Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    28-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nooit met een d
    Goedenavond beste lezer(es),

    Na ophaling van huistaak 13 ( weer een aantal vergeten !!!) begonnen we aan de hoofdschotel van de dag: " De toets cijferen".
    Door de grote hoeveelheid op het "reken"bord nam deze toets heel de eerste blok voor zijn rekening.
    Een enkele leerling diende tijdens de middag nog een aantal oefeningen af te werken.
    Het tweede gedeelte van de voormiddag was een kaastafel van spelling met als titel: " Voor een appel en een ei'.
    In dit onderdeel herhaalden we de 'ei'woorden en de vervoeging van de werkwoorden. Opnieuw kregen de kinderen het algroritme van werkwoordvervoeging te zien en nog durfden enkelingen het aan af en toe ergens een 'd' aan toe te voegen.
    Tot slot was er het dessertenbuffet, waar de leerlingen konden proeven van "bidden en bezinnen". Ze leerden het onderscheid en namen een kijkje hoe het bidden in andere culturen vergaat.
    De WO les was eigenlijk een knip en plakles. De bijzonderheden en soorten gebieden, die we tegengekomen waren tijdens onze wandeling, werden nu als foto uitgeknipt en in onze werkkatern geplakt.
    Op bladzijde 9 van de werkkatern tekenden ze reeds de legende van de verschillende soorten gebieden. ( Niet klaar, huistaak tegen morgen!)
    En zo zat onze culinaire dag erop!
    Agenda:
    leren:
    Rekenen:
    MR 29/01
    Meetkunde 30/01
    Doen:
    WO: werkkatern blz 9 en bronnenboek blz 21 29/01

    Paasboek?

    De leerlingen kregen een foldertje mee ter promotie van het zonnestraal paasboek, indien interesse cash geld meegeven en aan de klasleerkracht bezorgen.

    Nog een prettige avond en tot morgen.

    Meester Joeri

    28-01-2014 om 17:49 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    27-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De seconde

    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend begonnen met het aanbrengen van de seconde. Deze les werd traditiegetrouw verspreid over de voormiddag, omwille van de zwemles.
    In de namiddag werkten we de laatste oefeningen rond de seconde in ons werkschrift af en herhaalden nogmaals het cijferend vermenigvuldigen waarbij de vermenigvuldiger een getal is van twee cijfers.
    De rest van de dag was geprogrammeerd voor taal.
    Bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord in het eerste deel, het tweede deel stond in teken van ons verteltas.
    Er begint stilaan schot in de zaak te komen, maar sommigen hebben toch nog wat werk.
    Agenda:
    Cijferen 28/01
    MMR 29/01
    Meetkunde 30/01
    Wo: verkeerswegen + Bist 28/01
    doen:
    rekenen: huistaak 13 en blz 21-22 afwerken  28/01

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    27-01-2014 om 17:19 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitnodiging
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Ik val vandaag weeral in herhaling... Opnieuw een aantal kinderen die het niet nodig vonden om een deel van hun huistaak gisteren te maken.
    Het was volgens mij nochtans een goede voorbereiding op datgene wat er vandaag op hen afkwam, namelijk de toets hoofdrekenen.
    Ik hoop(te) via deze weg een ommekeer te bereiken, maar waarschijnlijk zullen alle kinderen van de bloglezers hun huistaak wel gemaakt hebben.
    Ik blijf alleszins proberen!
    De toets hoofdrekenen nam tot aan de speeltijd tijd in beslag.
    Na de speeltijd werd de "Goede" toets getallenkennis overlopen om de fouten in het groen te verbeteren en te begrijpen.
    Dan was het tijd om de kenmerken van een goede uitnodiging te ontdekken, om deze in een latere fase te gebruiken voor ons vertelmoment in het eerste leerjaar.
    Het laatste blok in de klas draaide volledig rond lezen. De vijf laatste leerlingen stelden hun schatkoffer voor, we deden ook aan niveaulezen ( ook hier weer een aantal leerlingen niet in orde met contract of boek, ... ) om tenslotte de agenda te schrijven.
    Momenteel zijn de leerlingen aan het zweten in de turnles.
    Agenda:
    rekenen:
    Cijferen  28/01
    MMR    29/01
    Meetkunde 30/01
    Wo: verkeerswegen + Bist 28/01
    doen:
    rekenen: huistaak 14 27/01
    taal: spel voor verteltas + uitnodiging 27/01
    zwemmen, toets tekenen

    Geen toetsen tegen maandag, zodat de kinderen voldoende tijd kunnen steken in het afwerken van hun verteltas.

    Prettig weekend allemaal,

    Meester Joeri

    PS Foto's van schatkoffer komen later op de blog.

    24-01-2014 om 15:35 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    23-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met de toets getallenkennis. Deze toets bleek iets eenvoudiger dan die van rekenverhalen, want omstreeks kwart voor tien had iedereen gedaan.
    Voldoende tijd over om de toets rekenverhalen nog eens klassikaal te overlopen.
    Na de speeltijd gingen we verder aan het werk voor onze verteltas. Aan de hand van een aantal activiteiten ( in het leger onder het bevel van een commandant en het plooien van een papieren bootje) kwamen we tot de vaststelling dat handleidingen, stapplannen, spelregels, ... bol staan van de gebiedende zinnen.
    De duo's van vorige keer gingen opnieuw samenwerken om spelregels op te stellen voor hun zelfgemaakt spel.
    Ook in de namiddag werd er hier rond verdergewerkt.
    Nog in de namiddag gaven we ook een slagje door in WO. 
    Agenda:
    leren:
    rekenen: hoofdrekenen 24/01
                  cijferen          28/01
                  MMR               29/01
                  Meetkunde      30/01
    WO: Soorten wegen + Bist 28/01
    doen:
    taal: mijn eigen spel 27/01
    rekenen: huistaak 14 27/01
    leescontract, toets tekenen

    De huistaak rekenen is een combinatie van hoofdrekenen en cijferen. De bedoeling was dat de leerlingen het gedeelte hoofdrekenen al maken, om dan tegen maandag het cijferen verder af te werken.
    De komende weken gaan we effectief onze verteltas voorstellen aan de leerlingen van het eerste leerjaar.
    Echt iets om naar uit te kijken!

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    23-01-2014 om 20:36 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Memory, kwartet of ganzenbord?
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen er onmiddellijk ingevlogen met de toets rekenverhalen. Deze toets bleek voor velen zwaarder dan gedacht, desondanks het op voorhand aankondigen van soortgelijke vragen. Ook de tijdspanne duurde langer dan voorzien, de laatste gaf zijn toets af na het belsignaal van de speeltijd.
    Om het vermenigvuldigend cijferen met twee cijfers in de vermenigvuldiger extra te oefenen, maakten we na de speeltijd nog een viertal oefeningen. ( Oefeningen komen ook op de toets cijferen aan bod!)
    Dan was het tijd voor een nieuwe fase in ons " Verteltas" project. De kinderen gingen in duo's zelf een memory, kwartet of ganzenbordspel in mekaar steken. Na een korte kennismaking met de verschillende spelen en het overlopen van de stappenplannen gingen onze kids van start.
    Hun start begon pas in het eerste gedeelte van de namiddag.
    Maandag tijdens het Muzo moment gaan we hier aan verder werken. Ik heb de kinderen wel al de taak gegeven om op voorhand al dingen voor te bereiden, zo kunnen we goed doorwerken aanstaande maandag. Prentjes mogen gezocht of getekend worden... de keuze hangt af van de duo's.
    Tijdens de WO les legden we de laatste hand aan de opdrachten in onze werkkatern en begonnen de plattegrond van de fictieve gemeente "Binst" te exploireren.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: getallenkennis 23/01
                 hoofdrekenen   24/01
    WO: bronnenboek blz 16-17 23/01
    doen:
    taal: eigen spel   27/01

    Morgen geen school wegens pedagogische studiedag, tot donderdag dus.

    Meester Joeri

    21-01-2014 om 19:47 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    20-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
























    20-01-2014 om 18:27 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woordenboek
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met het controleren van de huistaken en ik val in herhaling, maar opnieuw waren er leerlingen niet in orde. Als u weet dat de huistaak rond het " woordenboek" VORIGE week maandag is gegeven en de kids een week de tijd kregen, vind ik het onbegrijpelijk dat deze taak niet in orde is.
    Bon de levieten zijn gelezen ... spijtig dat de week op deze manier moest beginnen.
    In de meetkundeles gingen we tekenen met rechte(n) en lijnstukken, maar ipv ze evenwijdig te tekenen ging het vandaag over loodrecht tekenen.
    We waren tijdig klaar zodat de leerlingen soorgelijke rekenverhalen kregen aangeduid in hun schrift(en) als op de toets van morgen. Hopelijk worden ze voldoende ingeoefend.
    De taalles bestond dan weer uit spelling. We werkten rond de doffe klank "e".
    Na de middag kregen onze leerlingen creales van juf Edel. Ze maakten een sneeuwman in bovenaanzicht. Er waren weer leuke resultaten!
    Het laatste gedeelte werd gebruikt om de schatkoffers van de leerlingen te presenteren.
    We hadden nog net voldoende tijd om een leesboekje te wisselen en de agenda te schrijven  en de dag zat er op.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: rekenverhalen 21/01
    getallenkennis 23/01
    hoofdrekenen 24/01
    doen:
    /
    memory, kwartet, ganzenbord

    Voor de taalles van morgen hebben de kinderen bovengenoemde spelen nodig om zich te baseren om zelf spelletjes te maken.
    Als het mogelijk is ...

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri



















    20-01-2014 om 18:24 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezen
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met het laatste rekenverhaal dat nog afgewerkt diende te worden  en met een tweetal cijferoefeningen (vermenigvuldiger is een getal met twee cijfers).
    Wat dit laatste onderdeel betreft, zal er toch nog wat geoefend moeten worden. Een aantal leerlingen gebruikt de techniek nog niet naar behoren en bij sommige(n) zorgt onvoldoende kennis van maaltafels voor problemen. Deze leerlingen dienen zich individueel bij te werken wat de tafels betreft!
    Nog in de rekenles ... een grote herhaling van meten en metend rekenen. Lengtematen, kloklezen,tijdsduur, inhoudsmaten, gewicht... kwamen allemaal aan bod.
    De oefeningen in de werkschrift konden niet meer opgelost worden in de klas, vandaar dat ze worden meegegeven als huistaak.
    Voor taal hadden we een spellingsles geprogrammeerd met als onderwerp de doffe klanken en de werkwoorden.
    In de namiddag begonnen we met niveaulezen en eindigden we met de presentatie van de schatkoffers.( foto's worden later op de blog gepost!)
    Het slotwoord van deze druilerige vrijdagnamiddag was voor meester Floris met een les lichamelijke opvoeding.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: rekenverhalen 21/01
                 getallenkennis 23/01
                 hoofdrekenen 24/01
    doen:
    taal: woordenboek blz 106-108 oef 1,2,4 en 6 + thuistaak 20/01
    rekenen: blz 23 - 24 20/01

    Ik had de kinderen de opdracht gekregen om beide werkschriften rekenen mee te nemen, zodat ze hun toetsen al goed kunnen inoefenen.
    De leerlingen die nog moeten oefenen op hardop lezen worden verondersteld om thuis ook (bijna) dagelijks te oefenen.
    Hun leescontract wordt elke vrijdag gecontroleerd.

    Nog een prettig weekend allemaal!

