Vandaag weer een dag waar een aantal wijzigingen zich hebben voorgedaan. Om de kleuterspeelplaats verder op te smukken, werden tijdens de namiddag de meesters klasvrij gemaakt. Dit om een handje te gaan toesteken. Mijn klas werd in de namiddag opgevangen door juffrouw Myriam. Dat betekende concreet, alle spreekbeurten moesten 's morgens onmiddellijk uitgevoerd worden. Rekenen verdween naar de achtergrond en de toetsen van taal ( taalgebruik en groot dictee)kwamen in de plaats. In de namiddag werkten de kinderen hun vaderdaggeschenkje volledig af. Agenda: taak: / lessen: rekenen: blok 10 signaleringstoets 09/06 godsdienst: de kerk 09/06 WO: de aarde is een bol 10/06 niet vergeten: leescontract
De meeste kinderen gaan wo niet mee naar huis hebben ,omdat ik hen dat gezegd heb. Ik wil dat ze zich heel hard concentreren op rekenen en godsdienst. Als afsluiter enkele sfeerfoto's van de spreekbeurten.
Deze ochtend Daryn opnieuw mogen verwelkomen, maar nu is er weer iemand anders ziek. Het houdt precies niet op! Kleine wijziging in het programma, het vierde leerjaar had overleg met het CLB over probleemgevallen in de klas, juf Veerle ging eerst zwemmen en wij daarachter. Dat betekende dat mijn overlegmoment eerst startte. De leerlingen werden opgevangen door juffrouw Martine en hadden van mij enkele opdrachten gekregen ( verbeteren herhalingsoefeningen blok 10 en een aantal oefeningen uit les 5 van blok 11) Tijdens de zwemles werden er proeven voor het rapport afgenomen. Na de zwemles was er juist genoeg tijd om twee oefeningen in de rekenschrift te verbeteren en dan was het al middag. Het was een tijdje geleden, maar na de middagspeeltijd verdwenen de leerlingen naar hun respectievelijke leesgroep. Het laatste gedeelte van de dag hebben we verdergewerkt aan ons WO thema. Afsluiten deden we met het vieren van Anton zijn verjaardag. Agenda: taak: rekenen: herhalingsoefeningen blok 10 verbeteren 08/06 lessen: taal: taalgebruik blz 34 08/06 herhalingsdictee 08/06 rekenen: blok 10 09/06 Godsdienst: De kerk 09/06 WO: de aarde is een bol 08/06 niet vergeten: leescontract, toets
Mag ik er toch nog eens op wijzen, dat alles goed ingeoefend moet worden !! Alle cijfers komen op het rapport en ik zou graag in schoonheid eindigen. Motiveer jullie kroost maar goed! Ik doe dat ook
Ook zo gepuft en gezweet vandaag? Niet dat het mij stoort, maar ons landje is er toch ééntje van uitersten ze. Direct zo warm, dat hoeft voor mij nu ook weer niet. Bon, terzake. Deze ochtend nog steeds geen Daryn op school ( een volledige week dus!) , hoop haar toch maandag terug te zien. Wij, de dag gestart met een portie rekenen blok 11 les 3 en voor sommigen verder afwerken van les 2. Na de speeltijd nog even verdergewerkt en nadien de toets taalgebruik afgenomen. Rond 11 uur zijn we aan de knip en plakles van godsdienst begonnen. De kinderen kregen afbeeldingen van voorwerpen en plaatsen in de kerk, de benamingen van deze voorwerpen en een plattergrond van een kerk ( kruis). Zij moesten de foto's uitknippen en op een blad papier plakken met de benaming ernaast. Deze werden voorzien van een cijfer en dan werden deze geplaatst op de plattegrond. Deze oefening was verspreid over de voor en namiddag. Tijdens de middagspeeltijd zijn alle kinderen ook de revue gepasseerd om een eerste hand te leggen aan hun knutselwerkje voor vaderdag. ( Meer informatie kan ik natuurlijk, niet vergeten... maar het ziet er mooi uit hoor!) De kleuters en leerlingen van 1,2 en 3 kwamen ook op bezoek om een frietje te eten. Geweldig als daar prachtig weer meegepaard gaat. Voorts hadden de leerlingen nog turnles en verder werken aan godsdienst en hun vaderdagopdracht. Agenda: taak: rekenen: herhalingsoefeningen blok 10 07/06 lessen: taal: taalgebruik blz 34 08/06 spelweg herhalingsdictee 08/06 rekenen: blok 10 09/06 WO: de aarde is een bol 07/06 godsdienst: De kerk 09/06 niet vergeten: zwemmen!!!
Ik weet dat de kinderen de laatste tijd heel wat leerstof te verwerken krijgen en ook te studeren, maar het is nodig. Zo kunnen we de laatste weken het een beetje rustig aandoen.
Nog steeds is de klas niet voltallig, Daryn is nog altijd niet terug. Het zal voor haar een zware karwei worden om alles terug bij te benen. Deze ochtend begonnen met het oplossen van een aantal pagina's van de herhalingsoefeningen van blok 10, met bijkomende uitleg. Na de speeltijd stond de eerste spreekbeurt al op het programma ( Julie) , nadien de toets van taalgebruik. Eens de middagspeeltijd voorbij was het weer tijd voor een spreekbeurt (Emma) en uitleggen wat we allemaal gaan maken voor vaderdag. Na de laatste speeltijd ( die een beetje was uitgelopen, door het goede weer...) kwam de laatste spreker aan beurt (Wout) . Er restte ons achteraf enkel nog het schrijven van de agenda. Agenda: taak: rekenen: Herhalingsoefeningen blok 10 07/06 lessen: taalgebruik blz 30 04/06 taalgebruik blz 34 08/06 spelweg dictee 08/06 rekenen: blok 10 09/06 WO: aarde is een bol lezen 04/06
niet vergeten: agenda, toetsen
Het dictee voor spelweg is een groot herhalingsdictee van alle woorden die de leerlingen tot nu toe hebben geleerd (ook uit vorige leerjaren) Het volledige overzicht vindt u achteraan in de spelwegschrift. Zo rest mij enkel nog enkele sfeerbeelden van de spreekbeurten te geven. Tot morgen, Groetjes Meester Joeri
Het zou mij verbazen dat u met dit goede weer op dit uur al voor de computer hangt, maar aangezien ik toch nog wat werk op te knappen heb vandaag ... doe ik het nu wel. Deze morgen opnieuw een leerling bijgeteld, nog ééntje te gaan en we zijn terug compleet. Op woensdag moeten de leerlingen die spreekbeurt hebben, allemaal achter de speeltijd komen! Dit betekende voor vandaag dat we eerst begonnen zijn met de toets van Spelweg en nadien de uitleg van de herhalingsoefeningen voor blok 10. Na de kleine speeltijd zijn we dan begonnen met de spreekbeurten. Hieronder straks enkele sfeerfoto's.
Agenda: taak: rekenen: herhalingsoefeningen blok 10 03/06 lessen: taalgebruik: blz 28-29 03/06 blz 30 04/06 rekenen: blok 10 09/06 W.O.: de aarde is een bol 03/06 niet vergeten: schort, slecht hemd, toetsen
Morgen of vrijdag starten we met het knutselen voor vaderdag, vandaar het slecht hemd of een short. Het is niet de bedoeling dat de leerlingen alles maken van de herhalingsoefeningen, ALLEEN wat we hebben aangeduid.
Opnieuw een vrij kort verslagje, want moet binnen tien minuten al naar de personeelsvergadering. Deze ochtend de kopjes geteld en 24 waren er aanwezig. Met deze leerlingen zijn we zeer enthousiast begonnen aan blok 11 en dit tot aan de speeltijd. Na de speeltijd was het tijd voor toetsen. Eerst de toets van taalgebruik, nadien de toets begrijpend lezen. Eens al dit toetsengeweld voorbij, kregen de kinderen nog even tijd om wat te lezen. Na de middag begonnen met het ophalen van de spreekbeurten ( iedereen in orde, prima!!) en kregen de kinderen de keuze: Een herhalingsoefening over breuken of verderwerken aan WO. Het lot besliste uiteindelijk over de les en het werd rekenen. Afsluiten deden we met een bezoek aan de kerk, waar juffrouw Veerle op deskundige wijze een aantal belangrijke plaatsen en voorwerpen in de kerk heeft benoemd. Verwerkingsblad en toets volgen binnenkort. Agenda: taak: / lessen : spelweg woordpakket 13,14,15,16 en herhalingsles 4 02/06 taalgebruik : blz 28,29 03/06 niet vergeten: spreekbeurt, toetsen, rekening.
Hier zijn we dan terug met een verslagje van vandaag. Ik moet zeggen dat iedereen wat last had van de maandagblues.De beste remedie omdat te bestrijden is natuurlijk keihard werken en zo geschiedde.
Les 10 van blok 10 moest eraan, doch deze les kostte veel moeite. Niet alleen qua oefeningen maar ook qua omvang. (drie bladzijden!)
Voorts werd de begrijpend lezen " De mislukte visvangst" voorbereid en hebben we ook eens grondig verdergewerkt aan ons wo thema aarde.
Ondertussen zijn er een aantal leerlingen gesneuveld gedurende de dag. Allen moesten zij gaan uitrusten op het thuisfront.
Agenda:
taak: rekenen : blok 10les 10 blz 17 oef 4 01/06
taal: spreekbeurt afgeven 01/06
lessen: taal: taalgebruik blz 20-21 01/06
spelweg wp 13,14,15,16 en herhalingsles 4 02/06
begrijpend lezen: De mislukte visvangst 01/06
niet vergeten: briefjes
Voor de huistaak zou ik aanraden om de oefeningen eerst in het klad te maken en dan over te schrijven in de schrift.
Zorg alstublieft dat alle spreekbeurten worden afgegeven morgen, zodat er niet met minpunten gestart moet worden.
Sorry voor het korte verslagje, maar moet deze avond nog naar een vergadering.
Een zeer kort verslagje van de dag. Deze ochtend begonnen met rekenen, verder werken aan les 8. Nadien een grondige herhaling gedaan van kommagetallen en breuken. De verjaardag van Wout gevierd ( spijtig genoeg was ik mijn fototoestel weer vergeten!!!) en begonnen aan de taalles. Woorden in woorden was de titel van de les. Na de middag hadden onze youngsters lichamelijke opvoeding, gevolgd door een speech van mezelf over de rekenschriften. Hebben we nog een luistertoets gedaan en de leerstof overlopen voor de verschillende toetsen. Dit alles zorgde er weer voor dat ons knutseluurtje niet kon doorgaan. Agenda: taak: rekenen : blok 10 les 8 blz 11 31/05 godsdienst : haiku 31/05 lessen: taal: taalgebruik 01/06,03/06 en 04/06 spelweg: wp 13,14,15,16 en herhalingsles 4 02/06 niet vergeten: filmavond
Heb momenteel mijn taalboek niet bij de hand, dus de pagina's kan ik niet noteren.
Rekenen was de hoofdbrok voor de speeltijd. Eerst een klassikale verbetering van de huistaak staartdelingen, gevolgd door het uitleggen van de zelfstandig te maken opdrachten. Ondertussen werden er ook nog een aantal oefeningen klassikaal gemaakt. Na de speeltijd hadden we , om het rekenbrein eventjes te laten uitrusten, onze begrijpend lezen toets geprogrammeerd. Aansluitend de toets van staartdelingen. In de verte konden we de lasagne van den Delhaize, euh bolognaise, reeds ruiken. Het eerste gedeelte van de namiddag werd opgesplitst in taal en godsdienst. In de taalles kregen we een advertentie voor een pretpark waarbij we een aantal vragen moesten beantwoorden. De godsdienstles werd opgesmukt met enkele haiku's van eigen makelij en het dagboek van Heidi. Eens de agenda geschreven was en alles klaar lag om naar huis te gaan, zijn we richting 4B gegaan voor een kleine zangstonde. Agenda: taak: Godsdienst : haiku 31/05 rekenen: blok 10 les 7 ws blz 11 oef 3 en 4 ( ook de +'jes) lessen: rekenen: kommagetallen optellen en aftrekken 28/05 niet vergeten: leescontract, toets, agenda, ...
Speciaal voor de Mathias nog eens een herinnering voor de filmavond van morgen. Vanaf 18.30 zijn de kinderen welkom op onze school. De film zelf begint om 19uur stipt.
Zo, morgen weeral vrijdag... wat gaat alles toch snel! Zoals u in de titel van het artikel heeft kunnen zien, voor ons geen Mariaviering morgen!
Wat een weertje zeg! Het contrast met gisteren is echt enorm, maar goed voor de bomen en planten! Wij hebben het in de klas alleszins niet aan ons hartje laten komen. In onze gewijzigde klasopstelling zijn we er onmiddellijk tegenaan gegaan. Spijtig genoeg moet ik vaststellen dat de laatste tijd een aantal leerlingen de huistaak vergeet te maken of niet volledig maakt. Dit kan eens gebeuren, maar op frequente basis is niet tolereerbaar. Ik hoop dat jullie als ouders, mij daarbij steunen en het huiswerk willen controleren. Waarvoor dank. Tijdens de rekenles stond afwerken van les 5 op het programma en een deel van les 7. Er werden een aantal oefeningen klassikaal gemaakt, maar het gros van de oefeningen maakten de kinderen zelfstandig. Dit nam serieus wat tijd in de slag, zodat we pas rond 11uur konden beginnen met de spellingsles. Gelukkig was het vandaag lichte kost, zodat we dit rustig konden vervolledigen. Afsluiten deden we met stukje WO. Agenda: taak: rekenen: kommagetallen delen door natuurlijk getal 27/05 Godsdienst : haiku maken 31/05 lessen: Taal: B.L. : " Een Mercedes" 27/05 rekenen: kommagetallen delen door natuurlijk getal 27/05 niet vergeten: leescontract
Om er zeker van te zijn dat de leerlingen de staartdelingen goed inoefenen, krijgen ze een huistaak mee waar ze vier oefeningen moeten oplossen. Vrijdagvoormiddag hebben we Mariaviering in vestigingplaats 1. Zal van die gelegenheid gebruik maken om nog eens foto's te trekken. ( Veel te lang geleden!)
Zo daarmee is alles gezegd voor vandaag! Tot morgen, Groetjes meester Joeri
Na een zonnig en deugdoend verlengd weekend stonden we deze ochtend weer klaar om er in te vliegen. Het woord is dan ook onmiddellijk bij de daad gevoegd en les 5 van blok 10 werd voor een stuk opgelost. We speelden eventjes voor gemeentesecretaris en berekenden het nieuwe bevolkingscijfer van sommige steden. Een heerlijke oefening om eens een toetsje domeinoverschrijdende doelen over te doen De rest van het eerste gedeelte van de les werd door de kinderen zelfstandig gemaakt (klassikaal en ook als huistaak!) Dit alles bracht ons reeds tot 11 uur... hoog tijd voor ons lesje Godsdienst! Op een speelse wijze kregen de kinderen de verwerking van de les die we al eerder mondeling hadden aangebracht. Na de middag stond de voorbereiding van de begrijpend lezen toets op het programma. De tekst ' Een Mercedes' werd door ons grondig gelezen en besproken. Donderdag krijgen de leerlingen hiervan toets. Nog voor taal werkten we dit keer rond communicatie. Wat is communicatie eigenlijk? Hoe wordt het gevoerd? Communiceren alleen maar mensen met elkaar? ... waren een aantal vragen die de revue passeerden. Dit alles had ons serieus laten uitwijden, waardoor de wo les van vandaag wordt verschoven naar morgen. Want belofte maakt schuld! Had de kids al een paar weken beloofd dat ze gingen verhuizen en nu was het eindelijk zover. Agenda: taak: rekenen: blok 10 les 5 ws blz 7 oef 7 en 8 en blz 8 oef 1,2 en 4 26/05 taal: Begrijpend lezen tekst ' Een Mercedes' voorbereiden 27/05 lessen: rekenen: kommagetallen delen door een natuurlijk getal 27/05 W.O.: De aarde is een bol 26/05 Niet vergeten: toetsen, brief film
De kinderen hadden ook als opdracht voor godsdienst een haiku te schrijven, maar dat ben ik vergeten te noteren... Dus moeten ze dit nog niet doen. Voor hun huistaak van rekenen moeten ze voor oefeningen 7 en 8 cijferen en eerst schatten. Alle oefeningen worden eerst gemaakt op het ruitjesblad dat ze hebben meegekregen.
Zo, we zijn weer vertrokken... nu echt wel de laatste rechte lijn!!! Tot morgen, Meester Joeri Ps Sommige dames in onze klas deden het zo!
We zijn er geraakt. Het laatste verlengd weekend van het schooljaar, er wordt goed weer voorspeld... Laat ons er dus maar van genieten. Eerst nog de orde van de dag... een kort verslagje. Tegen de vrijdagtraditie in begonnen met Godsdienst, de symboliek van het Pinksterverhaal. De kenmerken van vuur en wind kwamen ter sprake en ook de heropstanding van de apostelen gaf ons het nodige voer om te praten. Deze les bracht ons al snel aan de voormiddagspeeltijd. Na de speeltijd stond de les over de cirkel op het programma. De kinderen kregen enkele begrippen zoals : middelpunt, straal, diameter, ... te horen en stelden ook vast dat een passer een handig instrument is om cirkels te tekenen. ( De ene wel wat beter dan de andere ... ) Tijdens de turnles moesten de kids rondjes lopen rond de vijver. Ideaal tijdens een zonnige dag. Afsluiten deden we met het eindelijk afwerken van ons luchtballonnen. Deze hebben nu een plaatsje gekregen aan onze eregalerij ( den draad ) Agenda: taak: taal: spreekbeurt 01/06 lessen: WO: de aarde is een bol 25/04 niet vergeten: leescontract
Maandag 24/05 Pinkstermaandag dus vrijaf
Zo geniet allemaal van het weekend en voor de meesten veel plezier op de kermis in Ternat en de bloemenstoet. Tot dinsdag!!! Groetjes Meester Joeri
Hier zijn we dan met een zonnig verslagje van de dag. Deze ochtend begonnen met het verder afwerken van het het werkblad over staartdelingen met kommagetallen gedeeld door een natuurlijk getal. Nog in de rekenles hebben we vragen omtrent het stadsplan van Lier opgelost. We kunnen nu op de kaart van Lier de Zimmertoren aanduiden! Gisteren hadden we nog niet alles afgewerkt van de spellingsles van woordpakket 18. Daarom werd deze les eerst vervolledigd. Vervolgens stond de taalschatles omtrent vervoermiddelen op het programma. De tijd vliegt en snel was het tijd voor het middagmaal. Na de middag stond er opnieuw spelling geprogrammeerd, deze keer in het klein schriftje. Desondanks alles een leuke les. Door het langer uitlopen van de kleine speeltijd ( goed weer!!!) stond er nog juist WO op het programma. De leerlingen van het spellingsgroepje werden ook even uit de klas gehaald. Agenda schrijven en naar huis! Agenda: taak: rekenen: kommagetallen delen door een natuurlijk getal 21/05 lessen: W.O.: de aarde is een bol 25/05 niet vergeten: leescontract, agenda, brief spaghettiavond/film, prenten fruit en groenten(21/05) vakantievriend ja/neen? vakantieboek ja/neen?
Even verduidelijken! Zonnestraal geeft jaarlijks een boek uit met spelletjes en interessante weetjes rond een bepaald onderwerp= een vakantieboek. Wij, als school, bieden ook vakantievriend aan en dat is een boek waar herhalingsoefeningen instaan van het vierde leerjaar op een leuke manier. Zo kunnen de kinderen zich wat voorbereiden op het nieuwe leerjaar. Beide boeken zijn vrijblijvend, dus niet verplicht te kopen.
Zo geniet allen nog van het goede weer en het verlengd weekend komt dichterbij! Groetjes Meester Joeri
Eindelijk even tijd gevonden in de drukke bezigheden om de weblog te schrijven. Deze ochtend een aantal slaperige Lady Gaga fans ontdekt tussen de leerlingen, die net als hun collega's, werden wakker gemaakt met een toets over duizendsten en de millimeter. Verder bestond de rekenles uit het aanbrengen van delen van een kommagetal door een natuurlijk getal. Als men het staartdelen goed beheerst, is dit alles een logisch vervolg hierop. Na de speeltijd op woensdag is het meestal Spelweg en dat was vandaag niet anders. De kinderen kregen een opstel van een clown voor de neus en ze moesten de schrijffouten eruit halen. Ten slotte hebben we het eerste stuk van de aarde is een bol eindelijk afgewerkt. Agenda: taak: rekenen: kommagetallen delen door een natuurlijk getal 20/05 lessen: W.O.: de aarde is een bol 20/05 Niet vergeten: leescontract, brief spaghettiavond/film, prenten fruit/groenten 21/05
De huistaak rekenen kan door sommige leerlingen al in de klas afgewerkt geweest zijn. Enkel de voorzijde van het blad dient afgewerkt te worden. Wat de filmavond betreft: Een aantal leerlingen heeft al komen vragen of er meer dan 1 persoon mag worden meegebracht. Het antwoord is zeer simpel. Afhankelijk van de opkomst zal dit toegestaan worden of niet. Voor de prenten van fruit/groenten graag prenten waar het fruit individueel opstaat.
Het verslagje van de dag! Deze ochtend niet zo goed begonnen... Ik was ontgoocheld in de meeste leerlingen. We hadden een duidelijke afspraak gemaakt dat de twee blaadjes van huistaak afgewerkt moesten worden en bij velen was dat niet het geval. Nog steeds zijn er leerlingen die hun rekenschrift niet gekaft hebben... Hoogtepunt van de ochtend was een fles hoestsiroop die was uitgelopen in een bank...! Desondanks alles hebben we ook gewerkt natuurlijk, les 2 van blok 10 voor rekenen en voor taal een luistertoets. Onze agenda geschreven en het was tijd om te gaan lunchen. Om 12.45 vertrokken we dan richting De Ploter. Het mag gezegd worden, een schitterende reactie van de klas! Van de eerste tot de laatste deftig in de rij gestapt, zich prima gedragen in de Ploter zelf ( in tegenstelling van andere scholen...!!!) Het deed me echt plezier! Voor een verslagje van de film richt ik mij tot uw dochter/zoon. Zij zullen u dat met plezier geven. Agenda: taak: taal: spreekbeurt 01/06 lessen: rekenen: kommagetallen tot op 0,001/millimeter 19/05 niet vergeten: leescontract, brief spaghettiavond/film, toetsen
De leerlingen krijgen morgen tijdens de rekenles een toets over kommagetallen tot op 0,001 en de millimeter, alle oefeningen gaan gebaseerd zijn op de huistaakblaadjes.
Eindelijk zijn we er geraakt om een verslagje van de dag te schrijven. Onze 25 rakkertjes ( eentje was er ziek!) zijn er vandaag stevig ingevlogen. Het hoofdkruid aanwezig in onze soep, was rekenen... Meerbepaald duizendsten. Na het administratieve gedeelte van elke maandag bestreek de rekenles meer tijd dan voorzien. Gevolg hiervan was , dat de Godsdienstles van het programma verdween. De taalles bestond vandaag uit een een begrijpend lezen les, waarin er geen punten te verdienen vielen. Het onderwerp van de les was op reis... met dieren en ik moet zeggen dat sprak de kinderen zeer sterk aan. De laatste les van de dag bestond uit het aanbrengen van de millimeter. Door het eerder aanbrengen van de duizendsten liep dit vrij vlot. De data van de spreekbeurten werden ook in de agenda achteraan geplakt, Margot kreeg eindelijk de foto die ze vorige woensdag al verdiende en de kinderen mochten vertellen over hun Hemelvaartsverlofdagen. Agenda: taak: Rekenen: kommagetallen tot 0,001/ millimeter 18/05 Spreekbeurt 01/06 lessen: rekenen: kommagetallen tot 0,001/ millimeter 18/05 WO: de aarde is een bol 19/05 niet vergeten: leescontract, morgen film 'SOS', brief spaghettiavond
We zijn vandaag niet meer gekomen aan het verder werken in onze wo bundel, dus dat vervalt. Morgennamiddag gaan we naar De Ploter, daar bekijken we de film 'SOS' De brief voor de spaghettiavond graag ten laatste vrijdag binnen. ( Ook al komen jullie niet !)
Zo we zijn weeral vertrokken... Groetjes en tot morgen Meester Joeri