Deze morgen veel felicitaties mogen ontvangen wegens mijn verjaardag. Altijd leuk om de dag te beginnen. Na de gebruikelijke administratie bij de start van een nieuwe maand ( bonnetjes, takenverdeling,...) werd aan de kinderen het programma van vandaag en morgen uitgelegd. De leerlingen kregen tot aan de speeltijd les 8 en les 10 uitgelegd ter voorbereiding voor de namiddag. Tijdens de namiddag werden mijn diensten gevraagd bij het opzetten en bouwen van het podium en verschillende tentjes. (Kruikenburgse feesten) Na de speeltijd stond taal centraal! Eerst herhaling persoonsvorm, nadien taalgebruik. Gelukkig voor de kinderen was juffrouw Yvette van het vijfde leerjaar ook afwezig en mochten de kinderen van vier en vijf samen kijken naar een film. Afsluiten deden we met het uitdelen van het rapport en het schrijven van de agenda. Agenda: taak: / lessen: rekenen: kommagetallen tot op 0,01 breuken op een getallenas 5/05 niet vergeten: rapport; leescontract
Het rapport graag ten laatste vrijdag terug naar school. Morgen zal ik er in de voormiddag niet zijn wegens bijscholing. De kinderen krijgen een aangepast programma.
Een kort verslagje na een hectische week, waar het nog knokken werd om de rapportcijfers tijdig klaar te hebben. Daarom deze morgen onmiddellijk gestart met de voordracht. Spijtig genoeg was ik het fototoestel vergeten, want het was eigenlijk schitterend om te zien hoe goed sommigen zich in de rol van " Klaasje" hadden ingeleefd. Proficiat daarvoor! Nadien was het tijd voor blok 9 les 7. Tijdens de turnles kregen de kinderen nog eens een grote oefenbeurt voor het optreden van volgende week. Donderdag aanstaande gebeurd dit nog is, gevolgd door de generale repetitie op vrijdag. Tot slot werd de agenda geschreven en de nodige administratie ( waaronder de rekening!) uitgedeeld en keken we al voor een groot deel naar de foto's van sportklassen. Dolle pret! Agenda: taak: rekenen: herhalen breuken 03/05 lessen: rekenen: kommagetallen tot op 0,01 05/05 niet vergeten: leescontract, toetsenmap, rekening, administratie
Een prettig weekend gewenst en op naar opnieuw een hectische week!
Vandaag een zeer kort verslagje, want de rapportcijfers moeten nog ingetikt worden! Deze morgen begonnen met rekenen, breuken plaatsen op een getallenas, breuken vereenvoudigen, breuken vergelijken, ... kortom breuken. Na de rekenles was het speeltijd en daarachter tijd om de toets godsdienst af te leggen. Tot blijdschap van velen had ik de toets, zoals beloofd, niet te moeilijk gemaakt. Verder kregen ze een onverwacht dictee, met de nadruk op het invullen van de juiste werkwoordvorm. Wegens het goede weer, werd de middagspeeltijd een beetje verlengd... Nadien was het tijd om de toets van verkeer op te lossen. Deze was opgesteld door mijn collega en zij had een vraag gesteld over iets dat ze van mij niet moesten kennen. Grote paniek! Was natuurlijk helemaal niet nodig, want ik laat die vraag helemaal niet meetellen. Het laatste gedeelte van de namiddag hebben we gespendeerd aan een les taalgebruik, waar heel wat termen en uitdrukkingen rond " krant" naar voren kwamen. Afsluitend mochten ze zich vijf minuten vrij bezig houden. agenda: taak: / lessen: taal: spreken " Klaasje leest de krant" 30/04 onderwerpen spreekbeurt (2) 30/04 niet vergeten: leescontract, agenda, toetsen
Deze morgen de dag begonnen met een toets domeinoverschrijdende doelen ( lees rekenverhalen). Na de toets hebben we blok 9 les 5 volledig afgewerkt. Ondertussen kregen we ook een onaangekondigde brandoefening op het programma, waar iedereen rustig en vlekkeloos ontruimd werd. Woensdag staat ook gelijk aan spelwegdag en vandaag hebben we herhalingsles 4 doorkauwd.De kinderen moesten in een rooster waar woorden horizontaal en verticaal stonden, de kameelwoorden, gitaarwoorden en onthoudwoorden herkennen en aanduiden. Afsluiten deden we met een lesje verkeer. Agenda: taak: / lessen: Godsdienst: Goede Week en Pasen 29/04 W.O.: Verkeerflits 29/04 Taal: spreken: " Klaasje leest de krant" 30/04 onderwerp spreekbeurt (2) 30/04 niet vergeten: leescontract
Heb aan elke leerling(e) nog een samenvatting bezorgd van de teksten van de Goede Week en Pasen. Als ze deze leren, kennen ze in principe genoeg voor de toets.
Een dagje waar we hard gewerkt hebben! Deze morgen begonnen met het verder aanvullen van het werkblad kommagetallen tot 0,01; gevolgd door blok 9 les 5. Van deze les hebben we blz 54,55 en 56 aangepakt. Dan stond een serieuze brok godsdienst op het programma. Juffrouw Veerle was zo goed geweest om een synthese te maken over de " Goede Week" en "Pasen". Ik hoor u zo denken, dat zijn vijgen na Pasen. En u heeft gelijk. Ons project en de sportklassen hebben roet in het eten gegooid. Maandag krijgen de kinderen rapport en voor godsdienst hebben we nog geen punten, vandaar dit onderwerp en de toets op donderdag. Laatste onderdeel van de dag was taal. Eerst hebben we samen eens de inhoud van een krant overlopen, gevolgd door een begrijpend lezen in onze werkschrift. Agenda: taak: rekenen: blok 9 les 5 blz 54-55 28/04 lessen: Godsdienst: ' De Goede Week' en 'Pasen' 29/04 taal: spreken: Klaasje leest de krant 30/04 onderwerpen spreekbeurt (2) 30/04 niet vergeten: toetsenmap, leescontract, kaarten,
Heb van de synthese van de Goede Week een samenvatting gemaakt, de kinderen die dat wensen krijgen morgen zo'n samenvatting. Enkel de leerlingen die het nodig hebben!
Aangezien het in Oordegem praktisch niet mogelijk was om voor jullie een blog te schrijven, is de weblog enkele dagen onaangeroerd gebleven. Vanaf vandaag is dat "probleem" van de baan. Eerst en vooral een blij weerzien met Robin, die vorige vrijdag dan toch eindelijk in ons Belgenland is geraakt. En toen was het tijd om alle spieren in het lichaam te gebruiken voor het brevetzwemmen. De resultaten waren zeer uiteenlopend, van 1 lengte (25 meter) tot 60 lengtes ( 1500 meter). Voor iedereen die voluit is gegaan een dikke proficiat! Rekenen was dan weer een aanzet naar kommagetallen tot op 0,01 ( honderdste). Deze les is traditioneel verspreid over voor en namiddag door het zwemmen en niveaulezen. Mag ik i.v.m. niveaulezen opmerken en ook vragen om elke keer dat dochter/zoon leest een paraafje op het leescontract te zetten. Wordt zeer weinig uitgevoerd... Afsluiten deden we met een gedicht" Klaasje leest de krant". De kinderen moeten dit gedicht tegen vrijdag uit het hoofd naar voor brengen. Ook het dagboek van de sportklassen kreeg nog wat inkt. Agenda: taak: rekenen: getallenkennis: kommagetallen tot op 0,01 zie blaadje ( oef2,3,4,5,6) 27/04 lessen: taal: spreken: " Klaasje leest de krant" 30/04 onderwerp spreekbeurt (2) 30/04 niet vergeten: enquête, kaarten schoolfeest, zonnestraal 16, krant, leescontract
Even kort verduidelijken: De kinderen zorgen dat ze tegen vrijdag twee onderwerpen hebben gekozen. Uiteraard mogen ze hun eerste keuze gebruiken, tenzij er nog andere leerlingen hetzelfde onderwerp hebben. Graag ook een beetje variatie in de onderwerpen ( niet allemaal hond, kat, ... ) Verder informatie zal alleszins nog volgen.
Zo, eerste dag is verteld... Tot morgen, Meester Joeri
Mijn voorlopig laatste verslagje van deze week. Als ik ginds de mogelijkheid om de blog te schrijven, doe ik het zonder fout... Maar weet niet of ik de kans zal krijgen!! Afwachten dus! Deze morgen blij weerzien met onze Arne, maar voor Robin zal het geen sportklassen worden. Spijtig, zeer spijtig zelfs... maar tegen overmacht is niemand beschermd. De voormiddag kan kort samengevat worden: twee vakken overheersen, Rekenen en taal. De kinderen hebben nog hard gezwoegd, na de middag kregen ze dan "ontspanning". We legden de laatste hand aan de voorbereiding voor onze sportieve uitstap en sloten af, om in de sfeer te komen, met een aantal geweldige meezingers. We zijn er echt wel klaar voor. Er zijn nog een aantal kinderen in de klas, waarvan ik de sis kaart nog niet in het bezit heb. Met aandrang morgen in orde alstublieft. Je weet nooit wat er gebeurd tijdens onze sportklassen! Voorts worden de leerlingen verwacht rond 8.45 (inladen van de bagage), om 9.00 vertrekt de bus. Terugkomst zal vrijdagnamiddag zijn tussen 15.00 en 15.30. agenda: Taak: afwerken verkeersbord lessen: / niet vergeten: SIS kaart, kaarten schoolfeest, enquête, zwemmen leescontract ( maandag)
Maandag 26 april aanstaande is het zwemmen en leesgroep, zorg dat alles in orde is. Bon... Tijd om mijn koffer te gaan pakken. Ik zie jullie waarschijnlijk allemaal morgenvroeg aan het sportcomplex. Groetjes en iedereen op tijd! Meester Joeri Voor
Na een deugdoende vakantie zijn we er terug. Deze ochtend de kopjes geteld en vastgeteld dat er twee hoofdjes ontbraken. Jawel, twee slachtoffers van de aswolken van de Ijslandse vulkaan. Voor Robin zelfs zo erg, dat hij de sportklassen mogelijk zal missen. Hopelijk voor hem komt het toch nog goed. Terug naar de klasrealiteit. Na geldophaling voor het schoolfeest en ervaringen te delen over de paasvakantie zijn we begonnen met de eerste les van de derde trimester. Rekenen blok 9 les 2, een les die eerst klassikaal werd overlopen en nadien individueel gemaakt. Dit alles bracht ons tot de klok van 11, tijd om de leestekst over "Onze tanden" te lezen en te verwerken. Eens de middagspeeltijd voorbij, trokken we met ons klasje naar de klas van juffrouw Veerle om ons bezig te houden met de kamerverdeling. Juffrouw Veerle gaf nog de laatste richtlijnen en afspraken, waar we ons moeten aanhouden op het domein. Afsluiter van de dag was de belangrijkste afspraken in onze bundel schrijven. De leerlingen zelf kiezen er een voor hen zeer belangrijke afspraak uit en maken hiervan een pictogram. Dit pictogram zal een plaats krijgen in ons domein. Mag ik er ook nog eens zeer nadrukkelijk op wijzen om morgen de SIS KAART mee te geven. Probeer ook het geld en de kaarten van het schoolfeest zo snel mogelijk in orde te brengen. De klas die het meeste kaartjes verkoopt, mag van de directeur gratis naar de film. Zou dat geen geweldige afsluiter zijn voor ons schooljaar?? Agenda: taak: rekenen: blok 9 les 2 Ws blz 50-51 20/04 sportklassen: blaadje verdeling sportactiviteiten lessen: / niet vergeten: SIS kaart, geld voor kaarten
De finale is gespeeld, de goeie hebben gewonnen. Het project is afgesloten geweest met een fantastisch bezoek aan de luchthaven van Zaventem. Van deze uitstap gaat u een zeer uitgebreide fotoreportage krijgen, want zowel de mama van Arne als ikzelf hebben een groot aantal foto's getrokken. Ik zou zeggen kijk en beleef ons bezoek mee. Tekst en uitleg laat ik over aan jullie spruiten deze keer. Langs deze weg nogmaals hartelijke dank aan de mama van Arne, die toch wel een aantal dingen heeft helpen realiseren. Bedankt mama Daisy! Voor de rest aan iedereen een zalig Pasen en geniet van de twee weekjes verlof. Tot binnenkort. Groetjes meester Joeri
Spannend, spannend, morgen zijn we weg naar Zaventem. Ik kijk er echt al naar uit... Vandaag een dag van veel knutselactiviteit. Eerst begonnen deze morgen met de aangekondigde rekentoets ( aan de snelheid van oplossen moeten de resultaten fantastisch zijn!!!) Nadien nog een aantal losse blaadjes weggestoken en volop beginnen knutselen aan ons paasknutselopdracht. De leerlingen hadden zoveel werk, dat er een aantal onder hen ook tijdens de middag binnen is gekomen om verder te werken. Zoals meestal loont arbeid en waren we toch tijdig klaar om te luisteren naar de papa van Thomas Dirckx van 4B. Het verbaast mij telkens weer hoe geboeid kinderen kunnen zijn als echte vakmensen komen vertellen. Wij , de leerkrachten, lezen en leren de theorie, maar mensen uit de praktijk weten zoveel meer. Langs deze weg nogmaals hartelijk bedankt papa van Thomas. Agenda: taak: uitrusten lessen: ontspannen niet vergeten: administratie
De leerlingen hebben wel een aantal documenten ( brief sportklassen, schoolrekening, vijf kaarten voor schoolfeest, ...) mee naar huis, gelieve die toch eens te bekijken alstublieft. Tot morgen, Meester Joeri
Deze voormiddag niet veel zelf gedaan. Het eerste blok voor de speeltijd hadden de leerlingen turnen ( inoefenen van het dansje voor het schoolfeest) en na de speeltijd stond de piloot geprogrammeerd. Van het laatste blok kan ik u verzekeren dat de leerlingen uiterst geboeid de uiteenzetting hebben gevolgd met doelgerichte vragen. Bedankt Mark Meert voor deze schitterende uiteenzetting. Agenda: taak:/ lessen: rekenen blok 8 toets 01/04 niet vergeten: leescontract, sis kaart, briefje zwemmen. Zal van de gelegenheid gebruik maken om nog een aantal extra afspraken te maken voor onze uitstap van vrijdag:
- Zoals eerder al vermeld en afgesproken als ik de sis kaart van de kinderen vrijdag niet heb, gaan ze niet mee. - Ze moeten vrijdag hun schooltas niet meer meebrengen, een rugzakje volstaat. In dat rugzakje mag gerust een drankje en een koekje inzitten. ( De rugzakjes worden wel niet mee naar binnen genomen, die blijven op de bus!) - Fototoestellen mogen niet meegenomen worden. Zal zelf proberen een aantal foto's te trekken ( Of dit gaat lukken...) - Zoveel mogelijk metaal aan hun lichaam ( broeksriem, sieraden, ...) vermijden. Dit voor een vlotte doorgang te kunnen hebben bij de controle. - Geld hebben ze niet nodig, hoeven ze dus ook niet mee te nemen.
De fotoreportage van vandaag bestaat uit twee delen. In dit gedeelte vind je de foto's van de leerkrachten van drie en vier, die een luchtdoop gingen krijgen op de luchthaven van Antwerpen. Het slechte weer had er wel anders over beslist. Toch was dit een leerrijke uitstap.
Vandaag opnieuw een gewone start van de dag, wat wil zeggen een dansje op het 'Vliegenlied'. Onmiddellijk in gang geschoten om les 10 van blok 8 tot een goed einde te brengen. Aangezien er nog een moeilijke oefening open stond uit vorige bladzijden, moest deze eerst afgewerkt worden. Hierdoor is er wel nog wat huiswerk voor rekenen voorzien. Na de kleine speeltijd in de voormiddag was het tijd voor niveaulezen in uitgesteld relais. Om 13uur was het weer projecttijd. We startten met het liedje van Urbanus " De aarde" deze keer en ook dit nummer kon de kinderen wel bekoren. Aan de hand van een reis plannen hebben we de belangrijkste stappen aangeraakt die mensen nodig hebben om op reis te gaan met het vliegtuig. Ook is de luchthaven in vogelvlucht bekeken geweest. ( Details krijgen ze vrijdag te horen, natuurlijk!) Op het einde van de dag waren de leerlingen klaar om op reis te vertrekken. Agenda: taak: rekenen: contractwerk blok 8 verbeteren 31/03 blok 8 les 10 blz 48-49 oef 3,4,6,7,8,9 31/03 lessen: rekenen : blok 8 toets 01/04 lezen in bundel project niet vergeten: leescontract, briefje zwemmen, sis kaart, toetsen
Foto's zullen later op de avond aangevuld worden, hebben momenteel mijn kabeltje om de foto's op de computer te zetten niet bij. Tot morgen, Groetjes Meester Joeri
Laten we eens beginnen met slecht nieuws... Vandaag geen foto's op de log. Sorry, maar was thuis het fototoestel vergeten. Kan gebeuren he! Bon, terug naar de orde van de dag. Het vierde leerjaar had vandaag het rijk op school volledig voor zich alleen. De leerlingen van vijf en zes waren op daguitstap, zodat wij het enige resterende leerjaar waren. 's Ochtends naar het zwembad vertrokken, goed gezwommen en nadien tien minuten later dan gepland op school toegekomen omdat er een aantal meisjes een uitgebreide omkleed ( lees praat)sessie voorzien hadden. Het programma werd lichtjes omgedraaid. In plaats van eerst rekenen, hebben we eerst verder gewerkt aan de affiche van de pioniers. Gevolg was natuurlijk dat er het eerste uur van de namiddag rekenen gegeven werd. Voor sommigen een zeer lastig karwei. Na een kleine uitbreiding van de namiddagspeeltijd zijn we volop in de soorten vliegtuigen gevlogen. Agenda: taak: rekenen: contractwerk blok 8 30/03 blok 8 les 10 blz 46-47 oef 2,3,4 en 6 (geen +jes) 30/03 lessen: rekenen: grote toets blok 8 01/04 niet vergeten: leescontract, reisbrochure, blaadje zwemmen, sis - kaart
Morgen is er leesgroep i.p.v. vandaag. Dus alle leescontracten en boekjes in orde. Tot morgen. Groetjes meester Joeri Ps, Voor de mensen die graag eens een vlucht maken, DE BRUG airlines staat ter uw beschikking. ( Met hostess en al
De laatste van de week ... Nog één weekje en uw schatjes en ik kunnen uitrusten van het harde labeur! Deze ochtend zoals elke morgen deze week gestart met ons populaire dansje. Dan was het tijd voor rekenen, blok 8 les 7 werd aangepakt, deels zelfstandig deels klassikaal. In de godsdienstles stond de Goede Week centraal. We hebben het verhaal van de Goede Week verteld tot aan Witte Donderdag. De kinderen vonden dit zeer boeiend. Dan was het tijd om in groepjes te gaan zitten en een affiche te maken rond de "pionier" die zij hadden opgezocht tijdens de ICT les van woensdag. Ondertussen was ons buikje al gevuld met een lekker stukje cake voor de verjaardag van Emma. Bedankt mama van Emma en Emma zelf natuurlijk! De namiddag werd gevuld met turnen en verder werken aan de affiche. Agenda: taak: rekenen: contractwerk blok 8 30/03 lessen: lezen in bundel project niet vergeten: leescontract, zwemmen, toetsen.
Ben vandaag de agenda vergeten te controleren, mijn excuses. Zo rest mij jullie nog een goed weekend te wensen en geniet nog van de foto's hieronder. Groetjes meester Joeri
Vandaag een zeer kort verslagje want heb zo dadelijk personeelsvergadering. Deze ochtend na het dansje begonnen met afwerken van les 7 van blok 8, gevolgd door de luistertoets. Na de speeltijd hebben we woordpakket 16 aangepakt en verder gewerkt rond de luchtballon. In de namiddag hebben we een tijdslijn opgebouwd met pioniers uit de luchtvaart. Morgen gaan we hiermee verder. Agenda: taak: rekenen; contractwerk blok 8 identiteitskaart uitknippen lessen:Lezen in de bundel project
niet vergeten: leescontract, agenda, toetsen, broodje: A,K,H drankje C,F,S, Fr, W