Het einde van de eerste trimester is een feit. Ziehier nog een klein verslagje van de twee laatste dagen van de week. Gisterenvoormiddag nog volop nieuwjaarsbrieven geschreven ( hopelijk heeft iedereen ze mee!) en twee toetsen gemaakt. In de namiddag was het tijd voor feesten. We speelden gezelschapsspelletjes en aten chips, snoep en leo's. Uiteraard mocht de frisdrank niet ontbreken. Vanmorgen oefenden we eerst nog in de klas de liedjes van de kerstviering om ze dan effectief te kunnen uitvoeren in de misviering zelf. De leerlingen van één tot zes dronken nadien een tas tomatensoep met een stuk stokbrood in het kasteel. Afsluiten deden we in vestigingsplaats twee met het kijken naar de film " Erik of het insectenboek" , waar we dit jaar onze inspiratie zullen uithalen voor het schoolfeest. Wordt vervolgd! Ik wens langs deze weg nogmaals aan iedereen een deugdoende kerstvakantie, zodat de lege batterijtjes opnieuw gevuld geraken om er in 2014 een goede lap op te geven.
Prettige feesten iedereen en tot maandag 6 januari!!!
Vanmorgen begonnen met het ophalen van het geld voor de sobere maaltijd. Een dikke pluim aan (bijna) iedereen om in orde te zijn. Terwijl ik het geld ophaalde, oefenden de leerlingen de liedjes voor de kerstviering. Het onderwerp van de rekenles was de lengtematen. We schatten en meten de breedte van een A4 blad, de omtrek van de klasdeur en de hoogte van de kast. Verder maakten we verschillende herleidingen en tekenden we lijnstukken met de gevraagde afmetingen. In de werkschrift losten de kinderen de oefeningen zelfstandig op. Het taalhoofdstuk was vandaag vrij uitgebreid. Eerst begonnen we met de begrijpend lezen les van gisteren. De kinderen hadden toen de tekst per twee doorgenomen. Vandaag kregen ze de tekst nog eens te horen op de taalbende CD. Klassikaal werden de oefeningen in het werkschrift opgelost. Net voor de middag hadden we dan nog een klein intermezzo van kerstwensen uit verschillende talen. Na de middag stond het communicatieschema weer centraal. We gingen op zoek in verschillende situaties naar de zender, boodschap, bedoeling en ontvanger. Het schema zelf werd verder uitgebreid. Voor WO legden we de laatste hand a.d. herhalingsles en overliepen we de leerstof. We bespraken de activiteiten voor de laatste dagen en zongen tenslotte onze kerstliedjes nogmaals. De agenda werd geschreven voor twee dagen, want morgen zal ik niet aanwezig zijn. Agenda voor dinsdag: leren: WO: Machtig krachtig toets 19/12
Agenda voor woensdag: leren: WO: Machtig krachtig toets 19/12 doen: rekenen: afwerken ws B blz 4-5 19/12 Gezelschapsspelletjes
Morgen geen verslag, maar donderdag zijn we er terug.
Meester Joeri
PS Mag ik toch nog even de aandacht vestigen op De Brug got's talent, waar de inschrijvingen ten laatste donderdag dienen afgegeven te worden? Bij deze ....
De laatste maandagmorgen voor de kerstvakantie begonnen met het afnemen van de hoofdrekentoets delen tot 10 000. En zoals verwacht hadden de meeste kinderen hun handen hiermee meer dan vol. Wanneer er onvoldoende geoefend werd of de oplossingstechniek onbeheerst viel men op deze toets door de mand. Delen tot 10 000 is voor een aantal leerlingen zeker en vast een werkpunt! In het zwembad was het veel plezanter. De kinderen kregen vandaag vrij spel en dat vonden ze natuurlijk geweldig. Bij onze terugkomst en ook na de middag werkten we rond meetkunde. Begrippen zoals : punt, rechte, lijnstuk, rechte, stompe, scherpe, hoek, evenwijdig, loodrecht, ... werden herhaald. De Muzoles werd vandaag vervangen door WO, waar we verder werkten rond het thema ' Machtig, krachtig'. Morgen sluiten we dit thema af om donderdag open - en geslotenboektoets te doen. Agenda: WO: machtig krachtig bronnenboek blz 54 17/12
toets tekenen, brief sobere maaltijd
De kinderen kregen vandaag ook een brief mee met de vraag om deel te nemen aan onze sobere maaltijd actie. Wij eten op vrijdagmiddag soep met brood ten voordele van de slachtoffers op de Filipijnen. Er worden op vrijdag geen warme maaltijden voorzien. Indien mogelijk graag het strookje plus het bedrag morgen meebrengen naar school. De boekenverkoop is op een leuke, toffe manier verlopen.
Vrijdag de dertiende, ongeluksdag of niet? Kies u zelf maar! Ik had zonet mijn verslagje klaar om te posten. en boef... alles weg! Een aantal woorden vlogen spontaan over mijn lippen, die gelukkig enkel door mezelf werden gehoord! Enfin tweede poging! Vanmorgen eerst begonnen met de herhalingsoefeningen hoofdrekenen rond de vier hoofdbewerkingen. ( Enkel het klassikaal blaadje) Aansluitend maakten we de toets hoofdrekenen vermenigvuldigen tot 10 000. De kids hebben op deze toets globaal gezien goed gewerkt. ( Kijk maar in de toetsenmap) Extra herhalingsoefeningen maakten onze meisjes en jongens in hun werkschrift B. In de spellingsles rolde we een dobbelsteen om te bepalen welke werkwoordsvorm we opschreven. De stam was reeds gegeven. We schreven eveneens onze eerste nieuwjaarsbrief. De rest volgt later volgende week. Agenda: leren: rekenen: delen tot 10 000 16/12 WO: Machtig, krachtig bronnenboek blz 52-54 16/12 doen: rekenen: huistaak 11 16/12 Boekenverkoop 16/12 >> boeken/strips/centjes meebrengen! Toetsen tekenen, zwemmen
Prettig weekend allemaal, Meester Joeri
PS De reden waarom er gisteren geen verslag was, was een elektriciteitspanne in de straat. Tot 20.30 hebben we hier zonder verwarming, licht en elektriciteit gezeten.
Ook vandaag begonnen we de dag met toetsen. Een toets wiskunde rond de milliliter en dictee van week 1-2 van thema 4. Rond 10 voor 10 waren de eerste opdrachten van de dag afgewerkt. De kinderen kregen de rekenverhaaltoets rond winst en verlies van gisteren terug.Deze toepassingen werden nogmaals klassikaal overlopen met de juiste oplossingen en strategie. De rest van de rekenles draaide rond de structuur van 20 000 ,40 000 , 60 000 , 80 000 en 100 000. We startten met bladzijde 1 in ons werkboek b. De kerstboom werd deze voormiddag ook versierd met een kerstattribuut van de leerlingen. Spijtig genoeg, hadden niet alle leerlingen iets mee. Nogmaals een warme oproep om dit zo snel mogelijk in orde te brengen. Het is een klaskerstboom en dient dus van elk lid van de klas iets aan te hangen. Tijdens de godsdienstles kregen de kinderen een hedendaags kerstverhaal te horen ( De drie ministers) dat ze moesten linken aan het gekende kerstverhaal. Afsluiten deden we met het oefenen van de kerstliedjes voor onze kerstviering. De kinderen kregen een brief mee waarin wordt opgeroepen om deel te nemen aan " De Brug got's talent" dat zal doorgaan op vrijdag 7 februari 2014. Het inschrijvingsstrookje dient ten laatste op donderdag 19 december ingediend worden. Agenda: leren: rekenen: delen tot 10 000
16/12 vermenigvuldigen tot 10 000 13/12 WO: Machtig,
krachtig bronnenboek blz 12/12 doen: rekenen: werkschrift B blz 2 13/12
Sportkledij, zwemzak, brief, toets tekenen
Morgen hebben we een sportdag, dus lijkt het me aangewezen om ook in sportkledij naar school te komen. De schooltas dient wel meegenomen te worden naar school aangezien er toch een lesblok les voorzien is. De kinderen van de klas zijn onderverdeeld in groep 1 en 2. Ze zullen sportieve activiteiten uitvoeren tijdens de voormiddag in vestigingsplaats 1 en 2. Het laatste blok van de dag krijgen ze zwemmen.
Tot morgen allemaal,
Meester Joeri
Ps Laatste bijzondere datum van de eeuw vandaag als het gaat over cijferreeksen
Deze ochtend begonnen met de toets rekenverhalen rond " Winst - verlies ", aansluitend gaven we de aanzet rond de structuur van 25 000 - 50 000 - 75 000 en 100 000 en 20 000 - 40 000 - 60 000 - 80 000 en 100 000. Al snel werd duidelijk dat sommige leerlingen het moeilijk hebben met het correct uitspreken van die grotere getallen. Oefenen is de boodschap dus. De speeltijd duurde wat langer dan normaal, omdat de directeur de goede verkopers/verkoopsters beloonde met een geschenkje voor bewezen diensten. De les WO werd dus verspreid over de voor - en de namiddag. In deze les herhaalden we de " kringloop" van de elektriciteit en gingen we elektrische toestellen onderzoeken naar de energiebron, de omvormer en het resultaat. We dachten nog aan de les godsdienst te beginnen, maar de leerlingen kregen slechts een deel van het verhaal te horen. Het laatste blok werd gespendeerd aan het schrijven van de agenda en het spelen met de kaart. Inderdaad onze kids mochten in de taalles kennismaken met drie kaartspelen. Ze kozen en speelden in groepjes twee van de drie. Agenda: leren: rekenen: De milliliter 11/12 delen tot 10 000 16/12 vermenigvuldigen tot 10 000 13/12 WO: Machtig, krachtig bronnenboek blz 12/12 taal: dictee thema 4 les 1 en 2 11/12
Kerstbal, toets tekenen
Morgen wordt de kerstboom versierd en hangen de leerlingen iets van zichzelf in de boom. Opgelet, geen breekbare spullen alstublieft! De kans dat er iets valt is groot!!!
Alvorens de rekenverhalen ( de laatste bladzijden van werkboek 1) op te lossen en te verbeteren, werd er eerst geld opgehaald voor de sportdag van aanstaande donderdag. Ook de traditionele maaltijden en drankbonnetjes kwamen aan bod. Nog enkelingen hebben niet betaald voor de sportactiviteiten, graag tegen morgen in orde. Ondertussen probeerden de leerlingen de rekenverhalen in het klad op te lossen. Uiteindelijk werden alle rekenverhalen klassikaal gemaakt en verbeterd. De taalles bestond uit twee delen. De les van vorige donderdag rond het bijvoeglijk naamwoord diende nog afgewerkt te worden en zo geschiedde. Een tweede deel had als onderwerp : " Zender- boodschap - ontvanger" waarbij we uit verschillende situaties zender, boodschap en ontvanger dienden te benoemen. In de creales maakten ze hun "kerstkous" zoals u wel al gezien zal hebben. Ideaal om aan de schouw te hangen! Het laatste half uur besteedden we aan het beluisteren (en al licht inoefenen) van de liedjes voor de kerstviering van volgende week. Agenda: leren: rekenen: Winst en verlies 10/12 taal: thema 4 dictee les 1 en 2 10/12 WO: Machtig, krachtig bronnenboek blz 47-48 10/12 doen: taal: werkschrift blz 81-82 10/12 86-87 geld sportdag speelkaarten
Wegens bijscholing! was ik gisteren niet aanwezig op school. Volgens de collega's hebben de kinderen in de voormiddag goed samengespeeld en na het ontvangst van de sint keken de kinderen naar een sinterklaasfilm. Als extra sinterklaasgeschenk wordt de geprogrammeerde toets van maandag uitgesteld en naar latere datum verschoven. Agenda: leren: WO: Machtig krachtig BB
blz 47-48 10/12 doen: taal: Mijn snoezelplek 9/12
Deze ochtend begonnen we niet met rekenen of een andere les, maar kregen we een uiteenzetting van Raf, de klusjesman van het secundair, rond Kurukshetra. Raf zet zich al jarenlang in voor deze organisatie , die zich bezighoudt met de zwakkeren in de maatschappij in Noord Indië. De leerlingenraad en de school kozen dit project om mee te ondersteunen gedurende twee jaar. Aan de hand van verschillende activiteiten zal er geprobeerd worden om zoveel mogelijk geld in het laadje te krijgen voor het goede doel. Als u nog meer informatie rond deze organisatie wenst of mee wil ondersteunen, kan u gaan kijken op de website ( zie link onderaan!) Tijdens de rekenles ging het over de milliliter. Ik had de indruk dat dit goed begrepen werd. In de taalles spelling draaide het rond infinitieven , werkwoordsvormen en de verdubbelings - en verenkelingsregel. Deze les was verspreid over de voor - en namiddag. Een andere taalles had dan weer als onderwerp " Het bijvoeglijk naamwoord". Deze les zal volgende week verder afgewerkt worden. In het thema " Machtig, krachtig" keken we nog hoe de energie van de natuur wordt omgezet naar elektriciteit. Verder ontdekten we dat deze elektriciteit dient omgevormd te worden naar warmte, licht, geluid of beweging om voor ons iets te betekenen. Tot slot gingen we nog met de verschillende leerjaren oefenen voor de verwelkoming van de Sint en de pieten van morgen. Hopelijk loopt alles gesmeerd. Morgen wordt er geen les gegeven. In de voormiddag mogen de leerlingen gezelschapsspelletjes spelen, in de namiddag wordt er een Sintfilm voorzien. Agenda: leren: rekenen: winst en verlies 9/12 WO: Machtig krachtig BB blz 47-48 10/12 doen: taal: Mijn snoezelplek 9/12 toetsen tekenen, gezelschapsspelletjes
Morgen ben ik in de voormiddag afwezig, wegens bijscholing. De klas wordt opgevangen door de collega's van het vierde.
Tot morgen allemaal en vergeet jullie schoentje(s) niet te zetten!
Deze morgen onmiddellijk begonnen met de twee aangekondigde toetsen: taalbeschouwing en cijferen. Terwijl de kinderen hun toetsen aan het maken waren, hing ik hun Sinterklazen op in de klas. Om de Sint vrijdag goed te kunnen ontvangen, hadden leerjaren vier, vijf en zes afgesproken tegen 10 uur. Alle leerlingen oefenden hun dansje op het nummer " Zwarte pietendans" en zongen en dansten mee op " Zwarte pieten stijl". Er is nog wat oefenwerk aan, daarom wordt er vriendelijk gevraagd om thuis de danspasjes te oefenen. Dan zal de Sint zeker en vast tevreden zijn. Teruggekomen in de klas, na de speeltijd, kregen de leerlingen een korte instructie rond het cijferend delen tot 10 000. We maakten klassikaal de eerste opdracht van elke oefening, de rest krijgen de kinderen als huistaak mee. In de taalles werd er gelezen vandaag. De kinderen kregen twee teksten ter hunne beschikking. Steeds stond 'Huis en thuis' centraal. Nadien werden er vraagjes in de werkschrift opgelost. De kids kregen ook hun avi niveau te horen en een bijhorend boek. De administratie zal morgen gebeuren, wegens tijdsgebrek vandaag niet meer gelukt. Agenda: leren: WO: Machtig, krachtig thema 4 BB blz 44-46 05/12 doen: Taal: mijn
snoezelruimte 9/12 rekenen: afwerken blz 76-77 5/12 brief boekenverkoop, toets tekenen
Voor de leerlingen die hun briefje met de "danslinks" kwijt zijn of vergeten in de klas, krijg je de links nogmaals via deze weg.