    Meester Joeri


    17-01-2014 om 16:26 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omgekeerd!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vandaag stond in teken van " omgekeerd". We begonnen vandaag niet volgens de traditie met wiskunde, maar met godsdienst. Een korte verwerking van het ' Con, Con Conflict'lied, om vervolgens per duo, op zoek te gaan naar een geschikt prentenboek voor onze verteltas.
    A.d.h.v. verschillende vragen gebruikten de kinderen de criteria om een goed prentenboek te selecteren.
    Met de twaalf verkozen prentenboeken wordt er zeer weldra verder gewerkt.
    Het was toch al na elven eer we klaar waren met onze selectie, waardoor we de resterende tijd gebruikten om de rekenverhalen van bladzijde 9 zo goed als af te maken. ( Morgen nog 1 te doen!)
    Na de middag stond er nog een belangrijke les op het programma. We leerden om te cijferen met twee cijfers in de vermenigvuldiger.
    Hopelijk gebruiken de leerlingen de aangebrachte techniek om hun huistaak op te lossen. Er moet wel met  potlood aan het huiswerk gewerkt worden.
    Het slotoffensief van vandaag was voor de gemeente " Ternat". Het is te zeggen onze leerwandeling door Ternat.
    Alle notities zijn genoteerd. Al een groot stuk geklaard, maar we zijn er nog niet ...
    Agenda:
    Leren:
    rekenen: rekenverhalen 21/01
                  getallenkennis  23/01
                  hoofdrekenen   24/01
    Doen:
    taal: woordenboek afwerken in schrift blz 106-108 oef 1,2,4 en 6 + thuistaak 20/01
    rekenen: afwerken blz 21-22 17/01

    Zo dat was het voor vandaag.
    Tot morgen!!!

    Meester Joer i


    16-01-2014 om 20:25 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    15-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.x en : tot 100 000
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vandaag weer twee onderwerpen in de rekenles. Een eerste onderwerp was een blaadje rekenverhalen dat nog afgewerkt moest worden in onze werkschrift. Een tweede onderwerp was een lesje hoofdrekenen x en : tot 100 000. We werkten samen een werkblaadje af en zij maakten zelfstandig alle witgekleurde oefeningen van bladzijde 20.
    De rest van de opdrachten (de groene) worden gemaakt als huistaak vandaag.
    Na de speeltijd werd ( eindelijk !) de onderverdeling gemaakt wat niveaulezen betreft. Iedereen weet nu waar hij/zij zich moet aanhouden. Vrijdag starten we hier mee.
    De onderverdeling en uitleg ervan het niveaulezen nam wel wat tijd in beslag, zodat we in tijdnood geraakten voor de andere opdrachten.
    In de godsdienstles stond Jezus centraal. Kwam Jezus in contact met conflicten? Hoe loste Hij deze dan op?
    A.d.h.v. een aantal bijbelverhalen kregen de leerlingen antwoorden op bovenstaande vragen.
    De synthese van de les werd dan weer genoteerd in de godsdienstwerkschrift.
    Wat meteen ook het laatste wapenfeit was voor de voormiddag. Morgen moet er zonder fout rond het prentenboek gewerkt worden! Het wordt weer een drukke dag!
    Agenda:
    Leren:
    /
    Doen:
    taal: woordenboek afwerken in schrift blz 106-108 oef 1,2 en 4 + thuistaak 20/01
    rekenen: afwerken blz 20 16/01

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    15-01-2014 om 15:21 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Conflicten
    Goedenavond beste lezer(es),

    Wegens het belsignaal kon Amber gisteren haar boekbespreking niet volledig voorstellen, daarom startten we deze ochtend met een schatkoffer.
    Er werd aansluitend een toets spelling afgenomen ( waarvan de resultaten reeds meegegeven zijn naar huis!) om dan uiteindelijk met de rekenles te beginnen. Vandaag stond er een herhalingsles getalbegrip tot 100 000 op het programma.
    Herhalingsles wil vaak betekenen, er is een toets onderweg. Dit is ook het geval. De komende weken zullen de verschillende vakonderdelen van rekenen getoetst worden. Gelieve hier rekening mee te houden.
    Het werkblad maakten we klassikaal, net als een aantal oefeningen in de werkschrift. Alle oefeningen in het werkschrift werden nog niet gemaakt ( een bewuste keuze!)
    Nog in de voormiddag hadden we een spellingsles met als titel " Een heerlijk gerechtje", waar we de doffe klank en de ei/ij klanken herhaalden.
    In de godsdienstles gingen we filosoferen aan de hand van een aantal stellingen rond " Conflicten".
    Wat mij betreft, een zeer boeiend klasgesprek... hoewel sommigen de boodschap "nog" steeds niet door hebben. Jammer!
    Als u dacht, dat we dan rustig de namiddag volmaakten bent u verkeerd.
    We maakten een synthese van onze leerwandeling. Eerst tekenden we de wandeling op een kaart, nadien gingen we al onze observaties noteren. Een hoop werk, want we zijn verre van klaar!
    Agenda:
    leren:
    /
    doen:
    taal: woordenboek afwerken in schrift blz 106-108 oef 1,2 en 4 + thuistaak 20/01
    Prentenboek

