Leren: Rekenen: zie toetsschema Doen: Rekenen: huistaak 13 + afwerken ws B blz 21-22 02/02 Taal: Woord voor woord 03/02 Prentenboek 02/02 Rapport afgeven 02/02 toetsschema handtekenen 02/02
Uitzonderlijk vandaag een verslagje van mij. Deze ochtend begonnen we met Godsdienst. We beleefden de laatste momenten van Mozes op aarde in een bijbelse vertelling en ontdekten dat ook Mozes de verschillende redenen had om te bidden. ( Smeken, vragen, danken, loven,...) Nog voor de speeltijd werden de kids opgewarmd om te cijferen met een vermenigvuldiger van twee cijfers. Op bladzijde 21 in de werkschrift gingen ze eerst cijferend vermenigvuldigen met vermenigvuldiger van 1 getal en staartdelingen. Na de speeltijd testten we dan het hoofdrekenen met de 4 bewerkingen ( +,-,x en :) op tijd. Voor de + en - opdrachten kregen ze 4 minuten de tijd (30 oefeningen) voor x en : oefeningen kregen ze 2 minuten. Tot de middag werd er grondig geoefend op cijferend vermenigvuldigen met twee cijfers als vermenigvuldiger. ( Huistaak sluit hierbij aan!) Een volledige (na)middag hebben we nodig gehad om het forumlezen rond de " Verteltas" af te ronden. 7 groepen kregen ieder een stuk (informatieve) tekst rond de geschiedenis (deel 1 en 2), Wat is het? ( deel 1 en 2), Hoe maken ( deel 1 en 2) en Hoe gebruiken? De teksen werden binnen de groep voorbereid ( voor te lezen tekst verdelen; moeilijke woorden verklaren;vragen opstellen voor de luisteraars;...) Groep per groep stelden de leerlingen hun tekst voor en luisterden de anderen naar elkaar. De klas werd opnieuw in zijn oorspronkelijke staat hersteld, de huistaken uitgedeeld, agenda geschreven en vlug vlug de rapporten. Hopelijk heeft iedereen haar/zijn rapport mee. Om de komende rekentoetsen wat beter te kunnen voobereiden en plannen, hebben alle leerlingen van het vierde een toetsschema meegekregen. Op dit blad vindt u de bladzijde(s) die uw kind kan (her)bekijken en (in)oefenen als voorbereiding van de toets. Graag een handtekening van één van de ouders op dit blad ter bevestiging. Prentenboek(en) zien we maandag ook graag verschijnen.
We begonnen de dag met onze boekentas leeg te maken. Na dat dat gedaan was deden we een test om te zien op welk niveau je zat. Eerst deden we test van rekenen met alles door elkaar zoals :hoofdrekenen, cijferen, meetkunde. Na de speeltijd deden we een test van spelling. Het was SMAK SMAK SPEEL SPEEL . Na de smak smak speel speel gingen we turnen JEEEEEEEEEEJ LEUK !!!!!!!!!!!! We kregen een toets rolsprong en tussensteunsprong. Na de les turnen, kregen we een les taal over de verteltas. Jullie zullen waarschijnlijk niet weten wat dat is. Maar daar weten wij zelf nog niet zo veel van . Maar dat zullen jullie wel te weten te komen in de volgende verslagjes. MEER HEB IK NIET TE VERTELLEN.
Hieronder de agenda voor vandaag. Leren: WO: Focusthema 4 bronnenboek blz 44-47
27/01 werkkatern blz 4
Doen: Taal: Het woordenboek blz 106-109
27/01
prentenboek 02/02
Deze agenda geldt alleen maar voor de leerlingen die vorige vrijdag aanwezig waren. De andere leerlingen mogen zich beperken tot het lezen van de WO les en het laten tekenen van de toetsen. Toch blij vandaag om te zien dat alle leerlingen opnieuw aanwezig zijn.
