige moeilijke opdracht is.
    We gaan deze leerstof op regelmatige tijdstippen herhalen, het is nodig!
    Na de kleine speeltijd stond er een nieuwe leestekst te blinken, die we volledig hebben uitgepakt en overlopen.
    Een potje namen noemen ( Familienamen en hun afkomst) sloot de voormiddag af.

    De middagspeeltijd gepasseerd en daar zijn we weer met symbolen. Eerst een werkblad, waar we allerlei symbolen moesten verbinden met hun betekenis en dan een aantal grote organisaties voorgesteld. (WWF, UNICEF, ...)
    Het laatste wapenfeit was het wo thema : 'De school van toen'waar we met fluo belangrijke zaken hebben aangeduid.

    Agenda:
    taak: rekenen: werkschrift blz 12-13 14/09
            Godsdienst: symbool vereniging  14/09
    lessen: taal: woordpakket 1 15/09
                      tekst 'het buurmeisje' 14/09
               WO: de school van toen
    niet vergeten: /

    Zo, het verslagje zit er op.
    Straks nog een fotoreportage van de verjaardag van Maude.

    Groetjes, meester Joeri

    13-09-2010 om 15:38 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.computerles, computerles
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    U vraagt zich waarschijnlijk af, hoe het komt dat ik er zo vroeg bij ben vandaag. Wel het antwoord is zeer eenvoudig, wegens een druk vrijdagavondprogramma breng ik nu snel een verslagje uit.
    Deze ochtend zijn we begonnen aan de eerste les van week 2, waar er een grote brok getallenkennis werd herhaald.
    Na een instructie van ongeveer een 50 tal minuten, gingen de leerlingen zelfstandig aan de slag in hun werkschrift. Wat nog niet werd afgewerkt, wordt thuis verder afgemaakt.
    Juf Dorien ontfermde zich in de tweede blok van de voormiddag over jullie schatjes tijdens de turnles.
    Na de middag stond knutselen op het programma. De kinderen kregen van mij een blanco jongen of meisje. Deze moeten zij opvullen en kleuren. Het resultaat zou een kopie van zichzelf moeten zijn. ( Of toch iets dat op hen lijkt)
    Afsluiten doen we met computerles en verkeerles. Verkeersles wordt gegeven door juf Veerle, computerles zal ik zelf geven.
    Hoop dat de kids het leuk vinden.
    Agenda:
    taak: taal: woordpakket 1 verbeteren 13/09
            rekenen: werkschrift blz10-11 13/09
    lessen: taal: woordpakket 1 15/09
              WO: de school van toen 13/09
    niet vergeten: toets laten tekenen.

    De bedoeling van het woordpakketschrift is het inoefenen van de woordpakketten die ze leren tijdens de spelwegles. Nadat ze deze geschreven hebben, worden die door mij verbeterd. Als ze fouten geschreven hebben, duid ik die aan en schrijf het woord nogmaals op de achterzijde. Zij moeten deze woordjes dan nog een aantal keer schrijven.
    Wat de toetsen betreft, alle toetsen moeten gehandtekend worden.

    Zo, nog een paar sfeerfotokes...
    Goed weekend,
    Groetjes Meester Joeri










    10-09-2010 om 14:04 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs