Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    26-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juf Eva
    Goedenavond beste lezer(es),

    Zoals gisteren reeds aangekondigd kregen we vandaag in de klas het bezoek van juffrouw Eva. Juffrouw Eva zal de tweede week na de paasvakantie beginnen met haar eindstage voor leerkracht in onze klas.
    Dat is dan ook de reden waarom ze nu al een kijkje kwam nemen. Ze zal dit ook doen op donderdagvoormiddag en vrijdagnamiddag.
    De les rekenen begon met een mengelmoes van opdrachten. We begonnen met het overlopen van de toets bruto - netto - tarra en concentreerden ons vooral op de laatste oefeningen. Hier moesten de kinderen rekenen met verhoudingen.
    Tijdens het verbeteren van de toets gisteren was het mij opgevallen dat vele kinderen hier niet zo goed op scoorden.
    Verder was bladzijde 55 van de breukenles nog niet afgewerkt en hadden we nog de herhaling van het rangschikken van de driehoeken ( volgens hoeken en zijden).
    Zo schoten we in de voormiddag al een serieus eind op. De resterende tijd in de voormiddag werd gespendeerd aan de begrijpend lezen toets rond " Een artikel moet in de krant".
    Na de middag ging het in de leesstrategieles rond hoe een krant wordt opgebouwd om tenslotte bij de lezer te belanden.
    Palmzondag en de Goede Week waren dan weer het gespreksonderwerp tijdens de godsdienstles.
    De foto's werden vandaag ook geleverd en verdeeld onder de kinderen. Het afrekenen van de foto's houden we voor na de paasvakantie.
    Er werd ook een brief met strookje en vijf steunkaarten meegegeven. Dit strookje en het (eventuele) geld voor de kaarten moeten wel deze week in orde gebracht worden.
    Eens dit verdeeld hadden we nog net de tijd om les 4 van het WO thema af te werken.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: breuken 27/03
    doen:
    rekenen: driehoeken blz 59-60 27/03
    toets tekenen, brief schoolfeest (2), foto's

    Gelieve ook aan het strookje ter bevestiging van deelname aan het schoolfeest te denken. Dit moet morgen afgerond worden!

    Nog een prettige avond allemaal en tot morgen,
    Meester Joeri

    PS Voor een foto van onze nieuwe juf moet je nog even wachten! ( batterijen fototoestel plat )

    26-03-2013 om 17:49 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    25-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Après - ski party
    Goedenavond beste lezer(es),

    Een wel zeer kort verslagje vandaag. In de voormiddag hebben we twee toetsen toepassingen gedaan, die ons bezighielden tot aan de speeltijd.
    Na de speeltijd gingen we nog eens serieus door rond " Breuken". Termen zoals noemer, teller, breukstreep, stambreuk, gelijknamige breuk, ... kwamen weer aanbod.
    De kinderen moesten breuken ook vergelijken, rangschikken van groot naar klein, ...
    U merkt onze voormiddag was goed gevuld.
    De namiddag was ook goed gevuld, maar dan op een andere ( toffere?) manier.
    Een heuse après - ski party werd georganiseerd waarbij de kinderen allerlei consumpties konden verkrijgen ( frietjes, chips, ijsjes, frisdrank, ...) in een toffe sfeer.
    Ondertussen kregen alle leerlingen de foto's van sneeuwklassen te zien, zodat ze een voorsmaakje kregen van wat hen in de toekomst nog te wachten staat.
    Agenda:
    leren:
    taal: begrijpend lezen tekst voorbereiden 26/03
    doen:
    rekenen: huistaak 18 26/03
    toets tekenen, brief schoolfeest 27/03

    De kinderen hebben vandaag een brief meegekregen waarop staat in welke groep ze verdeeld zijn. Er zijn drie groepen: De eerste groep treedt op op zaterdag, de andere groepen op zondag. Gelieve het strookje ten laatste tegen woensdag mee te geven naar de klas.

    Nog een prettige avond allemaal,
    Meester Joeri

    25-03-2013 om 16:50 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    22-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sorry
    Goedenavond beste lezer(es),

    Gisteren internetproblemen thuis, vandaar geen verslagje. Gelukkig is vandaag alles opgelost, zodat u uw dagelijks verslagje kunt lezen.
    De kinderen kregen gisteren als huistaak een herhaling van de verschillende cijferbewerkingen tot op 0,1. Deze huistaak werd klassikaal verbeterd.
    Nadien kwamen het optellen en aftrekken al cijferend tot op 0,01 aan bod. Al snel hadden de kinderen door, dat het principe niet veranderde maar dat ze enkel een cijfer extra hadden na de komma. De kinderen werkten de resterende oefeningen in de werkschrift af.
    Dan was het tijd voor de taaltoets, die gevolgd werd door de bespreking van de nieuwe begrijpend lezen tekst.
    U merkt dat er niet gesproken wordt van de turnles.
    Meester Floris was ziek, daardoor geen lichamelijke opvoeding voor onze klas.
    In de namiddag vervolgden we dan de bespreking van de begrijpend lezen tekst en deden we aan niveaulezen.
    De rest van de namiddag werd er geknutseld.
    Agenda
    leren:
    taal: begrijpend lezen tekst voorbereiden 26/03
    rekenen: bruto,netto, tarra en gemiddelde ws blz 32-33  en 43-44 25/03
    doen:
    rekenen: groen/blauw blz 80-81 25/03
     toetsen tekenen, eventueel geld voor de fuif

    Prettig weekend allemaal,

    Nog een aantal foto's van gisteren tijdens het frietjes eten!

    Prettig weekend

    Meester Joeri










    22-03-2013 om 17:24 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    20-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.+,-,x en : tot op 0,01
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend begonnen met een zwaar stukje rekenwerk. De kinderen kregen immers tijdens de hoofdrekenles de vier bewerkingen tot op 0,01 voor te kiezen.
    Eerst werd klassikaal gewerkt en nadien moesten ze zelfstandig aan het werk. ( Nog niet in de werkschrift!)
    Bij het rondgaan in de klas bleek dat dit voor een aantal mensen weer niet gemakkelijk was.
    Daarom een vriendelijk verzoek om met hen deze oefeningen te herhalen.
    Na de speeltijd mochten ze nog aan deze oefeningen verder werken tot 11 uur.
    In de godsdienstles hadden we het over hoe mensen de natuur en het milieu vernielen en wat wij daar zelf kunnen aan verhelpen.
    De kinderen kregen in de werkschrift een huis te zien waar een aantal dingen fout liepen i.v.m bescherming van de natuur en het milieu ( kraan laten lopen, verlichting laten branden, niet sorteren van huisvuil, verwarming opzetten met de ramen open, ...)
    Tenslotte kregen de kinderen ook nog te horen dat er morgen een extra toets rond onderwerp en persoonsvorm zal worden afgenomen. Normaal gezien hebben zij het gepaste materiaal mee naar huis om te oefenen.
    Agenda
    leren:
    taal: taalschat: werkschrift blz 7-8 22/03
    Dictee thema 12 21/03
    WO: Welkom in onze gemeente 21/03
    rekenen: +,-,x en : tot op 0,01 21/03
    doen:
    taal: opzoeken in woordenboek 21/03
     frietjes

    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri


    20-03-2013 om 17:12 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gemeente Bist
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze morgen de dag begonnen met het verbeteren van onze huistaak blz 48 en het herhalen van de kenmerken van de "speciale" vierhoeken.
    Nadien was het tijd om vierhoeken te construeren. Aan de hand van de eigenschappen van de vierhoeken ontdekten we hoe en welke vierhoek we moesten tekenen.
    Nog voor de speeltijd kregen de leerlingen een tekst met twee onderdelen. Het eerste gedeelte ging over het melkgebit en het blijvend gebit, het andere gedeelte over vroeger en nu ( tandverzorging).
    In onze werkschrift moesten we beider teksten tot schema's herleiden.
    Verder in het taalblok gingen we nog eens aan de slag met het woordenboek. Opdracht tegen donderdag is de gevraagde woorden op te zoeken en de betekenis erbij te noteren.
    Het namiddaggedeelte begon met een beetje uitleg omtrent " Franciscus van Assisi". Toevallig draaide ons godsdienstles vandaag rond die man en was de link naar de nieuwe paus snel gelegd.
    De rest van de namiddag stond in teken van WO. Voor de tweede keer werd het volledige wandelparcours van vorige les afgelegd op de plattegrond van Ternat. Gebouwen en andere nutsvoorzieningen die we tijdens de tocht tegenkwamen, werden op de kaart geplaatst met een cijfer. Deze cijfers kwamen dan naast de reeds geplakte foto's in onze werkkatern.
    Belangrijke wegen zoals de Assesteenweg (N285), E40 Brussel - kust en de spoorweg Brussel - Denderleeuw kregen ook de aandacht op de plattegrond.
    We gingen ook aan de slag met de plattegrond van de gemeente Bist (fictieve gemeente!) en voerden een aantal opdrachten hierop uit.
    We lazen in ons bronnenboek over autosnelwegen, gewestwegen, gemeentewegen, spoorwegen en zelfs vaarwegen.
    Onze meisjes en jongens worden verondersteld om de opdrachten op de kaart goed te oefenen en kunnen vertellen wat de opgesomde wegen allemaal betekenen.
    Agenda
    leren:
    taal: taalschat: werkschrift blz 3-4 20/03
    werkschrift blz 7-8 22/03
    Dictee thema 12 21/03
    WO: Welkom in onze gemeente 21/03
    doen:
    taal: opzoeken in woordenboek 21/03
     toets tekenen.

    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri

    19-03-2013 om 17:39 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag
    Emile Van der Voorde werd gisteren 9 jaar!!! Een dikke proficiat van heel de klas!!!





    18-03-2013 om 17:13 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brevetzwemmen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend begonnen met staartdelingen tot op 0,1. Het werd al snel duidelijk dat de leerlingen hier vrij snel mee gingen weg zijn. Belangrijk zal zijn om de komma niet te vergeten in de uitkomst.
    De collega's van het zesde hadden ons gevraagd om de zwemlessen te wisselen en zo gingen we in de namiddag zwemmen in plaats van de voormiddag.
    Zo kregen we in de voormiddag de taalles met als hoofdonderwerp " De tegenwoordige tijd". Ondanks het vele oefenen blijft dit voor sommige(n) een lastige karwei.
    Aansluitend kregen de leerlingen een toets rond tegenwoordige en verleden tijd.
    De zwemles stond in teken van zoveel mogelijk lengtes zwemmen. Topprestaties werden geleverd, want een aantal leerlingen haalden wel 1500 meter ( 60 lengtes !!!). Niet slecht voor een leerling(e) van het vierde!
    Agenda:
    leren:
    taal: taalschat: werkschrift blz 3-4 20/03
                             werkschrift blz 7-8 22/03
            Dictee thema 12                        21/03
    doen:
    rekenen: werkschrift blz 48   19/03
    folders, brief, toetsen tekenen.

    Ik kreeg vanmorgen een nota te lezen van een mama i.v.m de titels die zijn doorgegeven om te lezen.
    Het is niet eenvoudig om aan deze boeken te geraken, omdat heel wat mensen naar deze titels op zoek zijn.
    Er zijn een aantal leerlingen die het boek gekocht hebben, andere(n) hebben het boek ontleend, ...
    Enkele leerlingen zijn zelfs al klaar met het lezen ervan, daarom een warme oproep om met elkaar te proberen afspreken
     en de boeken te delen.

    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri

    18-03-2013 om 17:09 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fotograaf
    Goedenavond beste lezer(es),

    De schoolweek zit er voor jullie kids weeral op. Over deze woensdagvoormiddag kan ik maar een kort verslagje schrijven.
    De kinderen hadden de eerste blok les van juf Edel. Omdat er moest geverfd worden, werden er eerst individuele foto's getrokken van onze klas.
    Dat was nodig, want sommige kinderen leken na die les op een schilderij!
    Aangezien er ook heel wat zusjes/broertjes in vestigingsplaats 1 zitten en er ook gezinsfoto's worden getrokken, verdwenen een tiental leerlingen uit mijn klas om pas om 12.05 terug te verschijnen.
    De overgebleven leerlingen werkten zelfstandig aan bladzijde 49 en sommigen probeerden al staartdelingen tot op een tiende!
    De afwezigen moeten dit thuis inhalen.
    Verder moet er ook goed geoefend worden op +,-,x tot op 0,1 cijferen. Blijkt voor sommigen toch nog moeilijk!
    Agenda:
    leren:
    rekenen: +,-,x tot op 0,1  18/03
    doen:
    rekenen: afwerken blz 49 18/03
    zwemmen, lezen

    pedagogische tweedaagse

    Tot maandag allemaal en een prettig verlengd weekend aan de kids,
    Meester Joeri

    PS: Gelieve alle betalingen ( frietjes, de ploter) tegen maandag in orde te brengen!!!

    13-03-2013 om 17:47 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het record is gebroken!
    Goedenavond beste lezer(es),

    U bent vandaag schriftelijk getuige van de langstdurende Machelen - Ternat rit uit mijn carrière. Deze ochtend thuis speciaal vroeger vertrokken ( 7 uur) en de school binnengeschoven om 10 uur.
    Als ik nog goed kan tellen, betekent dit drie uur onderweg! Geen ervaring om elke dag mee te maken.
    Gelukkig hadden mijn collega's van het vierde leerjaar minder last om tot op school te raken en vingen zij mijn klas op.
    Mijn schoolverslag start vandaag dus pas na de kleine speeltijd.
    In dat gedeelte tot aan de middag gingen we opnieuw aan de slag met kommagetallen. We maakten optel - en aftrekoefeningen met honderdste.
    De aanbreng begon met het visualiseren en schematiseren van de kommagetallen die werden opgeteld en afgetrokken.
    Dit alles betekende dat de kinderen serieus wat kleurwerk hadden, ze kwamen stilaan tot het besef dat het ook sneller kon door gewoon uit te rekenen.
    Na de middag gingen we in de werkschrift taal aan de slag. De kinderen hadden gisteren een begrijpend lezen tekst voor te bereiden en hier kregen ze dan toets over.
    Verder in het schrift ging het nog over de ja - neen vraag. De kinderen onderzochten verschillende vragen en haalden de ja - neen vragen eruit. Verder kregen ze zinnen waarbij ze de persoonsvorm moesten aanduiden, nadat ze een ja - neen vraag geformuleerd hadden.
    Voor godsdienst gingen we verder met Chibcha verhaal. We bouwden in de schrift a.d.h.v. tekeningen het verhaal op en gingen dan gelijkenissen en verschillen met het bijbels scheppingsverhaal noteren.
    Afsluiten deden we met niveaulezen.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: +/- tot op 0,01 13/03
    doen:
    rekenen: afwerken blz 47 13/03
                   groen/blauw blz 76 13/03
    Fotograaf, geld frietjes, brief boekenweek, briefje oudercontact

    Tot morgen allemaal en veilig thuis iedereen!

    Meester Joeri


    12-03-2013 om 17:30 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Structuur van de kommagetallen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend begonnen met hard te werken. Eerst hadden we rekenles waarbij we de structuur van de getallen 0,2-0,4-0,6-0,8-1,0 en 0,25-0,50-0,75-1,00 gingen ontdekken.
    Het viel mij onmiddellijk op dat er een aantal leerlingen serieus moeite hadden met de omschakeling van tiende naar honderdste en omgekeerd. We gaan er in de klas nog heel hard op oefenen, maar ik vraag ook steun van thuis uit. Regelmatig herhalen en oefenen is de boodschap!
    Verder in de voormiddag werd de huistaak van het weekend verbeterd ( tegenwoordige tijd) en gingen we de begrijpend lezen tekst " Schoolziek" voorbereiden. Tijdens deze voorbereiding stelde ik de vraag of er aantal onder de leerlingen ook al eens ' schoolziek' was geweest. De antwoorden hou ik voor mij, maar jullie zouden verschieten ...
    Ons taalblok liep verder in de namiddag. De kids kregen nog een aantal oefeningen rond de tegenwoordige tijd in hun spellingsboek.
    Voorts stond er nog een luistertoets geprogrammeerd verdeeld over twee activiteiten. Bij de eerste activiteit moesten leerlingen beroepen uit de zorgsector aanduiden a.d.h.v. een omschrijving.
    De tweede activiteit kregen de leerlingen een beschrijving van de spreekkamer van een dokter. Zij moesten de meubels en andere voorwerpen van de praktijk op de juiste plaats plakken.
    Slotakkoord voor deze maandagnamiddag was het scheppingsverhaal van de Chibcha indianen.
    Na het schrijven van de agenda, namen we nog even de tijd om het agendathema van deze periode ' Rekenknap' eens door te nemen.
    Agenda:
    leren:
    taal: tegenwoordige tijd 12/03
           tekst begrijpend lezen voorbereiden  12/03
    doen:
    taal: tegenwoordige tijd blz 13 en 14 12/03
    rekenen: afwerken blz 46  12/03
    brief jeugdboekenweek, briefje oudercontact, geld frietjes,brief De Ploter, ...

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri





    11-03-2013 om 17:13 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De krak - vertelcarrousel
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Mijn verslagje van vandaag zal schriftelijk zeer kort zijn. Ik denk dat het meer tot de verbeelding zal spreken als ik het dagverloop in foto's kan laten zien.
    Het enige blokje les bestond vandaag uit rekenen en taal. Voor taal gingen we onze huistaak verbeteren ( weer niet door iedereen gemaakt!) en in de rekenles werkten we al les 6 van week 17 af.  ( Rekenverhalen!)
    Het tweede gedeelte van de voormiddag werd ingevuld door meester Floris. Nadien gingen we bbq smullen en kregen we tijdens de vertelcarrousel drie leuke verhalen te horen op drie verschillende locaties. Zeker en vast een aanrader!
    Agenda:
    leren:
    taal: tegenwoordige tijd 11/03
    doen:
    taal: tegenwoordige tijd blz 10 tot en met 12 11/03
    brief jeugdboekenweek, briefje oudercontact, geld frietjes, ...

    Prettig weekend iedereen,

    Meester Joeri

































    08-03-2013 om 16:46 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stam + t
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend begonnen met de leerlingen te veranderen van plaats.
    In de rekenles ging het over de " speciale " vierhoeken en hun kenmerken. A.d.h.v. verschillende vierhoeken onderzochten we de kenmerken waaraan een vierkant, rechthoek, parallellogram, ruit en trapezium moeten voldoen.
    De oefeningen in de werkschrift werden na de speeltijd klassikaal gemaakt.
    Tijdens de taalles werkten we rond de tegenwoordige tijd. Begrippen zoals : infinitief, stam, stam +t, persoonsvorm, ... kwamen aanbod. Voor een aantal leerlingen klinkt dat nog steeds Chinees.
    Daarom werd in de namiddag ook nog serieus rond gewerkt om er voor te zorgen dat er toch enig inzicht ontstaat.
    De godsdienstles van gisteren en nog een stuk van de eerste les moest afgewerkt worden en zo geschiedde.
    De brief met de nieuwe leesopdracht werd ook uitvoerig overlopen en besproken. Graag een handtekening van één van de ouders op de brief.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: vierhoeken 08/03
    doen:
    taal: tegenwoordige tijd blz 5 en 9 08/03
    brief boekenweek, toetsen laten tekenen, agenda, bestek!!!

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    07-03-2013 om 19:46 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk
    Goedenavond beste lezer(es),

    Ik ben blij dat ik toch nog de mogelijkheid heb om mijn verslagje van vandaag op de blog te plaatsen.
    Mijn computer had de hele dag niet veel zin in internet en gelukkig heb ik het vrouwtje haar laptop nog kunnen aanslaan om toch een klein verslagje te noteren.
    We begonnen deze ochtend ( met een grote groep) aan de les rond toepassingen. In deze les hadden de kinderen een aantal opdrachten waarbij ze het gemiddelde moesten berekenen . Uiteraard werd er eerst wat uitleg gegeven over wat het gemiddelde juist inhoudt en hoe ze dit moeten berekenen.
    Na een aantal opdrachten in hun kladschrift ( kladblad) probeerden ze zelf de oefeningen in de rekenschrift op te lossen.
    Na de speeltijd gingen we verder met Godsdienst. De vorige les ( al even geleden!) ging het over het scheppingsverhaal en zo geschiedde ook voor deze les. We gingen het scheppingsverhaal als het ware analyseren.
    Verder werd de banken van de leerlingen van 4c terug naar de klas gebracht en gingen wij onze klas op normale klasopstelling plaatsen.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: gemiddelde berekenen 07/03
    doen:
    rekenen: blauw/groen blz 73-74 07/03
    brieven, bestek 8/03

    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri

    06-03-2013 om 20:51 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.32
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend begonnen we met een kleine verhuis van de banken. Alle banken werden op lange rijen geplaatst zodat er 32 leerlingen konden plaatsnemen in de klas.
    Onze rekenopdracht voor vandaag bestond uit tijdsduur berekenen. We werkten onmiddellijk in onze werkschrift en kregen een aantal rekenverhalen met tijdsduurberekening voorgeschoteld.
    In de taalles deden we twee dingen. We leerden over het gebruik van de leestekens en gingen op zoek naar wat nu eigenlijk het verschil is tussen letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
    Dit alles bracht ons al een eind in de namiddag.
    Dan was het tijd voor wereldoriëntatie. Eerst vulden we het groepswerk van tijdens de leerwandeling verder aan en kregen de kinderen ieder een stratenplan van de gemeente Ternat, waar onze leerwandeling werd op uitgestippeld.
    Als beloning voor het harde labeur, kregen de kinderen vandaag geen huistaak en lessen mee naar huis. De enige opdracht was: genieten van het zonnetje!
    Agenda:
    leren: /
    doen: /
    brieven, bestek 8/03

    De kinderen hebben administratie meegekregen. Op één van de brieven staan de data van de frietjesdag vermeld en het bedrag dat hiervoor betaald moet worden.
    We hebben in de klas afgesproken, dat er maar pas betaald mag worden als juf Veerle terug op school is.
    Het bestek tegen vrijdag 8 maart is voor het opeten van onze bbq maaltijd.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    05-03-2013 om 17:44 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het zonnetje doet deugd
    Goedenavond beste lezer(es),

    Na een week ziekte konden we vandaag weer starten. De ochtend begon al een beetje slecht, want heb liefst anderhalf uur nodig gehad om op school te raken. ( Te laat dus!)
    In de voormiddag stond er MDO geprogrammeerd, hier worden resultaten en evolutie van leerlingen besproken met de zorgleerkracht, CLB verantwoordelijke en de klasleerkracht.
    Nog in de voormiddag werd er gerekend. We leerden cijferend vermenigvuldigen met getallen tot op één tiende.
    ' s Middags bereikte ons het nieuws dat collega Veerle, zeker tot woensdag afwezig zal zijn.
    Daarom zal een deel van de klas van juf Karen morgen bij ons gevoegd worden en Karen zelf zal met het andere deel van haar klas naar de klas van juf Veerle verhuizen.
    We wensen juf Veerle alleszins een spoedig herstel.
    Ook voor deze namiddag moest al een oplossing gezocht worden en we besloten om de leerlingen een werkbundel te geven met daarin reken, teken en taalopdrachten.
    De kinderen van juf Veerle kregen een film te bekijken. Als laatste van de vierdes trokken we dan ook nog richting zwembad om een plonske te doen.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: cijferend x tot op 0,1 05/03
    doen:
    rekenen: ws blz 38 en blauw/groen boekje blz 72
    Toetsen tekenen

    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri

    04-03-2013 om 19:48 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vierhoeken
    Goedemiddag beste lezer(es),

    Verslagje van de vrijdag wordt voor u hieronder genoteerd.
    Vrijdagmorgen begonnen met duowerk. De kinderen gingen per twee hun huistaak cijferen en meten en metend rekenen verbeteren en een opdracht rond vierhoeken. Ze kregen allemaal een zevental vierhoeken en moesten verschillende kenmerken van die figuren onderzoeken om tot de naam van de figuur ( vierkant, rechthoek, ruit, parallellogram, trapezium, vlieger, gewone vierhoek)
    Nadien werden de opdrachten klassikaal overlopen en besproken. Tijd voor speeltijd en turnles van meester Floris.
    In de namiddag begonnen we eerst met de begrijpend lezen toets en werkten we in de taalschatles rond " muziekinstrumenten". De kids moesten tekeningen van instrumenten benoemen met de juiste naam. Ze kregen hierbij ook het geluid van het instrument te horen.
    Niveaulezen stond ook nog het programma en na het schrijven van de agenda en het overlopen van de leerstof, die volgende week zal getoetst worden... konden we eindelijk beginnen aan het vertellen van de sprookjes.
    Spijtig genoeg voor sommigen ( en een geluk voor anderen, wegens onvoldoende voorbereiding!!!) heeft maar één groepje het sprookje kunnen vertellen.
    Hopelijk gaan de groepen die gisteren niet in orde waren, dat maandag met een knalprestatie rechtzetten. Ik ben benieuwd!!!
    Agenda:
    leren:
    rekenen: kommagetallen ws blz 26-28 25/02
    taal: tegenwoordige en verleden tijd ws blz 82 25/02
           homoniemen ws blz 77 26/02
    WO: thema 9 open boek 26/02
                         gesloten boek 28/02
    doen:
    taal: tegenwoordige en verleden tijd 25/02

    lezen, brieven

    Prettig weekend allemaal.

    Meester Joeri

    PS In bijlage het grappige filmpje van mister Bean.

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=NkbzQtQhJ8U   

    23-02-2013 om 12:01 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerwandeling
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen  met de toets godsdienst. Sommige leerlingen hadden gisteren precies weinig tijd om te leren, want de toets nam serieus wat tijd in beslag.
    Hierdoor verschoof de les meten en metend rekenen rond " de seconde" ook.
    Tijdens die les herhaalden we eerst uren, halfuren, kwartieren en minuten om dan te komen tot de seconde. We gingen zelf op zoek hoe lang dertig, zestig seconden, ... duurt. We probeerden zelfs 40 seconden onze adem in te houden.
    Het omzetten van seconden naar minuten ( vb 1000 seconden is 16 minuten en 40 seconden) verliep wel wat moeizamer.
    In de werkschrift werden de oefeningen 1 en 2 klassikaal gemaakt, de rest ( 3 en4)  is huistaak.
    Als start van het nieuwe taalthema " Kunstig" deden we een luisterles. De kinderen kregen een geruite rechthoek aangeboden, waar zij mijn instructies moesten volgen om dan tot een bestaand wezen te komen. ( vb twee naar rechts, drie naar onder, ...)
    Verder kregen ze tien geluidsfragmenten te horen die te maken hadden met muziek. Zij moesten de locatie noteren, waar deze muziek te horen was.
    In de namiddag stond een leerwandeling geprogrammeerd als start van ons nieuw WO thema.
    De kinderen werden in vier groepen verdeeld en moesten tijdens de tocht verschillende aspecten in het oog houden en eventueel ook noteren.
    De uitgestippelde tocht bracht ons langs de 't Serclaesstraat, Sempst, P. Van Cauwelaertstraat, Terlinden, Markt, den Dreef, ...
    Deze tocht gaf hen een degelijk overzicht over gebieden, monumenten, bezienswaardigheden ... van Ternat.
    De bel om naar huis te gaan rinkelde, toen we de school opnieuw binnenkwamen.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: kommagetallen 25/02
    taal: BL tekst voorbereiden 22/02
    taal: sprookje vertellen 22/02
    WO: Iedereen hoort erbij bronnenboek 109-124 lezen 22/02
    Doen:
    rekenen: werkschrift blz 30 22/02

    Agenda, lezen

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    21-02-2013 om 20:20 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    20-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag
    Mauro De Coster werd tijdens de krokusvakantie 10 jaar. Een dikke proficiat van heel de klas !!!







    20-02-2013 om 16:00 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scheppingsverhaal.
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Deze ochtend de traditie gelaten voor wat ze is en begonnen met WO. De huistaak van gisteren werd overlopen en de herhaling in de werkkatern opgelost. De studiewijzer op het laatste blad geeft iedereen een duidelijk beeld van wat er gekend en niet gekend worden. ( 1 tot 4 hoort bij de gesloten boek toets (kennen), 5 tot 8 hoort bij de open boek toets (kunnen) )
    Nog in het eerste gedeelte begonnen we het nieuwe thema van godsdienst. Deze keer draagt het thema de titel " Mens en natuur, een gave en opgave". Startten deden we met het ontleden van het scheppingsverhaal. God reorganiseerde de aarde in zeven dagen, onze opdracht was de verwezenlijkingen van iedere dag opschrijven in de werkschrift.
    Na de speeltijdonderbreking verbeterden we onze huistaak in het groene/blauwe boekje, om vervolgens cijferend optellen en aftrekken tot op 0,1 aan te brengen. De leerlingen stelden vast dat de handelswijze niet veranderd was. Wel moest er rekening gehouden worden met het plaatsen van de komma.
    Tenslotte mochten de kinderen nog de laatste hand leggen aan hun voorbereiding " Een sprookje vertellen".
    Agenda:
    leren:
    rekenen: kommagetallen 21/02
    godsdienst: cirkel "Kerkelijk jaar " ws blz 52 21/02
    taal: sprookje vertellen 22/02
    WO: Iedereen hoort erbij bronnenboek 109-124 lezen 22/02
    Doen:
    rekenen: werkschrift blz 29 21/02

    stapschoenen, warme kledij, schrijfplankje, lezen

    Morgennamiddag trekken we op pad door Ternat, in kader van ons nieuw WO - thema.
    Iedereen present dus!!!

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    20-02-2013 om 15:44 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Optellen en aftrekken tot op 0,1
    Goedenavond beste lezer(es),

    Hard gewerkt vandaag! Het begon al tijdens het eerste uur. We verbeterden de huistaak 15 klassikaal en begonnen dan aan de nieuwe lesopdracht: optellen en aftrekken tot op 0,1.
    Met behulp van magneten op het magnetenbord konden de rekenopdrachten gevisualiseerd worden.
    Invullen in het werkschrift deden de kinderen zelfstandig.
    Taal bestond uit een herhaling van begrippen zoals persoonsvorm, infinitief en stam.
    Deze werden klassikaal uitvoerig geoefend in het bundeltje taalbeschouwing, de leerlingen gingen zelfstandig te werk in hun spellingschriftje.
    Zo eindigde de voormiddag.
    In de namiddag namen we de draad van taal terug op. Nu ging het over de trappen van vergelijking. De kinderen hadden hier gisteren al rond gewerkt, maar kregen een extra blaadje. Slot van de taalles was het sprookje van roodkapje, de taalmethode had de bijvoeglijke naamwoorden veranderd. Hierdoor ontstond een grappig roodkapjesprookje.
    Onze taak bestond erin om de oude, vertrouwde versie terug te noteren.
    De rest van de namiddag werd er nog verder gewerkt aan het WO thema: Iedereen hoort erbij.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: kommagetallen 20/02
    godsdienst: cirkel "Kerkelijk jaar " ws blz 52 21/02
    taal: sprookje vertellen 22/02
    Doen:
    rekenen: blauw/groen boekje blz 66 20/02
    wo: mijn provincie blz 14  20/02
    brief " Krakdag" 20/02, lezen

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    19-02-2013 om 20:01 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs