Na de controle van huistaak en toetsen tekenen, begonnen we met de toets getallenkennis. Deze toets was verspreid over twee bladzijden met een aparte quotering, maar beide scores worden samengeteld. In de rekenschrift mochten we cijferend aftrekken tot 10 000 vandaag, wat bij de meeste leerlingen vlot lukte. Tijdens de taalles kregen we een geluidsboodschap van de Opperheks. Ze droeg ons op om voor haar verschillende giftige, gevaarlijke en dodelijke dieren te zoeken. Twee kruipende, twee zwemmende, één vliegende en één lopende killer(s). Deden we het niet, dan ging ze onze haren gebruiken voor haar volgende betovering! Slik! We maakten voor haar een lijstje a.d.h.v. de tekst in onze werkschrift. Zo ontstond een schema van de tekst! Na de middag begonnen we voor de verandering met WO. Onze lessen 3 en 4 waren in groepswerk vorige les al aan bod gekomen, maar ik heb toch graag dat alles deftig in de werkkatern staat. Vandaar een serieuse herhaling! Elke groep had trouwens maar drie van de vier oorlogen onderzocht en opgelost, dus mochten we toch overal even bij stilstaan. Het bracht ons al diep tot in de namiddag, zodat we snel de laatste taalopdracht van vandaag moesten kaderen. Ikzelf bracht een zin aan op het bord " Ik zal je pakken" en sprak deze op verschillende manieren expressief uit. Nadien mochten een aantal kinderen dit doen. Er werd kort besproken wat expressief voorlezen is en waar je op moet letten. De opdracht voor de kinderen klinkt als volgt: 'Lees dit toneelstuk expressief voor aan een publiek' Ze werken per drie en mogen hun partners zelf kiezen. Morgenvoormiddag vertellen ze mij met wie ze gaan samenwerken. Agenda: leren: taal: thema 3 les 1 en 2 dictee 22/11 WO: tijd voor ons land les 3 en 4 21/11 Doen: taal: griezelrecept 22/11 rekenen: huistaak 21/11
Vanochtend begonnen met het controleren van de bloontaken. Bij het verbeteren van de spellingtoetsen stelde ik vast dat een aantal woorden onvoldoende gekend waren, desondanks het regelmatig krijgen van bloontaken. Een aantal leerlingen viel door de mand. Ze kregen van mij een verwittiging om in de toekomst de bloontaken goed in te oefenen. In de les hoofdrekenen ging het vandaag over aftrekken tot 10 000. Op het gekregen werkblaadje werden een aantal oplossingsmanieren voorgesteld, die leerlingen kunnen gebruiken bij het oplossen van aftrekoefeningen. Het werkblaadje was afgewerkt net op het moment dat we richting zwembad moesten trekken. Bij de terugkomst van het zwembad werden de oefeningen in de werkschrift aangepakt. De taalles in de namiddag ging over recepten. De heks Hekselina heeft geen inspiratie meer om griezelig brouwsels te brouwen en roept de hulp in van ons. Wij worden verondersteld om een griezelrecept te ontwikkelen. We baseerden ons hiervoor op bestaande kookboeken om de structuur en de inhoud van recepten te ontdekken. Met dit in het achterhoofd schrijven ze een eigen (griezel)recept. Eerst in klad en tegen vrijdag op het net blad dat meegegeven werd. Afsluiten deden we met verderwerken aan de herfsttekening in pointillismestijl. Agenda: leren: rekenen: getalbegrip tot 10 000 19/11 WO: Tijd voor ons
land bronnenboek lezen blz 61 tot 19/11 doen: Rekenen: afwerken oefeningen blz 62-63 19/11 taal: griezelrecept 22/11 Toetsen tekenen
Het woord " wafels" staat vandaag centraal in het verslagje. Al van deze morgen werden we ermee geconfronteerd. De wafels van vestigingsplaats 1 waren ook bij ons geleverd, wat betekende dat de leerlingen en leerkracht van vier, vijf en zes dozen mochten overbrengen van V2 naar V1. Teruggekomen in onze vestigingsplaats was het onze beurt om onze verkochte wafels uit het zaaltje te gaan halen. Alle dozen werden in ons lokaal gestapeld. Er restte nog net genoeg tijd om onze toets meetkunde voor de speeltijd af te werken. Na de speeltijd kregen onze leerlingen dan hun thematoets spelling van thema 2. Een gedeelte werd door mij gedicteerd, de andere oefeningen moesten ze zelfstandig oplossen. In tussentijd begon ik al dozen te rangschikken per leerling(e). Tijdens de middag kreeg ik gelukkig wat hulp van een aantal leerlingen. Ik moet ook eerlijk bekennen dat zowat de hele klas wou mee sorteren, maar dat was dus niet mogelijk. Alle dozen werden netjes per leerling gerangschikt in de gang. Daar kan u ze vanavond en morgenavond komen ophalen. Oh ja, de kinderen kregen ook hun toets meten en metend rekenen terug. Deze werd ook overlopen. Verderwerken aan hun herfsttekening met pointillisme stond ook op het programma. Afsluiten deden de kinderen vandaag met een turnles van meester Floris. Agenda: leren: rekenen: getalbegrip tot 10 000 19/11 WO: Tijd voor ons land bronnenboek lezen blz 61 tot
19/11 doen: taal: bloontaak 18/11 Toets tekenen, kookboek(en),
wafels, zwemmen
Prettig weekend allemaal en niet vergeten herfstrestaurant op school vandaag en morgen!!!!
Deze ochtend zijn we begonnen met de toets meten en metend rekenen. Iedereen was klaar rond 10 uur waardoor ze nog even de tijd hadden om in de klasbibliotheek rond te neuzen. Na de speeltijd startten we met de spellingsles. Vandaag ging het over werkwoorden in de tegenwoordige tijd en hun vervoegingen. Traditiegetrouw werd afgesloten met een flitsdictee, maar dit kon toch pas afgenomen worden na de middag. Nog in de namiddag gingen we tijdens de godsdienstles kunst bekijken. Aan de hand van een foto van een beeldhouwwerk moesten de kinderen de betekenis achterhalen en beschrijven wat ze zagen. En geloof het of niet, de kinderen hebben de achterliggende betekenis gevonden. Onze streken zijn doorheen de tijd geteisterd geweest door oorlogen,ruzies en conflicten. In het groepswerk van vandaag kwamen de kinderen hierover meer te weten. In groepen met maximum 6 leden, kregen 5 leden een taak binnenin de opdracht ( organisator, planner, materiaalmeester,...) Het samenwerken in groep was voor een aantal leerlingen nog niet zo evident! Agenda: leren: rekenen: toets Meetkunde 15/11 Taal:
Dictee thema 2 15/11 WO: Tijd voor ons land bronnenboek lezen blz 61 tot
19/11 doen: taal: bloontaak 18/11 Toets tekenen, kookboek(en), wafels
Morgen zou er al een lading wafels naar school gebracht worden, dus eventueel grote zakken meegeven of passeren na schooltijd indien er een groot aantal pakken moet opgehaald worden. Voor de les van taal hebben de kinderen morgen een kookboek nodig.
Door een of andere menselijke fout was het werkblaadje van de rekenles voor vandaag niet doorgestuurd naar de klas. Daarom keerden we vandaag eens terug naar de tijd dat de leerlingen de les moesten overschrijven van het bord. We begonnen met het tekenen van een kantlijn langs beide kanten ( wat al niet eenvoudig was...) en schreven datum en titel op de juiste plaats op ons blad. De rest van de instructie kwam ook allemaal op dit eigen geschreven blad terecht. De meeste leerlingen vonden dit wel eens tof om te doen ( misschien moet ik dat in de toekomst wel meer overwegen!) De oefeningen zelf werden natuurlijk ingevuld in de rekenschrift. Na de speeltijd gingen we dan aan de slag met onze toets werkwoorden, gevolgd door het bijbelverhaal " Aren plukken op de sabbat" waarbij de leerlingen ontdekten dat Jezus ook wel eens (godsdienstige) regels overtrad om anderen te kunnen helpen. Afsluiten deden we met het verder aanvullen van onze werkkatern. Morgen kunnen we volop starten met les 3 en 4 van het thema. Agenda: leren: rekenen: toets MMR 14/11 toets Meetkunde 15/11 Taal:
Dictee thema 2 15/11 WO: Tijd voor ons land werkkatern lezen blz 1- 6 14/11
Vanmorgen begonnen met de herhalingsles meetkunde. Coördinaten, evenwijdige, snijdende, loodrecht- snijdende rechten en lijnstukken, stompe, scherpe en rechte hoeken benoemen, driehoeken rubriceren volgens de zijden en de hoeken, ruimtefiguren, verschillende aanzichten, spiegelingen en symmetrie... Ze passeerden allemaal de revue. Logisch dus dat we niet alles voor de speeltijd afkregen. In het tweede gedeelte van de voormiddag stond er naast meetkunde ook nog taal op het programma. De aanzet was een gedicht over angsten, maar de bedoeling van de les was de kinderen leren een groepsgesprek houden. Ze ontdekten in de praktijk, wat er nodig is om een goed groepsgesprek te voeren. Tijdens de godsdienstles kregen de kinderen een kijkplaat te bewonderen, waarbij er een aantal situaties op getekend stonden. Elke situatie werd uitvoerig besproken en in de " gewetenweegschaal" gegooid. ( Gewetensvol en gewetenloos) Door het uitvoerig vertellen over het ontstaan van ons land en de koningen vorige week, hadden we nog wat achterstand in de werkkatern. Desondanks het goed doorwerken, zijn we nog niet waar we moeten zijn. Morgenvoormiddag zullen we daarom extra WO inlassen. Agenda: leren: rekenen: toets MMR 14/11 toets Meetkunde
15/11 Taal: Dictee thema 2
15/11 werkwoorden ws blz 51-54 13/11
Morgen is er ook toets van de werkwoorden. Onze collega's hebben deze toets reeds vandaag gemaakt, maar ik had het vorige vrijdag vergeten in te schrijven. Vandaar morgen toets.
Door het oudercontact gisteren geen blog, maar we maken dat vandaag terug goed. We begonnen de ochtend met onze toets van Rekenverhalen en een toets schrijven waarbij ze onder andere hun eigen verjaardagsuitnodiging moesten schrijven. Deze test werd een deel voor en deel na de speeltijd gemaakt. Daardoor verschoof het afwerken van de meten en metend rekenen herhaling naar elf uur. Afsluiter van de voormiddag was het begin van de spellingsles. Onmiddellijk na de middag gingen we verder met de tweede les spelling van het nieuwe thema. Door de afwezigheid van meester Floris ( vergadering !) hadden de kinderen vandaag geen turnen. Ter compensatie kregen ze dan een uurtje tekenen. Ze ontdekten het fenomeen " Pointillisme" en mochten nadien zelf aan de slag op hun zelfgemaakt herfsttafereel. Agenda: leren: rekenen: toets MMR 14/11 toets Meetkunde 15/11 WO: Tijd voor ons land BB blz
58-59 12/11 Taal: Dictee thema 2 15/11 doen: Taal: Bloontaak 12/11
Toets tekenen.
Maandag geen school wegens de herdenking van de wapenstilstand.
Deze ochtend eerst de oefeningen van vorige les ( hoofdrekenen optellen tot 10 000) afgewerkt om dan te starten met cijferend optellen tot 10 000. Eerst op het werkblad, nadien in de werkschrift. De bladzijdes waar er gelijkaardige rekenverhalen terug te vinden zijn als op de toets van vrijdag werden aangeduid. Ieder kind kreeg ook een bundel met blanco bladzijden van deze rekenverhalen om thuis extra in te oefenen. In de godsdienstles ging het dan weer over de " Tien Woorden" alias " De Tien Geboden". Aan de hand van het bijbelverhaal ontdekten de kinderen deze geboden, die gelden als manier van leven. Ze kozen hun gemakkelijkst te volgen gebod, maar ook het moeilijkste. Er werd een top 10 opgesteld van de belangrijkste waarde naar de minst belangrijke voor hun. We verkozen vandaag ook een vertegenwoordiger voor de leerlingenraad. Uit een enorm aantal kandidaten (15 van de 23!) is Ward gekozen als leerlingenraadlid. Proficiat Ward! Als afsluiter las ik voor uit de gruwelijke rijmen van Roald Dahl. Agenda: leren: rekenen: toets rekenverhalen 8/11 WO: Tijd voor ons land BB blz
56-58 7/11
De dag begonnen met het ophalen van beide huistaken en iedereen was in orde. Als het goed is, mag het ook gezegd worden. De kinderen werkten hun oefeningen getalbegrip tot 10 000 verder af en verbeterden hun werk zelfstandig. Ondertussen hadden ze allemaal een werkblaadje hoofdrekenen gekregen om het optellen tot 10 000 te oefenen. Een aantal oefeningen werd klassikaal gemaakt met een aantal mogelijke oplossingswijzes, de laatste oefening van het blad werkten ze zelfstandig uit. In de werkschrift stonden er nog opdrachten te wachten. Gisteren kregen we de les verkleinwoorden niet afgewerkt, zodat er vandaag ook aan gewerkt moest worden. Een volgende taalles draaide dan weer rond het expressief voorlezen van een sprookje. Als motivering kregen de kinderen een "spookhuislied" te horen en de leestekst zelf bestond uit verschillende sprookjesfiguren. Deze tekst kregen ze eerst via cd te horen, om achteraf in groepen van vier expressief voor te lezen. Als afsluiter kregen de kinderen twee dobbelstenen in gebruik. De ene (gewone) dobbelsteen werd gebruikt om een zin aan te duiden ( Er stonden zes zinnen op het bord geschreven). De andere dobbelsteen was er eentje met gevoelens ( boos, bang, verdrietig, blij, verliefd, ...) Plezier verzekerd. Voor de godsdienstles plaatste ik mijn schoenen vooraan in de klas en werden er verschillende situaties voorgelezen. De kinderen moesten zich inleven in een ander ( in hun schoenen gaan staan!) en ook alsdusdanig reageren. Het laatste gedeelte was voorzien voor het nieuwe wo thema : Tijd voor ons land!, waarbij we in de eerste lessen stilstaan bij het ontstaan van België en zijn koningen. Vandaag stond het ontstaan van België centraal. Agenda: leren: rekenen: toets rekenverhalen 8/11 WO: Tijd voor ons land BB blz 56-58 7/11
Vanochtend de kinderen de kans gegeven om te vertellen over hun herfstvakantie, terwijl ik geld ophaalde voor bonnetjes, maaltijden, kerstboeken en wafels. Toen ze allen min of meer uitgepraat raakten, moesten we al richting zwembad trekken. Bij het terugkeren trakteerde ik hen op een luistertoets. Na de middag kwamen de kids voor het eerst in contact met getallen tot 10 000 tijdens de les " getalebegrip tot 10 000". Eens het werkblad ingevuld was, werkten de kinderen zelfstandig aan de oefeningen in het rekenschrift. Alle oefeningen waren nog niet klaar, maar worden morgen als opwarmertje afgewerkt. Er werd wel een huistaak rond dit onderwerp meegegeven. Zo waren we al in het laatste blok van de namiddag beland. Tijd voor een begrijpend lezen toets! De leerlingen die sneller klaar waren konden van boek wisselen in de klasbibliotheek. De eerste les van ons nieuwe taalthema " Bizarre brouwels" ging over verkleinwoorden. Hiervan dienen eveneens een aantal oefeningen afgewerkt worden in de schrift en ook hier kregen de leerlingen een huistaak van. Agenda: leren: rekenen: toets rekenverhalen 08/11 doen: rekenen: huistaak 7 05/11 taal: klein miniheksje 05/11
Wat de toets rekenverhalen betreft voor aanstaande vrijdag... Ik heb de kinderen aangeraden om de voorbije oefeningen in de werkschrift rekenverhalen te herhalen. Als ze deze kunnen oplossen, moet het op de toets ook lukken.
Het eerste deel van de eerste trimester. We krijgen een weekje de tijd om op adem te komen na het harde werk van het eerste gedeelte. Proficiat trouwens aan alle leerlingen voor hun inzet! Vandaag was er een doorschuifsysteem voorzien met derde, vierde , vijfde en zesde leerjaar. De kinderen hadden een fijne dag! Na de vakantie starten we onmiddellijk met zwemmen, dus vergeet die zwemzakken niet!!!
Prettig weekend allemaal en tot volgende week. Meester Joeri
Terwijl ik dit schrijf gutst de regen tegen het raam en speelt de wind hier een enorm theaterstuk. Best impressionant! De prestaties deze voormiddag waren bijna zo impressionant. Een verslagje! We begonnen de dag met de laatste toets rekenen voor het rapport over soorten hoeken en driehoeken. De kinderen kregen een geodriehoek als (hulp)instrument bij het oplossen ervan. Voor de tweede toets van de dag kregen de kinderen eerst een uitgebreid lesblok taal, waarbij de te toetsen leerstof uitvoerig aan bod kwam. De toets draaide immers rond het herkennen van werkwoorden en aanduiden van infinitieven. Verder moest ook de stam en de ik - vorm kunnen gegeven worden. Na talloze oefeningen rond het bovenstaande onderwerp maakten de kinderen hun toets. Het slot van de voormiddag was voorbehouden voor rekenen. Een lesje rond geldwaarden en het oplossen van een rekenverhaal. Agenda: leren: / doen: taal: krantenartikel 24/10 TTT blz 39-41 24/10 blz 48-49 Toets tekenen, gezelschapspel meebrengen (24/10)
De kinderen kregen ook twee brieven mee. Een brief rond luizenpreventie en een briefje met het nodige materiaal voor de knutselactiviteiten op vrijdag. Gelieve al het materiaal te voorzien dat uw kind aan alle activiteiten deftig kan meedoen.
Langs deze weg ook nog een warme oproep voor grote kartonnen dozen. Indien uw een grote kartonnen doos staan hebt en u heeft die niet meer nodig, mogen wij ze dan vrijdag op school gebruiken voor ons halloweenkasteel? We hebben wel al een aantal grote dozen, maar hoe meer hoe beter natuurlijk!
Vanochtend begonnen met de toets cijferen. Deze ging vrij vlot en hadden we nog tijd om aan rekenverhalen te werken. Verder in de voormiddag kregen de kinderen dictee van les 3 en 4 en begrijpend lezen toets. Van al deze toetsen hebben ze de cijfertoets al terug mee naar huis. In de namiddag hadden we het nog over verdriet ( in het kader van Allerheiligen en Allerzielen) en bespraken we het openbaar vervoer in de verkeersles. Agenda: Leren: rekenen: toets driehoeken 23/10 Doen: taal: krantenartikel
24/10 TTT blz 39-41 24/10 blz 48-49 Toets tekenen
Sorry voor het korte verslag, maar we hebben nog wat verbeterwerk te doen.
Na het oplijsten van de halloweenactiviteiten schoten we onmiddellijk uit de startblokken met de toets hoofdrekenen. Rond 10 uur hadden onze kids gedaan en begonnen we nog een rekenverhaal op te lossen in onze schrift en kregen de leerlingen hun toetsen van spreken en getallenkennis terug. Ze kregen vrijdag ook de opdracht om een krant mee te brengen naar de klas. Die krant gingen we dan gebruiken in de taalles. De meisjes en jongens bestuderen hun krant, meerbepaald de artikels erin. Ik stelde hen achteraf vragen rond de titel, lay -out, de gebruikte taal, inhoud, ... Nadien kregen ze hun opdracht: zelf een krantenartikel schrijven. De leerlingen konden kiezen uit drie aangegeven titels en mochten gebruik maken van een stappenplan. Ze schreven hun artikel in de kladschrift/kladblad. Pas wanneer jullie het gelezen en goedgekeurd hebben mogen ze het in hun werkschrift schrijven ( tegen donderdag 24 oktober moet deze taak af zijn!) In de namiddag ging juf Edel weer met hen aan de slag. Ik hoorde iets van papier maché. De laatste blok werkten ze verder aan hun krantenartikel, kregen ze hun toets hoofdrekenen terug en dicteerde ik het richtuur voor het oudercontact van na de vakantie. Wanneer het gegeven tijdstip moeilijk is, kan u dit nog laten weten. Agenda: Leren: rekenen: toets driehoeken 23/10 toets cijferen
22/10 taal: dictee thema 2 les 3 en 4 22/10 Doen: taal: krantenartikel 24/10 TTT blz 39-41 24/10 blz 48-49 uur oudercontact:
Er werd ook een aantal flyers meegegeven ( De Ploter en kerstboek Zonnestraal)
Voor de toets driehoeken moeten de leerlingen driehoeken kunnen benoemen volgens de hoeken en de zijden. Oefeningen vinden jullie terug in de werkschrift.
Mijn verslagje was gisteren al gemaakt, maar de internetgoden beslisten er anders over. Vandaag dus een nieuwe poging. We begonnen gisteren met de toets getallenkennis en dat verliep bij de meeste leerlingen heel vlot. ( Toetsen worden maandag meegegeven) Verder kwam iedereen als spreektoets zijn/haar bekend persoon voorstellen gedurende één minuut. Het publiek stelde nadien enkele gerichte vragen en nadien mocht er geraden worden. Tijdens de middagpauze gebeurde er ook iets belangrijks. In kader van het thema " Beweegknap" speelde onze klas een wedstrijd trefbal tegen hun collega's van vier B. Onze leerlingen deden het fantastisch, want ze wonnen de match! Hopelijk winnen ze de komende wedstrijd(en) zodat ze zich in de finale kunnen meten met het leerkrachtenkorps. In de namiddag gingen we aan het rappen. Tijdens het beluisteren van de rap, kregen de kinderen verschillende doe opdrachten en dat vonden ze heel tof. Ik maakte er zelfs een filmpje van, maar ik krijg het niet op de blog geplaatst. Als jullie lezers enig idee hebben hoe ik dat zou moeten doen, mag je altijd een mailtje sturen met uitleg. Agenda: Leren: rekenen: toets
hoofdrekenen 21/10 toets cijferen 22/10 taal: dictee thema
2 les 3 en 4 22/10
Wegens nog drukke activiteiten op deze donderdag ( vergadering op school) zal ik het verslagje vandaag moeten beperken tot de agenda. Mijn excuses hiervoor. Leren: rekenen: toets getallenkennis 18/10 toets hoofdrekenen 21/10 toets cijferen 22/10 taal: dictee thema 2 les 3 en 4 22/10
Vandaag een korte, maar krachtige voormiddag achter de rug. We begonnen onze dag met een herhaling rond gewicht: kilogram en gram. Ikzelf had een aantal producten meegenomen ( zoals rijst, frosties, tagiatelli, een zak aardappelen, ...) die door de leerlingen geschat en gewogen werden. Verder werden er omzettingen gemaakt in de verhoudingstabel. Deze keer waren we voor de ict les de tweede groep, waardoor onze les verspreid was over een deel voor de speeltijd en een deel na. De kinderen hadden gisteren reeds een werkblaadje ronde de boekenbeesten gekregen en mochten deze opdrachten oplossen aan de hand van de website. Een stroompanne strooide nog roet in het eten, zodat het mogelijk is dat sommige leerlingen hun opdracht niet hebben afgekregen. Graag de opdrachten thuis afwerken, we werken hiermee verder in de toekomst. Als dat niet zou lukken of mogelijk zijn, kunnen de opdrachten op de klascomputer opgelost worden. Agenda: leren: rekenen: toets getallenkennis 18/10 taal: dictee thema
2 : les 1 en 2 17/10 doen: taal: Bloontaak 21/10 spreektaak
18/10 info, foto's, ... rond talenten 17/10 Brieven wafels verkopen.