Na het ophalen van de huistaak en het controleren of de toetsen gehandtekend zijn (!) begonnen we aan de les hoofdrekenen. Vandaag ging het over delen tot 10 000. Samen maakten we het werkblaadje voor de bewerkingenmap. De oefeningen in de rekenschrift zelf, werden individueel gemaakt. Daarin stelde ik vast, dat er sommige leerlingen het nog moeilijk hebben met het splitsen van de getallen. Dat splitsen is nodig om de delingen gemakkelijker uit te voeren. Verder vinden sommige kinderen het niet nodig om tussenstappen te gebruiken, met alle gevolgen vandien. Niet alle leerlingen hebben de oefeningen volledig afgewerkt. De komende dagen werken we daaraan verder. De taalles startte met het themadictee van thema 3, gevolgd door een taalles rond zelfstandige naamwoorden. Voor de taalles in de namiddag spraken we de ontwerperstalenten van onze kids in. Ze kregen de opdracht om hun eigen snoezelruimte te creëren. We bekeken een aantal snoezelruimtes in ons taalboek, om vervolgens met een aantal richtvragen hun ontwerp beter te kunnen voorbereiden. Afsluiten deden we met het afwerken van onze Sinterklaas. Agenda: leren: taal:thematoets
taalbeschouwing 04/12 rekenen: +,- en x tot 10 000 cijferen 04/12 WO:
Machtig, krachtig thema 4 BB blz 44-46 05/12 doen: Taal: mijn snoezelruimte 9/12 brief boekenverkoop
De kinderen kregen de keuze om hun Sinterklaas thuis of morgenvroeg vanaf 08.30 in de klas af te werken. De Sinterklazen moeten omhoog hangen morgen tijdens de speeltijd.
Het achterwerk van de leerlingen had de stoel nog niet geraakt of er lag al een toets klaar op hun bank. De toets over de millimeter was het eerste wapenfeit van de dag. De klastaken werden opnieuw herverdeeld, alsook het geld voor bonnetjes en warme maaltijden. Tijd om naar het zwembad te trekken voor een toffe zwemles. Teruggekomen in de klas begonnen met de les getallenkennis: getalbegrip tot 100 000. Positietabel, getallenas, schrijfwijze van de getallen, tellen met sprongen, ... kwamen allemaal op het menu. Tijdens het invullen van de werkschrift stelde ik wel vast, dat niet alle leerlingen direct alles onder de knie hadden. Daarom graag extra controle van de huistaak om te zien of de leerstof begrepen is. Eer de rekenles eindigde zaten we al een goed stuk in de namiddag. We schreven de agenda, overliepen de te leren leerstof voor taal en de brief omtrent de boekenverkoop. Na de speeltijd kwamen de laatste leerlingen met hun monster aan bod. Het laatste gedeelte was gereserveerd voor het knutselen rond Sinterklaas. Agenda: leren: taal: thema 3 dictee 03/12 thematoets taalbeschouwing 04/12 rekenen: +,- en x tot 10 000 cijferen 04/12 WO: Machtig, krachtig thema 4 BB blz 44-46 03/12 doen: rekenen: huistaak 10 03/12 toetsen tekenen, brief boekenverkoop
Tweede maal vanavond dat ik het verslagje schrijf Bij het vorige verslagje juist klaar met typen en error! Alles kwijt! Tweede poging dus! De les rekenen ging vandaag over rekenverhalen met als onderwerp ' Winst en verlies'. We zochten samen naar de gegevens, noteerden de bewerkingen en schreven zelfs een antwoordzin. Enkel uitrekenen moesten onze kids nog zelf doen, net als het resultaat noteren in de antwoordzin. Controleren en eventueel verbeteren deden ze met de correctiesleutel. De taalles ging over de niet gegeven spellingsles van gisteren! Daar was serieus wat werk aan! Na de middag kregen we bezoek van verschillende monsters. Gelukkig voor ons, enkel hun tekeningen. De leerlingen presenteerden hun griezel aan de rest van de klas. Alle leerlingen kwamen nog niet aan bod, maar maandag wordt er verder gepresenteerd. Het laatste stuk van de namiddag waren onze kids in de goede handen van meester Floris. Agenda: taal: thema 3 dictee 03/12 WO: focusthema 4 " Machtig krachtig" bb blz 44-46 03/12 rekenen: de millimeter 02/12 doen: taal: bloontaak 02/12 toetsen tekenen, zwemmen
Deze ochtend er onmiddellijk ingevlogen met de les rond de millimeter. We waren zo goed op dreef, dat we ook de les rond gelijkvormigheid en gelijk van vorm en grootte erbij hebben genomen. In tussentijd toetsen we het dictee en gingen we snoezelen in de klas. Voor verdere uitleg rond het "snoezelen" verwijs ik vriendelijk naar uw dochter/zoon. Ze hebben het zelf mogen ervaren Laatste wapenfeit voor de middag was de open boek toets van WO. Deze was reeds verbeterd deze middag, maar ben vergeten uit te delen. Na de middag kwam de gesloten boek toets van WO. De rest van de namiddag ging het over het nieuwe WO thema ' Machtig krachtig' waar speelgoed centraal stond. Agenda: leren: WO: focusthema 4 " Machtig krachtig" bb blz 44-46 03/12 doen: taal: Mijn monstertje 29/11 Bloontaak 2/12 toetsen tekenen
Vanochtend begonnen met de toets hoofdrekenen + en - tot 10 000. Sommige leerlingen hadden hier wel wat tijd voor nodig en aangezien we dan toch aan het toetsen waren, kregen de kinderen een toets luisteren en lezen erbij. Er was wel wat werk aan beider toetsen zodat de laatste letter van de toets lezen pas geschreven werd twintig minuten voor het eindigen van de voormiddag. Net genoeg tijd om met hen de brief rond 'lezen' te overlopen. In de brief staat er kort uitgelegd wat we de komende maanden gaan uitvoeren in verband met technisch lezen en de leesopdracht van nu. De kinderen worden verondersteld een (favoriet?) boek te lezen en hierrond een schatkoffer te maken, die ze dan op latere datum gaan voorstellen aan de klas. De bedoeling is de klasgenootjes proberen warm te maken om dat boek te gaan lezen. Verdere details vindt u op de brief. De kinderen kregen van mij wel de opdracht om hun brief te laten handtekenen. Gelieve dit dan ook te doen! Agenda: Taal: thema 3 spelling dictee les 3-4 28/11 WO: Focusthema 5 open - en gesloten boektoets 28/11 Doen: taal: Mijn monster 29/11 taal: Brief lezen laten handtekenen 28/11 Badhanddoek/strandlaken, favoriet speelgoed. Toets handtekenen
De boekjes voor technisch lezen worden morgen pas uitgedeeld, wegens te weinig tijd vandaag. Wat het favoriete speelgoed betreft, als leerlingen dit niet mogen meenemen naar school, mag een foto of afbeelding ook als alternatief meegebracht worden.
Vanochtend begonnen met de toets van een breuk nemen van een getal tot 10 000 en de les cijferend vermenigvuldigen tot 10 000. We werkten vandaag verder door ( ook tijdens de speeltijd) omwille van de brandoefening. De speeltijd werd nadien gegeven. Na de speeltijd herhaalden we de verkleinwoorden en de lidwoorden in ons taalboek a.d.h.v. verschillende oefeningen. Voor de middag begonnen we aan de laatste leestekst " Tijd voor ons land" rond de kattenstoet te Ieper. De herhalingsopdrachten waren voor na de middag. Afsluiten deden we met de laatste les spelling van thema 3. In deze les stonden woorden eindigend op - ig centraal. Agenda: Leren: Rekenen: optellen en aftrekken tot 10 000 27/11 WO: Focusthema
5 open en gesloten boek toets 28/11 Taal: thema 3 spelling : dictee les 3-4
28/11 doen: Muzo: tekening afwerken 27/11 Taal: Mijn monstertje
29/11 rekenen: huistaak 9 27/11
Toets tekenen.
Onze klas heeft de meeste wafels verkocht van alle vierdes. De directeur heeft ons daarom beloond met een verrassingspakket met hapjes en tapjes. We bespreken later nog wanneer we al dat lekkers gaan opsmullen. Alleszins dikke proficiat aan iedereen die zich heeft ingezet!!!
Deze morgen begonnen met hoofdrekenen, vermenigvuldigen tot 10 000. Eerst een werkblaadje dat klassikaal wordt gemaakt ( met mogelijke oplossingsmethodes), nadien werkten de leerlingen in hun werkschrift. Tijdens het rondlopen stelde ik vast dat er een aantal leerlingen het rekenen onvoldoende onder de knie hadden. Daarom kregen ze een huistaak rond het vermenigvuldigen tot 10 000( groen of blauw blaadje blz 41) Na de speeltijd was het tijd voor " dramatiek". De leerlingen stelden immers, samen met hun groepje, hun toneelstukje voor. ( zie foto's onderaan). In de namiddag maakten ze allemaal prachtige pompoenen ( Sommigen hebben hun pompoen nog niet mee naar huis, wegens verf nog niet droog of moeilijk om mee te nemen vandaag!) bij juf Edel. Ook in de laatste blok moesten ze creatief te werk . Ze kregen van mij de opdracht om een monster te ontwikkelen. Dit monster moet een naam hebben, een bepaalde taak uitvoeren, een attribuut met zich meedragen, ... Ze mochten hun monster ook tekenend voorstellen. Opdracht tegen vrijdag is hun monster komen presenteren aan de klas, rekening houdend met de afgesproken criteria. Daarop zullen ze gequoteerd worden. Agenda: Leren: Rekenen: breuk nemen van een getal tot 10 000 26/11 optellen en aftrekken tot 10 000 27/11 WO: Focusthema 5 open en gesloten boek toets 28/11 Taal: thema 3 spelling : dictee les 3-4 28/11 doen: Muzo: tekening afwerken
27/11 Taal: Mijn monstertje 29/11 rekenen: blauw/groen blaadje blz 41 26/11
Toets tekenen.
Er staat vandaag heel wat opdrachten en lessen in de agenda, maar deze zijn verspreid over de week. Het is de bedoeling dat de kinderen zich gaan plannen.
Sorry voor het ontbreken van een verslagje van gisteren, maar we hadden personeelsvergadering. Vanmorgen eens anders dan anders begonnen. Het allereerste wapenfeit dat gepleegd werd, was het dictee van de lessen 1-2 van thema 3. Gevolgd door het vervolledigen van de les 5 en 6 WO in onze werkkatern en de spellingles 5 van thema 3. Inderdaad, u merkt het goed... Geen wiskunde vandaag. We zitten voor rekenen goed op schema ( zelfs iets ervoor) zodat we het ons kunnen permitteren om vakken waar we een inhaalbeweging moesten uitvoeren te laten voorgaan vandaag. In de namiddag mochten de kinderen hun expressief voorlezen verder voorbereiden en verder werken aan de tekening met "Pointillisme"techniek. ( Deze dient afgegeven te worden tegen woensdag!) Agenda: Rekenen: breuk nemen van een getal tot 10 000 26/11 WO: Focusthema 5 les 5 en 6 26/11 Taal: expressief voorlezen 25/11 doen: Muzo: tekening afwerken 27/11
Deze ochtend losten we rekenverhalen op. Rekenverhalen die allemaal in teken stonden van werk vroeger en nu. De leerlingen werden nogmaals geconfronteerd met het feit dat kinderen in de negentiende eeuw het veel moeilijker hadden dan de kinderen nu. Verder zochten we samen naar de gegevens en de bewerking(en) die uitgevoerd moesten worden om het rekenverhaal op te lossen. Het gedeelte na de speeltijd was gereserveerd voor taal. Vandaag kregen we een leestekst " Vreemde vogel in het bos". Ikzelf schreef eerst " Vreemde vogels" op het bord, waarbij de kinderen gingen brainstormen. Nadien werden de kinderen per 4 ( één groepje per drie) onderverdeeld en kregen de groepjes A het eerste deel van de tekst, de groepjes B kregen het tweede deel van de tekst. Ze moesten om de beurt een stukje tekst luidop voorlezen. Tweede opdracht was het verdere verloop voorspellen voor de leerlingen van groep A en terugblikken op wat kwam voor de leerlingen van groep B. Laatste groepsopdracht was dat de groepen B vertelden over hun terugblik en de groepen A hun tekst in kort vertelden. Nadien werden de rollen omgekeerd. Tot slot hadden we vragen te beantwoorden in ons leerwerkboek. Agenda: leren: taal: thema 3 les 1 en 2 dictee 22/11 WO: tijd voor ons
land les 3 en 4 21/11 Doen: taal: griezelrecept 22/11 rekenen: huistaak
21/11 Toets tekenen
Na de controle van huistaak en toetsen tekenen, begonnen we met de toets getallenkennis. Deze toets was verspreid over twee bladzijden met een aparte quotering, maar beide scores worden samengeteld. In de rekenschrift mochten we cijferend aftrekken tot 10 000 vandaag, wat bij de meeste leerlingen vlot lukte. Tijdens de taalles kregen we een geluidsboodschap van de Opperheks. Ze droeg ons op om voor haar verschillende giftige, gevaarlijke en dodelijke dieren te zoeken. Twee kruipende, twee zwemmende, één vliegende en één lopende killer(s). Deden we het niet, dan ging ze onze haren gebruiken voor haar volgende betovering! Slik! We maakten voor haar een lijstje a.d.h.v. de tekst in onze werkschrift. Zo ontstond een schema van de tekst! Na de middag begonnen we voor de verandering met WO. Onze lessen 3 en 4 waren in groepswerk vorige les al aan bod gekomen, maar ik heb toch graag dat alles deftig in de werkkatern staat. Vandaar een serieuse herhaling! Elke groep had trouwens maar drie van de vier oorlogen onderzocht en opgelost, dus mochten we toch overal even bij stilstaan. Het bracht ons al diep tot in de namiddag, zodat we snel de laatste taalopdracht van vandaag moesten kaderen. Ikzelf bracht een zin aan op het bord " Ik zal je pakken" en sprak deze op verschillende manieren expressief uit. Nadien mochten een aantal kinderen dit doen. Er werd kort besproken wat expressief voorlezen is en waar je op moet letten. De opdracht voor de kinderen klinkt als volgt: 'Lees dit toneelstuk expressief voor aan een publiek' Ze werken per drie en mogen hun partners zelf kiezen. Morgenvoormiddag vertellen ze mij met wie ze gaan samenwerken. Agenda: leren: taal: thema 3 les 1 en 2 dictee 22/11 WO: tijd voor ons land les 3 en 4 21/11 Doen: taal: griezelrecept 22/11 rekenen: huistaak 21/11