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    14-01-2014 om 18:08 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schatkoffer
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met het ophalen en controleren van de huistaken. Opnieuw moest ik vaststellen dat er een aantal leerlingen mapjes ( bewust of onbewust? ) vergeten in de klas en hierdoor hun huistaken niet maken.
    Wetende dat er bij het maken van de schooltas, veelvuldig herhaald wordt wat leerlingen moeten meenemen naar huis.
    Gelieve uw dochter/zoonlief hier toch nog eens op te wijzen!
    Tijdens de rekenles maakten we een dubbelslag. We maakten de les rekenverhalen en de les meetkunde af, wat een serieuse prestatie is!
    Nog in de voormiddag gingen wen een plonsje doen in het plaatselijke zwembad onder leiding van "goalgetter" meester Floris.
    In de namiddag stond er taal geprogrammeerd. Deze taalles draaide om en rond het woordenboek.
    We begonnen met alfabetspelletjes om daarna het woordenboek van dichtbij te bekijken.
    Hoe ga je te werk? Welke woorden vind je in een woordenboek? Wat zijn trefwoorden? ....
    Zijn allemaal vragen die de leerlingen beantwoord kregen deze namiddag.
    Uiteraard gingen ze zelf ook opzoeken, hiervoor kregen ze oefeningen van mij en opdrachten in het werkschrift.
    Deze mochten ze samen oplossen.
    Het laatste stuk van de namiddag was gereserveerd  voor de schatkoffers. De luisteraars kregen een blaadje waar ze auteur, titel van het boek, waardeoordeel en de presentator/trice van de schatkoffer.
    Zo hebben ze op het einde een lijstje van nieuwe boeken, die hun leesplezier kunnen verder bevorderen.
    Agenda:
    leren:
    taal: thema 4 spelling dictee 14/01
    doen:
    taal: woordenboek afwerken in schrift blz 106-108 oef 1,2 en 4 + thuistaak 20/01
    Prentenboek

    U merkt dat de kinderen een volledige week hebben gekregen om het huistaak van vandaag op te lossen. Ze zijn in het bezit van een woordenboek van de klas ( graag deftig terug) en plannen zelf wanneer ze hier aan werken.
    Langs deze weg nogmaals een warme oproep om een prentenboek mee te geven naar de school.
    We gaan op zoek naar de kenmerken van een kwaliteitsvol prentenboek.
    Het zou zonde zijn mocht u kind hier niet kunnen aan deelnemen.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

























    13-01-2014 om 18:21 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaas met gaatjes
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen onmiddellijk begonnen met het forumlezen. De kinderen deden dit voor de eerste keer en hadden nog wat sturing nodig. Toch was het geleverde resultaat meer dan behoorlijk, maar wel tijdrovend.
    We konden pas rond elf uur beginnen aan de rekenles. Die was ook niet van de poes! We herhaalden de inhoudsmaten, maar maakten vooral oefeningen rond herleidingen. Deze herleidingen hadden breuken als maatgetal, wat het niet eenvoudig maakte. De kids krijgen als huistaak rekenen nog enkele oefeningen rond inhoudsmaten en de omzettingen.
    Het namiddagprogramma bestond uit godsdienst en turnen. Ik schreef het woord conflict op het bord met daarrond drie items: " zelf, in de omgeving en in de wereld" De kinderen brainstormden hierrond en gaven voorbeelden bij deze drie items. Er ontstond een boeiend klasgesprek!
    Vandaag werden de "schatkoffers" ook getoond. De voorstelling ervan zal plaats vinden op maandagen en vrijdagen. De leerlingen hebben hun datum in de agenda geschreven.
    Uitzondering op de regel was Arne. Hij dacht dat er vandaag al moest voorgesteld worden en had voor zijn boekbespreking kaas mee gebracht. Daarom mocht hij vandaag reeds zijn boekbespreking houden.
    Agenda:
    leren:
    taal: thema 4 spelling dictee  14/01
    doen:
    rekenen: huistaak 12 13/01
    taal: bloontaak 13/01
    zwemmen, prentenboek

    In het kader van onze " Verteltas" brengen de leerlingen maandag een prentenboek mee naar school. Het is nodig dat elke leerling(e) een prentenboek heeft omdat ze hierrond gaan werken.

    Prettig weekend allemaal,

    Meester Joeri




    10-01-2014 om 17:03 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.forumlezen

    Goedenavond beste lezer(es),

    Het was weer een druk dagje in de klas van 4A.  We begonnen met het controleren van de huistaken om er dan stevig in te vliegen met cijferend optellen en aftrekken tot 100 000. Dat verliep bij de meesten vrij vlot. Sommigen hebben nog een aantal oefeningen in de werkschrift af te maken en alle leerlingen dienen het werkblaadje in de scheurblok af te werken.
    De spellingsles begon met het flitsdictee van vorige les, nadien fluisterde ik een zin in het oor van Amber. Deze zin moest al fluisterend door heel de klas gaan en de laatste leerling ( Tristan) schreef de zin op het bord. Het resultaat was een totaal andere zin!
    We herhaalden het onderwerp, de persoonsvorm, infinitief, stam, ... De kinderen kregen een werkwoordschema om de persoonsvormen correct te kunnen schrijven. Leuk intermezzo tijdens deze les, was het lied van Clouseau" Ik, jij, hij of zij ". De kinderen vonden dit fantastisch! Deze les dient goed ingeoefend te worden tegen maandag.
    De tweede taalles van vandaag draaide ook weer rond iets nieuws. We begonnen het nieuwe taalthema ( BoekenTAS) en een eerste opdracht was " Forumlezen".
    Ik verdeelde de kids in zeven groepen en elke groep kreeg een verschillende tekst.  A.d.h.v. een strategiekaart bereidden ze hun tekst voor.
    Morgen komen ze in groep forumlezen voor de andere leerlingen (de luistergroep). Alle groepen zullen aan forumlezen moeten doen. De meeste leerlingen hadden wel nog wat voorbereiding hierrond te doen. Ik ben benieuwd naar het resultaat!
    Morgen dienen de schatkoffers ook getoond te worden, vanaf maandag zullen de leerlingen de schatkoffers ook voorstellen.
    Agenda:
    leren:
    taal: spelling les 6 ik, jij of wij? 13/01
    doen:
    rekenen: afwerken blz 13 10/01
                 scheurblok blz 58 10/01
    taal: forumlezen 10/01
            bloontaak   10/01
            bloontaak 2 13/01
    nietjesmachine (10/01)

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    In bijlage... het liedje van Clouseau


    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=7uD4yi8aPnw   

    09-01-2014 om 20:25 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag
    Milla Verpaelst werd vandaag 10 jaar. Een dikke proficiat van heel de klas!!!







    08-01-2014 om 15:32 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerwandeling Ternat
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Deze voormiddag stond er maar één activiteit gepland, namelijk de leerwandeling door Ternat.
    De kinderen werden verdeeld in vier grote groepen, die op hun beurt werden verdeeld in groepjes van drie. ( Eéntje met twee!)
    Elk van deze groepjes hadden hun specifieke opdracht waar ze op moesten letten tijdens de wandeling. ( Soorten gebieden, openbare gebouwen en plaatsen , nutsvoorzieningen en bijzonderheden)
    Onder leiding van onze deskundige gids Juf Veerle (aangevuld door tweede gids meester Joeri en fotografe juf Tinne) hielden we een twee uur en half durende wandeling door Ternat.
    De kinderen noteerden de aangeboden informatie op hun blad en gaven ook hun ogen de kost.
    De verwerking of synthese van deze wandeling gebeurt tijdens de volgende wo les.
    Agenda:
    leren: /
    doen:
    Rekenen: afwerken blz 11-12 9/01
                   scheurblok blz 56 9/01
    taal: bloontaak 10/01
    nietjesmachine (10/01)

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    08-01-2014 om 15:24 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klaskrant
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met het controleren van de huistaken en de handtekeningen op de toetsen. Nog steeds zijn er leerlingen die, desondanks verwittingen, zich niet aan de afspraken houden. Een spijtige zaak!
    De hoofdrekenles van vandaag draaide rond optellen en aftrekken tot 100 000. Startend van een bewerking tot 100 bouwden we op naar oefeningen tot 100 000.
    Er werden in de rekenschrift oefeningen aangeduid die de leerlingen dienden te maken tijdens de les. Aangezien het over een groot aantal oefeningen ging, krijgen de leerlingen tijd tot donderdag om de resterende oefeningen af te werken.
    Desondanks het aanbod om met een aantal leerlingen de opdrachten klassikaal te maken, maakten alle leerlingen de oefeningen zelfstandig. Toch bleek tijdens mijn observatieronde dat een aantal leerlingen best wat hulp kon gebruiken.
    In de taalles van vandaag stond EI centraal. De methode bedacht een " ei verhaal" ( wordt mee gestart in het tweede leerjaar !) en verschillende oefeningen stonden hierrond in onze schrift.
    Zoveel oefeningen dat nog een aantal leerlingen nog moet afwerken tegen morgen.
    De WO les draaide dan weer rond onze "Leerwandeling" van morgen in en rond Ternat. De kinderen werden in groepjes verdeeld en krijgen verschillende opdrachten die ze moeten uitvoeren gedurende onze tocht.
    Daarvoor hebben ze schrijfgerief nodig en eventueel een harde kaft om hun blaadje op vast te maken.
    Zo kunnen ze makkelijker al staand noteren.
    Leerlingen die thuis een kompas hebben ( en mogen meenemen) kunnen daar morgen ook gebruik van maken.
    Oh ja... De redactie van de klaskrant heeft in de krant van deze week een wedstrijdvraag geplaatst en de leerlingen op een briefje laten noteren. Morgen wordt de winnaar bekend gemaakt.
    Agenda:
    leren: /
    doen:
    Rekenen: afwerken blz 11-12 9/01
    taal: afwerken spelling 09/01
           bloontaak              10/01
    nietjesmachine (10/01), stapschoenen, regenjasje, harde map, kompas, ...


    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    PS: De vraag van de redactie was: " Uit hoeveel toetsen bestaat het toetsenbord van de computer van meester Joeri?

    07-01-2014 om 17:23 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie koningen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Ik wens jullie langs deze weg een voorspoedig en gezond 2014, dat alle wensen vervuld mogen worden.
    Bij het binnenkomen in de klas waren toch een aantal zaken veranderd. Zo stonden de banken in andere opstelling en zaten sommige kinderen al op een andere plaats.
    Uiteindelijk verhuisden alle leerlingen van plaats. Hopelijk geven de positiewissels iedereen voldoende energie om er tijdens het tweede trimester keihard in te vliegen.
    Na een hoop administratie ( uitdelen van taalschriften, rekenschriften, toetsen, huistaken, ophalen van geld voor warme maaltijden en bonnetjes, ...) konden we eindelijk van start gaan.
    Er stond een lesje getallenkennis op het programma met als titel een breuk nemen van een getal tot 10 000 met een noemer kleiner of gelijk aan 10.
    Nog in de voormiddag werkten we in de spellingsles rond " doffe klanken". Er was ook een onderdeeltje alfabetisch rangschikken binnen deze les.
    De les was nog niet volledig af, zodat we nog even verderwerkten na de creales.
    Daarin maakten de leerlingen iets rond drie koningen.
    Afsluiten vandaag deden we met de voorbereiding van het maken van een sneeuwvlok.
    De kinderen deden het nodige plak en plooiwerk. Hier wordt aan verder gewerkt op vrijdag.
    Agenda:
    leren: /
    doen:
    rekenen: afwerken blz 10 + scheurblok blz 55 07/10
    taal: bloontaak 10/10
    nietjesmachine ( 10/10), toetsen tekenen,

    Als het mogelijk zou zijn om tegen vrijdag een nietjesmachine ( + nietjes) mee te geven naar school. Dit om onze sneeuwvlok vlotter klaar te krijgen.
    Woensdag maken we een leerwandeling door Ternat. Mensen met een kompas thuis mogen deze altijd aan zoon of dochterlief mee geven.
    Ik heb in de klas ook gesproken over een prentenboek, maar verdere informatie hierover volgt nog.

    Zo, we zijn weer vertrokken.

    Tot morgen allemaal.

    Meester Joeri

    06-01-2014 om 17:18 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    20-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prettige feesten
    Goedenavond beste lezer(es),

    Het einde van de eerste trimester is een feit. Ziehier nog een klein verslagje van de twee laatste dagen van de week.
    Gisterenvoormiddag nog  volop nieuwjaarsbrieven geschreven ( hopelijk heeft iedereen ze mee!) en twee toetsen gemaakt.
    In de namiddag was het tijd voor feesten. We speelden gezelschapsspelletjes en aten chips, snoep en leo's. Uiteraard mocht de frisdrank niet ontbreken.
    Vanmorgen oefenden we eerst nog in de klas de liedjes van de kerstviering om ze dan effectief te kunnen uitvoeren in de misviering zelf.
    De leerlingen van één tot zes dronken nadien een tas tomatensoep met een stuk stokbrood in het kasteel.
    Afsluiten deden we in vestigingsplaats twee met het kijken naar de film " Erik of het insectenboek" , waar we dit jaar onze inspiratie zullen uithalen voor het schoolfeest. Wordt vervolgd!
    Ik wens langs deze weg nogmaals aan iedereen een deugdoende kerstvakantie, zodat de lege batterijtjes opnieuw gevuld geraken om er in 2014 een goede lap op te geven.

    Prettige feesten iedereen en tot maandag 6 januari!!!


    Meester Joeri






    20-12-2013 om 17:43 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    17-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kerstwensen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met het ophalen van het geld voor de sobere maaltijd. Een dikke pluim aan (bijna) iedereen om in orde te zijn.
    Terwijl ik het geld ophaalde, oefenden de leerlingen de liedjes voor de kerstviering.
    Het onderwerp van de rekenles was de lengtematen. We schatten en meten de breedte van een A4 blad, de omtrek van de klasdeur en de hoogte van de kast.
    Verder maakten we verschillende herleidingen en tekenden we lijnstukken met de gevraagde afmetingen.
    In de werkschrift losten de kinderen de oefeningen zelfstandig op.
    Het taalhoofdstuk was vandaag vrij uitgebreid.
    Eerst begonnen we met de begrijpend lezen les van gisteren. De kinderen hadden toen de tekst per twee doorgenomen.
    Vandaag kregen ze de tekst nog eens te horen op de taalbende CD.
    Klassikaal werden de oefeningen in het werkschrift opgelost.
    Net voor de middag hadden we dan nog een klein intermezzo van kerstwensen uit verschillende talen.
    Na de middag stond het communicatieschema weer centraal. We gingen op zoek in verschillende situaties naar de zender, boodschap, bedoeling en ontvanger.
    Het schema zelf werd verder uitgebreid.
    Voor WO legden we de laatste hand a.d. herhalingsles en overliepen we de leerstof.
    We bespraken de activiteiten voor de laatste dagen en zongen tenslotte onze kerstliedjes nogmaals.
    De agenda werd geschreven voor twee dagen, want morgen zal ik niet aanwezig zijn.
    Agenda voor dinsdag:
    leren:
    WO: Machtig krachtig toets 19/12

    Agenda voor woensdag:
    leren:
    WO: Machtig krachtig toets 19/12
    doen:
    rekenen: afwerken ws B blz 4-5 19/12
    Gezelschapsspelletjes

    Morgen geen verslag, maar donderdag zijn we  er terug.

    Meester Joeri

    PS Mag ik toch nog even de aandacht vestigen op De Brug got's talent, waar de inschrijvingen ten laatste donderdag dienen afgegeven te worden? Bij deze ....


    17-12-2013 om 18:59 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs