Alvorens de rekenverhalen ( de laatste bladzijden van werkboek 1) op te lossen en te verbeteren, werd er eerst geld opgehaald voor de sportdag van aanstaande donderdag. Ook de traditionele maaltijden en drankbonnetjes kwamen aan bod. Nog enkelingen hebben niet betaald voor de sportactiviteiten, graag tegen morgen in orde. Ondertussen probeerden de leerlingen de rekenverhalen in het klad op te lossen. Uiteindelijk werden alle rekenverhalen klassikaal gemaakt en verbeterd. De taalles bestond uit twee delen. De les van vorige donderdag rond het bijvoeglijk naamwoord diende nog afgewerkt te worden en zo geschiedde. Een tweede deel had als onderwerp : " Zender- boodschap - ontvanger" waarbij we uit verschillende situaties zender, boodschap en ontvanger dienden te benoemen. In de creales maakten ze hun "kerstkous" zoals u wel al gezien zal hebben. Ideaal om aan de schouw te hangen! Het laatste half uur besteedden we aan het beluisteren (en al licht inoefenen) van de liedjes voor de kerstviering van volgende week. Agenda: leren: rekenen: Winst en verlies 10/12 taal: thema 4 dictee les 1 en 2 10/12 WO: Machtig, krachtig bronnenboek blz 47-48 10/12 doen: taal: werkschrift blz 81-82 10/12 86-87 geld sportdag speelkaarten
Wegens bijscholing! was ik gisteren niet aanwezig op school. Volgens de collega's hebben de kinderen in de voormiddag goed samengespeeld en na het ontvangst van de sint keken de kinderen naar een sinterklaasfilm. Als extra sinterklaasgeschenk wordt de geprogrammeerde toets van maandag uitgesteld en naar latere datum verschoven. Agenda: leren: WO: Machtig krachtig BB
blz 47-48 10/12 doen: taal: Mijn snoezelplek 9/12
Deze ochtend begonnen we niet met rekenen of een andere les, maar kregen we een uiteenzetting van Raf, de klusjesman van het secundair, rond Kurukshetra. Raf zet zich al jarenlang in voor deze organisatie , die zich bezighoudt met de zwakkeren in de maatschappij in Noord Indië. De leerlingenraad en de school kozen dit project om mee te ondersteunen gedurende twee jaar. Aan de hand van verschillende activiteiten zal er geprobeerd worden om zoveel mogelijk geld in het laadje te krijgen voor het goede doel. Als u nog meer informatie rond deze organisatie wenst of mee wil ondersteunen, kan u gaan kijken op de website ( zie link onderaan!) Tijdens de rekenles ging het over de milliliter. Ik had de indruk dat dit goed begrepen werd. In de taalles spelling draaide het rond infinitieven , werkwoordsvormen en de verdubbelings - en verenkelingsregel. Deze les was verspreid over de voor - en namiddag. Een andere taalles had dan weer als onderwerp " Het bijvoeglijk naamwoord". Deze les zal volgende week verder afgewerkt worden. In het thema " Machtig, krachtig" keken we nog hoe de energie van de natuur wordt omgezet naar elektriciteit. Verder ontdekten we dat deze elektriciteit dient omgevormd te worden naar warmte, licht, geluid of beweging om voor ons iets te betekenen. Tot slot gingen we nog met de verschillende leerjaren oefenen voor de verwelkoming van de Sint en de pieten van morgen. Hopelijk loopt alles gesmeerd. Morgen wordt er geen les gegeven. In de voormiddag mogen de leerlingen gezelschapsspelletjes spelen, in de namiddag wordt er een Sintfilm voorzien. Agenda: leren: rekenen: winst en verlies 9/12 WO: Machtig krachtig BB blz 47-48 10/12 doen: taal: Mijn snoezelplek 9/12 toetsen tekenen, gezelschapsspelletjes
Morgen ben ik in de voormiddag afwezig, wegens bijscholing. De klas wordt opgevangen door de collega's van het vierde.
Tot morgen allemaal en vergeet jullie schoentje(s) niet te zetten!
