Ziehier het verslag van deze voormiddag. Ik kan daar zeer kort in zijn : De tijd voor de speeltijd hebben we gespendeerd aan het maken van de twee toetsen van domeinoverschrijdende doelen, de tijd na de speeltijd stond volledig in teken van de spreekbeurten. Er moet mij toch iets van het hart, heb vastgesteld dat er een aantal leerlingen weinig heeft gewerkt voor de toetsen van domeinoverschrijdende doelen. Daar waar ik hen de gelijkaardige oefening had getoond in de schrift. Sommigen vielen gewoon in slaap in de klas!!! Ik begrijp dat iedereen naar het einde van het schooljaar snakt, maar dat wil niet zeggen dat er geen inzet meer moet zijn. De laatste toets van het schooljaar staat geprogrammeerd voor volgende week woensdag. Dat betekent dat we nog maandag, dinsdag en woensdag hebben om toetsen te doen. Die tijd zal ook gebruikt worden. Enfin, morgen hebben we 6 spreekbeurten voor de boeg. Margot is vandaag niet meer aan de beurt geraakt om dat de spreekbeurten van Nikita en Robin uitgelopen waren. De huistaak die vandaag opnieuw in de agenda staat, geldt enkel voor de leerlingen die dat nog niet gemaakt hadden. O ja, nog een warme oproep aan de mensen die de 3euro nog niet betaald hebben voor moeder en vaderdag. Agenda: taak: taal: onderwerp en gezegde 17/06 lessen: domeinoverschrijdende doelen: rekenverhalen blok 10 en 11 21/06 WO: De aarde is een bol 17/06 niet vergeten: leescontract; toetsen;
Met de citroën HY naar kruikenburg op zoek naar een hamster.
Goedenamiddag beste lezer(es),
Verslagje van vandaag. Deze ochtend begonnen met het verder afwerken van les 10 van blok 11. Ja, inderdaad nog één grote signaleringstoets op komst.Na de kleine speeltijd is het spreekbeurtentijd, doch nu werd er een andere strategie gebruikt. Ikzelf geef nog wat les na de onderbreking en ongeveer de laatste twintig minuten zijn voor de spreekbeurten. Heb gemerkt dat de concentratie na een spreekbeurt helemaal verdwenen is, dus een ander alternatief drong zich op. De eerste spreekbeurt vandaag werd trouwens gegeven door Jordy. Mijn lestijd bestond uit herhaling van stam en stam +t. Na de middag werd er door mezelf eerst lesgegeven omtrent woordenschat rond " water" en dan kwam Ninah met haar spreekbeurt. Vervolgens doken we nog eens het verkeer in voor een lesje over hoe je fietsen moet op de openbare weg. Afsluiten deed Brent met zijn spreekbeurt over kasteel 'Kruikenburg'. Agenda: taak: taal: onderwerp en gezegde 16/06 lessen: domeinoverschrijdende doelen rekenverhalen + ws blz 6 oef 1 16/06 WO: de aarde is een bol 17/06 niet vergeten: leescontract, brieven
Zo, tot morgen en geniet nog van de foto's van de spreekbeurten. Groetjes Meester Joeri
Eerst en vooral bedankt voor de massale opkomst naar ons spaghettifestijn. Dit evenement samen met de verkiezingen en een weekendje aan zee hebben ervoor gezorgd dat mijn vrijdagverslag niet getypt geraakt is. Waarvoor mijn excuses. Vandaag een dag van zwaar labeur. Veel rekenen op het programma, afgewisseld met wat taal en voorbereiding op de WO toets. Het is echt wel opmerkelijk, hoe iedereen zo naar het einde snakt... ( Valt ook op in het geconcentreerd zijn en te zwijgen...) Toch moeten we nog even doorbijten, want er zijn nog een aantal toetsen te doorstaan. U weet wel wat ze zeggen: " De laatste loodjes wegen het zwaarst!" Nog een verandering in het schema zijn de spreekbeurten van Daryn en Anton, deze waren normaal voorzien voor nu vrijdag. Vrijdag is het sportdag, dus verschuiven die spreekbeurten naar donderdag. Donderdag wordt dus wel een spreekbeurtdagje. Agenda: taak:/ lessen: WO: De aarde is een bol 17/06 niet vergeten: leescontract, zonnestraal 25, CD - rom, 3euro, brief oudercontact
Het niet vergeten gedeelte even verduidelijken: Onze leerlingen hebben de mogelijkheid om een mooi souvenir te kopen over de sportklassen. Een groot aantal foto's van de sportklassen zijn gebundeld op een cd - rom en voor 10 euro kunt u deze kopen. Die 3 euro dient als onkosten voor het vader en moederdaggeschenk. Op de brief van het oudercontact, vindt u ook de laatste nieuwtjes voor het eind van het schooljaar en de vakantieregelingen voor volgend schooljaar. Het oudercontact zal doorgaan tussen 16uur en 19uur. Ik zou graag hebben dat wanneer de resultaten in orde zijn en er geen problemen rijzen, deze ouders plaats laten voor de leerlingen met problemen. Voila, dat was het voor vandaag... tot morgen, Groetjes meester Joeri
Welkom op deze donderdagavond. We vliegen er onmiddellijk in met een kort doch degelijk verslagje. ( Zoals gewoonlijk, dus ) Deze ochtend eindelijk les 5 van blok 11 kunnen verbeteren en aanvullen. Toch nog niet helemaal ( zie huiswerk) Na de kleine speeltijd kwam juffrouw Anne - Sophie aan het woord, met haar spreekbeurt over de boerderij. De rest van de voormiddag had een godsdienstige invloed, namelijk de toets over ' de kerk'. De volgende spreekbeurt kwam er na de middagspeeltijd en we kregen skiles van Jarno. De rest van de tijd werd aangevuld met luisteroefeningen. De laatste spreekbeurt kwam dan weer van Mathias, die ons vanalles leerde over " Tsunami's". Verder op het programma stond WO, waar we stilaan de laatste onderwerpen afwerken. Agenda: taak: rekenen: afwerken blz 25 11/06 lessen: rekenen: trapezium en parallellogram 14/06 Niet vergeten: leescontract, uitnodiging, agenda
De blaadjes van het trapezium vind je terug in het dit leer ik mapje, de blaadjes van de parallellogram volgen morgen. Zo, het einde van de week is weer in zicht. Stilaan komen we korter en korter bij ... Groetjes , Meester Joeri
Ziehier het verslagje van de woensdagvoormiddag. Deze ochtend onmiddellijk begonnen aan de toets van rekenene. De kinderen hadden tijd tot aan de speeltijd om deze toets tot een goed einde te brengen. Na de speeltijd was het eerst tijd voor de spreekbeurten. Arne, Laura en tenslotte Thibault kwamen aan bod. Toen het laatste woord gevallen was, stond er op de klok 11.55. Te laat dus, om nog aan de toets van godsdienst te beginnen. Deze wordt dus doorgeschoven naar morgen. Agenda: taak: / lessen: godsdienst: de kerk 10/06 wo: De aarde is een bol 10/06 niet vergeten: leescontract, toetsen...
Hieronder nog sfeerfoto's van de spreekbeurten! Groetjes en tot morgen Meester Joeri
Vandaag weer een dag waar een aantal wijzigingen zich hebben voorgedaan. Om de kleuterspeelplaats verder op te smukken, werden tijdens de namiddag de meesters klasvrij gemaakt. Dit om een handje te gaan toesteken. Mijn klas werd in de namiddag opgevangen door juffrouw Myriam. Dat betekende concreet, alle spreekbeurten moesten 's morgens onmiddellijk uitgevoerd worden. Rekenen verdween naar de achtergrond en de toetsen van taal ( taalgebruik en groot dictee)kwamen in de plaats. In de namiddag werkten de kinderen hun vaderdaggeschenkje volledig af. Agenda: taak: / lessen: rekenen: blok 10 signaleringstoets 09/06 godsdienst: de kerk 09/06 WO: de aarde is een bol 10/06 niet vergeten: leescontract
De meeste kinderen gaan wo niet mee naar huis hebben ,omdat ik hen dat gezegd heb. Ik wil dat ze zich heel hard concentreren op rekenen en godsdienst. Als afsluiter enkele sfeerfoto's van de spreekbeurten.
Deze ochtend Daryn opnieuw mogen verwelkomen, maar nu is er weer iemand anders ziek. Het houdt precies niet op! Kleine wijziging in het programma, het vierde leerjaar had overleg met het CLB over probleemgevallen in de klas, juf Veerle ging eerst zwemmen en wij daarachter. Dat betekende dat mijn overlegmoment eerst startte. De leerlingen werden opgevangen door juffrouw Martine en hadden van mij enkele opdrachten gekregen ( verbeteren herhalingsoefeningen blok 10 en een aantal oefeningen uit les 5 van blok 11) Tijdens de zwemles werden er proeven voor het rapport afgenomen. Na de zwemles was er juist genoeg tijd om twee oefeningen in de rekenschrift te verbeteren en dan was het al middag. Het was een tijdje geleden, maar na de middagspeeltijd verdwenen de leerlingen naar hun respectievelijke leesgroep. Het laatste gedeelte van de dag hebben we verdergewerkt aan ons WO thema. Afsluiten deden we met het vieren van Anton zijn verjaardag. Agenda: taak: rekenen: herhalingsoefeningen blok 10 verbeteren 08/06 lessen: taal: taalgebruik blz 34 08/06 herhalingsdictee 08/06 rekenen: blok 10 09/06 Godsdienst: De kerk 09/06 WO: de aarde is een bol 08/06 niet vergeten: leescontract, toets
Mag ik er toch nog eens op wijzen, dat alles goed ingeoefend moet worden !! Alle cijfers komen op het rapport en ik zou graag in schoonheid eindigen. Motiveer jullie kroost maar goed! Ik doe dat ook
Ook zo gepuft en gezweet vandaag? Niet dat het mij stoort, maar ons landje is er toch ééntje van uitersten ze. Direct zo warm, dat hoeft voor mij nu ook weer niet. Bon, terzake. Deze ochtend nog steeds geen Daryn op school ( een volledige week dus!) , hoop haar toch maandag terug te zien. Wij, de dag gestart met een portie rekenen blok 11 les 3 en voor sommigen verder afwerken van les 2. Na de speeltijd nog even verdergewerkt en nadien de toets taalgebruik afgenomen. Rond 11 uur zijn we aan de knip en plakles van godsdienst begonnen. De kinderen kregen afbeeldingen van voorwerpen en plaatsen in de kerk, de benamingen van deze voorwerpen en een plattergrond van een kerk ( kruis). Zij moesten de foto's uitknippen en op een blad papier plakken met de benaming ernaast. Deze werden voorzien van een cijfer en dan werden deze geplaatst op de plattegrond. Deze oefening was verspreid over de voor en namiddag. Tijdens de middagspeeltijd zijn alle kinderen ook de revue gepasseerd om een eerste hand te leggen aan hun knutselwerkje voor vaderdag. ( Meer informatie kan ik natuurlijk, niet vergeten... maar het ziet er mooi uit hoor!) De kleuters en leerlingen van 1,2 en 3 kwamen ook op bezoek om een frietje te eten. Geweldig als daar prachtig weer meegepaard gaat. Voorts hadden de leerlingen nog turnles en verder werken aan godsdienst en hun vaderdagopdracht. Agenda: taak: rekenen: herhalingsoefeningen blok 10 07/06 lessen: taal: taalgebruik blz 34 08/06 spelweg herhalingsdictee 08/06 rekenen: blok 10 09/06 WO: de aarde is een bol 07/06 godsdienst: De kerk 09/06 niet vergeten: zwemmen!!!
Ik weet dat de kinderen de laatste tijd heel wat leerstof te verwerken krijgen en ook te studeren, maar het is nodig. Zo kunnen we de laatste weken het een beetje rustig aandoen.
Nog steeds is de klas niet voltallig, Daryn is nog altijd niet terug. Het zal voor haar een zware karwei worden om alles terug bij te benen. Deze ochtend begonnen met het oplossen van een aantal pagina's van de herhalingsoefeningen van blok 10, met bijkomende uitleg. Na de speeltijd stond de eerste spreekbeurt al op het programma ( Julie) , nadien de toets van taalgebruik. Eens de middagspeeltijd voorbij was het weer tijd voor een spreekbeurt (Emma) en uitleggen wat we allemaal gaan maken voor vaderdag. Na de laatste speeltijd ( die een beetje was uitgelopen, door het goede weer...) kwam de laatste spreker aan beurt (Wout) . Er restte ons achteraf enkel nog het schrijven van de agenda. Agenda: taak: rekenen: Herhalingsoefeningen blok 10 07/06 lessen: taalgebruik blz 30 04/06 taalgebruik blz 34 08/06 spelweg dictee 08/06 rekenen: blok 10 09/06 WO: aarde is een bol lezen 04/06
niet vergeten: agenda, toetsen
Het dictee voor spelweg is een groot herhalingsdictee van alle woorden die de leerlingen tot nu toe hebben geleerd (ook uit vorige leerjaren) Het volledige overzicht vindt u achteraan in de spelwegschrift. Zo rest mij enkel nog enkele sfeerbeelden van de spreekbeurten te geven. Tot morgen, Groetjes Meester Joeri
Het zou mij verbazen dat u met dit goede weer op dit uur al voor de computer hangt, maar aangezien ik toch nog wat werk op te knappen heb vandaag ... doe ik het nu wel. Deze morgen opnieuw een leerling bijgeteld, nog ééntje te gaan en we zijn terug compleet. Op woensdag moeten de leerlingen die spreekbeurt hebben, allemaal achter de speeltijd komen! Dit betekende voor vandaag dat we eerst begonnen zijn met de toets van Spelweg en nadien de uitleg van de herhalingsoefeningen voor blok 10. Na de kleine speeltijd zijn we dan begonnen met de spreekbeurten. Hieronder straks enkele sfeerfoto's.
Agenda: taak: rekenen: herhalingsoefeningen blok 10 03/06 lessen: taalgebruik: blz 28-29 03/06 blz 30 04/06 rekenen: blok 10 09/06 W.O.: de aarde is een bol 03/06 niet vergeten: schort, slecht hemd, toetsen
Morgen of vrijdag starten we met het knutselen voor vaderdag, vandaar het slecht hemd of een short. Het is niet de bedoeling dat de leerlingen alles maken van de herhalingsoefeningen, ALLEEN wat we hebben aangeduid.
Opnieuw een vrij kort verslagje, want moet binnen tien minuten al naar de personeelsvergadering. Deze ochtend de kopjes geteld en 24 waren er aanwezig. Met deze leerlingen zijn we zeer enthousiast begonnen aan blok 11 en dit tot aan de speeltijd. Na de speeltijd was het tijd voor toetsen. Eerst de toets van taalgebruik, nadien de toets begrijpend lezen. Eens al dit toetsengeweld voorbij, kregen de kinderen nog even tijd om wat te lezen. Na de middag begonnen met het ophalen van de spreekbeurten ( iedereen in orde, prima!!) en kregen de kinderen de keuze: Een herhalingsoefening over breuken of verderwerken aan WO. Het lot besliste uiteindelijk over de les en het werd rekenen. Afsluiten deden we met een bezoek aan de kerk, waar juffrouw Veerle op deskundige wijze een aantal belangrijke plaatsen en voorwerpen in de kerk heeft benoemd. Verwerkingsblad en toets volgen binnenkort. Agenda: taak: / lessen : spelweg woordpakket 13,14,15,16 en herhalingsles 4 02/06 taalgebruik : blz 28,29 03/06 niet vergeten: spreekbeurt, toetsen, rekening.
Hier zijn we dan terug met een verslagje van vandaag. Ik moet zeggen dat iedereen wat last had van de maandagblues.De beste remedie omdat te bestrijden is natuurlijk keihard werken en zo geschiedde.
Les 10 van blok 10 moest eraan, doch deze les kostte veel moeite. Niet alleen qua oefeningen maar ook qua omvang. (drie bladzijden!)
Voorts werd de begrijpend lezen " De mislukte visvangst" voorbereid en hebben we ook eens grondig verdergewerkt aan ons wo thema aarde.
Ondertussen zijn er een aantal leerlingen gesneuveld gedurende de dag. Allen moesten zij gaan uitrusten op het thuisfront.
Agenda:
taak: rekenen : blok 10les 10 blz 17 oef 4 01/06
taal: spreekbeurt afgeven 01/06
lessen: taal: taalgebruik blz 20-21 01/06
spelweg wp 13,14,15,16 en herhalingsles 4 02/06
begrijpend lezen: De mislukte visvangst 01/06
niet vergeten: briefjes
Voor de huistaak zou ik aanraden om de oefeningen eerst in het klad te maken en dan over te schrijven in de schrift.
Zorg alstublieft dat alle spreekbeurten worden afgegeven morgen, zodat er niet met minpunten gestart moet worden.
Sorry voor het korte verslagje, maar moet deze avond nog naar een vergadering.
Een zeer kort verslagje van de dag. Deze ochtend begonnen met rekenen, verder werken aan les 8. Nadien een grondige herhaling gedaan van kommagetallen en breuken. De verjaardag van Wout gevierd ( spijtig genoeg was ik mijn fototoestel weer vergeten!!!) en begonnen aan de taalles. Woorden in woorden was de titel van de les. Na de middag hadden onze youngsters lichamelijke opvoeding, gevolgd door een speech van mezelf over de rekenschriften. Hebben we nog een luistertoets gedaan en de leerstof overlopen voor de verschillende toetsen. Dit alles zorgde er weer voor dat ons knutseluurtje niet kon doorgaan. Agenda: taak: rekenen : blok 10 les 8 blz 11 31/05 godsdienst : haiku 31/05 lessen: taal: taalgebruik 01/06,03/06 en 04/06 spelweg: wp 13,14,15,16 en herhalingsles 4 02/06 niet vergeten: filmavond
Heb momenteel mijn taalboek niet bij de hand, dus de pagina's kan ik niet noteren.
Rekenen was de hoofdbrok voor de speeltijd. Eerst een klassikale verbetering van de huistaak staartdelingen, gevolgd door het uitleggen van de zelfstandig te maken opdrachten. Ondertussen werden er ook nog een aantal oefeningen klassikaal gemaakt. Na de speeltijd hadden we , om het rekenbrein eventjes te laten uitrusten, onze begrijpend lezen toets geprogrammeerd. Aansluitend de toets van staartdelingen. In de verte konden we de lasagne van den Delhaize, euh bolognaise, reeds ruiken. Het eerste gedeelte van de namiddag werd opgesplitst in taal en godsdienst. In de taalles kregen we een advertentie voor een pretpark waarbij we een aantal vragen moesten beantwoorden. De godsdienstles werd opgesmukt met enkele haiku's van eigen makelij en het dagboek van Heidi. Eens de agenda geschreven was en alles klaar lag om naar huis te gaan, zijn we richting 4B gegaan voor een kleine zangstonde. Agenda: taak: Godsdienst : haiku 31/05 rekenen: blok 10 les 7 ws blz 11 oef 3 en 4 ( ook de +'jes) lessen: rekenen: kommagetallen optellen en aftrekken 28/05 niet vergeten: leescontract, toets, agenda, ...
Speciaal voor de Mathias nog eens een herinnering voor de filmavond van morgen. Vanaf 18.30 zijn de kinderen welkom op onze school. De film zelf begint om 19uur stipt.
Zo, morgen weeral vrijdag... wat gaat alles toch snel! Zoals u in de titel van het artikel heeft kunnen zien, voor ons geen Mariaviering morgen!
Wat een weertje zeg! Het contrast met gisteren is echt enorm, maar goed voor de bomen en planten! Wij hebben het in de klas alleszins niet aan ons hartje laten komen. In onze gewijzigde klasopstelling zijn we er onmiddellijk tegenaan gegaan. Spijtig genoeg moet ik vaststellen dat de laatste tijd een aantal leerlingen de huistaak vergeet te maken of niet volledig maakt. Dit kan eens gebeuren, maar op frequente basis is niet tolereerbaar. Ik hoop dat jullie als ouders, mij daarbij steunen en het huiswerk willen controleren. Waarvoor dank. Tijdens de rekenles stond afwerken van les 5 op het programma en een deel van les 7. Er werden een aantal oefeningen klassikaal gemaakt, maar het gros van de oefeningen maakten de kinderen zelfstandig. Dit nam serieus wat tijd in de slag, zodat we pas rond 11uur konden beginnen met de spellingsles. Gelukkig was het vandaag lichte kost, zodat we dit rustig konden vervolledigen. Afsluiten deden we met stukje WO. Agenda: taak: rekenen: kommagetallen delen door natuurlijk getal 27/05 Godsdienst : haiku maken 31/05 lessen: Taal: B.L. : " Een Mercedes" 27/05 rekenen: kommagetallen delen door natuurlijk getal 27/05 niet vergeten: leescontract
Om er zeker van te zijn dat de leerlingen de staartdelingen goed inoefenen, krijgen ze een huistaak mee waar ze vier oefeningen moeten oplossen. Vrijdagvoormiddag hebben we Mariaviering in vestigingplaats 1. Zal van die gelegenheid gebruik maken om nog eens foto's te trekken. ( Veel te lang geleden!)
Zo daarmee is alles gezegd voor vandaag! Tot morgen, Groetjes meester Joeri
Na een zonnig en deugdoend verlengd weekend stonden we deze ochtend weer klaar om er in te vliegen. Het woord is dan ook onmiddellijk bij de daad gevoegd en les 5 van blok 10 werd voor een stuk opgelost. We speelden eventjes voor gemeentesecretaris en berekenden het nieuwe bevolkingscijfer van sommige steden. Een heerlijke oefening om eens een toetsje domeinoverschrijdende doelen over te doen De rest van het eerste gedeelte van de les werd door de kinderen zelfstandig gemaakt (klassikaal en ook als huistaak!) Dit alles bracht ons reeds tot 11 uur... hoog tijd voor ons lesje Godsdienst! Op een speelse wijze kregen de kinderen de verwerking van de les die we al eerder mondeling hadden aangebracht. Na de middag stond de voorbereiding van de begrijpend lezen toets op het programma. De tekst ' Een Mercedes' werd door ons grondig gelezen en besproken. Donderdag krijgen de leerlingen hiervan toets. Nog voor taal werkten we dit keer rond communicatie. Wat is communicatie eigenlijk? Hoe wordt het gevoerd? Communiceren alleen maar mensen met elkaar? ... waren een aantal vragen die de revue passeerden. Dit alles had ons serieus laten uitwijden, waardoor de wo les van vandaag wordt verschoven naar morgen. Want belofte maakt schuld! Had de kids al een paar weken beloofd dat ze gingen verhuizen en nu was het eindelijk zover. Agenda: taak: rekenen: blok 10 les 5 ws blz 7 oef 7 en 8 en blz 8 oef 1,2 en 4 26/05 taal: Begrijpend lezen tekst ' Een Mercedes' voorbereiden 27/05 lessen: rekenen: kommagetallen delen door een natuurlijk getal 27/05 W.O.: De aarde is een bol 26/05 Niet vergeten: toetsen, brief film
De kinderen hadden ook als opdracht voor godsdienst een haiku te schrijven, maar dat ben ik vergeten te noteren... Dus moeten ze dit nog niet doen. Voor hun huistaak van rekenen moeten ze voor oefeningen 7 en 8 cijferen en eerst schatten. Alle oefeningen worden eerst gemaakt op het ruitjesblad dat ze hebben meegekregen.
Zo, we zijn weer vertrokken... nu echt wel de laatste rechte lijn!!! Tot morgen, Meester Joeri Ps Sommige dames in onze klas deden het zo!