Deze ochtend begonnen we met een kleine verhuis van de banken. Alle banken werden op lange rijen geplaatst zodat er 32 leerlingen konden plaatsnemen in de klas. Onze rekenopdracht voor vandaag bestond uit tijdsduur berekenen. We werkten onmiddellijk in onze werkschrift en kregen een aantal rekenverhalen met tijdsduurberekening voorgeschoteld. In de taalles deden we twee dingen. We leerden over het gebruik van de leestekens en gingen op zoek naar wat nu eigenlijk het verschil is tussen letterlijk en figuurlijk taalgebruik. Dit alles bracht ons al een eind in de namiddag. Dan was het tijd voor wereldoriëntatie. Eerst vulden we het groepswerk van tijdens de leerwandeling verder aan en kregen de kinderen ieder een stratenplan van de gemeente Ternat, waar onze leerwandeling werd op uitgestippeld. Als beloning voor het harde labeur, kregen de kinderen vandaag geen huistaak en lessen mee naar huis. De enige opdracht was: genieten van het zonnetje! Agenda: leren: / doen: / brieven, bestek 8/03
De kinderen hebben administratie meegekregen. Op één van de brieven staan de data van de frietjesdag vermeld en het bedrag dat hiervoor betaald moet worden. We hebben in de klas afgesproken, dat er maar pas betaald mag worden als juf Veerle terug op school is. Het bestek tegen vrijdag 8 maart is voor het opeten van onze bbq maaltijd.
Na een week ziekte konden we vandaag weer starten. De ochtend begon al een beetje slecht, want heb liefst anderhalf uur nodig gehad om op school te raken. ( Te laat dus!) In de voormiddag stond er MDO geprogrammeerd, hier worden resultaten en evolutie van leerlingen besproken met de zorgleerkracht, CLB verantwoordelijke en de klasleerkracht. Nog in de voormiddag werd er gerekend. We leerden cijferend vermenigvuldigen met getallen tot op één tiende. ' s Middags bereikte ons het nieuws dat collega Veerle, zeker tot woensdag afwezig zal zijn. Daarom zal een deel van de klas van juf Karen morgen bij ons gevoegd worden en Karen zelf zal met het andere deel van haar klas naar de klas van juf Veerle verhuizen. We wensen juf Veerle alleszins een spoedig herstel. Ook voor deze namiddag moest al een oplossing gezocht worden en we besloten om de leerlingen een werkbundel te geven met daarin reken, teken en taalopdrachten. De kinderen van juf Veerle kregen een film te bekijken. Als laatste van de vierdes trokken we dan ook nog richting zwembad om een plonske te doen. Agenda: leren: rekenen: cijferend x tot op 0,1 05/03 doen: rekenen: ws blz 38 en blauw/groen boekje blz 72 Toetsen tekenen
Verslagje van de vrijdag wordt voor u hieronder genoteerd. Vrijdagmorgen begonnen met duowerk. De kinderen gingen per twee hun huistaak cijferen en meten en metend rekenen verbeteren en een opdracht rond vierhoeken. Ze kregen allemaal een zevental vierhoeken en moesten verschillende kenmerken van die figuren onderzoeken om tot de naam van de figuur ( vierkant, rechthoek, ruit, parallellogram, trapezium, vlieger, gewone vierhoek) Nadien werden de opdrachten klassikaal overlopen en besproken. Tijd voor speeltijd en turnles van meester Floris. In de namiddag begonnen we eerst met de begrijpend lezen toets en werkten we in de taalschatles rond " muziekinstrumenten". De kids moesten tekeningen van instrumenten benoemen met de juiste naam. Ze kregen hierbij ook het geluid van het instrument te horen. Niveaulezen stond ook nog het programma en na het schrijven van de agenda en het overlopen van de leerstof, die volgende week zal getoetst worden... konden we eindelijk beginnen aan het vertellen van de sprookjes. Spijtig genoeg voor sommigen ( en een geluk voor anderen, wegens onvoldoende voorbereiding!!!) heeft maar één groepje het sprookje kunnen vertellen. Hopelijk gaan de groepen die gisteren niet in orde waren, dat maandag met een knalprestatie rechtzetten. Ik ben benieuwd!!! Agenda: leren: rekenen: kommagetallen ws blz 26-28 25/02 taal: tegenwoordige en verleden tijd ws blz 82 25/02 homoniemen ws blz 77 26/02 WO: thema 9 open boek 26/02 gesloten boek 28/02 doen: taal: tegenwoordige en verleden tijd 25/02
lezen, brieven
Prettig weekend allemaal.
Meester Joeri
PS In bijlage het grappige filmpje van mister Bean.
Vanmorgen begonnen met de toets godsdienst. Sommige leerlingen hadden gisteren precies weinig tijd om te leren, want de toets nam serieus wat tijd in beslag. Hierdoor verschoof de les meten en metend rekenen rond " de seconde" ook. Tijdens die les herhaalden we eerst uren, halfuren, kwartieren en minuten om dan te komen tot de seconde. We gingen zelf op zoek hoe lang dertig, zestig seconden, ... duurt. We probeerden zelfs 40 seconden onze adem in te houden. Het omzetten van seconden naar minuten ( vb 1000 seconden is 16 minuten en 40 seconden) verliep wel wat moeizamer. In de werkschrift werden de oefeningen 1 en 2 klassikaal gemaakt, de rest ( 3 en4) is huistaak. Als start van het nieuwe taalthema " Kunstig" deden we een luisterles. De kinderen kregen een geruite rechthoek aangeboden, waar zij mijn instructies moesten volgen om dan tot een bestaand wezen te komen. ( vb twee naar rechts, drie naar onder, ...) Verder kregen ze tien geluidsfragmenten te horen die te maken hadden met muziek. Zij moesten de locatie noteren, waar deze muziek te horen was. In de namiddag stond een leerwandeling geprogrammeerd als start van ons nieuw WO thema. De kinderen werden in vier groepen verdeeld en moesten tijdens de tocht verschillende aspecten in het oog houden en eventueel ook noteren. De uitgestippelde tocht bracht ons langs de 't Serclaesstraat, Sempst, P. Van Cauwelaertstraat, Terlinden, Markt, den Dreef, ... Deze tocht gaf hen een degelijk overzicht over gebieden, monumenten, bezienswaardigheden ... van Ternat. De bel om naar huis te gaan rinkelde, toen we de school opnieuw binnenkwamen. Agenda: leren: rekenen: kommagetallen 25/02 taal: BL tekst voorbereiden 22/02 taal: sprookje vertellen 22/02 WO:
Iedereen hoort erbij bronnenboek 109-124 lezen
22/02 Doen: rekenen: werkschrift blz 30 22/02
Deze ochtend de traditie gelaten voor wat ze is en begonnen met WO. De huistaak van gisteren werd overlopen en de herhaling in de werkkatern opgelost. De studiewijzer op het laatste blad geeft iedereen een duidelijk beeld van wat er gekend en niet gekend worden. ( 1 tot 4 hoort bij de gesloten boek toets (kennen), 5 tot 8 hoort bij de open boek toets (kunnen) ) Nog in het eerste gedeelte begonnen we het nieuwe thema van godsdienst. Deze keer draagt het thema de titel " Mens en natuur, een gave en opgave". Startten deden we met het ontleden van het scheppingsverhaal. God reorganiseerde de aarde in zeven dagen, onze opdracht was de verwezenlijkingen van iedere dag opschrijven in de werkschrift. Na de speeltijdonderbreking verbeterden we onze huistaak in het groene/blauwe boekje, om vervolgens cijferend optellen en aftrekken tot op 0,1 aan te brengen. De leerlingen stelden vast dat de handelswijze niet veranderd was. Wel moest er rekening gehouden worden met het plaatsen van de komma. Tenslotte mochten de kinderen nog de laatste hand leggen aan hun voorbereiding " Een sprookje vertellen". Agenda: leren: rekenen: kommagetallen 21/02 godsdienst: cirkel
"Kerkelijk jaar " ws blz 52 21/02 taal: sprookje vertellen
22/02 WO: Iedereen hoort erbij bronnenboek 109-124 lezen 22/02 Doen: rekenen: werkschrift blz 29 21/02
stapschoenen, warme kledij, schrijfplankje, lezen
Morgennamiddag trekken we op pad door Ternat, in kader van ons nieuw WO - thema. Iedereen present dus!!!
Hard gewerkt vandaag! Het begon al tijdens het eerste uur. We verbeterden de huistaak 15 klassikaal en begonnen dan aan de nieuwe lesopdracht: optellen en aftrekken tot op 0,1. Met behulp van magneten op het magnetenbord konden de rekenopdrachten gevisualiseerd worden. Invullen in het werkschrift deden de kinderen zelfstandig. Taal bestond uit een herhaling van begrippen zoals persoonsvorm, infinitief en stam. Deze werden klassikaal uitvoerig geoefend in het bundeltje taalbeschouwing, de leerlingen gingen zelfstandig te werk in hun spellingschriftje. Zo eindigde de voormiddag. In de namiddag namen we de draad van taal terug op. Nu ging het over de trappen van vergelijking. De kinderen hadden hier gisteren al rond gewerkt, maar kregen een extra blaadje. Slot van de taalles was het sprookje van roodkapje, de taalmethode had de bijvoeglijke naamwoorden veranderd. Hierdoor ontstond een grappig roodkapjesprookje. Onze taak bestond erin om de oude, vertrouwde versie terug te noteren. De rest van de namiddag werd er nog verder gewerkt aan het WO thema: Iedereen hoort erbij. Agenda: leren: rekenen: kommagetallen 20/02 godsdienst: cirkel
"Kerkelijk jaar " ws blz 52 21/02 taal: sprookje vertellen
22/02 Doen: rekenen: blauw/groen boekje blz 66 20/02 wo: mijn provincie blz 14 20/02 brief "
Krakdag" 20/02, lezen
22 gezichtjes begroetten mij deze ochtend in de klas. Eéntje te weinig dus om compleet zijn. Het was zwemmen in de voormiddag en aangezien deze activiteit toch wat tijdrovend is, begonnen we dadelijk met de nieuwe leerstof. De kinderen kregen vandaag " officieel" voor de eerste keer te maken met kommagetallen. We gingen op zoek naar waar we kommagetallen zoal tegenkwamen, hoe we die getallen ons moesten voorstellen, notitie ervan, plaatsen in de tabel en tal van andere oefeningen. Omwille van de eerste keer werden alle oefeningen in de werkschrift klassikaal gemaakt. Wat leren en studeren betrof, bracht ons dat al snel tot half twee in de namiddag. Er werd ook nog rond taal gewerkt. We gingen verschillende tekstypes onderzoeken en " trappen van vergelijking" mochten ook niet ontbreken. Het laatste gedeelte van de dag gingen we technisch lezen en de verdere voorbereidingen treffen voor de " Vertel"beurt van aanstaande vrijdag. Agenda: leren: rekenen: kommagetallen 19/02 godsdienst: cirkel "Kerkelijk jaar " ws blz 52 21/02 taal: sprookje vertellen 22/02 Doen: rekenen: huistaak 15 19/02
toetsen tekenen, brief " Krakdag" 20/02, lezen
Zo de eerste dag zit er weeral op. We zijn weer vertrokken.
Vrijdag 8 februari 2013 zal de geschiedenis ingaan, als een dag met extra veel leuke activiteiten. Het begon al in de voormiddag met een heuse muziekquiz. De kinderen van vier en vijf werden leerjaaroverschrijdend verdeeld in 20 groepen. Elke groep streedt uiteraard voor de overwinning. In de namiddag ging het boekencafeetje van start. We mogen spreken van een geslaagde activiteit! Afsluiten deden we met een rondje gezelschapsspelen en een 'Heksen'voorleesmoment. De belevenissen van deze dag kunt u bekijken op de foto's die verspreid zullen staan om de weblogs van vier en vijf.
Aan iedereen een prettige vakantie toegewenst,
Meester Joeri
PS Maandag 18 februari is het ZWEMMEN. Zwemgerief meebrengen dus!!!
Deze ochtend nog begonnen aan een serieuse marathon. Toets meetkunde , toets godsdienst en toets optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen tegen de tijd. ( Deze laatste toets telt niet mee voor het rapport, maar wordt gebruikt om het huidige niveau van de leerling(e) te bepalen!) Door de creadag muziek van morgen, kregen de kinderen geen lichamelijke opvoeding meer voor de krokusvakantie. Gelukkig waren meester Robin en Floris zo vriendelijk om onze meisjes en jongens van de drie klassen samen nog te laten bewegen. In de namiddag stond het tweede deel van de niveautoets rekenen op het programma. Desondanks er goed werd doorgewerkt, waren we maar pas na de kleine speeltijd met alles klaar. Afsluiten deden we de kringloop van het kerkelijk jaar te bespreken en te overlopen. De kinderen kwamen te weten, dat volgende week woensdag ( Aswoensdag) de vasten begint. Voor hen misschien de start van iets te laten, wat ze graag doen ( playstation, wii, ...) of minder snoepen, meer helpen thuis in het huishouden, ... Uiteraard is dat vrijblijvend! Morgen staat er een muziekkwis geprogrammeerd, gaan we ons boekencafé uitvoeren en gezelschapsspelletjes spelen. De kinderen mogen dus verkleed naar school komen ( liefst in zanger/zangeres, maar mag ook iets anders zijn!!) Agenda: leren: / dpen:/ toetsen laten tekenen, enquête, lezen, gezelschapsspelen
Wat mij betreft, vandaag een rustig voormiddagje gehad. Onze kids hadden deze ochtend eerst crea les bij juf Edel ( vandaar de aftrekker... ). Ondertussen heb ik ,naast de traditionele verbeteringen, mij beziggehouden met het smeren van +/- 60 pannenkoeken. Deze werden gebakken door de opa van Luna en Thomas. Waarvoor dank!!!! Na de speeltijd moesten de kinderen eerst hun Roald Dahl bundel afgeven ( op twee na is dat gelukt ) en begonnen we aan de voorlaatste toets voor rekenen. De voormiddag had nog een kwartier toen de laatste leerlinge haar toets afgaf. Nog net tijd genoeg om onze agenda te schrijven en de nieuwe godsdienstles in te leiden. Agenda: leren: rekenen:meetkunde
07/02 Godsdienst: Jona 07/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel
07/02 Godsdienst: ws blz 51 lb blz 55 07/02
vanochtend begonnen met het uitdelen van de toets hoofdrekenen en het overlopen van de oefeningen cijferen. Sommige kinderen hebben veel tijd nodig om hun toets te maken, daardoor was het weer 11 uur vooraleer we met andere zaken konden beginnen. Eén van die zaken was een dictee voor het leerlingvolgsysteem. Zo wordt er gecontroleerd op welk niveau uw kind zich bevindt in het midden van een schooljaar. Later deze week doen we hetzelfde voor rekenen. Voor de begrijpend lezen toets was er voor de middag geen tijd meer over, zodat het eerste wapenfeit in de namiddag het maken van die toets was. Verder werkten we het thema " Gewetensvol handelen" volledig af. Als afsluiter kregen de kinderen terug een stukje te horen uit het boek " Heksen". Agenda: leren: rekenen: metend rekenen
06/02 meetkunde 07/02 Godsdienst: Jona 07/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel 07/02 Roald Dahl
bundel 06/02
Morgen moeten de Roald Dahl bundels zonder fout ingeleverd worden. Verder hebben de kinderen ook nog een enquête meegekregen, die u mag invullen. De enquête graag terug ten laatste vrijdag.
Na een geweldig verlengd weekend werden we deze ochtend opnieuw geconfronteerd met de dagdagelijkse realiteit. Voor vandaag betekende dat rekentoets hoofdrekenen. Alvorens de kinderen aan de toets te laten starten, verbeterden we de oefenblaadjes van onze bundel. De kinderen kregen ook al een tipje van de sluier wat de resultaten van hun rekenverhalentoets betrof. Voor mij , een zware ontgoocheling! Toen vorige woensdag de toets geprogrammeerd stond, hadden we gelijkaardige oefeningen gemaakt voor de toets. Iedereen leek alles begrepen te hebben, ... Hiermee zijn ze gewaarschuwd voor de komende toetsen. Ze mogen niet op hun lauweren rusten en denken dat alles nu in orde is door een beter rapport. Blijven hard werken is de boodschap. De toets hoofdrekenen is traditioneel de langstdurende... Sommigen leerlingen hebben er 75 minuten opgezet. ( Wat eigenlijk veel te lang is ...) Ons taalprogramma kwam dus maar deftig tot stand in de namiddag. Eerst herhaalden we de werkwoorden en het zoeken naar de infinitief, om vervolgens over te gaan tot werkwoorden in de tegenwoordige en verleden tijd. Afsluiter vandaag was de (eindelijke) rolverdeling in de opdracht rond " Een sprookje vertellen". Ikzelf zal mij de komende dagen bezighouden met het kopiëren van de sprookjesteksten ( indien nodig). Uiterste deadline voor de bundel van Roald Dahl is woensdag 6 februari. Hou hier rekening mee!!! Agenda: leren: rekenen: cijferen 05/02 metend rekenen 06/02 Godsdienst: Jona
07/02 Taal: begrijpend lezen teksten voorbereiden 05/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel 07/02 Roald Dahl bundel 06/02
Vanochtend begonnen met de correctie van de oefenblaadjes getallenkennis. Spijtige vaststelling... Opnieuw waren er een aantal leerlingen die hun bundel niet meehadden of onvoldoende afgewerkt. Na de verbetering gingen de kids van start met hun toets. Deze ging heel vlot en zo waren de meeste al op twintig minuten klaar. Vandaag werd ook het technisch leesniveau van iedereen gecheckt. De kinderen kregen een leesbundel. Ze lazen het verhaal en duidden steeds het juiste woord aan. Uiteraard was er ook een tijdsdruk ( 8 minuten). In de namiddag gingen we op zoek naar de infinitief van werkwoorden en hun stam. De speeltijd duurde vandaag langer omwille van het vertrek van de zesdeklassers. Morgen zoals jullie wel weten, geen school! Agenda: leren: rekenen: hoofdrekenen
04/02 cijferen 05/02 Godsdienst: Jona 07/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel 07/02 huistaak 14 04/02 aftrekker (ruiten) 06/02 , Paasboek?, ...
Vanochtend begaven we ons tussen de stortvlagen door richting vestigingsplaats 1. Doel was computerles te krijgen van juf Stefanie. Niet zomaar computerles... De kinderen gingen immers meetkunde oefenen, meer bepaald inzicht krijgen in blokkenbouwsels. Het internet heeft hiervoor een prachtige site genaamd: rekenweb.nl Zeker en vast een aanrader. Bij onze terugkomst in het kasteel hadden we net tijd genoeg om onze schooltas leeg te maken, toen het belsignaal voor de speeltijd al rinkelde. Na de speeltijd werden de rekenvoorbereidingsbundels gecontroleerd. Ik wil langs deze weg nog eens het belang uit drukken dat de kinderen alle oefeningen maken en deze ook mee naar school brengen. We verbeteren voor dat we aan de toets beginnen nog de gemaakte opdrachten. Bij het niet kunnen tonen van hun bundeltje krijgen de leerlingen een streepje achter hun naam. Omstreeks twaalf uur had iedereen gedaan met de toets toepassingen. We schreven de agenda, de kinderen kregen hun dictee terug en het was tijd om de schooltas te maken. Agenda: leren: rekenen: getallenkennis
31/01 hoofdrekenen 04/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel
07/02 Godsdienst: knippen en plakken ws blz 44 31/01 Taal: dictee thema 9 verbeteren 31/01 toets laten tekenen.
Twee onderwerpen vandaag tijdens de rekenles: cijferend vermenigvuldigen met de vermenigvuldiger van 2 cijfers en loodrechten tekenen met rechten en andere lijnstukken. Bij elk onderdeel gingen een drietal leerlingen richting juf Stefanie om extra begeleiding omtrent het onderwerp te krijgen. Na de speeltijd begonnen we aan het taal " offensief". Vooreerst het dictee van thema 9, gevolgd door de begrijpend lezen toets rond het sprookje ' Het dappere kleermakertje' en een lesje rond homoniemen brachten ons snel naar het uur 11:50. Wat middagpauze betekent. Na de (regen)pauze gingen we weer volop aan de slag. We werkten de laatste taaloprdacht van vandaag af ( vergelijkingen) en namen dan onze godsdienstwerkschrift en dito lesboek. In de les werd het slot van het verhaal " De verrassing" verteld en stond " Het geweten" weer centraal. De kinderen kregen bij deze les ook nog een huistaak ( knip en plakwerk) die ze tegen donderdag moeten af hebben. Het slotakkoord werd gespeeld in ons WO thema. Vandaag bekeken we de gemeenten van dichtbij. Items zoals, hoofdgemeente, deelgemeente, gemeentehuis, burgelijke stand, bouwen, ... kwamen aan bod. Agenda: leren: rekenen: toepassingen 30/01
getallenkennis 31/01 doen: rekenen: ws b blz 23-24 afwerken
30/01 voorbereidingsbundel 07/02 Godsdienst: knippen en plakken ws blz 44 31/01
Morgen worden de voorbereidingsbundels gecontroleerd. Ik hoop dat iedereen weet, dat een goede voorbereiding voor een toets van onschatbare waarde is. Het is dan de komende dagen ook " Money - time". Hopelijk is iedereen zich daar van bewust!