Deze morgen onmiddellijk begonnen met de twee aangekondigde toetsen: taalbeschouwing en cijferen. Terwijl de kinderen hun toetsen aan het maken waren, hing ik hun Sinterklazen op in de klas. Om de Sint vrijdag goed te kunnen ontvangen, hadden leerjaren vier, vijf en zes afgesproken tegen 10 uur. Alle leerlingen oefenden hun dansje op het nummer " Zwarte pietendans" en zongen en dansten mee op " Zwarte pieten stijl". Er is nog wat oefenwerk aan, daarom wordt er vriendelijk gevraagd om thuis de danspasjes te oefenen. Dan zal de Sint zeker en vast tevreden zijn. Teruggekomen in de klas, na de speeltijd, kregen de leerlingen een korte instructie rond het cijferend delen tot 10 000. We maakten klassikaal de eerste opdracht van elke oefening, de rest krijgen de kinderen als huistaak mee. In de taalles werd er gelezen vandaag. De kinderen kregen twee teksten ter hunne beschikking. Steeds stond 'Huis en thuis' centraal. Nadien werden er vraagjes in de werkschrift opgelost. De kids kregen ook hun avi niveau te horen en een bijhorend boek. De administratie zal morgen gebeuren, wegens tijdsgebrek vandaag niet meer gelukt. Agenda: leren: WO: Machtig, krachtig thema 4 BB blz 44-46 05/12 doen: Taal: mijn
snoezelruimte 9/12 rekenen: afwerken blz 76-77 5/12 brief boekenverkoop, toets tekenen
Voor de leerlingen die hun briefje met de "danslinks" kwijt zijn of vergeten in de klas, krijg je de links nogmaals via deze weg.
Na het ophalen van de huistaak en het controleren of de toetsen gehandtekend zijn (!) begonnen we aan de les hoofdrekenen. Vandaag ging het over delen tot 10 000. Samen maakten we het werkblaadje voor de bewerkingenmap. De oefeningen in de rekenschrift zelf, werden individueel gemaakt. Daarin stelde ik vast, dat er sommige leerlingen het nog moeilijk hebben met het splitsen van de getallen. Dat splitsen is nodig om de delingen gemakkelijker uit te voeren. Verder vinden sommige kinderen het niet nodig om tussenstappen te gebruiken, met alle gevolgen vandien. Niet alle leerlingen hebben de oefeningen volledig afgewerkt. De komende dagen werken we daaraan verder. De taalles startte met het themadictee van thema 3, gevolgd door een taalles rond zelfstandige naamwoorden. Voor de taalles in de namiddag spraken we de ontwerperstalenten van onze kids in. Ze kregen de opdracht om hun eigen snoezelruimte te creëren. We bekeken een aantal snoezelruimtes in ons taalboek, om vervolgens met een aantal richtvragen hun ontwerp beter te kunnen voorbereiden. Afsluiten deden we met het afwerken van onze Sinterklaas. Agenda: leren: taal:thematoets
taalbeschouwing 04/12 rekenen: +,- en x tot 10 000 cijferen 04/12 WO:
Machtig, krachtig thema 4 BB blz 44-46 05/12 doen: Taal: mijn snoezelruimte 9/12 brief boekenverkoop
De kinderen kregen de keuze om hun Sinterklaas thuis of morgenvroeg vanaf 08.30 in de klas af te werken. De Sinterklazen moeten omhoog hangen morgen tijdens de speeltijd.
Het achterwerk van de leerlingen had de stoel nog niet geraakt of er lag al een toets klaar op hun bank. De toets over de millimeter was het eerste wapenfeit van de dag. De klastaken werden opnieuw herverdeeld, alsook het geld voor bonnetjes en warme maaltijden. Tijd om naar het zwembad te trekken voor een toffe zwemles. Teruggekomen in de klas begonnen met de les getallenkennis: getalbegrip tot 100 000. Positietabel, getallenas, schrijfwijze van de getallen, tellen met sprongen, ... kwamen allemaal op het menu. Tijdens het invullen van de werkschrift stelde ik wel vast, dat niet alle leerlingen direct alles onder de knie hadden. Daarom graag extra controle van de huistaak om te zien of de leerstof begrepen is. Eer de rekenles eindigde zaten we al een goed stuk in de namiddag. We schreven de agenda, overliepen de te leren leerstof voor taal en de brief omtrent de boekenverkoop. Na de speeltijd kwamen de laatste leerlingen met hun monster aan bod. Het laatste gedeelte was gereserveerd voor het knutselen rond Sinterklaas. Agenda: leren: taal: thema 3 dictee 03/12 thematoets taalbeschouwing 04/12 rekenen: +,- en x tot 10 000 cijferen 04/12 WO: Machtig, krachtig thema 4 BB blz 44-46 03/12 doen: rekenen: huistaak 10 03/12 toetsen tekenen, brief boekenverkoop
Tweede maal vanavond dat ik het verslagje schrijf Bij het vorige verslagje juist klaar met typen en error! Alles kwijt! Tweede poging dus! De les rekenen ging vandaag over rekenverhalen met als onderwerp ' Winst en verlies'. We zochten samen naar de gegevens, noteerden de bewerkingen en schreven zelfs een antwoordzin. Enkel uitrekenen moesten onze kids nog zelf doen, net als het resultaat noteren in de antwoordzin. Controleren en eventueel verbeteren deden ze met de correctiesleutel. De taalles ging over de niet gegeven spellingsles van gisteren! Daar was serieus wat werk aan! Na de middag kregen we bezoek van verschillende monsters. Gelukkig voor ons, enkel hun tekeningen. De leerlingen presenteerden hun griezel aan de rest van de klas. Alle leerlingen kwamen nog niet aan bod, maar maandag wordt er verder gepresenteerd. Het laatste stuk van de namiddag waren onze kids in de goede handen van meester Floris. Agenda: taal: thema 3 dictee 03/12 WO: focusthema 4 " Machtig krachtig" bb blz 44-46 03/12 rekenen: de millimeter 02/12 doen: taal: bloontaak 02/12 toetsen tekenen, zwemmen
Deze ochtend er onmiddellijk ingevlogen met de les rond de millimeter. We waren zo goed op dreef, dat we ook de les rond gelijkvormigheid en gelijk van vorm en grootte erbij hebben genomen. In tussentijd toetsen we het dictee en gingen we snoezelen in de klas. Voor verdere uitleg rond het "snoezelen" verwijs ik vriendelijk naar uw dochter/zoon. Ze hebben het zelf mogen ervaren Laatste wapenfeit voor de middag was de open boek toets van WO. Deze was reeds verbeterd deze middag, maar ben vergeten uit te delen. Na de middag kwam de gesloten boek toets van WO. De rest van de namiddag ging het over het nieuwe WO thema ' Machtig krachtig' waar speelgoed centraal stond. Agenda: leren: WO: focusthema 4 " Machtig krachtig" bb blz 44-46 03/12 doen: taal: Mijn monstertje 29/11 Bloontaak 2/12 toetsen tekenen
Vanochtend begonnen met de toets hoofdrekenen + en - tot 10 000. Sommige leerlingen hadden hier wel wat tijd voor nodig en aangezien we dan toch aan het toetsen waren, kregen de kinderen een toets luisteren en lezen erbij. Er was wel wat werk aan beider toetsen zodat de laatste letter van de toets lezen pas geschreven werd twintig minuten voor het eindigen van de voormiddag. Net genoeg tijd om met hen de brief rond 'lezen' te overlopen. In de brief staat er kort uitgelegd wat we de komende maanden gaan uitvoeren in verband met technisch lezen en de leesopdracht van nu. De kinderen worden verondersteld een (favoriet?) boek te lezen en hierrond een schatkoffer te maken, die ze dan op latere datum gaan voorstellen aan de klas. De bedoeling is de klasgenootjes proberen warm te maken om dat boek te gaan lezen. Verdere details vindt u op de brief. De kinderen kregen van mij wel de opdracht om hun brief te laten handtekenen. Gelieve dit dan ook te doen! Agenda: Taal: thema 3 spelling dictee les 3-4 28/11 WO: Focusthema 5 open - en gesloten boektoets 28/11 Doen: taal: Mijn monster 29/11 taal: Brief lezen laten handtekenen 28/11 Badhanddoek/strandlaken, favoriet speelgoed. Toets handtekenen
De boekjes voor technisch lezen worden morgen pas uitgedeeld, wegens te weinig tijd vandaag. Wat het favoriete speelgoed betreft, als leerlingen dit niet mogen meenemen naar school, mag een foto of afbeelding ook als alternatief meegebracht worden.
Vanochtend begonnen met de toets van een breuk nemen van een getal tot 10 000 en de les cijferend vermenigvuldigen tot 10 000. We werkten vandaag verder door ( ook tijdens de speeltijd) omwille van de brandoefening. De speeltijd werd nadien gegeven. Na de speeltijd herhaalden we de verkleinwoorden en de lidwoorden in ons taalboek a.d.h.v. verschillende oefeningen. Voor de middag begonnen we aan de laatste leestekst " Tijd voor ons land" rond de kattenstoet te Ieper. De herhalingsopdrachten waren voor na de middag. Afsluiten deden we met de laatste les spelling van thema 3. In deze les stonden woorden eindigend op - ig centraal. Agenda: Leren: Rekenen: optellen en aftrekken tot 10 000 27/11 WO: Focusthema
5 open en gesloten boek toets 28/11 Taal: thema 3 spelling : dictee les 3-4
28/11 doen: Muzo: tekening afwerken 27/11 Taal: Mijn monstertje
29/11 rekenen: huistaak 9 27/11
Toets tekenen.
Onze klas heeft de meeste wafels verkocht van alle vierdes. De directeur heeft ons daarom beloond met een verrassingspakket met hapjes en tapjes. We bespreken later nog wanneer we al dat lekkers gaan opsmullen. Alleszins dikke proficiat aan iedereen die zich heeft ingezet!!!
Deze morgen begonnen met hoofdrekenen, vermenigvuldigen tot 10 000. Eerst een werkblaadje dat klassikaal wordt gemaakt ( met mogelijke oplossingsmethodes), nadien werkten de leerlingen in hun werkschrift. Tijdens het rondlopen stelde ik vast dat er een aantal leerlingen het rekenen onvoldoende onder de knie hadden. Daarom kregen ze een huistaak rond het vermenigvuldigen tot 10 000( groen of blauw blaadje blz 41) Na de speeltijd was het tijd voor " dramatiek". De leerlingen stelden immers, samen met hun groepje, hun toneelstukje voor. ( zie foto's onderaan). In de namiddag maakten ze allemaal prachtige pompoenen ( Sommigen hebben hun pompoen nog niet mee naar huis, wegens verf nog niet droog of moeilijk om mee te nemen vandaag!) bij juf Edel. Ook in de laatste blok moesten ze creatief te werk . Ze kregen van mij de opdracht om een monster te ontwikkelen. Dit monster moet een naam hebben, een bepaalde taak uitvoeren, een attribuut met zich meedragen, ... Ze mochten hun monster ook tekenend voorstellen. Opdracht tegen vrijdag is hun monster komen presenteren aan de klas, rekening houdend met de afgesproken criteria. Daarop zullen ze gequoteerd worden. Agenda: Leren: Rekenen: breuk nemen van een getal tot 10 000 26/11 optellen en aftrekken tot 10 000 27/11 WO: Focusthema 5 open en gesloten boek toets 28/11 Taal: thema 3 spelling : dictee les 3-4 28/11 doen: Muzo: tekening afwerken
27/11 Taal: Mijn monstertje 29/11 rekenen: blauw/groen blaadje blz 41 26/11
Toets tekenen.
Er staat vandaag heel wat opdrachten en lessen in de agenda, maar deze zijn verspreid over de week. Het is de bedoeling dat de kinderen zich gaan plannen.
Sorry voor het ontbreken van een verslagje van gisteren, maar we hadden personeelsvergadering. Vanmorgen eens anders dan anders begonnen. Het allereerste wapenfeit dat gepleegd werd, was het dictee van de lessen 1-2 van thema 3. Gevolgd door het vervolledigen van de les 5 en 6 WO in onze werkkatern en de spellingles 5 van thema 3. Inderdaad, u merkt het goed... Geen wiskunde vandaag. We zitten voor rekenen goed op schema ( zelfs iets ervoor) zodat we het ons kunnen permitteren om vakken waar we een inhaalbeweging moesten uitvoeren te laten voorgaan vandaag. In de namiddag mochten de kinderen hun expressief voorlezen verder voorbereiden en verder werken aan de tekening met "Pointillisme"techniek. ( Deze dient afgegeven te worden tegen woensdag!) Agenda: Rekenen: breuk nemen van een getal tot 10 000 26/11 WO: Focusthema 5 les 5 en 6 26/11 Taal: expressief voorlezen 25/11 doen: Muzo: tekening afwerken 27/11
Deze ochtend losten we rekenverhalen op. Rekenverhalen die allemaal in teken stonden van werk vroeger en nu. De leerlingen werden nogmaals geconfronteerd met het feit dat kinderen in de negentiende eeuw het veel moeilijker hadden dan de kinderen nu. Verder zochten we samen naar de gegevens en de bewerking(en) die uitgevoerd moesten worden om het rekenverhaal op te lossen. Het gedeelte na de speeltijd was gereserveerd voor taal. Vandaag kregen we een leestekst " Vreemde vogel in het bos". Ikzelf schreef eerst " Vreemde vogels" op het bord, waarbij de kinderen gingen brainstormen. Nadien werden de kinderen per 4 ( één groepje per drie) onderverdeeld en kregen de groepjes A het eerste deel van de tekst, de groepjes B kregen het tweede deel van de tekst. Ze moesten om de beurt een stukje tekst luidop voorlezen. Tweede opdracht was het verdere verloop voorspellen voor de leerlingen van groep A en terugblikken op wat kwam voor de leerlingen van groep B. Laatste groepsopdracht was dat de groepen B vertelden over hun terugblik en de groepen A hun tekst in kort vertelden. Nadien werden de rollen omgekeerd. Tot slot hadden we vragen te beantwoorden in ons leerwerkboek. Agenda: leren: taal: thema 3 les 1 en 2 dictee 22/11 WO: tijd voor ons
land les 3 en 4 21/11 Doen: taal: griezelrecept 22/11 rekenen: huistaak
21/11 Toets tekenen
Na de controle van huistaak en toetsen tekenen, begonnen we met de toets getallenkennis. Deze toets was verspreid over twee bladzijden met een aparte quotering, maar beide scores worden samengeteld. In de rekenschrift mochten we cijferend aftrekken tot 10 000 vandaag, wat bij de meeste leerlingen vlot lukte. Tijdens de taalles kregen we een geluidsboodschap van de Opperheks. Ze droeg ons op om voor haar verschillende giftige, gevaarlijke en dodelijke dieren te zoeken. Twee kruipende, twee zwemmende, één vliegende en één lopende killer(s). Deden we het niet, dan ging ze onze haren gebruiken voor haar volgende betovering! Slik! We maakten voor haar een lijstje a.d.h.v. de tekst in onze werkschrift. Zo ontstond een schema van de tekst! Na de middag begonnen we voor de verandering met WO. Onze lessen 3 en 4 waren in groepswerk vorige les al aan bod gekomen, maar ik heb toch graag dat alles deftig in de werkkatern staat. Vandaar een serieuse herhaling! Elke groep had trouwens maar drie van de vier oorlogen onderzocht en opgelost, dus mochten we toch overal even bij stilstaan. Het bracht ons al diep tot in de namiddag, zodat we snel de laatste taalopdracht van vandaag moesten kaderen. Ikzelf bracht een zin aan op het bord " Ik zal je pakken" en sprak deze op verschillende manieren expressief uit. Nadien mochten een aantal kinderen dit doen. Er werd kort besproken wat expressief voorlezen is en waar je op moet letten. De opdracht voor de kinderen klinkt als volgt: 'Lees dit toneelstuk expressief voor aan een publiek' Ze werken per drie en mogen hun partners zelf kiezen. Morgenvoormiddag vertellen ze mij met wie ze gaan samenwerken. Agenda: leren: taal: thema 3 les 1 en 2 dictee 22/11 WO: tijd voor ons land les 3 en 4 21/11 Doen: taal: griezelrecept 22/11 rekenen: huistaak 21/11
Vanochtend begonnen met het controleren van de bloontaken. Bij het verbeteren van de spellingtoetsen stelde ik vast dat een aantal woorden onvoldoende gekend waren, desondanks het regelmatig krijgen van bloontaken. Een aantal leerlingen viel door de mand. Ze kregen van mij een verwittiging om in de toekomst de bloontaken goed in te oefenen. In de les hoofdrekenen ging het vandaag over aftrekken tot 10 000. Op het gekregen werkblaadje werden een aantal oplossingsmanieren voorgesteld, die leerlingen kunnen gebruiken bij het oplossen van aftrekoefeningen. Het werkblaadje was afgewerkt net op het moment dat we richting zwembad moesten trekken. Bij de terugkomst van het zwembad werden de oefeningen in de werkschrift aangepakt. De taalles in de namiddag ging over recepten. De heks Hekselina heeft geen inspiratie meer om griezelig brouwsels te brouwen en roept de hulp in van ons. Wij worden verondersteld om een griezelrecept te ontwikkelen. We baseerden ons hiervoor op bestaande kookboeken om de structuur en de inhoud van recepten te ontdekken. Met dit in het achterhoofd schrijven ze een eigen (griezel)recept. Eerst in klad en tegen vrijdag op het net blad dat meegegeven werd. Afsluiten deden we met verderwerken aan de herfsttekening in pointillismestijl. Agenda: leren: rekenen: getalbegrip tot 10 000 19/11 WO: Tijd voor ons
land bronnenboek lezen blz 61 tot 19/11 doen: Rekenen: afwerken oefeningen blz 62-63 19/11 taal: griezelrecept 22/11 Toetsen tekenen
Het woord " wafels" staat vandaag centraal in het verslagje. Al van deze morgen werden we ermee geconfronteerd. De wafels van vestigingsplaats 1 waren ook bij ons geleverd, wat betekende dat de leerlingen en leerkracht van vier, vijf en zes dozen mochten overbrengen van V2 naar V1. Teruggekomen in onze vestigingsplaats was het onze beurt om onze verkochte wafels uit het zaaltje te gaan halen. Alle dozen werden in ons lokaal gestapeld. Er restte nog net genoeg tijd om onze toets meetkunde voor de speeltijd af te werken. Na de speeltijd kregen onze leerlingen dan hun thematoets spelling van thema 2. Een gedeelte werd door mij gedicteerd, de andere oefeningen moesten ze zelfstandig oplossen. In tussentijd begon ik al dozen te rangschikken per leerling(e). Tijdens de middag kreeg ik gelukkig wat hulp van een aantal leerlingen. Ik moet ook eerlijk bekennen dat zowat de hele klas wou mee sorteren, maar dat was dus niet mogelijk. Alle dozen werden netjes per leerling gerangschikt in de gang. Daar kan u ze vanavond en morgenavond komen ophalen. Oh ja, de kinderen kregen ook hun toets meten en metend rekenen terug. Deze werd ook overlopen. Verderwerken aan hun herfsttekening met pointillisme stond ook op het programma. Afsluiten deden de kinderen vandaag met een turnles van meester Floris. Agenda: leren: rekenen: getalbegrip tot 10 000 19/11 WO: Tijd voor ons land bronnenboek lezen blz 61 tot
19/11 doen: taal: bloontaak 18/11 Toets tekenen, kookboek(en),
wafels, zwemmen
Prettig weekend allemaal en niet vergeten herfstrestaurant op school vandaag en morgen!!!!
Deze ochtend zijn we begonnen met de toets meten en metend rekenen. Iedereen was klaar rond 10 uur waardoor ze nog even de tijd hadden om in de klasbibliotheek rond te neuzen. Na de speeltijd startten we met de spellingsles. Vandaag ging het over werkwoorden in de tegenwoordige tijd en hun vervoegingen. Traditiegetrouw werd afgesloten met een flitsdictee, maar dit kon toch pas afgenomen worden na de middag. Nog in de namiddag gingen we tijdens de godsdienstles kunst bekijken. Aan de hand van een foto van een beeldhouwwerk moesten de kinderen de betekenis achterhalen en beschrijven wat ze zagen. En geloof het of niet, de kinderen hebben de achterliggende betekenis gevonden. Onze streken zijn doorheen de tijd geteisterd geweest door oorlogen,ruzies en conflicten. In het groepswerk van vandaag kwamen de kinderen hierover meer te weten. In groepen met maximum 6 leden, kregen 5 leden een taak binnenin de opdracht ( organisator, planner, materiaalmeester,...) Het samenwerken in groep was voor een aantal leerlingen nog niet zo evident! Agenda: leren: rekenen: toets Meetkunde 15/11 Taal:
Dictee thema 2 15/11 WO: Tijd voor ons land bronnenboek lezen blz 61 tot
19/11 doen: taal: bloontaak 18/11 Toets tekenen, kookboek(en), wafels
Morgen zou er al een lading wafels naar school gebracht worden, dus eventueel grote zakken meegeven of passeren na schooltijd indien er een groot aantal pakken moet opgehaald worden. Voor de les van taal hebben de kinderen morgen een kookboek nodig.
Door een of andere menselijke fout was het werkblaadje van de rekenles voor vandaag niet doorgestuurd naar de klas. Daarom keerden we vandaag eens terug naar de tijd dat de leerlingen de les moesten overschrijven van het bord. We begonnen met het tekenen van een kantlijn langs beide kanten ( wat al niet eenvoudig was...) en schreven datum en titel op de juiste plaats op ons blad. De rest van de instructie kwam ook allemaal op dit eigen geschreven blad terecht. De meeste leerlingen vonden dit wel eens tof om te doen ( misschien moet ik dat in de toekomst wel meer overwegen!) De oefeningen zelf werden natuurlijk ingevuld in de rekenschrift. Na de speeltijd gingen we dan aan de slag met onze toets werkwoorden, gevolgd door het bijbelverhaal " Aren plukken op de sabbat" waarbij de leerlingen ontdekten dat Jezus ook wel eens (godsdienstige) regels overtrad om anderen te kunnen helpen. Afsluiten deden we met het verder aanvullen van onze werkkatern. Morgen kunnen we volop starten met les 3 en 4 van het thema. Agenda: leren: rekenen: toets MMR 14/11 toets Meetkunde 15/11 Taal:
Dictee thema 2 15/11 WO: Tijd voor ons land werkkatern lezen blz 1- 6 14/11
Vanmorgen begonnen met de herhalingsles meetkunde. Coördinaten, evenwijdige, snijdende, loodrecht- snijdende rechten en lijnstukken, stompe, scherpe en rechte hoeken benoemen, driehoeken rubriceren volgens de zijden en de hoeken, ruimtefiguren, verschillende aanzichten, spiegelingen en symmetrie... Ze passeerden allemaal de revue. Logisch dus dat we niet alles voor de speeltijd afkregen. In het tweede gedeelte van de voormiddag stond er naast meetkunde ook nog taal op het programma. De aanzet was een gedicht over angsten, maar de bedoeling van de les was de kinderen leren een groepsgesprek houden. Ze ontdekten in de praktijk, wat er nodig is om een goed groepsgesprek te voeren. Tijdens de godsdienstles kregen de kinderen een kijkplaat te bewonderen, waarbij er een aantal situaties op getekend stonden. Elke situatie werd uitvoerig besproken en in de " gewetenweegschaal" gegooid. ( Gewetensvol en gewetenloos) Door het uitvoerig vertellen over het ontstaan van ons land en de koningen vorige week, hadden we nog wat achterstand in de werkkatern. Desondanks het goed doorwerken, zijn we nog niet waar we moeten zijn. Morgenvoormiddag zullen we daarom extra WO inlassen. Agenda: leren: rekenen: toets MMR 14/11 toets Meetkunde
15/11 Taal: Dictee thema 2
15/11 werkwoorden ws blz 51-54 13/11
Morgen is er ook toets van de werkwoorden. Onze collega's hebben deze toets reeds vandaag gemaakt, maar ik had het vorige vrijdag vergeten in te schrijven. Vandaar morgen toets.