Beste klasgenoten, ouders en meester Joeri. Vandaag gaan we vertellen over afgelopen vrijdag In de ochtend gingen we zwemmen.Bijna de helft van het vierde leerjaar zwom niet mee omdat ze ziek waren of omdat ze de zwemzak thuis vergeten waren. We kwamen terug en dan was het kleine speeltijd. Na de speeltijd kwamen we binnen en we begonnen te rekenen . Na de rekenles gingen we onze boterhamen eten en daarna gingen we naar buiten . We kregen muziek op de speelplaats , daarna gingen we terug naar binnen . Nadien hadden we WO. Als afsluiter gingen we taal doen. De meester gaf ons allen een woordenboek en liet ons zien hoe we met een woordenboek moesten werken. Na een half uur waren we onze agenda aan het schrijven 23 januari 2015 LEREN: WO focusthema 4 bronnenboek 27 januari. blz 44 en 47 werkkatern blz 4
Doen : rekenen x : tot 100000 met 2cijfers 26 januari scheurblok blz 62
Door het overvloedig aanwezig zijn van leerlingen gisteren in de klas, was het moeilijk om een duo te kiezen om de weblog te schrijven. Daarom zal ik vandaag de honneurs waarnemen. We begonnen de dag met 17!!! aanwezigen. Goed he! De rekenles was een herhalingles rond getalbegrip tot 100 000. Eerst het werkblaadje samen met de leerkracht, dan een aantal oefeningen samen in de schrift om tenslotte zelfstandig de rest af te werken. Als afsluiter van ons godsdienstthema rond " Conflicten" kregen de kids vandaag een lied te horen met als titel " Con, con, conflict". Dit lied draaide, uiteraard, rond conflicten en hoe ermee om te gaan. Aansluitend hielden we een klasgesprek , lees preek , tussen de leerlingen en de leerkracht. Dit gesprek verliep wat langer dan verwacht, waardoor onze niet afgewerkte WO les rond speelgoed opnieuw niet afgeraakte. Morgen zonder fout! Beloofd! Er zijn nog een aantal leerlingen die in de rekenschrift niet alle opdrachten en huistaken hebben uitgevoerd. Deze namiddag krijgen ze de tijd om dit aan te vullen. Hopelijk kunnen we morgen opnieuw een aantal "genezen" leerlingen verwachten! Ik kijk er alvast naar uit! Agenda: leren: WO: focusthema 4 bronnenboek blz 44-45 22/01 Doen: Rekenen: afwerken en aanvullen opdrachten rekenschrift 22/01
Hieronder de agenda van vandaag. Leren: WO: focusthema 4 bronnenboek blz 44-45 21/01 Doen: / Brief pedagogische studiedagen en sportkoffer; toetsen tekenen
Amai, amai, amai! In de loopbaan al heel wat tegengekomen, maar deze situatie is uniek. Na gisteren zelf nog afwezig te zijn door griep en andere microben, telde ik deze ochtend VEERTIEN hoofdjes in de klas!! Dat betekent 10 afwezige, zieke kinderen! Als je weet dat er twee leerlingen, die gisteren ook afwezig waren, vandaag teruggekeerd zijn... dan loopt onze ziekenboeg overvol! Deze namiddag moest ik een leerling tijdens de les naar het toilet laten gaan wegens buikkrampen en overgeven. Ik verwacht die kerel morgen hoogst waarschijnlijk morgen niet op school. We zijn er nog niet vanaf!
We proberen de schriften van de afwezigen zo goed en zo kwaad mogelijk aan te vullen en bij te houden, evenals werkblaadjes. Het spreekt natuurlijk voor zich, dat er wel wat inhaalwerk zal moeten gebeuren. Alles komt wel goed... Het voornaamste is nu, allemaal opnieuw fit en gezond geraken!
Leren: Reken:MMR: De milliliter ws A blz 78 15/01 Doen: Rekenen: Huistaak 12 15/01
Roald Dahl; Toetsen tekenen.
Huistaak 12 is een huistaak rond de inhoudsmaten, een ideale herhaling voor de toets van de milliliter. Een viertal leerlingen hebben hun cijfertoetsen niet teruggekregen wegens vorige toetsen niet getekend! Morgen mapje " Leesplezier" mee naar de klas!
Hieronder de agenda van vandaag. Leren: Rekenen: MMR: De millimeter ws A blz 70 -71 14/01 MMR: De milliliter ws A blz 78 15/01 Doen: Rekenen: Ws B : Blz 11 oefening 1 en 2 14/01
Roald Dahl; Toetsen tekenen.
Deze ochtend begonnen met het uitdelen van de toetsen hoofdrekenen x en : De vermenigvuldigingstoets viel (heel) goed mee, maar het delen... Ik heb de leerlingen nog eens goed op hun rechten en plichten gewezen en de toetsen cijferen lijken toch al een stuk beter. ( Morgen krijgen ze die mee naar huis, wanneer de andere toetsen gehandtekend zijn!) De leerlingen die minder gepresteerd hebben, zijn deze namiddag door juf Stefanie onder handen genomen om te remediëren. Tegen vrijdag " moet " iedereen over een boek van Roald Dahl beschikken. Het is nog altijd mogelijk via de meester aan een boek te geraken! De huistaak bewerkingen in de werkschrift is een opwarmer voor wat komen gaat. De leerlingen kunnen al eens testen, wat ze waard zijn met getallen tot 100 000.
Hieronder de agenda van vandaag.
Leren: Rekenen: cijferen +,-,x en : tot 10 000 ws A blz
52,64,69,77 13/01
ws B blz 4,5 MMR: de millimeter ws
A 14/01 MMR: de milliliter ws A 15/01 Doen: Rekenen: +,-,x en : tot 10 000 13/01
Roald Dahl
De kinderen hebben vandaag een bundeltje met extra oefeningen meegekregen. Ze hoeven die niet allemaal te maken, maar het lijkt me logisch dat er toch een aantal gemaakt worden. ( Voorbereiding toets!) De toetsen van hoofdrekenen x en : tot 10 000 geven mij hierin gelijk.